Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Port Forwarding på dlink DIR 655


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når dynamisk og statisk IP nevnes her, så tenker man på LAN. Alså ikke internett eller internettport(WAN) på DIR-655. Det du kan starte med nå er å sjekke hvilken ipadresse maskinen du skal forwarde port til har.

 

Denne vil ha 192.168.0.xxx hvor xxx er forskjellig på alle tilkoblede enheter. Du forwarder ønsket port til den ipadressen aktuell PC har.

 

Du finner denne adressen i Windows ved å gå i ledetekstvindu (CMD) og skrive ipconfig. Her vil adressen til PC stå og gateway som er routerens 192.168.0.1. Det er adressen til PC som er cluet her.

 

Når du har fått portforward til å fungere, så kan du tenke på statisk IP på PC.

Du kan gjøre dette på flere vis, men det er kanskje enklest å bare klikke på nettverkstips i signaturen min og scrolle helt ned. Følg oppskriften der men pass på at du bruker 192.168.0.xxx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enable DHCP server: sett [kryss/hake]

DHCP IP Address Range: sett f.eks. 100 to 200

 

Da kan routeren din dele ut IP-adresse til 100 ulike dingser på nettet ditt.

(Ser det lite ut, så kan du f.eks. bruke 20 to 240 ... men det burde holde.)

 

Jeg vet ikke hva som står på

"Router IP Address" i dag - er det f.eks. 192.168.1.1 ?

 

Da kan du f.eks. bestemme at serveren din skal ha adressen 192.168.1.10 .

Poenget er at det siste tallet (.10) ikke skal kollidere med noe annet på nettet.

 

Du kan også bruke det nederste feltet "Add DHCP Reservation" til å legge inn dette, men da må du finne fram mer ino om serveren (eller den PC'en du skal port-forwarde til) så jeg ville hoppet over det.

 

Når alt dette er lagt inn og du har Saved Settings osv., så er det to ting du må gjøre:

1) Bruke Virtual Server-menyen og sette opp port forwarding til 192.168.1.10

2) Gå inn på den aktuelle PC'en og sette den til å bruke statisk IP-adresse 192.168.1.10

 

Og kanskje du må restarte både router og PC etterpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dynamisk og statisk IP nevnes her, så tenker man på LAN. Alså ikke internett eller internettport(WAN) på DIR-655. Det du kan starte med nå er å sjekke hvilken ipadresse maskinen du skal forwarde port til har.

 

Denne vil ha 192.168.0.xxx hvor xxx er forskjellig på alle tilkoblede enheter. Du forwarder ønsket port til den ipadressen aktuell PC har.

 

Du finner denne adressen i Windows ved å gå i ledetekstvindu (CMD) og skrive ipconfig. Her vil adressen til PC stå og gateway som er routerens 192.168.0.1. Det er adressen til PC som er cluet her.

 

Når du har fått portforward til å fungere, så kan du tenke på statisk IP på PC.

Du kan gjøre dette på flere vis, men det er kanskje enklest å bare klikke på nettverkstips i signaturen min og scrolle helt ned. Følg oppskriften der men pass på at du bruker 192.168.0.xxx.

Okei, jeg har brukt IP'en til pcen jeg skal forwarde. Jeg fant den ved hjelp av CMD, jeg skrev inn adressen i port forward rubrikken på ruter innstillingene. Alt det har jeg fått til, men det er der problemet starter, porten jeg valgte som skal vær åpen er ikke åpen.

 

Du nevner noe med nettverks tips. Er det denne kategorien du ville frem til: Sett opp nettverket med fast ipadresse ?

Lenke til kommentar

Enable DHCP server: sett [kryss/hake]

DHCP IP Address Range: sett f.eks. 100 to 200

 

Da kan routeren din dele ut IP-adresse til 100 ulike dingser på nettet ditt.

(Ser det lite ut, så kan du f.eks. bruke 20 to 240 ... men det burde holde.)

 

Jeg vet ikke hva som står på

"Router IP Address" i dag - er det f.eks. 192.168.1.1 ?

 

Da kan du f.eks. bestemme at serveren din skal ha adressen 192.168.1.10 .

Poenget er at det siste tallet (.10) ikke skal kollidere med noe annet på nettet.

