Gå til innhold

Guide: HTC One vs. Sony Xperia Z vs. Samsung Galaxy S4


Anbefalte innlegg

 

For min del er valget ganske klart ihvertfall, bedre skjermkvalitet, og man slipper å løpe rundt som en reklameplakat? Ja takk, begge deler.

 

AtW

 

klart hvis inkognito er viktig, men det blir som å bruke en masse penger på noe rått og ikke vise til noen at du har det... For meg er merkevaren også en kvalitetsvariabel; tørr et selskap vise frem sitt toppprodukt, så er de stolte over det av en grunn. Feiler/synker flaggskipet så feiler selskapet. Det er den risikoen jeg investerer I for da vet (håper) jeg at de har lagt sjelen sin I produktet. At merkenavnet da bare kan dras av er dermed en skuffelse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tester man ikke dekning og lydkvalitet under samtale? Hjelper lite at det er en fin skjerm eller den har rask prosessor om man ikke kan bruke den som telefon...Er stor fan av HTC, mye pga Sense, men de siste telefonene har hatt direkte dårlig lydkvalitet under samtale og da spesielt HTC One X. Er flere jeg kjenner som ikke lenger kan bruke de fordi både høyttaler og mikrofon suger.

 

Alle testene jeg har sett av HTC One har skrytt usedvanlig mye over samtalekvalitet, og spesielt mikrofonen.

Lenke til kommentar

Filmet litt med HTC'n fra en Cup fotball kamp nå på Onsdag når spillere kom ut på banen og det ble spilt noe musikk over sprakete gamle høytalere. I virkeligheten låt det grusomt fra disse, men klippet på telefon høres helt fenomenalt rent ut. Høres egentlig ut som lydsporet er lagt over video'n i ettertid.

Endret av phewBAR
Lenke til kommentar
hanso: Vi tar ikke med telefoner vi ikke har testet i artikler som baserer seg på våre erfaringer fra testene :)PadFone Infinity kom akkurat inn døra, og vi vil nok fokusere en del på den også fremover.
Hvorfor legger dere vekt på kamera på en mobiltelefon? Sensoren er jo så liten at bildene blir jo rett og slett drit uansett. HTC har ihvertfall innsett dette og velger å ikke fokusere på denne elendige funksjonen. 3MP mobilkamera er mer enn nok. Ikke betal for mer ihvertfall.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg savner et lite avsnitt om software.

 

Jadda, de kjører jo alle Android, og S4 litt nyere versjon enn de to andre – det fikk jeg med meg. Men hva med all bundlet software? Dette er jo en artikkel/test som er myntet på oss som ikke gidder å roote telefonen, og dermed ville det være greit å få en sammenligning.

 

Min erfaring er at Samsung legger inn svært mye drit og faenskap, og jeg vet om flere som ikke forstod at det var “Play Store” som er den offisielle app-butikken: de brukte “Samsung Store” (eller hva den nå heter) istedenfor.

 

For meg er det viktig med et godt OS som ikke er tuklet for mye med. Har hatt en HTC Desire, og pga bundlet software var den omtrent alltid tom for intern diskplass … Håper de har skjerpet seg med One?

 

Videre forstår jeg ikke helt batteri-sammenligningen: at to telefoner har like stort batteri, trenger ikke bety at levetiden er identisk. Med ulik hardware i bunn, kan det være store skiller, og Sony sin telefon fungerer opp mot 2 dager, med mindre NFC er aktivert.. (NFC spiser batteri, Android burde kanskje ha en advarsel om dette – med mindre det allerede er på plass?)

Lenke til kommentar

Det står vel nevnt under batteribesparelse i brukerhåndbøkene. Iallefall på s4,så antar de andre og nevner det. Ikke spesielt bemerket, dog.

 

Ang batteritid: det kommer jo helt an på bruk. Anandtech har garantert batteriberegnelser i sine tester, feks, men de er jo "litt" mer utfyllende enn amobil sine quickfire reviews.

