Gå til innhold

Nei du, dette er ikke Apple iMac


Anbefalte innlegg

Gode gamle apple VS microsoft diskusjonen :)

 

Bruker windows og linux utelukkende da filosofien til apple går motstrøms min. Det er særdeles dumt at windows begynner og dilte etter. Pengene ligger i offisielle apps og stålkontroll på systemet(Les. markede i PCsystemet).

 

 

Men er det en ting jeg misunner så er det touchpadden, den er faktisk utrolig effektiv i bruk, tommel opp Apple.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mikkis2k,

 

Kan sikkert skrive en hel side der jeg motbeviser alle dine påstander, siden jeg snakker ikke ut fra andres myteomspunne "erfaringer" men mine egne (med minst 10 datamaskiner jeg har eid gjennom tiden, av alle typer, deriblandt spill PC for ca 20k som jeg bygget for noen dager siden), men jeg tror jeg får bare destillere det ned til noe mer enkelt:

 

Har du ikke råd, synd for deg, det er ting jeg har ikke råd til men det betyr ikke jeg skal automatisk slenge drit om de. Tror du at apple skal sette ned prisen - won't happen, siden de ikke skal lage billig drit rett og slett. Apple er definisjonen av kvalitet, rett og slett. Snobbete, idealistisk, perfeksjonistisk og veldig trangsynt ja - men kvalitet.

 

Og angående drivere: som sagt bygget jeg et nytt spill PC for noen dager siden. Tok meg ca 30 min å sette seg inn i MSI sitt UEFI og sette den opp, så konfigurering av Win8 etter installasjon - ca 15 min til, så drivere til grafikkort, chipset, LAN, etc - ca 30 min, så diverse småting (få tilbake vanlig "start" knapp - ca 15 min til, etc)

Og jeg har enda ikke satt meg inn i diverse verktøy for tweaking/OC! Og dette er dagens "moderne" PC, for noen år tilbake kunne man trygt doble denne tiden!

Og hva med oppgradering av OS på Mac? Eller fullstendig ny installasjon av den gamle? Boot + ALT knapp, velge recovery, klikke kanskje 5 ganger og resten skjer automatisk. Ingen drivere å tulle med, ingen tweaking, fiks ferdig arbeid.

 

Så der er blandt annet grunnen til at "vanlige" folk kjøper Mac, de som har ikke peiling eller er ikke er interessert i å lære å sette opp latency tider til RAM for eksempel, så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes flere her har ganske useriøse kommentarer som gjelder Apple sine produkter.

 

Jeg har selv en Macbook Pro Retina, en Mac mini, og har gitt en iMac som gave, samt har selv tidligere eid en litt eldre versjon av Pro. Samtidig har jeg alltid hatt en windows-basert spillmaskin som jeg bygget selv, pluss har jeg eid litt forskjellige laptoper/desktoper gjennom tiden.

 

Komklusjonen min er veldig enkel - Mac er kvalitet. Det er ingen, absolutt ingen andre produsenter som leverer så finpussede, fiks ferdige datamaskiner (og andre produkter) som Apple. De har alltid vært ledende - om det gjelder alt-i-ett maskiner, laptoper etc. Beviset for suksessen er de utallelige kopiene, av ofte mye lavere kvalitet, som andre produsenter leverer. Ser mange skriver her "ja men du kan få maskin xxxxxxx for samme prisen med bedre ytelse bla bla bla" ja selvfølgelig kan du det - hvis det blir en laptop blir det sikkert en med lyslekkasje og "kjølevifte" man kan bruke som føner.

En ting må dere huske - Mac har aldri vært ledende i ytelse. Tror ikke det er målet, med tanke på at med ytelse må man ofte ofre størrelse, støy, varme og batteritid.

iMac er en fantastisk maskin, ja, mye svakere enn andre maskiner i samme prisklasse, men den er stillegående og nokså problemfri - og der er litt av cluet: de som har kjøpt seg Mac en gang kjøper den nok en gang til for å slippe utallelige sære programmer, drivere, etc som de må gang på gang sette seg inn i, og betaler en del ekstra for å slippe det hele og heller ha en stressfri opplevelse ved bruk av datamaskinen.

 

Jeg personlig er ingen fanboy for jeg har alltid hatt vanlig PC - til både jobb (der kan man ikke velge) og privat, for det den er god for. Men hvis noen av dere ikke har råd til å kjøpe seg Mac eller er rett og slett er anti-fanboys betyr det ikke automatisk at Apple lager dårlig maskinvare.

Overpriset - ja, men alle ting av god kvalitet koster penger, sånn er det bare.