 

Du kan også bruke det nederste feltet "Add DHCP Reservation" til å legge inn dette, men da må du finne fram mer ino om serveren (eller den PC'en du skal port-forwarde til) så jeg ville hoppet over det.

 

Når alt dette er lagt inn og du har Saved Settings osv., så er det to ting du må gjøre:

1) Bruke Virtual Server-menyen og sette opp port forwarding til 192.168.1.10

2) Gå inn på den aktuelle PC'en og sette den til å bruke statisk IP-adresse 192.168.1.10

 

Og kanskje du må restarte både router og PC etterpå.

Er det noe forskjell mellom din metode i forhold til Jan Skrotnes sin metode? Jeg prøver først Jan sin metode, hvis det ikke funker så prøver jeg din etterpå. Syntes Jan sin metode så lettere ut.

 

BTW, jeg stikker på trening er tilbake i 8-tiden. Men bare legg igjen en reply her, så kan jeg svare med en gang jeg kommer hjem igjen. Jeg håper dere kan hjelpe meg dette helt til det funker. :):wee:

Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Ja det var å sette opp med fast IP. Men du kan bare vente med det til at du får portforward til å fungere.

NB: Husk at programmet du vil slippe gjennom må være i unntaksreglene for softwarebrannmur på PC.

 

Du kan teste om det blir endring i porttesten ved å midlertidig slå av brannmuren (kontrollpanel i Windows, brannmur).

Hvis jeg forstår korrekt nå, så skal jeg gjør det nebrewfoz nevner i post #43 ? Kan noen bekrefte det? Eller MÅ jeg få til port forwading før jeg gjør det nebrewfoz nevner?

 

Tilbake til deg Jan, jeg har disablet hele Windows Brannmur, jeg har også åpnet porten i brannmuren også.

Lenke til kommentar

Enable DHCP server: sett [kryss/hake]

DHCP IP Address Range: sett f.eks. 100 to 200

 

Da kan routeren din dele ut IP-adresse til 100 ulike dingser på nettet ditt.

(Ser det lite ut, så kan du f.eks. bruke 20 to 240 ... men det burde holde.)

 

Jeg vet ikke hva som står på

"Router IP Address" i dag - er det f.eks. 192.168.1.1 ?

 

Da kan du f.eks. bestemme at serveren din skal ha adressen 192.168.1.10 .

Poenget er at det siste tallet (.10) ikke skal kollidere med noe annet på nettet.

 

Du kan også bruke det nederste feltet "Add DHCP Reservation" til å legge inn dette, men da må du finne fram mer ino om serveren (eller den PC'en du skal port-forwarde til) så jeg ville hoppet over det.

 

Når alt dette er lagt inn og du har Saved Settings osv., så er det to ting du må gjøre:

1) Bruke Virtual Server-menyen og sette opp port forwarding til 192.168.1.10

2) Gå inn på den aktuelle PC'en og sette den til å bruke statisk IP-adresse 192.168.1.10

 

Og kanskje du må restarte både router og PC etterpå.

Jeg gjore den "Vanskelige måten" ved å skrive inn informasjon om PCen jeg skal forwarde. Men jeg skiftet ikke på noe IP ellerno. Skulle jeg gjør det? Jeg bare trykte på "Copy Your PC's MAC Adress" også "save" er jeg ferdig med det eller? Skulle jeg gjør noe mer?

 

i5yatx.jpg

Lenke til kommentar

Det ser bra ut med reservert DHCP for din PC. Du behøver ikke ha portforward før du setter statisk IP, men det var bare et tips om å unngå ekstra forviklinger)

Det betyr at den vil få samme IP hver gang mot routeren.

Da behøver du egentlig ikke bruke den metoden jeg nevnte tidligere med manuelt oppsett i PC. Begge metodene gir deg nemlig samme resultat med statisk IP.

 

Jeg foreslår du kobler PC i modem (alså ingen router) og verifiserer at det fungerer der.

Husk å slå på softwarebrannmur i PC før du gjør det. Ellers vil PC være vidåpen for trusler fra internett.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser bra ut med reservert DHCP for din PC. Du behøver ikke ha portforward før du setter statisk IP, men det var bare et tips om å unngå ekstra forviklinger)

Det betyr at den vil få samme IP hver gang mot routeren.