 

Får feks lett to dager ut av s4 om jeg vil. Men det sier veldig lite.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på denne her. Basert på disse bildene så synes jeg slaget står mellom S4 og Zperia Z, men hva er det som evt. gjør at S4 går av med seieren?

 

Kommer til å beholde iPhonen min, og kjøre ny Android på tvillingSIM, og trenger ny mobil i hovedsak til å ta konsert- og innendørsbilder. Og også enkle videoopptak til webbruk noen ganger.

 

Lurer da på om mic´en til S4 er god nok? Leser i testen her: http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-One-Sony-Xperia-Z--iPhone-5-Nokia-Lumia-920-and-Galaxy-S-III_id3285 at mic´en til One f.eks ikke er så god, så valget står def. mellom Xperia og S4.

Lenke til kommentar

BLurer da på om mic´en til S4 er god nok? Leser i testen her: http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-One-Sony-Xperia-Z--iPhone-5-Nokia-Lumia-920-and-Galaxy-S-III_id3285 at mic´en til One f.eks ikke er så god, så valget står def. mellom Xperia og S4.

Err, htc one, lumia 920 og experia z får best kritikk for mic i den testen. Nå skal det sies at htc må bytte ut micen de brukte i de tidlige utgavene fordi Nokia har enerett på å bruke dem. Får du tak i en av disse er det imidlertid antakeligvis bare Lumia 920 som har samme kvaliteter ved opptak der lydnivået er høyt, f.eks på konserter.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på denne her. Basert på disse bildene så synes jeg slaget står mellom S4 og Zperia Z, men hva er det som evt. gjør at S4 går av med seieren?

 

Kommer til å beholde iPhonen min, og kjøre ny Android på tvillingSIM, og trenger ny mobil i hovedsak til å ta konsert- og innendørsbilder. Og også enkle videoopptak til webbruk noen ganger.

 

Lurer da på om mic´en til S4 er god nok? Leser i testen her: http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-One-Sony-Xperia-Z--iPhone-5-Nokia-Lumia-920-and-Galaxy-S-III_id3285 at mic´en til One f.eks ikke er så god, så valget står def. mellom Xperia og S4.

 

Om konsertopptak er viktig for deg så ville jeg definitivt valgt Nokia 808.

Lyd og videokvalitet er ett hestehode foran andre mobiler, i tillegg har den lossless zoom som gjør att man kommer langt innpå artisten på scenen, konsertopptak uten zoom blir ofte kjedelig...

 

Lumia 920 har riktignok OIS (som 808 ikke har) men bortsett fra det er 808 bedre på alle andre områder, lumia 920 har heller ikke stereo lyd, kun mono....

 

Jeg snakker av erfaring og det er ingen andre mobiler som er i nærheten 808 mht konsertopptak:-)

 

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar
Blir ikke helt klok på denne her. Basert på disse bildene så synes jeg slaget står mellom S4 og Zperia Z, men hva er det som evt. gjør at S4 går av med seieren?Kommer til å beholde iPhonen min, og kjøre ny Android på tvillingSIM, og trenger ny mobil i hovedsak til å ta konsert- og innendørsbilder. Og også enkle videoopptak til webbruk noen ganger.Lurer da på om mic´en til S4 er god nok? Leser i testen her: http://www.phonearena.com/reviews/Camera-comparison-Samsung-Galaxy-S4-vs-HTC-One-Sony-Xperia-Z--iPhone-5-Nokia-Lumia-920-and-Galaxy-S-III_id3285 at mic´en til One f.eks ikke er så god, så valget står def. mellom Xperia og S4.
Om konsertopptak er viktig for deg så ville jeg definitivt valgt Nokia 808.Lyd og videokvalitet er ett hestehode foran andre mobiler, i tillegg har den lossless zoom som gjør att man kommer langt innpå artisten på scenen, konsertopptak uten zoom blir ofte kjedelig...Lumia 920 har riktignok OIS (som 808 ikke har) men bortsett fra det er 808 bedre på alle andre områder, lumia 920 har heller ikke stereo lyd, kun mono....Jeg snakker av erfaring og det er ingen andre mobiler som er i nærheten 808 mht konsertopptak:-)

