Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

Men hvis Norges befolkning er håpløst ignorante og viljesvake generelt, hvorfor tror du tilsynelatende at et direkte demokrati hadde fått nok velgere til å gidde bry seg med DLD, medisinsk cannabis eller poker til at det hadde blitt forandring?

 

Jeg tør vedde ganske mye på at det hadde blitt mer av det samme, fordi folk ikke tør/gidder/vil ha et sånt ansvar, og det å overlate roret til noen andre betyr at de også kan legge skylda på disse "andre" når ting går til helvete. Ansvar er en farlig ting, og mange av oss er vanedyr og kyllinger som forsøker å unngå sånt så godt vi kan, fordi vi er redde for å skille oss ut og bli nødt til å stå til rette for valgene vi har tatt. Da er det mye lettere å være en i flokken, og gneldre på de som har latt ting gå i dass, uten at det er noen personlig risiko involvert.

Sier noe der, kan ikke si meg helt uenig i det du sier men jeg er ganske sikker på at et direkte demokrati kan forandre landskapet til noe mer positivt en pr idag, mulig det er kicket Norske befolkningen trenger for å bry seg mer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan Ola Nordmann gjøre for å motarbeide «piratloven»? Er alt håp ute?

Jeg ser jo for meg at eneste mulighet er å "overbelaste" systemet.

Krever at personer med noe over snittet datakunnskap gjør dette.

Om så mange som mulig først starter med å laste ned toppfilmer, musikk og lignende ulovlig.

Så sletter man umiddelbart alt som er lastet ned, inkludert torrents, logger og lignende.

Evt. for å fjerne alle spor, bruk en egen maskin til dette som kan slettes 100%

Gjenta så denne prosessen noen ganger.

Har man tilgang til åpne eller lett krypterte nett, gjør samme øvelsen via dette.

 

Da vil man generere en hel masse med arbeid, om man nå skal gå ut å saksøke alle disse. Regner med at man må beslaglegge datautstyr og finne fysiske bevis før man kan bli dømt for noe, så da er det jo viktig å passe på at man ikke har andre svin på skogen.

 

I mine øyne burde dette gjøre at politi og rettsvesen ikke kan bruke ressurser på dette, men rettighetshaverne og politikerene finner vel en måte å fikse dette på også......

Lenke til kommentar

Problemet med direkte demokrati er at det bare ser like langt som neste avstemming. For å få AS Norge til å gå rundt om 10 og 20 år også så må det tas valg nå som ikke nødvendigvis har flertall der og da.

 

Problemet med denne loven er at makt flyttes fra politi til en udefinert privat tredjepart. Slik torrent virker for meg nå så kan jeg si, "jeg vil se det og det og det", laste det ned så det ligger lokalt og deretter flytte det til den enheten som passer meg best der og da. Med streamingtjenestene må man i praksis bruke en form for real time innspilling for å få samme funksjonalitet. Så vidt jeg vet tilbyr ingen direkte nedlasting. En annen ting er kvaliteten, det er for meg bortkastet tid å se spillefilm på noe annet enn blu ray. Å streame i tilsvarende kvalitet er glemmesak på linjen min, og vil være det i overskuelig fremtid.

 

Blu ray fungerer foresten til mitt bruk omtrent som torrent. Jeg går på nett, bestiller, og den havner i postkassen min så jeg kan bruke den offline. Det er grei båndbredde på postens lastebiler :)

Lenke til kommentar

Dette kommer definitivt til å være en ulempe for meg. Selv betalings-VPN struper hastighetene mine en god del

 

Tjah, man må gjøre noen endringer i både rutiner og prosedyrer, men det vil nok være mulig å få det til antar jeg.

 

Utfordringen er vel selve delingen, eller seeding siden de fleste styrer med torrents. Det betyr at seeding bør foregå utenfor Norges grenser, helst i ett land som ikke har utleveringsplikt til Norge. Der må man leie en VPS (Virtual Private Server) eller seedbox som også er ett kjekt navn på de :) Så setter man opp en VPN tjeneste på den seedbox'en. Det man trenger videre er en VPN tunnell fra en lokal klient. So far easy peasy.

