Gå til innhold

Nei du, dette er ikke Apple iMac


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Vil jeg med mitt blotte øye kunne "se" at apple sin skjerm har høyere oppløsning i daglig bruk eller må jeg 2cm fra skjermen for å se at den har høyere oppløsning?

 

Ja, skjermen er groteskt mye bedre. Selv så ville jeg betalt mellomlegget kun for dette, med mindre det ikke fantes andre alternativer, men for å være ærlig er prisforskjellen for stor kun for skjermen.

 

Dessuten, Windows 8 skalerer vel foreløpig ikke bra nok til at større oppløsning har noe for seg allikevel, på Windows ihvertfall.

 

Må forøvrig gratulere deg som førstemann på forumet som tilsynelatende har kommet med en bra sammenligning på PC vs. Mac. pris ;)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, skjermen er groteskt mye bedre. Selv så ville jeg betalt mellomlegget kun for dette, med mindre det ikke fantes andre alternativer, men for å være ærlig er prisforskjellen for stor kun for skjermen.

 

Dessuten, Windows 8 skalerer vel foreløpig ikke bra nok til at større oppløsning har noe for seg allikevel, på Windows ihvertfall.

 

Må forøvrig gratulere deg som førstemann på forumet som tilsynelatende har kommet med en bra sammenligning på PC vs. Mac. pris ;)

Haha, godt sagt.

 

Jeg går daglig rundt disse maskinene da jeg selger begge modeller i butikken min, men jeg har brukt den siste uken på å sammenligne disse maskinene for min egen del, og jeg har problemer med å se at skjermen er bedre personlig. Jeg klarer ikke å se at bildet er skarpere med mitt syn ihvertfall. Har også brukt en god stund på å sette de ved siden av hverandre og sammenligne bilder, se på fargespill, kontrastforhold, sortnivå, og generellt bildekvalitet med mange test bilder for dette. Jeg "VET" jo at apple sin skjerm på papiret er bedre, men på de tingene jeg har nevnt nå syns jeg samsung gjør det bedre. Og når den ikke akkurat "mangler" skarphet..

 

Er i kjøpemodus nå som skattepenger kommer da, som mange andre. Og jeg klarer ikke bli enig med meg selv så ville høre med andre hva de mente om forskjellene først. forskjellen på OS'et er ikke viktig for meg. Bruker begge deler daglig.

 

Øivind.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip*

 

Vel, hvis du selv ikke ser noen forskjell og ikke har andre preferanser som vekter mer enn andre, så er det vel bare å la lommeboka velge..

 

..selv så kjøpte jeg en MBPr og blir ledd av alle i vennekretsen da ingen ser vitsen med noe sånt (men jeg mistenker at flere av dem skulle hatt seg en tur til optikeren..) så jeg har ihvertfall ikke gjort det for å være kul ;) En annen ting er at jeg er forelska i touchpaden. Hvorfor kan ingen andre lage noe tilsvarende er for meg uforståelig..

 

Angående disse "paraply" maskinene, så ser de vel strengt tatt ut som noe som er produsert i Apple's fabrikker på nattestid med å bytte ut logoen. De har nå ihvertfall hatt såpass yrkesstolthet og bytta ut logoen, men det er vel bortsett fra det ikke mulig å dra plagiat mye lengre enn dette ? :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

At disse har eksistert i så lang tid beviser forøvrig nok en gang at apple sannsynligvis gir blanke i om produktene "ligner" eller ei. De saksøker bare dersom de er redd noen andre får et overtak i markedet.

 

OT: Vil presisere at alt fra apple er gode produkter, dog tror jeg også vi alle kan være enige i at de er overpriset. Hvor mye varierer fra produkt til produkt og ikke minst hvor/når siste lansering var (apple justerer ikke ned prisen bare fordi det er 1 år siden en maskin kom ut).

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke liker apple (i likhet med andre her tror jeg) er hvordan de markedfører begrensinger som revulusjoner. OSX er fint, enkelt, streamlined, men Windows er et mye mer avansert produkt. Jeg liker ikke tanken på at mange velger et produkt som lar forbrukeren "slippe" å sette seg inn i pc, da jeg mener hver dag som går gjør det viktigere å ha teknisk kompetanse,

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Sånn har det jo alltid vært. Apple er jo verdens værste firma så overaskende er det ikke.

