Gå til innhold

Nei du, dette er ikke Apple iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rett skal være rett, nå er det slik at Apple (ihvertfall i de stasjonære) bruker Asus sine aller beste hovedkort som faktisk koster over 3-4000, produkter vi selvbyggere ikke vurderer engang. Det er grunnen til at Mac er bedre og varer lengre...Så når en kjøper Mac går noe av mer-kosten til et hovedkort i absolutt "high-end" klasse.

 

Trodde da Eplefirmaet utelukkende brukte Foxconn jeg... Uansett så må du være utrolig naiv om du tror at de bruker hovedkort som normalt hadde vert priset til 3-4000 kr. Apple kjører jo en politikk hvor man helst ikke vil at noen skal tukle med maskinvaren etter at man har produsert den, så med det i tankene så trenger de ikke noe 3-4000kr hovedkort og de kan faktisk klare seg i lange baner med et 5-700 kr hovedkort uten problemer (det er ikke dårlige kort de bare mangler 32 faser og en hel drøss overklokkingsfunksjoner). Apple er et firma som alle andre de bruker ikke mer penger i produksjonen om de ikke trenger det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iMacer er bare veldig overpriset, hvis du tar en vanlig pc med en gtx 670 skjermkort, i7 3770k prosessor og 32 gb ram så kommer det til å koste rundt 15k, men for det samme bare apple sin versjon så betaler du godt over 20k
Vell.. Her sammenligner du jo pærer med epler.. For det første så er selvbygging kun aktuelt for en liten promille av markedet. Hvis du innbiller deg at brorparten av markedet overhode har vurdert det å finplukke komponenter og sette dette sammen så tar du nok skammelig feil, folk flest ønsker bare å kjøpe en maskin som funker, verken mer eller mindre.Videre så sammenligner du jo en stasjonær maskin, med en "all-in-one", mye av poenget med løsninger som en iMac er jo at du skal slippe å ha en desktopmaskin overhode. De som kjøper en iMac kjøper det ofte på grunn av at maskinen er bygget inn i skjermen, som tar minimalt med plass og ser bra ut så den kunne blitt plassert i et hjørnet i stua uten at folk hadde hevet så mye som et øyenbryn.Du ignorerer jo blank det faktum at du får en pre-kalibrert IPS-skjerm, muligheten for å kjøre alt fra OS X, til Windows og Linux helt uten problemer.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777657

14.995 (med 3770k, 680 osvosv)

http://store.apple.com/us/configure/MD770LL/A?

14349 (før norsk moms og toll, med dårligere prosessor, 2 generasjoner gammelt skjermkort osvosv.)

 

Apple kan (og vil når fanboys får opp øynene) ta seg en bolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har som deg, brukt Windows maskiner i alle år, det var vell først for 2-3år siden jeg i det hele tatt vurderte å skaffe en Mac og etter tre defekte og relativt dyre Lenovo ThinkPad maskiner så tenkte jeg at, screw it jeg får prøve ut en Mac og se hvordan det er. Det første halve året brukte jeg stort sett Windows 7 via BootCamp da jeg slet veldig med å tilvenne meg Mac OS X, men nå i dag så kjører jeg OS X på alt annet enn server og stasjonær som brukes til spilling.

 

Problemet for oss som liker / foretrekker Apple produkter er at vi bli stemplet som fanboys med en eneste gang, det virker som det er helt utenkelig for folk at noen faktisk kan være fornøyd med Apple produkter uten å være totalt hjernevasket... Det til tross for at jeg faktisk har brukt og foretrekket Windows maskiner i ca 15år, og har brukt diverse toppmodeller av mobiltelefoner i ca 10år før jeg nå har gått over til OS X, Mac og iPhone og er strålende fornøyd med det.

 

 

I motsetning til mange her som alltid skal klage på alt som Apple foretar seg, så er jeg faktisk en som fremdeles klarer å verdsette Microsoft, Windows maskiner, Android, Windows Phone og whatever for hva det er verdt. Jeg går ikke rundt å rakker ned på folk som måtte ha andre meninger og preferanser enn meg selv, som mange som "ikke liker Apple" ser ut til å ha et voldsomt behov for å gjøre.

