Gå til innhold

Nintendo krever reklameinntekter fra «let's play»-filmer (3DS)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leser du den samme tråden som meg?

 

Lurte på det samme. Nintendo får da absolutt gjennomgå her, men enkelte liker vel å bestemme seg for hva folk mener på forhånd, og holder på fordommene så lenge som mulig. Det virker også rimelig flåsete å beskrive legitim kritikk med ord som 'hylekor'.

Lenke til kommentar

Lurte på det samme. Nintendo får da absolutt gjennomgå her, men enkelte liker vel å bestemme seg for hva folk mener på forhånd, og holder på fordommene så lenge som mulig. Det virker også rimelig flåsete å beskrive legitim kritikk med ord som 'hylekor'.

 

sthusby er en av de svært få der ute som liker EA, derfor bemerker han seg mer hat kommentarer mot EA enn andre selskap som Nintendo.

DMCA loven som ble vedtatt blir misbrukt til de grader nå for tiden.

Lenke til kommentar

 

sthusby er en av de svært få der ute som liker EA, derfor bemerker han seg mer hat kommentarer mot EA enn andre selskap som Nintendo.

DMCA loven som ble vedtatt blir misbrukt til de grader nå for tiden.

 

Har aldri uttalt hvilke selskaper jeg liker eller ikke liker, men jeg mener det er viktig med balanse. For mange prater ut av ræva om ting de ikke kan noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke vise frem andres malerier, videoer eller spille av andres musikkstykker uten at det betales for det. Og de må ikke engang betale, de må bare finne seg i at reklame, hvis inntekter går til Nintendo, vises på samme side som videoene de legger ut på YouTube. Hva er egentlig problemet her?

 

Men viser man fram bilder, filmer og musikk så har man jo vist fram alt den underholdningen har å by på, ergo tar man bort all grunn for å gjenta opplevelsen fra de som benytter seg av tilbudet. Spill er unikt for hver enkelt spiller, valg spilleren tar er ikke nødvendigvis det samme som andre spillere tar. Jeg er selvsagt klar over at det finnes svært linære spill som like greit kunne vært film der ute, men i all hovedsak så er alle gjennomspillinger unike. Stikkordet er interaktivt. I tillegg til å vise spillet har Let's players kommentarer og reaksjoner som gir dem som følger videoene flere inntrykk og ekstra underholdning, og i noen tilfeller blir spillet bare en bakgrunnsaktivitet som de snakker om, mens hovedunderholdningen er personen som snakker.

 

Personlig kan jeg ikke fordra Let's plays, til det er jeg alt for utålmodig, men jeg ser ingen grunn til at Nintendo skal ha en bit av kaken her. Det blir i realiteten dobbeldipping, siden filmen i seg selv er reklame for dem, også skal de ha betalt for reklamen på reklamen i tillegg? Nintendo har mistet helt bakkekontakten, dette er en avgjørelse tatt av gamle menn som ikke skjønner seg på den moderne verden.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke fordra Let's plays, til det er jeg alt for utålmodig, men jeg ser ingen grunn til at Nintendo skal ha en bit av kaken her. Det blir i realiteten dobbeldipping, siden filmen i seg selv er reklame for dem, også skal de ha betalt for reklamen på reklamen i tillegg? Nintendo har mistet helt bakkekontakten, dette er en avgjørelse tatt av gamle menn som ikke skjønner seg på den moderne verden.

Om du (eller jeg, eller andre) synes det er dobbeldipping eller ikke, er jo ikke så veldig relevant. Alt innhold i spillet er deres - karakterer, områder, andre teksturer osv. osv.

 

Man har ikke lov til å vise frem bokcovere uten tillatelse fra opphavs,annen hellers, selv om det i aller hyest gra er markedsføring til inntekt for forlaget når det brukes hos bibsys, bokhandler o.l. Og akkurat som Nintendo har disse valgt å la folk bruke dem uten å betale.