 

Takk for at du er ærlig. Dette kan jeg være enig i. Personlig kjøper jeg ikke apple produkter på grunn av ting som itunes og at det er ubrukelig i min jobb men jeg ser at folk som driver med design osv bruker det. Hvordan takler du et så låst system?(dette er ikke trolling eller kritikk det er et ordentlig spørsmål)

Lenke til kommentar

Mikkis2k,

 

Kan sikkert skrive en hel side der jeg motbeviser alle dine påstander, siden jeg snakker ikke ut fra andres myteomspunne "erfaringer" men mine egne (med minst 10 datamaskiner jeg har eid gjennom tiden, av alle typer, deriblandt spill PC for ca 20k som jeg bygget for noen dager siden), men jeg tror jeg får bare destillere det ned til noe mer enkelt:

 

Har du ikke råd, synd for deg, det er ting jeg har ikke råd til men det betyr ikke jeg skal automatisk slenge drit om de. Tror du at apple skal sette ned prisen - won't happen, siden de ikke skal lage billig drit rett og slett. Apple er definisjonen av kvalitet, rett og slett. Snobbete, idealistisk, perfeksjonistisk og veldig trangsynt ja - men kvalitet.

 

Og angående drivere: som sagt bygget jeg et nytt spill PC for noen dager siden. Tok meg ca 30 min å sette seg inn i MSI sitt UEFI og sette den opp, så konfigurering av Win8 etter installasjon - ca 15 min til, så drivere til grafikkort, chipset, LAN, etc - ca 30 min, så diverse småting (få tilbake vanlig "start" knapp - ca 15 min til, etc)

Og jeg har enda ikke satt meg inn i diverse verktøy for tweaking/OC! Og dette er dagens "moderne" PC, for noen år tilbake kunne man trygt doble denne tiden!

Og hva med oppgradering av OS på Mac? Eller fullstendig ny installasjon av den gamle? Boot + ALT knapp, velge recovery, klikke kanskje 5 ganger og resten skjer automatisk. Ingen drivere å tulle med, ingen tweaking, fiks ferdig arbeid.

 

Så der er blandt annet grunnen til at "vanlige" folk kjøper Mac, de som har ikke peiling eller er ikke er interessert i å lære å sette opp latency tider til RAM for eksempel, så enkelt er det.

 

Vanlige folk kjøper ikke mac. Og folk med store krav til ytelse eller åpenhet kjøper ikke mac. Faktisk har mac salget stupt mer enn pc salget så der tok du grundig feil. Men fortsett å tro at mac er stort i verden(under 7% andel av markedet). Ikke er det så høy kvalitet som du påstår heller da kvalitet er subjektivt og går på mer enn om det er et unibody som hindrer oppgradering.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
På tide at man får en Mac med større skjerm til 80% rabatt. Vi vet hvor overpriset Mac er, og at de som kjøper en Mac enten har svært dårlig greie på pris/ytelse, eller rett og slett er fanboy.
Du betaler jo mye for et os som ingen andre leverer. For all del, prisen er alt for høy, men tipper mange kjøper fordi de vil ha osx.

 

OSX kan installeres på stortsett alle windows maskiner så lenge de har ca samme hardware som apple maskiner har. Dvs intel chipset. Fikk kjøpt meg en lovlig OSX installerings DVD, og bygde en pc til 2500 kroner, og da hadde jeg en Mac tilsvarende IMac til 14000. Jeg slapp da det stygge hvit med aluminium design. Ipad og Iphone fåes i svart hvorfor ikke imacs?

Lenke til kommentar

Det er veldig sant at Apple ikke har så stor markedsandel, men ta deg en tur til ethvert universitet og se på maskinene folk bruker der. Av de som ikke bruker nettbrett er det mye mer enn 10% (markedsandel i forbrukermarkedet) som faktisk bruker Mac.

Så hvorfor velger studenter, som gjerne har en ganske stram økonomi, å kjøpe en dyr Mac?

 

For min del var det et ganske enkelt velg. Da jeg begynte på videregående hadde jeg behov for en bærbar, og hadde allerede brukt en førstegenerasjons MacBook (2006) vi hadde hjemme. Jeg var komfortabel med Mac OS X, så visste at operativsystemet ikke ville være noe problematisk, og maskinen falt ellers godt i smak. Den var lett, den hadde god skjerm, var kompakt med sine 13". Tastaturet var godt å skrive på og maskinen hadde nok kraft for min del, men viktig var også at batterilevetiden var svært høy på den tiden, spesielt for "flate" maskiner. Fantes jo, og finnes sikkert også, maskiner der man kan koble på noen store utvekster av batterier, men det blir ikke helt sammenlignbart.

Solgte den maskinen etter to år for en svært god pris, la på noen tusenlapper og kjøpte en helt ny 13" MacBook Pro da den kom. Satt inn RAM og større harddisk selv, og var minst like fornøyd.

Har siden den gang fått ny MBP, et valg jeg ikke angrer på.

