Gå til innhold

Hvilken Linux-versjon? Ubuntu eller Mint er ikke aktuelt.


Anbefalte innlegg

Hvis det er E17 du er ute etter, vil jeg påstå at Bodhi Linux er veien å gå. Da får du en semi-rolling release basert på Ubuntu 12.04 LTS. Men vær klar over at E17 kan være litt rotete å sette opp.

 

Jeg er ikke spesielt ute etter E17, men det virket veldig kult og mindre mainstream enn Gnome og KDE. Men OK, jeg skal sjekke ut Bodhi Linux. Høres morsomt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bilde kan si mer enn tusen ord. Noen ganger. Dette var ikke en av de gangene ... og du har *lyst* til å boote Vista? You are so twisted ... :confused:

 

Takk det samme :) Jeg har lyst til å boote Vista som i "jeg har allerede Vista på PC-en og vil installere Linux ved siden av". Ikke som i jeg liker Vista. Så det er lov til å sette seg inn i hva jeg engetlig skriver før du spytter ut kommentarer sånn som den.

 

Prøvde både SnowLinux og Debian, og ingen av dem virket "Out of the box" med nettverkskortet mitt. Nå skal jeg prøve Xubuntu og håpe at det går litt bedre.

Lenke til kommentar

...Og nå har jeg snudd på en femøring og bestemt meg for å prøve Peppermint istèdenfor. Virker mer som mitt OS det.

 

The notion that in order to use, enjoy and be proficient with Linux is that you will need uber-geek hacking skills is completely False. And, this is just the stigma surrounding Linux that needs to be erased once and for all with Peppermint. There hasn’t been one person we have shown Peppermint OS to who hasn’t understood how to operate it as a desktop environment by just putting it in front of them and turning it on…

 

Høres perfekt ut :) Sa det samme om Snow Linux og, men siden denne er basert på Ubuntu og (jeg mener å huske det) siden Ubuntu har driverene for nettverkskortet mitt så får jeg håpe at det fungerer nå. :)

Lenke til kommentar

...Og nå har jeg snudd på en femøring og bestemt meg for å prøve Peppermint istèdenfor. Virker mer som mitt OS det.

 

 

 

Høres perfekt ut :) Sa det samme om Snow Linux og, men siden denne er basert på Ubuntu og (jeg mener å huske det) siden Ubuntu har driverene for nettverkskortet mitt så får jeg håpe at det fungerer nå. :)

Peppermint OS bygger på Lubuntu, som du allerede har prøvd. Peppermint er en mer "strippet" versjon som bruker nettverksbaserte applikasjoner fremfor lokalt installerte programmer.

Lenke til kommentar

Så det er lov til å sette seg inn i hva jeg engetlig skriver før du spytter ut kommentarer sånn som den.

Huff og huff, ikke ta det så tungt, det var ment som en spøk, har en pc med vista selv ... Dog skjønte jeg ikke helt hva bildet var ment å illustrere, håper ikke det gjør noe.

Lenke til kommentar

Huff og huff, ikke ta det så tungt, det var ment som en spøk, har en pc med vista selv ... Dog skjønte jeg ikke helt hva bildet var ment å illustrere, håper ikke det gjør noe.

 

Jeg bryr meg engetlig ikke om sånne kommentarer.

 

Jeg vet at Vista er jævlig, var jævlig på en stasoner PC jeg hadde, men er derimot ikke så jævlig på ThinkPad-en min (som er en x60s.) Det er liksom lagt opp for å ha Vista-støtte på drivere etc., og det er et klistremerke hvor det står "Designed for Windows XP, Windows Vista Capable" på den, så har ikke er fart noen spesielle problemer med det.

 

Når det gjelder Linux var det noe (husker ikke hva) som fikk meg til å installere Fedora XFCE. Kom en error i starten av installeringen men jeg greide på en eller annen mystisk måte å komme meg forbi den. Og nå kjører jeg Fedora uten problemer.

 

Elsker disse RPM-pakkene også, kjempeenkelt å installere pakker, tilogmed enda enklere enn det det var på Debian/Ubuntu.

 

Etter alt dette er Fedora den eneste distroen jeg har litt tillit til.

 

Peppermint OS bygger på Lubuntu, som du allerede har prøvd. Peppermint er en mer "strippet" versjon som bruker nettverksbaserte applikasjoner fremfor lokalt installerte programmer.

 

OK. Takk det visste jeg faktisk ikke. (<--- Kan oppfattes som arrogant sarkasme men var ikke det)

 

Men nok en gang snudde jeg og installere Fedora. Jeg kan ikke beskrive hvor mye bedre jeg opplever XFCE sammenlignet med Gnome 3.

Lenke til kommentar

Elsker disse RPM-pakkene også, kjempeenkelt å installere pakker, tilogmed enda enklere enn det det var på Debian/Ubuntu.

Hvordan da? Jeg har brukt både Fedora og Ubuntu, og ser ikke noen forskjell.

 

Fedora (med sudo konfigurert, er kanskje standard i dag (var ikke det tidligere))

sudo yum install pakke_navn

 

Ubuntu

sudo apt-get install pakke_navn

 

Både .rpm og .deb kan startes ved å (dobbelt)klikke på dem i fil behandleren.

 

Pakkebehandlerne som synaptic og yumex er vel mer eller mindre like, huk av de pakkene man skal installere og trykk "install". Bruker 99% av tiden terminalen til å installere pakker så er ikke helt oppdatert på hvordan de siste utgavene av de grafiske verktøyene er, mulig det er en større forskjell der i hvor funksjonelt o.l. grensesnittet er.

Lenke til kommentar

Slackware med pakkesystemet slapt-get fungerer greit og stabilt. Det har kanskje ikke en fancy installer med blinkende knapper og sånn som de andre distroene, men det fungerer, og har alltid gjort det (nesten) siden tidenes morgen :)

Jeg har kjørt det på min thinkpad uten problemer, mens *buntu-systemene jeg prøvde ga meg relativt store problemer med wlan.

 

phearSW.gif

Lenke til kommentar

Men nok en gang snudde jeg og installere Fedora. Jeg kan ikke beskrive hvor mye bedre jeg opplever XFCE sammenlignet med Gnome 3.

Fedora er en fin distro, men mangel på en LTS versjon gjør at den aldri blir værende permanent på mine pc'er. Jeg liker å teste ut nye distro'er, men de permanent installerte er i all hovedsak basert på Ubuntu LTS. Hvis det er XFCE du liker, ville jeg ha satset på Xubuntu 12.04.

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg mener med døvt. Jeg sikter til at det er enda et riced-as-fuck-approach på en distro som egentlig ikke tar med seg noe nytt til bordet. Jada, de har et nytt GTK-theme og kommer med AWN by default, men det er liksom ikke noe spesielt.

 

Jeg har ikke helt tålmodighet til distribusjoner som ikke gjør noe. Disse kunne distet themet og .gtk-configen og klappet seg selv på ryggen.

Lenke til kommentar

Det du beskriver er mine tanker om f.eks Mint, men Elementary tar jo også og utvikler en del programvare der de føler at de ikke har gode alternativer som kan skinnes etter deres ønsker (ikke at de avgjørelsene nødvendigvis alltid er gode). Så sånn sett går de et skritt lenger i å leve ut filosofien sin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...