 

Utfordringen blir å få transportert aktuelle data fra seedboxen -> lokal pc så raskt og effektivt som mulig. Torrent programvare har RSS som snapper nye releaser når de kommer ut. Det burde være en forholdvis liten utfordring å konstruere noe som automatisk fanger opp at det er kommet en ny folder i \Series og automatisk starte nedlastning av den fra server.

 

Detaljer rundt dette blir vel ikke særlig godt mottatt av "lovens" lange arm, så det unnlater jeg å nevne noe om. Men jeg antar Google ikke bryr seg nevneverdig om det som skjer i Norge rundt denne saken ;)

Lenke til kommentar

Jeg ser jo for meg at eneste mulighet er å "overbelaste" systemet.

Krever at personer med noe over snittet datakunnskap gjør dette.

 

Vil ikke fungere slik, advokatfirmaet vil same en liste med ip-adresser. Disse vil de med loven i hånden kunne får persondata på. Neste steg er IKKE rettsystemet, men en masseutsendelse av brev med "betal eller bli anmeldt". Det vil bli en form for utpressing. Det er noe loven burde tatt stilling til. Hva dataene som hentes ut kan brukes til.

 

Det burde enkelt og greit være politiets oppgave å etterforske, og politiet burde være de eneste med lov til å forespørre personopplysninger basert på IP-adresse.

Lenke til kommentar

Stiller meg forholdsvis undrende til hele greia jeg ???

 

Sitat:

"– Det vil da være rettighetshaveren som har bevisbyrden for at abonnenten faktisk har utført krenkelsen. Jeg vil også peke på at flertallet mener, som regjeringen, at det ikke er aktuelt å innføre regler om objektivt ansvar dersom en ikke sikrer sitt private nett, sa hun."

Sitat slutt...

 

Så om jeg setter opp en egen SSID som er åpen og dokumenterer at den har vært åpen siden loven ble vedtatt, så er jeg fritatt for straff ? (Med forbehold om at de finner 14TB filmer i kjellern da selvfølgelig).

 

Og, om det ikke er slik, hva da med alle "public" networks ? Hoteller, flyplasser, hamburgersjapper osv osv. Det blir jo bare flere og flere nettverk rundtom som man kan laste ned fra.

 

Atter en gang så beviser de som sitter med makten, at de ikke har den ringeste forståelse av hva som foregår teknologisk i verden rundt dem. Det har jo vært forsøkt i årtider nå og stoppe piratvirksomhet med makt og det fungerer ikke. Selv i "oldtiden" så tok man opp Ti-i-Skuddet på MC taper ulovlig. Bootleg'ing av LP plater. Kopiering av LP -> MC

 

Som en annen skrev tidligere i tråden så kommer nok konsekvensen av en slik lov til å bli at enorme mengder kompetanse kommer til å bli satt i sving på å lage løsninger og systemer som er ikke-detekterbare for Lovens lange arm i Norge. Den uheldige bi-effekten av dette vil være at virkelige kriminelle kan benytte samme løsninger for distribusjon av ekte styggedom :(

 

Ender vel opp med at Internett blir forbudt til slutt :(

Endret av Fungus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ender vel opp med at Internett blir forbudt til slutt :(

Neppe, til det er det for mange som har penger å tjene på at folk har tilgang. Det arbeides imidlertid hardt for å regulere nettet, da det er mange som er imot full frihet for andre enn seg selv (regjeringen har utelatt seg selv fra DLD etc.).

Lenke til kommentar

Vil ikke fungere slik, advokatfirmaet vil same en liste med ip-adresser. Disse vil de med loven i hånden kunne får persondata på. Neste steg er IKKE rettsystemet, men en masseutsendelse av brev med "betal eller bli anmeldt". Det vil bli en form for utpressing. Det er noe loven burde tatt stilling til. Hva dataene som hentes ut kan brukes til.