 

Maskinene er bygd supergodt, touchpaden er helt fantastisk å bruke, og jeg har aldri opplevd lignende på andre maskiner. De er lette, tynne og bygd svært solid av aluminium, og spesielt retina-modellene har ekstremt gode skjermer. Bakgrunnsbelyst tastatur er en annen kjekk detalj man ikke finner overalt, men det er ikke nødvendigvis et stort salgsargument - er mer en kjekt å ha-ting.

Det er de fysiske positive sidene med Mac, i tillegg til at de (subjektivt) ser svært bra ut. For min del har ikke det vært en avgjørende faktor, men jeg setter pris på enkelheten ved maskinen, med ett lys - ikke disse blinkende statuslysene overalt. Skal sies at det har blitt veldig mange fine modeller nå, spesielt fra Samsung, så det er ikke noe som skiller Apple ut lengre, men det var absolutt det for en del år siden.

 

Ikke-fysisk er OS X naturlig å trekke frem. Nå har det blitt skrevet en del allerede, så holder dette kort, men er helt enig i at det er et veldig brukervennlig operativsystem. Det er svært gjennomført og programmene kommuniserer veldig godt sammen med hverandre, mye bedre enn jeg har opplevd tilsvarende på ulike Windows-versjoner. Det er rett og slett veldig enkelt å bruke til alle dagligdagse ting. Argumentene om at det er låst kjøper jeg ikke - i motsetning til Windows bygger OS X på UNIX i bunn, som er åpen kildekode. OS X i seg selv er dog ikke åpen kildekode, men det er heller ikke Windows - så ser ikke hvordan det skal kunne trekkes frem som noe negativt for Apple, men ikke for Microsoft.

 

I konklusjon er det for megl ikke vanskelig å rettferdiggjøre en høyere pris på en Mac. Jeg er villig til å betale ekstra for OS X, batterilevetid, kjempegod integrasjon mot iPad og iPhone, byggekvalitet og fysiske mål, touchpaden og til slutt design, omtrent i den rekkefølgen. At andre har ulike prioriteringer er helt naturlig, og ikke minst godt for markedet - det vil stimulere innovasjon. Men å automatisk avskrive Mac som overpriset basert på egne preferanser, og ikke vurdere det objektivt, blir for dumt. Det vil heller aldri gi en ordentlig debatt, slik som de første sidene er bevis på her, til tross for solid innsats fra enkelte medlemmer på å snu dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og angående drivere: som sagt bygget jeg et nytt spill PC for noen dager siden. Tok meg ca 30 min å sette seg inn i MSI sitt UEFI og sette den opp, så konfigurering av Win8 etter installasjon - ca 15 min til, så drivere til grafikkort, chipset, LAN, etc - ca 30 min, så diverse småting (få tilbake vanlig "start" knapp - ca 15 min til, etc)

Og jeg har enda ikke satt meg inn i diverse verktøy for tweaking/OC! Og dette er dagens "moderne" PC, for noen år tilbake kunne man trygt doble denne tiden!

Og hva med oppgradering av OS på Mac? Eller fullstendig ny installasjon av den gamle? Boot + ALT knapp, velge recovery, klikke kanskje 5 ganger og resten skjer automatisk. Ingen drivere å tulle med, ingen tweaking, fiks ferdig arbeid.

 

Så der er blandt annet grunnen til at "vanlige" folk kjøper Mac, de som har ikke peiling eller er ikke er interessert i å lære å sette opp latency tider til RAM for eksempel, så enkelt er det.

 

Er ikke det en litt underlig sammenlikning? Maskinen din booter da helt fint, og fungerer helt fint uten å sette noe latency-tiimings tll minnet, det er ikke nødvendig på noe som helst slags nivå. Man trenger ikke å tweake en vanlig PC heller, men noen liker å gjøre det. At du valgte å tweake PCen, men valgte å ikke (evt ikke kunne) tweake macen gjør jo ikke det ene enklere automatisk.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ellers denne diskusjonen tråkker litt i vante spor, begge sider snakker litt forbi hverandre til tider:

 

Ja, endel kjøper mac av vane/fordi de ikke vet bedre/fordi kjenninger har mac

- Men ja, endel har også macer fordi det resultatet av ett gjennomtenkt valg

 

Det er plass til begge deler, både de som ikke vet så mye, og kanskje burde valgt noe annet, og de som kan mye og har gjort ett gjennomtenkt valg.

 

Prisdiskusjonen bærer også preg av endel av det samme:

 

- Nei, du får ikke en noenlunde tilsvarende PC til halve prisen av en Mac, de fleste macer er relativt konkurransedyktige på pris om man tar produkter som er mest mulig like de, spesielt på lanserings-dagen.