Lenke til kommentar

Om du (eller jeg, eller andre) synes det er dobbeldipping eller ikke, er jo ikke så veldig relevant. Alt innhold i spillet er deres - karakterer, områder, andre teksturer osv. osv.

 

Man har ikke lov til å vise frem bokcovere uten tillatelse fra opphavs,annen hellers, selv om det i aller hyest gra er markedsføring til inntekt for forlaget når det brukes hos bibsys, bokhandler o.l. Og akkurat som Nintendo har disse valgt å la folk bruke dem uten å betale.

 

Hvilke lands lovverk er det du snakker om her? Siden du uttaler deg såpass skråsikkert kan du sikkert også fortelle oss hvor vi kan finne disse bestemmelsene.

Lenke til kommentar

Fair-use loven i USA lyder som følger.

 

Notwithstanding the provisions of sections 17 U.S.C. § 106 and 17 U.S.C. § 106A, the fair use of a copyrighted work, including such use by reproduction in copies or phonorecords or by any other means specified by that section, for purposes such as criticism, comment, news reporting, teaching (including multiple copies for classroom use), scholarship, or research, is not an infringement of copyright. In determining whether the use made of a work in any particular case is a fair use the factors to be considered shall include:

 

- the purpose and character of the use, including whether such use is of a commercial nature or is for nonprofit educational purposes;

 

- the nature of the copyrighted work;

 

- the amount and substantiality of the portion used in relation to the copyrighted work as a whole; and

 

- the effect of the use upon the potential market for or value of the copyrighted work.

 

- The fact that a work is unpublished shall not itself bar a finding of fair use if such finding is made upon consideration of all the above factors.

 

Det er mulig jeg opplever dette annerledes fra alle andre, men jeg tolker loven dithen at Let's Play-videor er helt etter lovens regelverk, da det faller inn under kritikk og kommentar. Når man i tillegg tar høyde for nest siste punkt i loven, er det åpenbart for meg at man ikke kan sette begrensninger rundt slike videor, som i essens er gratis markedsføring.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller kritikk og kommentar faller inn under kritikk og kommentar. Let's Play-videoer (at noen i det hele tatt orker å se på denne langdryge dritkjipe greiene forstår jeg ikke) er ikke først og fremst noen av delene, og bruken av spillet står nok ikke i forhold til bidraget fyren som filmer seg selv spille detbbidrar med.

 

Det virker egentlig ikke som om du har lest noen av punktene under det første avsnittet i det du siterer.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok heller kritikk og kommentar faller inn under kritikk og kommentar. Let's Play-videoer (at noen i det hele tatt orker å se på denne langdryge dritkjipe greiene forstår jeg ikke) er ikke først og fremst noen av delene, og bruken av spillet står nok ikke i forhold til bidraget fyren som filmer seg selv spille detbbidrar med.

 

Giant Bomb. Quick Looks. Fantastisk.

 

Det virker egentlig ikke som om du har lest noen av punktene under det første avsnittet i det du siterer.

 

Har det vet du. Jus handler om tolkning.

Lenke til kommentar

Javel nintendo... tjener ikke nok på å selge samme mario spillet under annet navn lengere? eller pokemon set color here.. osv..Grådighet har vel ingen grense, har ikke klaget på nintendo før, men kjører dem dette i det fulle løp, så er det lett og plasere dem nært E.A.. men ikke for DRM og Utvasking av gode spill..Håper virkelig ikke at dem virkelig skal gjøre dette, jeg synes det er veldig bra at lets playerne ikke vil spille nintendo spill hvis dette skjer..-hilsen en som kjøper spill som jeg har sett letsplay av... gjærne 2-3 copys (minecraft ref :) )

 

ØY. IKKE BLAND MARIO OG POKEMON INN I DETTE! :) nei da, du har vel rett. Men det stopper ikke meg fra å spille alle Mario og POKEMON spillene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...