Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Da synes jeg du konkret skal respondere på innleggene jeg har skrevet og påpeke hva som er feil

Det har jeg allerede svart på.

 

Så man bryter altså VTL par.3 om man har bil bak seg når man jobber med en forbikjøring og holder minst den lovlige hastigheten? En av grunnene for at forbikjøringer tok lenger tid, har også noe med en sikkerhetsvurdering angående SUV-en som ikke tenkte på noen sikkerhet I hele tatt. Det var heller ikke mulig å avbryte forbikjøringen, siden SUV-en la seg på høyre felt og ga gass.

Holder du minst lovlig hastighet, så bør du i alle fall legge deg i høyre fil - lovlig sett.

Du hadde god tid til å legge deg over i høyre fil - minst 15 sek. Du skulle ikke lagt deg i høyre fil fra starten av iom du lå alt for langt bak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det eneste du har hevdet er at jeg ikke kan trafikkreglene, kan du vennligst være litt mere konkret?

Igjen, du klarer å lese det jeg skriver og du forstår hva jeg sa. Lag egen tråd hvis du vil diskutere videre.

 

 

 

Nei, jeg har I mine innlegg gjort rede for min vurdering av situasjonen, du har ikke respondert på mine meninger men kun hevdet at jeg ikke kan trafikkreglene.   Vennligst konkretiser hva du er uenig med meg om?

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden holder du venstre fil i første klipp??

Som forklart tidligere, så holdt jeg venstre felt for å kunne kjøre forbi bilen med henger, som i lange tider hadde kjørt godt under fartsgrensen og laget en kø. Grunnen for at avstanden ble stor, var at bilen mellom meg og bilen med henger også ville forbi, samt at bilen med henger valgte å gi mer gass. Typisk det når han holdt langt under fartsgrensen når ingen kunne ta noen forbikjøringer.

Husk og at avstander virker lenger ut på tape.

 

Men til alle, så forsøpler dere tråden ved å krangle om dette. Det er ikke rart det er krig i verden.

Lenke til kommentar

Men til alle, så forsøpler dere tråden ved å krangle om dette. Det er ikke rart det er krig i verden.

 

 

Kjære vakre vene!!! 

 

Vi krangler ikke, vi diskuterer en sak direkte relatert til videoen du postet. 

Sitat fra retningslinjene I åpningsinnlegget:

 

"..og denne tråden for diskusjon rundt videoer og hendelser."

Lenke til kommentar

Helt enig.  Det er ikke ulovlig å ligge I venstre felt og når han blir tatt igjen av bilen bakfra så er han I ferd med å foreta en forbikjøring...han kjører også I overkant av fartsgrensen så han er ikke noen sinke.  Det eneste korrekte er å fullføre forbikjøringen.  Den eneste som bryter trafikkregler I denne situasjonen er Suven, og vedkommende gjør det til fulle.

Lenke til kommentar

Helt enig.  Det er ikke ulovlig å ligge I venstre felt

Er du sikker på dette?

Venstrefeltet er et forbikjøringsfelt, det er således et felt som skal brukes under forbikjøring og ikke når man bare har tenkt til å kjøre forbi en bil en gang i fremtiden..

 

Det er da naturlig å legge seg ut når man kommer så nære bilen foran at avstanden er i ferd med å passere hva som kan kalles forsvarlig, og tilbake til høyre igjen når avstanden på ny vil være forsvarlig.

Lenke til kommentar

I alle dager, dette er såå enkelt LES LOVTEKSTEN! Det raskeste kjøretøyet har førsteretten på venstrefila, blir du nådd igjen av et annet kjøretøy plikter du å vike til høyre, uansett om du bruker aller dine tilgjengelige gamp på å kjøre forbi. Saken her var så såre enkel, kamerabilen skulle holdt høyrefeltet, da hadde den bilen som tok en ulovlig forbikjøring på høyre side kunnet kjørt uhindret, SAMTIDIG som at kamerabilen kunne gjort sin akselerasjon og forbikjøring av fremste bil identisk, bare med noen sekunder ekstra i høyre felt i stedet for venstre felt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

1. Du kjører i feil felt, så da måtte han kjøre forbi på høyre side

 

2. Shit happens

 

3. Jeg ser bare 1 kjørefelt og du prøver å presse deg forbi, så hva er egentlig poenget?

1. Det er ikke snakk om å kjøre i feil felt, men det var snakk om en forbikjøring. Den bilen som var foran kjørte hele tiden sakte og lagde kø. Når man da får muligheten til å kjøre forbi, så gasser han på. 