Må si jeg blir noe irritert over hvordan du rakker ned på Mac og Apple i denne diskusjonen. Det er en grunn til at de i det hele tatt eksisterer, og selv om jeg personlig liker "vanlige" PC´er bedre i forhold til bl.a OS, synes jeg også Mac´er er bra maskiner. Jeg kan komme med argumenter både for og imot hvorfor Mac vil være et bedre eller dårlige valg enn en vanlig PC, men måten du argumenterer på får deg til å framstå som en fanboy som insisterer på at han har rett.

 

Værsågod, du kan ha meninger om alt du vil; men når du i praksis sier at alle som har Mac er idioter og OSX er det latterligste som noen gang er oppfunnet, får du ikke fram argumentet ditt overhodet. Det blir VELDIG "Jeg har rett og du har feil". Sitat: "Apple er jo verdens verste firma så overraskende er det ikke". En påstand helt uten bakgrunn. Hold deg saklig eller hold munn.

Endret av wassup
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Når du taler så varmt for å være saklig, så burde du vel selv skjønne at å sammenlikne sånn ikke er saklig i det hele tatt? Det er ingen macer som klarer å "matche" noen av de andre alt-i-ett-maskinene heller fordi alle har sine styrker og svakheter, så å ta utgangspunkt i den ene og så at andre ikke matcher fordi de er annerledes er bare tåpelig.

 

AtW

 

Er veldig enig i mye av det du har skrevet her i tråden ATWindsor!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg blir noe irritert over hvordan du rakker ned på Mac og Apple i denne diskusjonen. Det er en grunn til at de i det hele tatt eksisterer, og selv om jeg personlig liker "vanlige" PC´er bedre i forhold til bl.a OS, synes jeg også Mac´er er bra maskiner. Jeg kan komme med argumenter både for og imot hvorfor Mac vil være et bedre eller dårlige valg enn en vanlig PC, men måten du argumenterer på får deg til å framstå som en fanboy som insisterer på at han har rett.

 

Værsågod, du kan ha meninger om alt du vil; men når du i praksis sier at alle som har Mac er idioter og OSX er det latterligste som noen gang er oppfunnet, får du ikke fram argumentet ditt overhodet. Det blir VELDIG "Jeg har rett og du har feil". Sitat: "Apple er jo verdens verste firma så overraskende er det ikke". En påstand helt uten bakgrunn. Hold deg saklig eller hold munn.

 

Bra du er saklig for meg da <3

 

Men apple er et søplefirma som kun kan eksistere fordi folk syns design er viktigere enn faktisk nytteverdi

Lenke til kommentar

Bra du er saklig for meg da <3

 

Men apple er et søplefirma som kun kan eksistere fordi folk syns design er viktigere enn faktisk nytteverdi

Ja, og gullsmeder! Hvem er disse idiotene som kjøper smykker? For ikke å snakke om tatoveringer, hvor er nytteverdien? Har du sett alle de stygge skjortene med skikkelige knapper? Trykknapper er jo mage ganger mer praktisk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at man får en Mac med større skjerm til 80% rabatt. Vi vet hvor overpriset Mac er, og at de som kjøper en Mac enten har svært dårlig greie på pris/ytelse, eller rett og slett er fanboy.

 

Jeg vet faktisk ikke HVOR mye overpriset Mac er, så kanskje du kan tegne og fortelle ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først må jeg bare si at dette begynner å utvikle seg til en idiotisk diskusjon hvor ingen vil vinne, det er helt åpenbart. Hva slags pc/(mac), mobil eller nettbrett du velger er jo helt opp til deg og din smak.

 

(kan godt hoppe over dette avsnittet hvis du vil)

Jeg har så godt som blitt oppdratt med en Windows pc. Første PCen min var Windows, og bruker fortsatt Windows. Selv om hva jeg bruker den til er nå svært lite.