Da behøver du egentlig ikke bruke den metoden jeg nevnte tidligere med manuelt oppsett i PC. Begge metodene gir deg nemlig samme resultat med statisk IP.

 

Jeg foreslår du kobler PC i modem (alså ingen router) og verifiserer at det fungerer der.

Husk å slå på softwarebrannmur i PC før du gjør det. Ellers vil PC være vidåpen for trusler fra internett.

Bare for oppsummering, nå mener du jeg har gjort alt rett, nå er det bare teste om modemet blokkerer porten, ved å koble pcen direkte opp med internettkabel? Det gjør vel ingenting om ruteren er koblet i, bare jeg tar ledningen ut fra ruteren og inn i modemet. Tror det er flere inngangsporter på modemet. :) Men jeg skal ikke gjøre noe med Statisk IP? Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Hvis du har fått satt modemet ditt i bridge og har en public IP i routeren din, så fungerer det ikke å koble seg til modemet. Modemet fungerer nå bare som det, og gir deg ingen tjenester. Nå er det routeren din som styrer alt.

 

Du har satt statisk IP til PCen din, da er det bare forwarde de aktuelle portene til den IP adressen.. ;)

 

 

Og en ting til; Vær så snill å ikke sladd ut IP adresser og subnettmasker etc. på bildene dine.. Det er interne IP'er som alle har, så det er ikke farlig. Den eneste IP'en som potensielt kan være "farlig" å legge ut, er public IP'en din... Ved at vi kan se hva du har satt opp av adressering, kan hjelpe oss med det store bildet.... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har fått satt modemet ditt i bridge og har en public IP i routeren din, så fungerer det ikke å koble seg til modemet. Modemet fungerer nå bare som det, og gir deg ingen tjenester. Nå er det routeren din som styrer alt.

 

Du har satt statisk IP til PCen din, da er det bare forwarde de aktuelle portene til den IP adressen.. ;)

 

 

Og en ting til; Vær så snill å ikke sladd ut IP adresser og subnettmasker etc. på bildene dine.. Det er interne IP'er som alle har, så det er ikke farlig. Den eneste IP'en som potensielt kan være "farlig" å legge ut, er public IP'en din... Ved at vi kan se hva du har satt opp av adressering, kan hjelpe oss med det store bildet.... ;)

Du mener eg skal bare koble pcen min direkte i modemet og ta ut ruteren fra modemet? Men jeg skal jo ikke han i modemet hele tiden? Jeg skal vell bare ha den i mens jeg sjekker om den blokkerer noen porter eller noe sånt?
Lenke til kommentar

Hvis du skal teste PC rett mot modem, så må du passe på at PC mottar IP automatisk.

Du må med andre ord ikke ha statisk adresse slik jeg skrev om tildigere.

Dette er bare for å finne ut hvor problemet ditt ligger.

 

Får du portforward til å fungere med PC koblet direkte til modem, så ligger problemet i DIR-655.

Ah, det eneste jeg har gjort er å DHCP reservation, betyr det statisk eller ikke?
Lenke til kommentar

Det betyr at du normalt har dynamisk IP, så det fungerer fint til å teste mot modemet.

 

Det er kun når du er tilkoblet routeren at du vil få tildelt "statisk" IP vha DHCP reservation.

Skjønner ingenting, de er fortsatt blokkert selv om jeg har koblet pcen direkte i modemet...
Lenke til kommentar

Har du mulighet, så prøv med en annen PC rett i modem. Dersom du fremdeles ikke får kontakt via porten, så ville jeg ta kontakt med nettleverandøren. Bare pass på at du tester med rett metode (helst programmet fra portforward.com).

Ah, koblet nettopp ruteren opp igjen. Prøver senere, men brukte ikke det programmet brukte ett program som het Simple Port Forwading Tester(bilde). Men en switch var koblet til modemet, det har vel ingenting å si? Skal prøve med en annen pc, men når jeg kobler til på modemet da skal vell egentlig alle portene vær åpne?

simple_port_tester.png

 

(Bildet er hentet fra nettet)

Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...