 

Så hvem er det som egentlig er fanboy når alt kommer til alt? De som alltid skal rakke ned på og kommentere hvor skakkjørte alle og enhver som liker Apple produkter er, eller de som faktisk går å anskaffer seg de produktene de liker best og kanskje investerer noen tusenlapper ekstra for å få akkurat det.

Jeg kjøpte den første iPhone av nysgjerrighet og var ganske fornøyd og imponert. Jeg har en kamerat som har iMac og iPhone og Apple-TV og det passer bra for han. Jeg skjønner han som deg og mye bra med Apples produkter. Så en grei kombinasjon av brukervennlighet, holdbarhet og design - skjønner godt du liker dette.

Jeg var ikke fornøyd med alt av Apples løsninger, så android og PC passer bedre for meg. Forskjellig smak og preferanser.

 

Når det gjelder artikkelen og uttalelsen:

"– Vi har også begynt å selge til europeiske land, smiler hun videre, mens vi i vårt stille sinn ikke forestiller oss at Dianjis alt-i-ett-modeller vil overta plassen til sjefens dyre iMac. Søt paraplylogo eller ikke."

Her tror jeg nok artikkelforfatter bommer ganske mye. Kundegruppen er sammensatt med en del som liker og forstår Apple-filosofien og en del som kjøper det fordi det er fin design og kult.

Mange jenter hører til i siste gruppe, særlig de som kjøper iPhone.

Hvis Dianji får bedre hardware og generelt god kvalitet kan nok en del av gruppen som kjøper Apple pga design kjøpe Dianji-produkter. Dette er nok en utfordring for Apple fremover.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Du sammenligner en desktop med en workstation.. Server / workstation maskinvare mot desktop maskinvare, og Mac Pro er vell det eneste banale eksemplet (som server / workstation maskinvare generelt om det så er linux, windows eller mac basert) som er latterlig overpriset for øyeblikket.

 

Men da var vell vitterlig iMac vi snakket om uansett og ikke Mac Pro og workstation / server relatert maskinvare?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Markedet som vil ha en stue-PC som "bare virker" har vel heller tradisjonelt ikke bruk for en dyr PC. Sier ikke at imac ikke dekker noen behov, men synes ikke nødvendigvis den dekker behovet du skisserer spesielt godt.

 

Det er nettopp dét: De fleste PC-er til 4-5000 kr er ikke slik at de "bare virker". For det første er de utstyrt med Windows, som er et utrolig mye mer komplisert operativsystem enn OS X. Eksempel: På bare noen dager hadde min svigermor klart å overføre bilder fra sin iPhone til MacBook Air, lastet dem opp på Facebook og organisert dem på en måte som gjør at hun lett finner dem igjen i iPhoto. Det samme var hun ikke i stand til å gjøre etter fire år med Windows Vista. Dette er ett av utallige eksempler på hvordan OS X er mye enklere å bruke enn Windows.

 

For det andre er billige PC-er nettopp dét: Billige. De er bygget av elendige komponenter som feiler fort og ofte. Til og med Asus Zenbook-en til 16' som en kamerat kjøpte for ikke lenge siden var plaget med bluescreen "out of the box". Flere returer til Komplett og ingen feil funnet. Min og alle jeg kjenner som bruker Mac sin erfaring er at det er mer stabile og brukervennlige produkter enn tilsvarende Windows-baserte enheter.

 

Legger man alle disse kortene i kurven og sammeligner tilsvarende PC-er, ser man at man som Apple-kunde faktisk ikke kommer så dårlig ut av det hele. Ja, det vil alltids finnes PC-er som er billigere, men de er ikke tilsvarende. De vil alltid ha dårligere komponenter, dårligere byggekvalitet, dårligere service og/eller et dårligere operativsystem. Hvis en eller flere av disse kompromissene er noe du vil innfinne deg med er det ditt valg.

 

Når det kommer til iMac, får du den til 10.690 kr med 21" skjerm og i5-prosessor. Det er en grei pris for en grei maskin som allikevel har et fantastisk operativsystem, en akseptabel ytelse og uovertruffen byggekvalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Brukte selv en iMac på en utplassering, og da holdt jeg på med Photoshop, og lignende programvare, og jeg likte faktisk operativsystemet, og hele følelsen veldig godt. Foretrekker Windows, men det er tull at Mac ikke er bra.