 

Dette er rett og slett imponerende! Er det noe ny Nokia i vente i nærmeste fremtid som vil overta mye av de samme egenskapene som 808 har? Ser denne er merket som "ikke i salg" via www.prisguide.no (https://prisguiden.no/sok?pg-q=808&n=0)

 

Er primært kun dette som gjør at jeg vurderer innkjøp av ny ekstra mob nå. Veldig populært med disse livebildene og opptakene mot sidene våre på Facebook, og det er praktisk å kunne publisere direkte mot nett.

 

Også interessert i skikkelig stativ til mobben (smarte stativ som kan festes f.eks. på sete, vegg eller annet), så jeg slipper holde den ved videoopptak.

 

Bruker ellers proffere kamera til å ta de skikkelige konsertbildene.

Lenke til kommentar

 

 

Dette er rett og slett imponerende! Er det noe ny Nokia i vente i nærmeste fremtid som vil overta mye av de samme egenskapene som 808 har? Ser denne er merket som "ikke i salg" via www.prisguide.no (https://prisguiden.no/sok?pg-q=808&n=0)

 

Er primært kun dette som gjør at jeg vurderer innkjøp av ny ekstra mob nå. Veldig populært med disse livebildene og opptakene mot sidene våre på Facebook, og det er praktisk å kunne publisere direkte mot nett.

 

Også interessert i skikkelig stativ til mobben (smarte stativ som kan festes f.eks. på sete, vegg eller annet), så jeg slipper holde den ved videoopptak.

 

Bruker ellers proffere kamera til å ta de skikkelige konsertbildene.

 

Ser ut som mytrendyphone.no har lavest pris på 808 nå:

http://www.mytrendyphone.no/shop/nokia-808-pureview-85945p.html

 

Du kan bruke denne holderen:

http://www.mytrendyphone.no/shop/nokia-808-pureview-91573p.html

 

Om du kjøper dette stativet i tillegg har du ett bra stativ og kan også ta timelapse videoer om du ønsker det.

http://www.mytrendyphone.no/shop/flexible-joints-kamerastativ-10487p.html

 

Her er eksempel på en timelapse video tatt med 808 i 4K kvalitet (ultra HD) juster oppløsning til "original".

NB! Krever kraftig pc/skjermkort for å spille av uten hakking !!

 

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Kan 808-publisere direkte til Facebook og YouTube, forresten ?

 

Ja det vises valg for å publisere til facebook og youtube under hvert bilde/video i galleriet så er kun ett trykk som skal til for å publisere.

 

Jeg har selv brukt 808 mye på konsertopptak og den er fantastisk både mht lyd og bilde/video, kan ikke sammenlignes med andre mobiler:-)

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt Sony Xperia Z i noen uker, og er svært fornøyd. Dekningen er svært god, og det er ingen problemer selv når jeg kjører til Jergul og Cuovddatmohkki - steder hvor dekning ofte kan være en utfordring med enkelte telefoner. Med denne er det ingen vanskeligheter. Skjermen er god selv med plastfilmen på, og den er absolutt ikke ubehagelig å holde i. Minnekort og varslingslys er to store pluss. Vanntetningen er også en fordel, selv om det vel varierer fra bruker til bruker hvor viktig akkurat denne egenskapen er. Kameraet er klart bedre enn på Sonys Xperia S, og milevidt foran min andre telefon Nokia E-6. Det eneste jeg har å trekke litt for, er lydkvaliteten på den eksterne høyttaleren når man spiller musikk - men annet er vel ikke å forvente enn at det da blir litt "blikkboks."

 

Jeg kan fullt ut anbefale Sony Xperia Z, og ville kjøpt den igjen om jeg skulle ha ny telefon i dag.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...