Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon? Ubuntu eller Mint er ikke aktuelt.


Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å prøve ut en ny Linux-versjon. Ikke Mint eller Ubuntu, og heller ikke noe annet som kjører på KDE.

 

(Jeg vil at det skal være enkelt å installere programmer)

 

Jeg har sett på Snow Linux, (ganske ukjent men virker proffesjonelt), jeg har også sett på Slackware, Peppermint OS, PCLinuxOS, Xubuntu, Debian og andre.

 

Noen gode forslag?

 

Disse har jeg allerede prøvd:

  • Lubuntu
  • Puppy Linux
  • Damn Small Linux
  • Linux Mint
  • Linux Mint KDE
  • Ubuntu
  • Fedora

Noen gode forslag?

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Tror kanskje Arch Linux er veien å gå. Minimalistisk og uten unødvendige ting, sånn at du kan konfigurere alt til å passe akkurat deg.

 

Edit: Kommer kanskje i veien for dette:

(Jeg vil at det skal være enkelt å installere programmer)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Det er enklere å foreslå noe fornuftig hvis vi får vite årsaken til at du vil prøve noe annet. Vil du ha større utfordringer? Bare noe nytt? Bare noe som likner? Fungerte ikke Ubuntu/Mint tilfredsstillende? I såfall, hva var ikke godt nok?

Og hva skal det brukes til?

 

Jeg ville prøve noe annet delvis fordi jeg HATER UBUNTU, det lagget, og Ubuntu var ikke glad i videokortet mitt som er et ATI PowerColor Radeon eller noe i den duren.

 

En annen grunn til at jeg vil finne en annen distro er at jeg simpelthen vil prøve noe nytt. Snow Linux ser veldig ålreit ut, og jeg kommer til å prøve det, men hadde bare lyst til å høre forumbrukerenes anbefalinger (erfaringer). Arch Linux er også på listen over de jeg har lyst til å prøve, hvis det er lite ressurskrevende kan jeg evt. kjøre det i Virtual PC 2007.

 

Det jeg mener med at det skal være enkelt å installere programmer er ikke at det skal være mange programmer, men at jeg skal slippe å skrive in X antall kommandoer i terminal for å få et program til å virke.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke fikk skjermkort til å virke i Ubuntu, så vil du sannsynligvis ha enda større problemer med å få det til å virke i de fleste andre distroer. Hvis gir oss den spesifikke skjermkortmodellen du har, så er det lettere å si om det er enkelt eller vanskelig.

Også spørs det hvilken Ubuntu-versjon du har prøvd. Jeg kjører stort sett 12.04 LTS for å holde det litt stabilt. Samtidig har jeg hørt at Ubuntu 13.04 skal lagge vesentlig mindre enn de tidligere versjonene. Så en av de to burde være verdt å prøve, hvis du ikke allerede har gjort det. For min del fungerer Ubuntu kjapt og greit ut av boksen med mitt Radeon HD4650, og jeg bruker ikke engang den lukkede driveren (den boksen oppe i hjørnet som spør om jeg vil installere skjermkort-driver, den bare lukker jeg). Den åpne driveren som følger med Ubuntu klarer mye av seg selv.

 

Men siden du tydeligvis ikke var fornøyd med Ubuntu, men samtidig ønsker noe som er like enkelt/utbredt kan du kanskje se på noe RPM-basert som Fedora. Stabile varianten av Fedora heter CentOS, men nåværende versjon begynner å bli litt utdatert. Ellers kan Debian (ikke RPM-basert) være et alternativ, men jeg tviler på at det kommer til å være noe særlig enklere enn Ubuntu. Både Fedora og Debian er såpass fri at du må knote litt i begynnelsen for å legge inn ufrie codecs, drivere, flash, osv., mens Ubuntu vanligvis spør deg når du trenger sånt. Fedora og Debian bruker Gnome3 som er kjapt.

 

Snow Linux ser ut som atter en Ubuntu-klone for de som blir grinete hvis de ikke får Gnome2, akkurat som Mint. Og siden Mint ikke fungerte, har jeg mine tvil om at Snow Linux fungerer så mye bedre.

Lenke til kommentar

Manjaro er blitt anbefalt en del ganger. Skal være enklere å installere enn ArchLinux, personlig kjører jeg Archlinux for øyeblikket. Nyeste Ubuntu begynte å hakke så byttet tilbake til Arch.

 

Er umulig å feilsøke noe som helst på Ubuntu, det er så bloated og vanskelig å finne ut av ting. ArchLinux er enkelt å forstå seg på. Kanskje noe vanskeligere nå med systemD, men man lærer fort de viktigste kommandoene der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke fikk skjermkort til å virke i Ubuntu, så vil du sannsynligvis ha enda større problemer med å få det til å virke i de fleste andre distroer. Hvis gir oss den spesifikke skjermkortmodellen du har, så er det lettere å si om det er enkelt eller vanskelig.

Også spørs det hvilken Ubuntu-versjon du har prøvd. Jeg kjører stort sett 12.04 LTS for å holde det litt stabilt. Samtidig har jeg hørt at Ubuntu 13.04 skal lagge vesentlig mindre enn de tidligere versjonene. Så en av de to burde være verdt å prøve, hvis du ikke allerede har gjort det. For min del fungerer Ubuntu kjapt og greit ut av boksen med mitt Radeon HD4650, og jeg bruker ikke engang den lukkede driveren (den boksen oppe i hjørnet som spør om jeg vil installere skjermkort-driver, den bare lukker jeg). Den åpne driveren som følger med Ubuntu klarer mye av seg selv.