 

Det som kan merkes er at jeg aldri opplevde system feil når jeg brukte Mac, ingen bulescreen eller slikt. Det som er litt morsomt er at jeg har en Windows-PC til 12k, og den krasjer ikke med mindre jeg vil det selv (overklokking osv).

 

Men jeg er ikke den som sier at Mac ikke kan få virus eller hackes, da jeg ikke er helt skutt. Selvfølgelig kan Mac OS hackes, og få virus, det er bare vanskeligere.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Alle apple produkter er og blir for fanbois med turtleneck-genser og firkantede briller eller mennesker som ikke kan en dritt om hardware. Overpriset, kronglete, kranglete møl.

 

I mitt hjem er slike produkter bannlyst.

For din familie og venners del håper jeg du bor alene. Ikke bare fordi de ikke får lov å kjøpe Apple-produkter, men mest av alt fordi du åpenbart er et troll. Å mene at alle som kjøper Apple-produkter er fanboys med høyhalset genser og firkantede briller er helt grensesprengende håpløst.

 

Dessuten avslører kommentaren din at du ikke har eid og brukt mange Apple-produkter -- om noen i det hele tatt. De er verken overpriset, kronglete eller kranglete. Tvert i mot får du det du betaler for (enkelte vil mene mer, med tanke på bruktpris og brukervennlighet) og kronglete og kranglete går det ikke an å synes at det er med mindre du ikke er i stand til å lære deg annet enn Windows. I så måte er det ikke Mac og OS X det er noe galt med, men deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er nettopp dét: De fleste PC-er til 4-5000 kr er ikke slik at de "bare virker". For det første er de utstyrt med Windows, som er et utrolig mye mer komplisert operativsystem enn OS X. Eksempel: På bare noen dager hadde min svigermor klart å overføre bilder fra sin iPhone til MacBook Air, lastet dem opp på Facebook og organisert dem på en måte som gjør at hun lett finner dem igjen i iPhoto. Det samme var hun ikke i stand til å gjøre etter fire år med Windows Vista. Dette er ett av utallige eksempler på hvordan OS X er mye enklere å bruke enn Windows.

 

For det andre er billige PC-er nettopp dét: Billige. De er bygget av elendige komponenter som feiler fort og ofte. Til og med Asus Zenbook-en til 16' som en kamerat kjøpte for ikke lenge siden var plaget med bluescreen "out of the box". Flere returer til Komplett og ingen feil funnet. Min og alle jeg kjenner som bruker Mac sin erfaring er at det er mer stabile og brukervennlige produkter enn tilsvarende Windows-baserte enheter.

 

Legger man alle disse kortene i kurven og sammeligner tilsvarende PC-er, ser man at man som Apple-kunde faktisk ikke kommer så dårlig ut av det hele. Ja, det vil alltids finnes PC-er som er billigere, men de er ikke tilsvarende. De vil alltid ha dårligere komponenter, dårligere byggekvalitet, dårligere service og/eller et dårligere operativsystem. Hvis en eller flere av disse kompromissene er noe du vil innfinne deg med er det ditt valg.

 

Når det kommer til iMac, får du den til 10.690 kr med 21" skjerm og i5-prosessor. Det er en grei pris for en grei maskin som allikevel har et fantastisk operativsystem, en akseptabel ytelse og uovertruffen byggekvalitet.

 

Du overdriver. De fleste stasjonere til 4-5k virker faktisk helt fint, og vil gjøre det lenge. OSX har fordeler og ulemper, noen ting er enklere, andre ting er mer komplisert. Det er hverken ett fantastisk OS eller "mye enklere", det er ikke dårlig, for all del, men som sagt, du overdriver.

 

Ditto med byggekvaliteten, maskinen vi har hatt mest problemer med her i huset er en av husets macer. Det er ikke noe vanvittig unikt med Macer byggekvalitet, selv om den er bedre enn det billigste oppsopet såklart.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da burde det vell være latterlig enkelt for deg å komme med et par konkrete eksempler?