2. I England kanskje. 

3. Har du lært hvordan man skal plassere seg i rundkjøringer? Det trenger ikke være to felt, så lenge det er god plass til to biler i bredden. De som skal rett frem i det tilfelle, skal selvsagt holde seg til høyre. 

 

Når det er 1 felt inntil rundkjøringen så skal du plassere deg bak bilen som står foran deg

Bilen foran deg plasserte seg til høyre sånn at han kunne kjøre mest mulig rett fram og ikke for å slippe fram bilen bak seg

Lenke til kommentar

 

Helt enig.  Det er ikke ulovlig å ligge I venstre felt

Er du sikker på dette?Venstrefeltet er et forbikjøringsfelt, det er således et felt som skal brukes under forbikjøring og ikke når man bare har tenkt til å kjøre forbi en bil en gang i fremtiden..Det er da naturlig å legge seg ut når man kommer så nære bilen foran at avstanden er i ferd med å passere hva som kan kalles forsvarlig, og tilbake til høyre igjen når avstanden på ny vil være forsvarlig.

Det er helt lovlig å benytte venstrefeltet såfremt man ikke er til hinder for andre. Ja, kamerabilen ble et hinder for bilen bakfra som kom i stor hastighet men da var det åpenbart at kamerabilen var i ferd med å foreta en lovlig forbikjøring av bil med henger.

Hvis man kommer i 150 i 80 sonen i venstrefeltet og forventer fri bane til enhver tid så har man misforstått trafikkreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt lovlig å benytte venstrefeltet såfremt man ikke er til hinder for andre.

Hvor finner du rom for denne tolkningen?

Trafikkreglene sier:

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

Ja, kamerabilen ble et hinder for bilen bakfra som kom i stor hastighet men da var det åpenbart at kamerabilen var i ferd med å foreta en lovlig forbikjøring av bil med henger.

Kamerabilen var på vei til å gjøre en forbikjøring, han var ikke i gang med denne.

Lenke til kommentar

I alle dager, dette er såå enkelt LES LOVTEKSTEN! Det raskeste kjøretøyet har førsteretten på venstrefila, blir du nådd igjen av et annet kjøretøy plikter du å vike til høyre, uansett om du bruker aller dine tilgjengelige gamp på å kjøre forbi. Saken her var så såre enkel, kamerabilen skulle holdt høyrefeltet, da hadde den bilen som tok en ulovlig forbikjøring på høyre side kunnet kjørt uhindret, SAMTIDIG som at kamerabilen kunne gjort sin akselerasjon og forbikjøring av fremste bil identisk, bare med noen sekunder ekstra i høyre felt i stedet for venstre felt. 

Du burde bli flinkere til tolke lovteksten selv. Ta gjerne kontakt med politiet eller en jurist, og se om det er kamerabilen eller suven som ville fått en smekk, om en politipatrulje hadde fått med seg hendelsen. 

Jeg vil ikke si å starte forbikjøringsprosessen to billengder fra bilen man kan kjøre forbi, er noe stort. Og som du og ser, så legger de andre bilene seg også til venstre felt, siden alle velger å kjøre forbi bilen med henger. 

Man må ikke avbryte noen forbikjøring om man får biler bak seg. Men man skal selvsagt bytte felt så tidlig som mulig etter forbikjøringen, slik at man ikke hindrer andre trafikanter unødvendig. 

Den bakre bilen holdt og god avstand før han ga på de siste få sekundene han presset bak fangeren min, og det ville ikke vært mulig å skiftet felt, siden SUV'en valgte å ta forbikjøring på høyre side.

Lenke til kommentar

Den bakre bilen holdt og god avstand før han ga på de siste få sekundene han presset bak fangeren min, og det ville ikke vært mulig å skiftet felt, siden SUV'en valgte å ta forbikjøring på høyre side.

