Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Port Forwarding på dlink DIR 655


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken adresse bør WAN'IPen begynne med? 192.xxx?

 

Har du ikke lest noe av det jeg har sagt til deg i helga? WAN IP'en skal begynne på alt annet 10, 172 eller 192...... Men så lenge du har en ukjent DHCP server i nettet ditt som gir deg 10.x.x.x adresse. så hjelper det ikke å forwarde i router eller birdge modemet... Du må komme deg utenom denne DHCP serveren for at det skal gå... Og da må du, sånn som det er nå, koble routeren din rett i modemet og heller trekke kabel fra routeren til PCen din istedetfor å gå igjennom veggen. Og da skal WAN IP'en i routeren din begynne på 81.16 eller noe lignende, som du selv sier....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg regnet med at dette var adressen du fikk på WAN DIR-655 etter at de satte sentralen i bridge?

 

Public IP'en min har alltid begynt med 81.16xxx

Den var sånn før jeg satte den i bridge, men det er en server i huset som gir ut 10 adresser DHCP adresser som fucker opp alt, så jeg må prøve å finne ut hvor den er.

 

 

 

Har du ikke lest noe av det jeg har sagt til deg i helga? WAN IP'en skal begynne på alt annet 10, 172 eller 192...... Men så lenge du har en ukjent DHCP server i nettet ditt som gir deg 10.x.x.x adresse. så hjelper det ikke å forwarde i router eller birdge modemet... Du må komme deg utenom denne DHCP serveren for at det skal gå... Og da må du, sånn som det er nå, koble routeren din rett i modemet og heller trekke kabel fra routeren til PCen din istedetfor å gå igjennom veggen. Og da skal WAN IP'en i routeren din begynne på 81.16 eller noe lignende, som du selv sier....

Jepp, skal sette laptopen direkte i ruteren md kabel og se om IPen forandrer seg, men på trådløsnett er wan adressen 10.xx det er sikkert normalt?
Lenke til kommentar

Nei Kevin, når du er tilkoblet routeren din, uavhengig om det er trådløst eller via kabel, så skal du få 192.168.0.x adresse og routeren din skal få public IP - 81.16.x.x adressen, med forbehold om at modemet ditt er i bridge modus... Du skal IKKE ha 10.x.x.x adressen i nettet ditt i det hele tatt! Får du den på noe, så er det noe fuck!

 

 

@ZanZel:

 

Det er en DHCP server i nettet hans som deler ut 10.250.x.x adresser, som han ikke finner ut av... Problemet her er at kabelen går fra modemet og til et veggstikk og videre igjennom veggen til et nytt veggstikk der Kevin har koblet opp router/PC. Og et eller annet sted mellom modemet og endepunkt, sitter altså denne ukjente DHCP serveren. Men jeg nekter å tro denne sitter i veggen...:p

Han har også TV via Altibox, noe jeg tror kan være en grunn til at denne ukjente DHCP serveren eksisterer, altså dekoderen eller noe annet tilhørende utstyr som er fantom-serveren... Men jeg kjenner ikke til Altibox sitt opplegg, så jeg ka ikke uttale meg om det eller komme med flere råd for å løse dette, annet enn å koble routeren direkte i modemet for å koble seg rundt fantom-servern...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det Christian, men en ting har du misforstått, ruteren er koblet direkte i modemet altså, det har den alltid vært. Altibox-Sentral -> Modem -> Ruter -> Internettkabel fra rutern opp i veggen til 3 etg, ut i internettstikk -> min pc.

 

Det betyr at kabelen må

gå innom en DHCP server i 2 etg ( ruter og modem er i 1 etg) som deler ut disse 10.xxx adressene. Skal prøve å

koble laptopen DIREKTE opp i ruteren ikke via veggen også ut internett stikk, men direkte i den. Da tviler jeg på at det kommer sånne adresser, hvis det kommer sånne adresser er det enten ruteren eller modemet så deler dem ut.

 

Eg får 10.xxx wan adresse ved trådløs nett også, måten jeg finner det ut på er at jeg går inn i ruterinnstillingene å ser på wan adressen. Er det riktig metode å finne den frem på? Har ikke sjekket public IPen på trådløs nett. Men public IPen på kablet nett begynner med 81.16x.xxx

 

Ble veldig rotete nå men men.

Lenke til kommentar

Altibox-sentral -> modem?????????????????????????????????? :O

 

Dette har du ikke nevt før nå...! :eek: Nå MÅ du være presis og nøyaktig når du skal forklare noe! Har spurt deg flere ganger om hvordan oppsettet ditt er, og du har ikke nevnt sentralen før nå... Så hvor kommer da modemet fra? Hva slags utstyr er hjemmesentralen og modemet????