 

 

 

Kom gjerne med eksempler på maskiner som tilbyr det samme til mye lavere prislapp.

 

 

Du som burde komme med et eksempel her iogmed at det er du som krever bevis. Hvis du hadde noe kunnskap om pc-er, pc bruk og lignende hadde du skjønt hvorfor nesten alle som jobber professjonelt ikke kjøper apple produkter. De er for låst og har altfor dårlig hardware til å forsvare den enorme prislappen.

 

God byggekvalitet kan ikke oppveie for at alt annet er dårligere når produktet til syvende å sist er såpass overpriset. Er en grunn til at apples mac-salg har stupt og at de regulerte prisene.

Lenke til kommentar

For din familie og venners del håper jeg ...

 

Bla bla. Defensive much?

 

Poenget mitt er at plattformen(e) blir altfor sære. De skal ikke være med på noen globale, industrielle standarder. Neida, de kjører eget løp.

 

Jeg har har vært borti litt av hvert av i produktene, og jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar

Mac salget er det som har falt minst av "PC-salg" generelt? Hvor markedet stuper for tiden, så er det jo Apple sine maskiner som faller minst av alle.

 

At en Mac ikke egner seg i enterprise sammenheng er klart, de har gått over til å være 100% forbrukerfokusert, noe som en nå 3-4år gammel Mac Pro understreker på mange måter. Men nå er det jo sånn at forbrukermarkedet verken har behov, eller kompetanse nok til å dra nytte av disse pro og enterprise funksjonene.

 

 

Selv så hadde jeg aldri byttet ut Windows Server 2012 med OS X Server, men det betyr jo ikke at OS X og Mac maskiner generelt ikke fungerer strålende i forbrukersammenheng, akkurat som Windows Server 2012 hadde vært temmelig katastrofalt i forbrukersammenheng.

 

Du har fremdeles ikke kommet med noen eksempler som tilsier at Apple er sinnsvakt overpriset, og du kan jo uten problemer kjører Windows, Windows Server, Linux og / eller BSD på Apple maskinvare så funksjonaliteten og mulighetene er ikke så katastrofal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har som deg, brukt Windows maskiner i alle år, det var vell først for 2-3år siden jeg i det hele tatt vurderte å skaffe en Mac og etter tre defekte og relativt dyre Lenovo ThinkPad maskiner så tenkte jeg at, screw it jeg får prøve ut en Mac og se hvordan det er. Det første halve året brukte jeg stort sett Windows 7 via BootCamp da jeg slet veldig med å tilvenne meg Mac OS X, men nå i dag så kjører jeg OS X på alt annet enn server og stasjonær som brukes til spilling.

 

Problemet for oss som liker / foretrekker Apple produkter er at vi bli stemplet som fanboys med en eneste gang, det virker som det er helt utenkelig for folk at noen faktisk kan være fornøyd med Apple produkter uten å være totalt hjernevasket... Det til tross for at jeg faktisk har brukt og foretrekket Windows maskiner i ca 15år, og har brukt diverse toppmodeller av mobiltelefoner i ca 10år før jeg nå har gått over til OS X, Mac og iPhone og er strålende fornøyd med det.

 

 

I motsetning til mange her som alltid skal klage på alt som Apple foretar seg, så er jeg faktisk en som fremdeles klarer å verdsette Microsoft, Windows maskiner, Android, Windows Phone og whatever for hva det er verdt. Jeg går ikke rundt å rakker ned på folk som måtte ha andre meninger og preferanser enn meg selv, som mange som "ikke liker Apple" ser ut til å ha et voldsomt behov for å gjøre.

 

Så hvem er det som egentlig er fanboy når alt kommer til alt? De som alltid skal rakke ned på og kommentere hvor skakkjørte alle og enhver som liker Apple produkter er, eller de som faktisk går å anskaffer seg de produktene de liker best og kanskje investerer noen tusenlapper ekstra for å få akkurat det.