 

Men siden du tydeligvis ikke var fornøyd med Ubuntu, men samtidig ønsker noe som er like enkelt/utbredt kan du kanskje se på noe RPM-basert som Fedora. Stabile varianten av Fedora heter CentOS, men nåværende versjon begynner å bli litt utdatert. Ellers kan Debian (ikke RPM-basert) være et alternativ, men jeg tviler på at det kommer til å være noe særlig enklere enn Ubuntu. Både Fedora og Debian er såpass fri at du må knote litt i begynnelsen for å legge inn ufrie codecs, drivere, flash, osv., mens Ubuntu vanligvis spør deg når du trenger sånt. Fedora og Debian bruker Gnome3 som er kjapt.

 

Snow Linux ser ut som atter en Ubuntu-klone for de som blir grinete hvis de ikke får Gnome2, akkurat som Mint. Og siden Mint ikke fungerte, har jeg mine tvil om at Snow Linux fungerer så mye bedre.

 

Jeg har prøvd Fedora også, og det er den eneste distroen jeg kan si at jeg er ordentlig fornøyd med. Installerte pakker i en fei, og det gikk greit. Enkelt å bruke var det også. Knote litt i begynnelsen er jeg vant med, og det gikk greit med Fedora. Jeg har per dags dato to PC-er som er i bruk, og den ene hadde problem med grafikkortet. Det er i allefall det jeg antar siden det lagget når jeg skulle minimere vinduer og slikt.

 

Men selv om jeg hadde noen problemer med Unity og KDE, så er det vel mulig at jeg ikke har problemer med XFCE? Skal jeg installere SnowLinux blir det XFCE-versjonen i allefall.

 

Jeg får bruke PC-en som ikke hadde problemer med skjermkortet når jeg skal teste det ut, slik at jeg slipper å irritere meg over samme problemet.

 

PCLinuxOS og SnowLinux XFCE virker veldig fristende akkurat nå.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Fedora eller Debian.

 

Fikk faktisk ikke Fedora til å engang boote på min ThinkPad L430. Google det og fant ut at 3g kortet på en eller annen måte gjorde slik at installeren av en eller annen grunn ikke ville gå fordi Language selection. Debian kan være et godt valg, men mye gamle pakker. Noe som irriterte meg når jeg prøvde Debian.

Lenke til kommentar

Ubuntu, Lubuntu, Kubuntu, Xubuntu, Peppermint OS, Zorin OS/lite og Mint er alle variasjoner over samme lest. Er det "Ubuntu" du grunnleggende er i mot, så kan du eksempelvis prøve Fedora. Ellers er Bodhi Linux en litt "artig" og "lettdrevet" Ubuntu-variasjon.

 

Jeg var jo imot Ubuntu pågrunn av laggen som sannsynligvis skyldtes skjermkortet. Bruker jeg den andre PC-en min på Linux og dermed slipper laggen, så var jo problemet løst. Men det endrer jo fortsatt ikke det faktum at jeg har prøvd Ubuntu/Mint og vil prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Jeg var jo imot Ubuntu pågrunn av laggen som sannsynligvis skyldtes skjermkortet. Bruker jeg den andre PC-en min på Linux og dermed slipper laggen, så var jo problemet løst. Men det endrer jo fortsatt ikke det faktum at jeg har prøvd Ubuntu/Mint og vil prøve noe nytt.

Hvis du har rimelig grei nettlinje, så er det jo bare å laste ned forskjellige distro'er og prøve via USB/DVD. Når det gjelder drivere, så er vel "Ubuntu"-variasjoner de letteste å få til (som endrebjo allerede har nevnt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke poenget å unngå KDE? PCLinuxOS defaulter til KDE, og det er der den virkelig er optimalisert.

 

Ja det er sant, det har jeg ikke tenkt over men der har du et poeng.

 

Har sett litt på SnowLinux med E17 desktop environment, og det ser ganske kult ut i tillegg til å virke profesjonelt. I tillegg har jeg sett på Peppermint og Xubuntu, men det er SnowLinux som virkelig virker interessant.

 

EDIT: Her er et screeenshot: snowlinux-glacier-e17.png

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

En bitteliten distro er ikke profesjonell. Red Hat er profesjonell, Ubuntu er ganske profesjonell, Debian og Slackware har alltid vært seriøse.

 

Synes den virker grei jeg. Og jeg skal brenne en LiveCD med den den på, så får jeg finne ut hvor bra distroen er.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar
I recommend Snowlinux 4 XFCE wholeheartedly and if you are looking for a good stable XFCE Linux distro, look no further than Snowlinux 4 XFCE. You can download the 32-bit and 64-bit versions of Snowlinux 4 XFCE from here.

 

Konklusjon etter en review jeg leste nå.

 

EDIT: Uansett, hvis SnowLinux skulle vise seg å være dritt, så har jeg jo Xubuntu og Peppermint i bakhånd. Jeg har lyst til å dual-boote med Windows Vista på min ThinkPad.

Endret av FandensOldemor123
Lenke til kommentar

Synes den virker grei jeg. Og jeg skal brenne en LiveCD med den den på, så får jeg finne ut hvor bra distroen er.

Hvis det er E17 du er ute etter, vil jeg påstå at Bodhi Linux er veien å gå. Da får du en semi-rolling release basert på Ubuntu 12.04 LTS. Men vær klar over at E17 kan være litt rotete å sette opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...