Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang. den første hendelsen, hvor fikk du kjøpt slikt venstrefeltabonnement? Hva koster det nå for tiden?

Må man abbonere på venstrefelt når man skal ta forbikjøringer og? Får man en egen autopassbrikke da?

Det er bare så typisk at en slik bil jeg hadde foran meg den dagen, kjørte veldig sent i lange tider, men når man kom til en gylden plass til å ta forbikjøring, så gasser han på. Derfor ble det et gap. Men som dere og vet, så lyver og avstanden litt på dashcam, slik at avstanden kan være mindre, enn hva den ser ut som. Den billisten som kjørte forbi på høyre side, hadde ikke noen god klaring, og det var heller ikke noe særlig forsvarlig av ham. 

Lenke til kommentar

1. Du kjører i feil felt, så da måtte han kjøre forbi på høyre side

 

2. Shit happens

 

3. Jeg ser bare 1 kjørefelt og du prøver å presse deg forbi, så hva er egentlig poenget?

1. Det er ikke snakk om å kjøre i feil felt, men det var snakk om en forbikjøring. Den bilen som var foran kjørte hele tiden sakte og lagde kø. Når man da får muligheten til å kjøre forbi, så gasser han på. 

2. I England kanskje. 

3. Har du lært hvordan man skal plassere seg i rundkjøringer? Det trenger ikke være to felt, så lenge det er god plass til to biler i bredden. De som skal rett frem i det tilfelle, skal selvsagt holde seg til høyre. 

Lenke til kommentar

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§ 12.Forbikjøring

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Kamerabil ble nådd igjen av noen som helt klart ville kjøre forbi. Han skal da vike for det hurtigeregående kjøretøyet, det vil i såmåte gjøre den ulovlige forbikjhøringen vi så overflødig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

§ 12.Forbikjøring

4.[/size] Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Kamerabil ble nådd igjen av noen som helt klart ville kjøre forbi. Han skal da vike for det hurtigeregående kjøretøyet, det vil i såmåte gjøre den ulovlige forbikjhøringen vi så overflødig.[/size]

Det er ikke noen unnskyldning for den ulovlige forbikjøringen.

Når kamerabil ble nådd igjen så var det helt åpenbart at den var i ferd med å foreta en forbikjøring av hengerbil, det var da mere hensiktsmessig å fullføre forbikjøring framfor å panikkskifte fil for å slippe bilen bak forbi.

 

Legg også merke til at suven bak også legger seg rett i venstre når tofelt begynner...og bilen bak der også. ALLE vil naturligvis forbi en treg hengerbil.

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Er det noe vits å ligge i venstrefila i flere hundre meter får å ta en forbikjøring? 

Nei, se an situasjonen først, istedet får å legge seg rett i venstrefila. Med mindre du skal gi bånn gass selv da

Så en forbikjøring skal skje på maks 20 meter? 

Endret av snillekim
Lenke til kommentar

 

Så en forbikjøring skal skje på maks 20 meter?

Nei, men du ligger langt bak og la deg ut alt for tidlig - resultat er at du bryter paragraf 3, du er til hinder for han bak.

 

 

Ja, i likhet med de 2 bilene bak så legger han seg rett i  venstrefila for å komme forbid hengerbilen på denne forbikjøringsstrekningen på E39.

Det er helt uforståelig for meg at noen kan kritisere denne kjøringen.  At kamerabilen hindrer den aggressive bilisten bak noen få sekunder er for meg ubegripelig at noen kan reagere på.   Jeg vet ihverfall hvilken bil som hadde fått reaksjon fra UP, og det er suven som suser forbi i høyrefeltet i altfor høy hastighet og unnlater å gi tegn.

Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt lappen i 30 år og kan reglene godt.

Sist idag så jeg en som sikkert har hatt lappen i 50 år som lå og koste seg i venstre fil ... som at antall år med lappen sier noe?Mulig du kan reglene godt, men ikke godt nok tydeligvis.

Da synes jeg du konkret skal respondere på innleggene jeg har skrevet og påpeke hva som er feil

Lenke til kommentar

Nei, men du ligger langt bak og la deg ut alt for tidlig - resultat er at du bryter paragraf 3, du er til hinder for han bak.

Så man bryter altså VTL par.3 om man har bil bak seg når man jobber med en forbikjøring og holder minst den lovlige hastigheten? En av grunnene for at forbikjøringer tok lenger tid, har også noe med en sikkerhetsvurdering angående SUV-en som ikke tenkte på noen sikkerhet I hele tatt. Det var heller ikke mulig å avbryte forbikjøringen, siden SUV-en la seg på høyre felt og ga gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...