Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?


Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

  1. 1. Kryss av alle du er for:

    • Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13


Anbefalte innlegg

Du får det frem så godt. Jeg er helt enig atter en gang! Som menneske så skal man ha medfølelse, etikk og moral. I hvert fall et snev av det. I tillegg til, som jeg har skrevet tidligere, verdier. Det er så synd at vi lever i en verden der mennesker ikke forstår, eller ikke i det minste prøver å forstå. Alle mennesker er like mye verdt! Dette burde vel alle fått med seg, ettersom det er så mange sentrale saker om nettopp dette. Selv om et menneske har Downs, et handikap, en sykdom osv. så er ikke det mennesket mindre verdt. Det mennesker fortjener like mye som deg og meg å leve! Vær så snill folkens. Man skal ikke ta abort fordi fosteret muligens kan bli et menneske med mulige handikap eller Downs.

 

Jeg vet nesten ikke hva jeg skal skrive. Det virker så håpløst å forklare noe, som er en selvfølge at alle vet. Er det ikke?

Så du er imot selvbestemt abort og ønsker å innføre irske abortlover?

 

Hvis ikke, hvorfor er det greit å ta abort fordi det passer ikke inn i livet ditt, men det er ikke greit å ta abort fordi barnet har Downs?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du er imot selvbestemt abort og ønsker å innføre irske abortlover?

 

Det har jeg ikke sagt. Jeg er selvfølgelig for selvbestemt abort, men jeg mener det blir feil å ta abort fordi fosteret muligens har Downs eller handikap.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt. Jeg er selvfølgelig for selvbestemt abort, men jeg mener det blir feil å ta abort fordi fosteret muligens har Downs eller handikap.

 

Har heller ikke sagt at det er greit å ta abort hvis det ikke passer inn i ditt liv og ikke greit å ta abort hvis fosteret muligens har Downs eller handikap. Det jeg snakker om er at mennesker med Downs eller handikap er like mye verdt som mennesker uten handikap eller Downs. Mer enn det har jeg ikke sagt noe om.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt. Jeg er selvfølgelig for selvbestemt abort, men jeg mener det blir feil å ta abort fordi fosteret muligens har Downs eller handikap.

Du har ikke sagt det, men meningene dine blir håpløse om du ikke mener det.

 

Hvorfor er det bedre å ta abort fordi man gadd ikke å bruke kondom, og det er kjipt å barn akkuratt nå? Men det er fullstendig uakseptabelt å ta abort av et utviklingshemmet barn som er et slit for foreldrene og verre for barnet.

 

Begge to er egoistiske valg, men etter din mening har man bare lov til å være egoistisk om barnet ikke passer inn i livet ditt, men ikke om barnet har Downs. Å få et downs barn er tøft nok for etablerte foreldre. Hva med unge mødre, hvordan skal de takle det?

 

Har heller ikke sagt at det er greit å ta abort hvis det ikke passer inn i ditt liv og ikke greit å ta abort hvis fosteret muligens har Downs eller handikap. Det jeg snakker om er at mennesker med Downs eller handikap er like mye verdt som mennesker uten handikap eller Downs. Mer enn det har jeg ikke sagt noe om.

Hvis du er for selvbestemt abort så sier du indirekte at det er greit å ta abort om barnet ikke passer inn i dit liv.

 

Du mener at man skal ikke ta abort fordi fosteret har Downs. Så det er ganske sikkert at du vil forby abort for slike tilfeller om du kunne bestemme, Med du er forsatt for selvbestemt abort, bare så lenge det ikke er på grunn av Downs.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke sagt det, men meningene dine blir håpløse om du ikke mener det.

 

Hvorfor er det bedre å ta abort fordi man gadd ikke å bruke kondom, og det er kjipt å barn akkuratt nå? Men det er fullstendig uakseptabelt å ta abort av et utviklingshemmet barn som er et slit for foreldrene og verre for barnet.

 

Begge to er egoistiske valg, men etter din mening har man bare lov til å være egoistisk om barnet ikke passer inn i livet ditt. Å få et downs barn er tøft nok for etablerte foreldre. Hva med unge mødre, hvordan skal de takle det?