 

Dette er grunnen til at de fleste ikke fordrar apple og ikke fordrar folk som liker apple. Du lager en lang greie om masse tull, når alt vi sier er at apples produkter er låst og overpriset og har meget begrenset bruksområde til prisen. De er bra for all del. Men de er laget for spesielt interesserte og har ekstremt dårlig ytelse/pris forhold.

 

Hadde dere evnet å innse det hadde vi gitt faen. men dere vet dere har gjort et dårlgiere valg og må derfor forsvare det med nebb og klør for å redde selvtilliten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herer lista over alle "alt-i-ett" maskiner som Komplett fører, det er jo ikke en eneste en som faktisk klarer å matche iMac.. De som er i nærheten på maskinvaren koster det samme, eller litt mer faktisk og tilbyr jo ikke i nærheten av like bra skjerm og er gjerne utsmykket i plastikk.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hadde dere evnet å innse det hadde vi gitt faen. men dere vet dere har gjort et dårlgiere valg og må derfor forsvare det med nebb og klør for å redde selvtilliten

 

Skjerp deg, er det noen som forsvarer seg her blir det jo deg. Hvorfor skulle jeg være desperat etter å forsvare fordi jeg har gjort det dårlig valg? Gikk jo fra Lenovo ThinkPad modeller som var noe av det beste innen Windows relaterte bærbare og har aldri sett meg tilbake, og har to stasjonære som er ganske så kraftige og relevante som jeg bruker daglig med Windows, og en dedikert Windows Server så vet da godt hvordan gresset er på begge sider av gjerdet og foretrekker fremdeles OS X og Mac i flere sammenhenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mac salget er det som har falt minst av "PC-salg" generelt? Hvor markedet stuper for tiden, så er det jo Apple sine maskiner som faller minst av alle.

 

At en Mac ikke egner seg i enterprise sammenheng er klart, de har gått over til å være 100% forbrukerfokusert, noe som en nå 3-4år gammel Mac Pro understreker på mange måter. Men nå er det jo sånn at forbrukermarkedet verken har behov, eller kompetanse nok til å dra nytte av disse pro og enterprise funksjonene.

 

 

Selv så hadde jeg aldri byttet ut Windows Server 2012 med OS X Server, men det betyr jo ikke at OS X og Mac maskiner generelt ikke fungerer strålende i forbrukersammenheng, akkurat som Windows Server 2012 hadde vært temmelig katastrofalt i forbrukersammenheng.

 

Du har fremdeles ikke kommet med noen eksempler som tilsier at Apple er sinnsvakt overpriset, og du kan jo uten problemer kjører Windows, Windows Server, Linux og / eller BSD på Apple maskinvare så funksjonaliteten og mulighetene er ikke så katastrofal.

 

Her har du noe fra apple til 17000kr.

http://store.apple.com/no/configure/ME664H/A?

 

til samme prisen får du dette:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10624972;fl:0#3538-6169741-1;3539-4240077-2;3553-10501975-1;3540-10501975-1;3542-10501975-1;3541-10624665-1;3550-10501975-1;3543-10519068-1;3545-10500502-1;3552-5750760-1

 

Hvilken tror du er best? til absolutt alt? med så stor margin at det er latterlig? Joda den ubrukelige macen har en fantastisk skjerm, og en god byggekvalitet. Men hva hjelper det når en laptop til 5000kr er like bra i hardwaren? og da hvis du kjøper en skjerm som er bedre enn apple skjermen og kobler den på der har du fortsatt spart ca 6000kr... OVERPRISET.

 

Skjerp deg, er det noen som forsvarer seg her blir det jo deg. Hvorfor skulle jeg være desperat etter å forsvare fordi jeg har gjort det dårlig valg? Gikk jo fra Lenovo ThinkPad modeller som var noe av det beste innen Windows relaterte bærbare og har aldri sett meg tilbake, og har to stasjonære som er ganske så kraftige og relevante som jeg bruker daglig med Windows, og en dedikert Windows Server så vet da godt hvordan gresset er på begge sider av gjerdet og foretrekker fremdeles OS X og Mac i flere sammenhenger.

 

Så innrøm at det er overpriset da. Eller at du betaler en heftig royalty sum for eplemerket. Folk som kjøper dieselbukser evner da i det minste å innrømme at det er merket de betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...