- Men det folk også må ta innover seg er at det er veldig dårlig utvalg av macer, man er ganske heldig om man skal ha akkurat det produktet som apple bestemmer seg for å gi ut. Hva om man bare vil ha en vanlig stasjonær? Man må velge en imac, og betale masse for funksjoner man egentlig ikke trengte i utgangspunktet, samme om man bare vil ha en surfe-bærbar osv osv. I det perspektivet kan det i praksis være ganske dyrt å velge en en mac.

 

Jeg tror det er denne forskjellen som får noen til å mene at mac er overpriset, og andre ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at man får en Mac med større skjerm til 80% rabatt. Vi vet hvor overpriset Mac er, og at de som kjøper en Mac enten har svært dårlig greie på pris/ytelse, eller rett og slett er fanboy.

 

Eller at min fire år gamle MacBook fortsatt ikke har hatt et eneste problem annet enn at batterikapasiteten er blitt dårligere?

Lenke til kommentar

Eller at min fire år gamle MacBook fortsatt ikke har hatt et eneste problem annet enn at batterikapasiteten er blitt dårligere?

 

Det er ikke noe unikum med bærbare som går 4 år uten trøbbel, jeg har hatt flere, husstanden har hatt noen som har hatt trøbbel også (inkludert en mac), men hvorfor er det så mange som tror det er så veldig spesielt med maskiner som ikke går istykker? Jeg har hatt mange PCer oppigjennom, og tror ikke jeg har vært unikt heldig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Begynner selv å finne ut at mac'er ikke er så overpriset mtp. Design, vekt, innmat og størrelse. Takk folk i kommentarene som overbeviste meg c:

 

... Men et salg hadde vært greit i ny og ne, noen som vet om en nettbutikk som har salg på mac'er?

 

Salg på Apple utstyr har jeg aldri hørt om. Det eneste er studentrabatt (var det 10%?) som du får gjennom Apple's nettbutikk.

Lenke til kommentar

Bra du er saklig for meg da <3

 

Men apple er et søplefirma som kun kan eksistere fordi folk syns design er viktigere enn faktisk nytteverdi

Har inntrykk av at når du kjøper en Mac, får du en maskin av nokså god kvalitet, som kan vare i en del år. Til sammenligning vil en ganske standard PC ikke vare så lenge, kanskje (Skjønt hvis du legger like mye penger i en PC som i en Mac, får du jo også kvalitet deretter... :p). I tillegg vil bruktverdien synke mer på en PC en på en Mac. Men er forsåvidt enig i at Mac er "overpriset", du betaler litt VEL mye for merke og design.

Lenke til kommentar

Men jeg er ikke den som sier at Mac ikke kan få virus eller hackes, da jeg ikke er helt skutt. Selvfølgelig kan Mac OS hackes, og få virus, det er bare vanskeligere.

 

Eneste grunnen til at det finnes færre virus og mindre hacking på mac er at det ikke finnes så mange av dem. Hvis du skal skrive et virus eller hacke noen skal du da satse på 92% av markedet eller sikte deg inn på 6% av markedet?

Lenke til kommentar

hahahaha det der er skrap. Ikke en laptop. 1280*800 skjerm? looool

Han spurte ikke om min mening på den maskinen, bare om det var noen nettbutikker som solgte de billigere akkurat nå. Hvis du ikke klarer å forholde deg til slike enkle forespørsler kan du vurdere svarene dine noe grundigere.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at det finnes færre virus og mindre hacking på mac er at det ikke finnes så mange av dem. Hvis du skal skrive et virus eller hacke noen skal du da satse på 92% av markedet eller sikte deg inn på 6% av markedet?

Det er en vanlig myte som brukes for å forklare hvorfor det ikke finnes virus til Mac.

Klarer man derimot å lage et slikt virus, vil det være en heftig fjær å ha i hatten.

 

Bare tenk på hvor mye penger det er i antivirusprogrammer :)

 

Det er ikke umulig å lage virus til OSX, så helt bombesikkert er det ikke:

http://www.technewsdaily.com/18269-mac-osx-virus.html

Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at Mac får få virus, er at de rett og slett utgjør en liten del av markedsandelen. Som noen nevnte tidligere, lønner det seg jo å sikte mot den største delen. I tillegg har jo Apple en relativt grei jobb, i og med at de bare behøver å tenke på programvare til sine egne maskiner. OSX er ment for å passe med Mac, og ikke noe annet. Derfor er det jo relativt enkelt å beskytte seg mot angrep, fordi det er såpass spesialisert. Windows derimot, er ment for å passe med ALLE maskiner. Det gjør at det ikke kan spesialisere seg for visse maskiner, fordi det vil gå ut over kompabiliteten. Jo større systemet er, jo større sjanse er det for at noe går feil et eller annet sted. "Systemet" i dette tilfellet er windows og alle maskinene som kjører det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...