 

Dette er selvfølgelig opp til hver enkelt, men det jeg er imot som jeg har sagt tidligere er at personer med Downs eller handikap ikke likestilles med personer uten dette. Hvis unge er i en livssituasjon der de ikke takler å oppdra et barn med Downs eller handikap, så er det selvfølgelig opp til hver enkelt hvilket valg de tar. Tror du egentlig skjønner hva jeg mener.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Dette er selvfølgelig opp til hver enkelt, men det jeg er imot som jeg har sagt tidligere er at personer med Downs eller handikap skal likestilles med personer uten dette. Hvis unge er i en livssituasjon der de ikke takler å oppdra et barn med Downs eller handikap, så er det selvfølgelig opp til hver enkelt hvilke valg de tar. Tror du egentlig skjønner hva jeg mener.

Det er ikke det. Hadde høyres forslag kommet igjennom så ville det kraftig begrenset rettighetene iforholdtil å abortere utviklingshemmete barn.

 

Du skrev ikke at du vil beholde barnet om det har Downs. Du skrev at det er uakseptabelt å ta abort, fordi barnet har Downs. Du har ennå ikke skrevet at det er uakseptabelt å ta abort om man synes det er kipt å få barn akkuratt nå.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det. Hadde høyres forslag kommet igjennom så ville det kraftig begrenset rettighetene iforholdtil å abortere utviklingshemmete barn.

 

Du skrev ikke at du vil behlde barnet om det før Downs. Du skrev at det er uakseptabelt å ta abort, fordi barnet har Downs. Du har ennå ikke skrevet at det er uakseptabelt å ta abort om man synes det er kipt å få barn akkuratt nå.

 

Jeg har ikke skrevet at det er uakseptabelt å ta abort fordi det har Downs eller handikap, men jeg har skrevet at man ikke skal ta abort( hvis man først skal det) fordi det har Downs eller handikap. Det er en forskjell på det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skrevet at det er uakseptabelt å ta abort fordi det har Downs eller handikap, men jeg har skrevet at man ikke skal ta abort( hvis man først skal det) fordi det har Downs eller handikap. Det er en forskjell på det.

Leser du hva du skriver. Du sier her rett ut at det er akseptabelt å ta abort om man synes det er kjipt å få barn akkuratt nå (uansett om det har Downs eller ikke), men det er ikke greit å ta abort fordi det har Downs?

 

Støtter du Erna Solbergs forslag?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Leser du hva du skriver. Du sier her rett ut at det er akseptabelt å ta abort om man synes det er kjipt å få barn akkuratt nå (uansett om det har Downs eller ikke), men det er ikke greit å ta abort fordi det har Downs?

 

Støtter du Erna Solbergs forslag?

 

Nei, jeg har ikke noe til felles med høyres politikk. Ja, jeg forstår hva jeg jeg skriver. Det er ikke uakseptabelt å ta abort fordi det har Downs, men hvis man er i en tid der det er kjipt å få barn, så kan man ta abort enten det har Downs eller ikke. Det har jeg sagt tidligere. :) Det jeg snakker om er at mennesker med Downs er like mye verdt som mennesker uten Downs, det er det eneste jeg sier.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke noe til felles med høyres politikk. Ja, jeg forstår hva jeg jeg skriver. Det er ikke uakseptabelt å ta abort fordi det har Downs, men hvis man er i en tid der det er kjipt å få barn, så kan man ta abort enten det har Downs eller ikke. Det har jeg sagt tidligere. :)

Så hvis man ikke har tid og resurser til å ta vare på et barn som har Downs, men man har tid og resurser til å ta vare på et barn som ikke har Downs.

 

Bør man da ikke få lov til å kunne ta abort om man finner ut at barnet har Downs?

Lenke til kommentar

Så hvis man ikke har tid og resurser til å ta vare på et barn som har Downs, men man har tid og resurser til å ta vare på et barn som ikke har Downs.

 

Bør man da ikke få lov til å kunne ta abort om man finner ut at barnet har Downs?

 

Vi har selvbestemt abort i Norge , så hvis man ønsker å ta abort fordi det har Downs, så er det jo opp til hver enkeltindivid. Men det betyr ikke at de med Downs er mindre verdt enn mennesker uten. Jeg sier det igjen, det eneste jeg har snakket om er likeverd. Ikke noe annet. :)

Lenke til kommentar

Vi har selvbestemt abort i Norge , så hvis man ønsker å ta abort fordi det har Downs, så er det jo opp til hver enkeltindivid. Men det betyr ikke at de med Downs er mindre verdt enn mennesker uten. Jeg sier det igjen, det eneste jeg har snakket om er likeverd. Ikke noe annet. :)

Etter uke 12, så har vi ikke selvbestemt abort, fordi ellers åpner vi opp muligheten for å ta abort fordi du ikke ønsker deg en gutt eller jente. Å finne ut om et foster er utviklingshemmet er vanskligere enn å finne ut hvilket kjønn de har. Dermed så kan man ikke finne ut om et barn er utviklingshemmet før uke 12. Du sa i forrige post at det er greit å ta abort om man ikke føler seg klar for å ta vare på et utviklingshemmet barn.