 

Vær så snill å nevn ALT når du blir spurt.. Nå er vi tilbake på begynnelsen igjen fordi du ikke har nevnt dette før....... :wallbash::no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huff, trodde dere hadde noe lignenes hjemme hos dere, og skjønte hva jeg mente. I min sammenheng så betyr modem det samme som hjemmesentral. Hvis eg sier hjemmesentral mener jeg modemet, sier jeg modeme betyr det modemet. Eg sier de 2 om hverandre men begge ordene skal bety MODEME, den grå telsey boksen.

 

Altibox sentralen, ved det mente jeg der vi FÅR internetten fra, altså fra ISP. Altibox sentralen er der altibox kundene for fiberet/internett fra. Skjønner du hva jeg mener. Sorry ass, altså den kabelen som går inn modemet. Du har fått bilde, er ikke noe big deal.

Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Altibox sentralen, ved det mente jeg der vi FÅR internetten fra, altså fra ISP. Altibox sentralen er der altibox kundene for fiberet/internett fra. Skjønner du hva jeg mener. Sorry ass, altså den kabelen som går inn modemet. Du har fått bilde, er ikke noe big deal.

 

? Der altibox kundene får internett fra? Du må forklare hvordan ting er koblet opp på innsiden av huset ditt, ikke nevne utstyret som står på utsiden.

 

Dette bør kobles slikt:

Hjemmesentral -> D-link -> pc

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hjemmesentralen ER modemet ditt! Den inneholder også routerfunksjon, derfor du må bridge hjemmesentralen når du kobler til en router for å ikke får 2 subnett og dobbel NATing... Du skal ikke ha noe annet modem annet enn hjemmesentralen... Og jeg har også brukt modem som begrep her, nettopp fordi hjemmesentralen er i praksis et modem....

 

Men da, bare for å få alt på stell.. Oppsettet dit skal være som dette:

 

 

Fiber inn i huset -> hjemmesentral -> router - PC

 

Hvis du har noe annet oppsett enn dette, så er det feil, bortsett fra TV og IP telefon som skal kobles i hjemmesentralen. Alt annet av utstyr, PCer, mobiler, PADer etc, skal koblet til routeren

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg går utifra dette her er din tråd:

https://www.facebook.com/Altibox/posts/10151659140224308

 

Jeg sjekket abbo her nettop, årsaken til at du ikke får det til er pga du er koblet opp på det som de kaller for metro1, dvs du står bak en felles NAT boks sammen med flere andre kunder.

 

For at du skal kunne kjøre portforwarding må du kjøpe fast ipadresse (10,- i mnd) Denne ipadressen setter du statisk på din d-link boks.

 

Ipadressen din 10.250.47.x blir delt ut fra altibox sin dhcp server.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

? Der altibox kundene får internett fra? Du må forklare hvordan ting er koblet opp på innsiden av huset ditt, ikke nevne utstyret som står på utsiden.

 

Dette bør kobles slikt:

Hjemmesentral -> D-link -> pc

Ja det stemmer - Hjemmesentral/Modem -> D-link -> pc

 

 

Hjemmesentralen ER modemet ditt! Den inneholder også routerfunksjon, derfor du må bridge hjemmesentralen når du kobler til en router for å ikke får 2 subnett og dobbel NATing... Du skal ikke ha noe annet modem annet enn hjemmesentralen... Og jeg har også brukt modem som begrep her, nettopp fordi hjemmesentralen er i praksis et modem....

 

Men da, bare for å få alt på stell.. Oppsettet dit skal være som dette:

 

 

Fiber inn i huset -> hjemmesentral -> router - PC

 

Hvis du har noe annet oppsett enn dette, så er det feil, bortsett fra TV og IP telefon som skal kobles i hjemmesentralen. Alt annet av utstyr, PCer, mobiler, PADer etc, skal koblet til routeren

Er fullt klar over at hjemmesentralen ER modemet mitt. Ja jer har det oppsettet.

 

 

jeg går utifra dette her er din tråd:

https://www.facebook...151659140224308

 

Jeg sjekket abbo her nettop, årsaken til at du ikke får det til er pga du er koblet opp på det som de kaller for metro1, dvs du står bak en felles NAT boks sammen med flere andre kunder.

 

For at du skal kunne kjøre portforwarding må du kjøpe fast ipadresse (10,- i mnd) Denne ipadressen setter du statisk på din d-link boks.