Så som du sikkert skjønner er jeg derfor en jevn bruker av mac i dag. Før jeg går videre må det også sies at jeg har brukt linux (ubuntu) også. Dette falt ikke i noe smak pga lite brukervennlig.

Brukte først Apples OS X ved en iMac faren min hadde kjøpt. Falt for dens fantastiske enkel brukervennlighet, og siden jeg på skolen da hadde svært mye presentasjoner, falt det enkelt i smak hvor enkelt det var å lage vakre og gode presentasjoner.

Ettersom jeg fikk begrenset tilgang til hans iMac pga noe virus (ja virus. Mac kan få det, men sjeldnere) Mac'en fikk gjennom noen tvilsomme Minecraft mods, bestemte jeg meg for å skaffe meg en bærbar. Den bærbare ble en Macbook Pro. Denne har jeg forsatt, og funker fortsatt etter mange år bruk kjempebra.

Jeg fikk med tiden mer og mer interesse for film laging, og Macbook'en ble tilslutt ikke kraftig nok for det jeg drev med.

 

Så her begynner det interessante. Våren for 1 år siden skulle jeg finne en kraftig pc for redigering og kanskje litt "gaming". iMac var det lenge siden det hadde skjedd noe med, og føltes litt utdaterte, men Apples årlige store kunngjøringsfest var bare noen få måneder unna. Jeg bestemte meg for å vente, og jeg ventet og ventet. Et halv år gikk det uten noen ny iMac, og jeg begynte å tippe mot Windows PCer.

Desperasjon begynte jeg og søke vilt på nettet, og oppdaget hackintoshing. Det vil si å få Mac OS X til å funke på en ikke Mac PC. Denne HackintoshPC'en skulle bli kraftig, kjøre Mac OS X og Windows. Mac for alt av praktiske ting som arbeid, foto og film, og Windows kun egentlig til å kjøre spill.

 

Speksa til denne monsterbuilden ble:

- Hovedkort: GA-Z77X-UP5 TH

- Grafikkkort: Nvidia GTX 660Ti Power Edition

- Prossessor: Intel i7 3770K

- Ram: 16GB

- MacLagring: Fusion Drive (2TB HDD + 256GB SSD)

- WindowsLagring: 256GB SSD

 

Så denne fikk jeg satt sammen og oppe og kjøre helt plettfritt. Mac delen funker som bare det, og Windows delen kan game det meste av alt på det beste av grafikk, så selvfølgelig er jeg fornøyd selv om det ikke ble en iMac.

Nå lurer du hvor mye som måtte betales for dette, og for alt sammen ble prislappen tilslutt på litt mer en 18 000 kr.

Ved dette punkt jubler sikkert pc'fanboysa med et lite "hva var det jeg sa", for dette monsteret pisser sikkert på en tilsvarende iMac i ytelse, men her må det sies at det her et selvbygg. Vanskelig å si egentlig hvor stabilt det blir i lengden.

Dessuten tar PCen opp pent sakt jævla mye plass, og måtte settes på et eget rom, dessuten ble det mye kabler til skjerm osv. Designmessig ville en vær med smak snudd seg i graven.

 

Tilslutt må jeg si at jeg har både prøvd og har alt fra begge verdener og kan virkelig ikke si hva som er dårligst og best. Personlig passer Mac OS X best for meg. Selve Hardwaren kan du jo få i andre Windows PCer og. Designet til Windows ser ikke bra ut synes jeg. Lite brukervennlig er det og i min mening. Likevel duger Windows i det det skal, Gaming og Excel. Alle andre punkter greier Mac minst like bra om ikke på visse punkter også bedre for min del.

Så før dette snart utvikler seg til en religionskrig, kan vi ikke bare innse at vi har fanboys i begge ender, vi har profesjonelle på begge operativsystem og vi har folk som bare vil ha en PC/Mac.

 

- JuulHolm, dette begynner å bli en latterlig diskusjon.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Begynner å bli lei av folk som sier at Mac er verdt pengene... Kan få mye bra for halve prisen som forsatt lever like lenge. Har hatt min PC i snart 2 år.. og den har e ikke hatt problemer med.. har en eld gammel pc som er 6år og den har e heller aldri hatt problemer med:P OG e betalte 30% av det en imac koster. Og fikk like god ytelse i det jeg trengte det til.