 

Bare for oppsummere, du er enig i dagens abortlov som åpner for abort av barn med Downs etter uke 12?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Etter uke 12, så har vi ikke selvbestemt abort, fordi ellers åpner vi opp muligheten for å ta abort fordi du ikke ønsker deg en gutt eller jente. Å finne ut om et foster er utviklingshemmet er vanskligere enn å finne ut hvilket kjønn de har. Dermed så kan man ikke finne ut om et barn er utviklingshemmet før uke 12. Du sa i forrige post at det er greit å ta abort om man ikke føler seg klar for å ta vare på et utviklingshemmet barn.

 

Bare for oppsummere, du er enig i dagens abortlov som åpner for abort av barn med Downs etter uke 12?

 

Ja! :) Det har jeg alltid sagt. Igjen, det eneste jeg har snakket om er likeverd. Tror vi kan konkludere med at vi har kommet til enighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ikke leve i det hele tatt! Hva med deg?

 

Det gjelder for øvrig ikke bare Downs syndrom. Hver gang jeg ser noen i rullestol feks. tenker jeg at jeg ikke hadde sett poenget med å leve dersom jeg måtte sitte i rullestol selv. Og det gjelder en god del andre ting også.

 

Men det er en del av livet, å gjøre det beste ut av enhver situasjon. Det er det man lærer mest av også.

Lenke til kommentar

"Enhver situasjon"... Saken er at dem så store handicap som det vi diskuterer her er livet så redusert at dem det gjelder er utelukket fra svært mange situasjoner som friske mennesker kan oppleve. Ønsker du andre så vondt at du lar dem bli født inn i et liv med et psykisk handicap? Eller et fysisk?

 

Diskuterte dette i all evighet i den forrige tråden og mitt standpunkt er uendret: Hadde jeg selv vært kommende foreldre og visst at fosteret hadde Downs syndrom (eller et annet handicap et er mulig å oppdage) hadde jeg forlangt at dama tok abort. Om hun fortsatt ville føde barnet så hadde jeg gått fra henne rett og slett fordi jeg nekter å ta ansvaret for at andre folk skal fødes inn i et slikt liv! Derfor og dermed basta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har selvbestemt abort i Norge , så hvis man ønsker å ta abort fordi det har Downs, så er det jo opp til hver enkeltindivid. Men det betyr ikke at de med Downs er mindre verdt enn mennesker uten. Jeg sier det igjen, det eneste jeg har snakket om er likeverd. Ikke noe annet. :)

De er like mye verd som alle andre mennesker. Men om foreldrene ønsker å velge det bort fordi de vurderer situasjonen slik at de ikke har resurser eller muligheter til å ta seg av dette barnet like godt som et friskt barn, og de ønsker å abortere, så burde de få muligheten til det.

 

Men en annen ting som berører temaet er om vi skal bruke massevis av skattekroner på tidlig ultralyd som ikke har noen bevist helsemessige gevinster...

Lenke til kommentar

"Enhver situasjon"... Saken er at dem så store handicap som det vi diskuterer her er livet så redusert at dem det gjelder er utelukket fra svært mange situasjoner som friske mennesker kan oppleve. Ønsker du andre så vondt at du lar dem bli født inn i et liv med et psykisk handicap? Eller et fysisk?

 

Diskuterte dette i all evighet i den forrige tråden og mitt standpunkt er uendret: Hadde jeg selv vært kommende foreldre og visst at fosteret hadde Downs syndrom (eller et annet handicap et er mulig å oppdage) hadde jeg forlangt at dama tok abort. Om hun fortsatt ville føde barnet så hadde jeg gått fra henne rett og slett fordi jeg nekter å ta ansvaret for at andre folk skal fødes inn i et slikt liv! Derfor og dermed basta!

 

vil bare si at jeg støtter dit syn på dette fult ut...

 

Jeg er dog ikke egentlig for 100 % selvbestemt abort, men synes ikke det er noe annet alternativ enn abort under gitte forutsetninger.

 

mener da heller ikke at det skal være noen tvang, men at de som velger å føder barn med store handicap må ta ansvaret selv og ikke kreve hjelp fra staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...