 

SUVen tok rennfart, den har ikke motorkraft til å oppnå den farten ved å gi på "de siste få sekundene". Han tok nok sats fra såpass langt bak at du når/om du så den antok at den var for langt unna til å være noe du trengte å ta hensyn til. Hadde du vært i riktig felt hadde feltskifte vært noe du ikke trengte å tenke på i forhold til bilen bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er helt lovlig å benytte venstrefeltet såfremt man ikke er til hinder for andre.

Hvor finner du rom for denne tolkningen?

Trafikkreglene sier:

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

 

Tolkningen min er basert på sunn fornuft.  Bruker du venstrefeltet I situasjoner som ikke er direkte relatert til forbikjøring så er det ikke ulovlig.  F.eks når det er stor trafikkmengde på veiene så fylles jo venstrefeltet opp eller man posisjonerer seg I forkant av neste avkjørsel så legger man seg over I venstre.

 

 

Ja, kamerabilen ble et hinder for bilen bakfra som kom i stor hastighet men da var det åpenbart at kamerabilen var i ferd med å foreta en lovlig forbikjøring av bil med henger.

Kamerabilen var på vei til å gjøre en forbikjøring, han var ikke i gang med denne.

 

 

Vi har vel litt ulik oppfatning av situasjonen.  Kamerabilen entret tofeltsveien og ønsket umiddelbart å kjøre forbi, men hengerbilen aksellererte kraftig.  Legg merke til at begge bilene bak kamerabilen også legger seg rett over I venstre, alle skal forbi.  Så her er det I så tilfelle 3 syndere?

Men vi får bare være uenig I den saken..

 

La oss bare være enige om at oppførselen til SUVen er helt uakseptabel, slik aggressive kjøring vil vi ikke ha på veiene!

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

 

 

Det er helt lovlig å benytte venstrefeltet såfremt man ikke er til hinder for andre.

Hvor finner du rom for denne tolkningen?

Trafikkreglene sier:

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

 

Tolkningen min er basert på sunn fornuft.  Bruker du venstrefeltet I situasjoner som ikke er direkte relatert til forbikjøring så er det ikke ulovlig.  F.eks når det er stor trafikkmengde på veiene så fylles jo venstrefeltet opp eller man posisjonerer seg I forkant av neste avkjørsel så legger man seg over I venstre.

 

Tolkningen din er basert på helt andre ting enn de faktiske reglene.

Det står altså tydelig i trafikkreglene at man normalt skal benytte høyre kjørefelt med mindre annet er eksplisitt tillatt eller påbudt.

Da tenker jeg du kan vise til hvor det står at slik venstrelunking som vi kan se her er eksplisitt lov eller tillatt..

 

 

Kamerabilen var på vei til å gjøre en forbikjøring, han var ikke i gang med denne.

 

Vi har vel litt ulik oppfatning av situasjonen.  Kamerabilen entret tofeltsveien og ønsket umiddelbart å kjøre forbi, men hengerbilen aksellererte kraftig.  Legg merke til at begge bilene bak kamerabilen også legger seg rett over I venstre, alle skal forbi.  Så her er det I så tilfelle 3 syndere?

Men vi får bare være uenig I den saken..

 

La oss bare være enige om at oppførselen til SUVen er helt uakseptabel, slik aggressive kjøring vil vi ikke ha på veiene!

 

Det er lov å ta feil slik du gjør her, men faktum er at avstanden mellom kamerabilen og bilen foran er såpass stor at han ikke kan sies å være i gang med en forbikjøring selv om han hadde planlagt å foreta en i fremtiden.

 

At oppførselen til SUVen er ugrei er jeg enig i, men vedkommende med kamera oppfører seg ikke det spor bedre. Han legger seg rett inn i venstre med hensikt å kjøre forbi en gang i fremtiden, det holder ikke mål.

Man skal ved såpass lite trafikk som her legge seg i høyrefeltet og deretter over i venstre kjørefelt når man skal kjøre forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når det er 1 felt inntil rundkjøringen så skal du plassere deg bak bilen som står foran deg

 

Bilen foran deg plasserte seg til høyre sånn at han kunne kjøre mest mulig rett fram og ikke for å slippe fram bilen bak seg

 

Du trenger nok en oppfriskningskurs. 

 

Er nok heller du som bør ta kortet på nytt igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...