 

Ipadressen din 10.250.47.x blir delt ut fra altibox sin dhcp server.

Jepp, det er min tråd. Ah, mistenkte det. Men hvis jeg kjøper ny ruter må jeg kjøpe ny fast IP adresse? Må vell ikke det, du bruker bare den samme og skriver den inn i windows innstilingene? Er ikke static IP og fast IP det samme? Her- ? vista_static_ip_07.jpg

 

lol

 

bra dere fant ut av det!

 

men syns det var en dårlig løsning på nettet, jeg hadde ikke godtatt å ikke ha public ip på interfacet ut av huset.

Vi var den nest første som fikk fiber i bygda som var i 2005, siden den gang har vi ikke oppgradert noe utenom ruter. Så modemet er fra 2005. Men hvilke løsning er vanlig/bra/moderna da?

 

 

For en bedriten løsning! Som ZanZel sier, hadde aldri godtatt å ikke få puplic IP på WAN interfacet mitt, og hvertfall ikke bli tvunget til å betale ekstra for å få nettverket ti å fungere som det skal! :wallbash::realmad:

Huff, hva mener du med dette, vi har alltid hat Altibox/lyse sitt nett, så vet ikke hva du mener. Hvis jeg kjøper fast IP så skal alt funke? Endret av KevinMM
Lenke til kommentar

Det er altibox som har en gammel løsning her, uansett hva du gjør internt kan du ikke forbedre den.

Du vil ikke kunne portforwarde i det hele tatt. (Unntak: se under)

 

@trrunde

såvidt jeg skjønner så selv om du kjøper fast ip blir du tildelt en i 10.x.x.x rangen. Dvs at portforwarding er håpløst(må ringe altibox for å sette det opp, hvis de gjør det i det hele tatt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det stemmer - Hjemmesentral/Modem -> D-link -> pc

 

 

Er fullt klar over at hjemmesentralen ER modemet mitt. Ja jer har det oppsettet.

 

 

Jepp, det er min tråd. Ah, mistenkte det. Men hvis jeg kjøper ny ruter må jeg kjøpe ny fast IP adresse? Må vell ikke det, du bruker bare den samme og skriver den inn i windows innstilingene? Er ikke static IP og fast IP det samme? Her- ? vista_static_ip_07.jpg

 

Vi var den nest første som fikk fiber i bygda som var i 2005, siden den gang har vi ikke oppgradert noe utenom ruter. Så modemet er fra 2005. Men hvilke løsning er vanlig/bra/moderna da?

 

 

Huff, hva mener du med dette, vi har alltid hat Altibox/lyse sitt nett, så vet ikke hva du mener. Hvis jeg kjøper fast IP så skal alt funke?

 

jeg satte opp en fast ipadresse på noden du er koblet på, sendte deg en pm med instillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er altibox som har en gammel løsning her, uansett hva du gjør internt kan du ikke forbedre den.

Du vil ikke kunne portforwarde i det hele tatt. (Unntak: se under)

 

@trrunde

såvidt jeg skjønner så selv om du kjøper fast ip blir du tildelt en i 10.x.x.x rangen. Dvs at portforwarding er håpløst(må ringe altibox for å sette det opp, hvis de gjør det i det hele tatt)

REALLY, kan ikke forwade... Huff -.-

 

jeg satte opp en fast ipadresse på noden du er koblet på, sendte deg en pm med instillinger.

Hvordan kan du gjøre det? Må du ikke betale de 10 kr i måneden?
Lenke til kommentar

@trrunde

såvidt jeg skjønner så selv om du kjøper fast ip blir du tildelt en i 10.x.x.x rangen. Dvs at portforwarding er håpløst(må ringe altibox for å sette det opp, hvis de gjør det i det hele tatt)

 

på gammel metro1 løsning ble det ikke kjørt vlan for å skille mellom tv/internett, alle dhcp klienter får en ipadresse i 10.x.x.x dersom de ønsker fast ipadresse blir det satt opp som et sekundær nett på porten kunden er koblet på, deretter må kunde sette opp ipadresse statisk på eget utstyr.

 

på løsningen som kjøres nå skilles det mellom tv og internett via vlan, da blir det tildelt public ipadresse på internett vlanet via dhcp, vanligvis er dette vlanet terminert i hjemmesentralen, men dersom det blir bedt om å bridge så blir vlanet dratt gjenom hjemmesentral slik at utstyret bak får den public ipadressen heller.

Her blir alltid public ip tildelt via dhcp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...