Gå til innhold

Tråden for egne og andres dashcam-videoer


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sendt det klippet til taxiselskapet så han evt. mister jobben! Sånne utolmodige idioter vil vi ikke ha på veien, spesielt ikke når de skal frakte uskyldige mennesker rundtom.

 

Kamerabilen kjørte jo til og med 20 km/t fortere enn han strengt tatt skulle.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lov å skilte ned fra 100 til 50, skal være gradert redusering, så det skal være ett 70 eller 80 skilt før 50 skiltet

 

Dette ble endret for snart 10 år siden. Nå holder det å forvarsle sprang over ca. 20 km/t. Dette gjøres stort sett alltid ved arbeidsvarsling og for store sprang i permanent fartsgrense i dag. Når det er sagt - videoen her viser ikke forvarsling, men det kan være satt opp før videoen starter. 

 

Ellers tolker jeg regelverket til SVV slik at det på store deler av strekningen her skulle vært skiltet 70 km/t, med ytterligere nedskilting nærmere der de faktisk jobbet. Det skal helst ikke skiltes ned til 50 km/t på lenger strekk enn 1 km, slik at folk i større grad respekterer skiltet fartsgrense. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ganske gjentagene med tilfeldig skilting av veiarbeid.

 

Har selv opplevd lignende: Midlertidig nedsatt hastighet til 30km/t, utolmodig vogntog bak, tilsynelatende ikke noen grunn for nedsatt hastighet.

 

Dersom de rette politistudentene er ute med laser, så tar de inn første nepen i køen for hastighetsoverskridelse.

 

Har selv vært med på å skilte ved veiarbeid, og med tanke på hvor strengt det er med slik skilting klarer jeg egentlig ikke fatte hvordan det blir så mye tilsynelatende tilfeldig skilting. Det skal utarbeides en skiltplan som må godkjennes av Statens Veivesen, videre skal skiltene settes ut i henhold til dette og loggføres. Føringene for hvilken hastighet det skal skiltes til er også svært strenge. Med andre ord skal egentlig ingenting være overlatt til tilfeldighetene, men likevel skjærer deg seg svært ofte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke lov å skilte ned fra 100 til 50, skal være gradert redusering, så det skal være ett 70 eller 80 skilt før 50 skiltet

 

Fyren i rundkjøringen overeagerte ikke bare litt

Kjørte en ekstra runde bare for å tute, så tuter han på neste også, og ingen av bilene hindret han

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

https://youtu.be/kpxRf-eTIA8?t=2m

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke lov å skilte ned fra 100 til 50, skal være gradert redusering, så det skal være ett 70 eller 80 skilt før 50 skiltet

 

Fyren i rundkjøringen overeagerte ikke bare litt

Kjørte en ekstra runde bare for å tute, så tuter han på neste også, og ingen av bilene hindret han

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

https://youtu.be/kpxRf-eTIA8?t=2m

 

 

Sant nok, men ett lovbrudd forsvarer ikke nødvendigvis ett annet lovbrudd:

"§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Jeg vil tørre å påstå at personen som tar en ekstra runde for å tute bryter denne paragrafen på flere måter. Han hindrer annen trafikk unødig ved å kjøre en ekstra runde og han forstyrrer annen trafikk og omgivelsene unødig ved å tute i ettertid av hendelsen. I Norge har vi en lei uvane for å tute i ettertid av en faresituasjon, som på ingen måte er med på å hindre den farlige situasjonen. Det er ikke andre bilisters oppgave å oppdra andre bilister. 

Og dersom jeg skulle kjørt på min rett i følge høyesterett i rundkjøringer, kunne nok jeg krasjet i hver eneste rundkjøring på vei til jobb uten at det strengt talt ville vært min skyld. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

https://youtu.be/kpxRf-eTIA8?t=2m

Sant nok, men ett lovbrudd forsvarer ikke nødvendigvis ett annet lovbrudd:

"§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Jeg vil tørre å påstå at personen som tar en ekstra runde for å tute bryter denne paragrafen på flere måter. Han hindrer annen trafikk unødig ved å kjøre en ekstra runde og han forstyrrer annen trafikk og omgivelsene unødig ved å tute i ettertid av hendelsen. I Norge har vi en lei uvane for å tute i ettertid av en faresituasjon, som på ingen måte er med på å hindre den farlige situasjonen. Det er ikke andre bilisters oppgave å oppdra andre bilister. 

Og dersom jeg skulle kjørt på min rett i følge høyesterett i rundkjøringer, kunne nok jeg krasjet i hver eneste rundkjøring på vei til jobb uten at det strengt talt ville vært min skyld.

Hindret/forstyrret første bil?

 

'høyesterett'???

Endret av QS4MO8J3
Lenke til kommentar

 

§ 7.Vikeplikt

 

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

https://youtu.be/kpxRf-eTIA8?t=2m

Sant nok, men ett lovbrudd forsvarer ikke nødvendigvis ett annet lovbrudd:

"§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

Jeg vil tørre å påstå at personen som tar en ekstra runde for å tute bryter denne paragrafen på flere måter. Han hindrer annen trafikk unødig ved å kjøre en ekstra runde og han forstyrrer annen trafikk og omgivelsene unødig ved å tute i ettertid av hendelsen. I Norge har vi en lei uvane for å tute i ettertid av en faresituasjon, som på ingen måte er med på å hindre den farlige situasjonen. Det er ikke andre bilisters oppgave å oppdra andre bilister. 

Og dersom jeg skulle kjørt på min rett i følge høyesterett i rundkjøringer, kunne nok jeg krasjet i hver eneste rundkjøring på vei til jobb uten at det strengt talt ville vært min skyld.

Hindret/forstyrret første bil?

 

'høyesterett'???

 

 

Jeg ser at det ikke var noen direkte relevans mellom akkurat de to punktene. Poenget mitt er bare at vi alle er tjent med å være litt fleksible i trafikken og ikke alltid kjøre på vår rett. Angående høyesterett sikter jeg til saken der det ble konkludert med at bilen som krysser vikelinja først inn i en rundkjøringa har forkjørsrett selv om det kommer en lang rekke med biler fra venstre. For så vidt ingen direkte relevans her, men det viser bare at folk ikke skal være så alt for skråsikre på at de har forkjørsrett i en rundkjøring. Hvordan skulle det da blitt om alle som benyttet seg av denne avgjørelsen i høyesterett bare kjørte på sin rett eller la seg på hornet og kjørte en ekstra runde hver gang noen ikke overholdt denne vikeplikten? 

 

Jeg prøver bare å komme frem til at vedkommende som filmet til syvende å sist heller ikke er uskyldig med tanke på hvordan han håndterte situasjonen. Kommentaren min er således mer et generelt svar en et direkte svar på din kommentar. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...