 

Apple sine produkter er som regel mer "ooh shiny" og mindre "oo nice, godt kjøp".. if u get my drift. Men denna pcn/skjermen blir garantert saksøkt og lagt på hylla. :)

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Synes flere her har ganske useriøse kommentarer som gjelder Apple sine produkter.

 

Jeg har selv en Macbook Pro Retina, en Mac mini, og har gitt en iMac som gave, samt har selv tidligere eid en litt eldre versjon av Pro. Samtidig har jeg alltid hatt en windows-basert spillmaskin som jeg bygget selv, pluss har jeg eid litt forskjellige laptoper/desktoper gjennom tiden.

 

Komklusjonen min er veldig enkel - Mac er kvalitet. Det er ingen, absolutt ingen andre produsenter som leverer så finpussede, fiks ferdige datamaskiner (og andre produkter) som Apple. De har alltid vært ledende - om det gjelder alt-i-ett maskiner, laptoper etc. Beviset for suksessen er de utallelige kopiene, av ofte mye lavere kvalitet, som andre produsenter leverer. Ser mange skriver her "ja men du kan få maskin xxxxxxx for samme prisen med bedre ytelse bla bla bla" ja selvfølgelig kan du det - hvis det blir en laptop blir det sikkert en med lyslekkasje og "kjølevifte" man kan bruke som føner.

En ting må dere huske - Mac har aldri vært ledende i ytelse. Tror ikke det er målet, med tanke på at med ytelse må man ofte ofre størrelse, støy, varme og batteritid.

iMac er en fantastisk maskin, ja, mye svakere enn andre maskiner i samme prisklasse, men den er stillegående og nokså problemfri - og der er litt av cluet: de som har kjøpt seg Mac en gang kjøper den nok en gang til for å slippe utallelige sære programmer, drivere, etc som de må gang på gang sette seg inn i, og betaler en del ekstra for å slippe det hele og heller ha en stressfri opplevelse ved bruk av datamaskinen.

 

Jeg personlig er ingen fanboy for jeg har alltid hatt vanlig PC - til både jobb (der kan man ikke velge) og privat, for det den er god for. Men hvis noen av dere ikke har råd til å kjøpe seg Mac eller er rett og slett er anti-fanboys betyr det ikke automatisk at Apple lager dårlig maskinvare.

Overpriset - ja, men alle ting av god kvalitet koster penger, sånn er det bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overpriset - ja, men alle ting av god kvalitet koster penger, sånn er det bare.

 

Dette er bare tull. Er dritt lei av å høre dette. Fordi det koster mer, så er det bedre kvalitet? for noe fjas. E har like god kvalitet i min pc som du har i din mac. men e betalte dobbelt så lite.

 

Her har du et eksempel.. Bose anlegg koster skjorta, men du får ting som er MYE bedre for under halve prisen (eller litt over halve) .. som sakt.. erke alltid "dyrest er best" ;)

 

Er ingen fanboy heller, men er er ikke blind. Apple er DYRT og overpriset. Har mange venner med iphone 5, de har problemer hele tiden med tlfn de sin. Dårlig signal, og mange fårke sendt MMS inniblandt.

 

Har også en venn av meg med imac 27" som ikke var fornøyd. Masse tull, der den hang seg, og ikke ville slå seg på til tider.

 

Jeg må si selv at jeg syntes mange apple produkter ser bra ut, men det er alt du får au:P

 

Selv HATER jeg virkelig iphone 5. Den ser forferdelig teit ut med så lang skjerm og så tynn i bredda, ser bare ikke bra ut :p

 

Imac har jeg alltid likt, men etter e prøvde kameraten min sin i 1 uke, så endret jeg mening. Mye tull der som ikke burde vært der. Og det at du sier windows trenger masse drivere og skit? tar deg maks 5min og du har alle drivere du trenger for et helt system i MANGE år fremover.

 

Når apple faktisk kommer med en ordentlig pris, kanskje e gidder å prøve. Men er MYE som må endres. Spesielt på pris på data, og ikke minst tlfnen deres.

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...