 

Det burde enkelt og greit være politiets oppgave å etterforske, og politiet burde være de eneste med lov til å forespørre personopplysninger basert på IP-adresse.

Som jeg har påpekt før i tråden: Du må skille mellom det erstatningsrettslige og det strafferettslige. Politiet HAR IKKE som jobb å etterforske brudd på "sivile rettigheter". Det har de aldri hatt.

Og å påstå at å sende ut slike brev ikke er "en del av rettssystemet" er så til de grader feil at det er morsomt. Du må faktisk først sende krav til noen før du kan saksøke dem. Selskapene er interessert i å få tilbake pengene de (presumptivt) taper på at du bryter deres immaterielle rettigheter, de gir bæng i om du blir straffet eller ikke. Da må man inndrive penger sivilt, og en sentral del av det er å sende et brev med krav om at du betaler.

 

Det er altså ikke sånn at "loven må ta stilling til dette", det er du som ikke helt skjønner loven (lovverket).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Huff, har egentlig ikke lyst til å stemme på piratpartiet av den grunn av at de er veldig vanskelig å ta seriøse. Var positiv til dem i starten, men tviler på at de klarer å styre landet og de snakker jo stadig mere bs. <_< Har egentlig ikke lyst til å stemme Venstre heller, er virkelig ikke for en del av politikken deres. Skuffende å se FRP være med på det denne gangen, og ikke bare Høyre og den rød-grønne regjeringen (utenom Venstre). :(

 

Vet jo at Venstra ihvertfall deler av det på ett eller annet tidspunkt har vært for et åpent digitalt biblotek, noe som egentlig ga mening.

 

Som hva da?

 

Ellers er Piratpartiet et ungt og nydannet parti. Meld deg inn og bli med på å bygge et godt alternativ til de tradisjonelle politikerne. Om frihet og ansvar er noe som tiltaler deg så er Piratpartiet stedet å gå.

Lenke til kommentar

Det trenger du ikke bekymre deg for. Uavhengig av hva vi stemmer, er det det verdikonservative Høyre og det liberale protestpartiet FrP som kommer til å styre landet etter valget. Spørsmålet er om vi klarer å skape nok blest til at et bittelite parti får mulighet til å si noen prinsippielt viktige ting, og dermed skape en reel debatt. PP kommer ikke til å styre noe som helst annet enn debatter de nærmeste årene. Vi må bidra dersom selv det skal være mulig.

 

Joda, gir mening, men er ikke helt for alt PP står for heller, for det meste er mye av det jeg ikke liker listet på deres hjemmeside under Kunnskap og kultur, men sier ikke at jeg er imot alt av det, bare noe av det er litt ekstremt. Uansett så tror jeg nok ikke de klarer å få igjennom sine mest ekstreme saker. Det er som du sier, vår neste regjering vil mest sansyneligvis ikke være rød-grønt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Joda, gir mening, men er ikke helt for alt PP står for heller, for det meste er mye av det jeg ikke liker listet på deres hjemmeside under Kunnskap og kultur, men sier ikke at jeg er imot alt av det, bare noe av det er litt ekstremt. Uansett så tror jeg nok ikke de klarer å få igjennom sine mest ekstreme saker. Det er som du sier, vår neste regjering vil mest sansyneligvis ikke være rød-grønt.

 

Hva av dette er for ekstremt?

 

Piratpartiet vil konkret

Avkriminalisere privat og ikke-kommersiell deling av åndsverk, siden håndheving av slike forbud nødvendigvis må medføre et overvåkningssamfunn.

 

Kreve at offentlig finansiert forskning må publiseres åpent og være fritt tilgjengelig.

 

Fjerne programvarepatenter og biologiske patenter. Patenter på andre områder vurderes etter nytteverdi for befolkningen.

 

Opprettholde støtteordninger for kreative og kunstneriske aktiviteter.

 

Kreve at kulturinstitusjoner som får offentlig støtte publiserer gjenbrukbart digitalt innhold.

 

Kreve bruk av fri programvare i offentlig sektor dersom dette er mulig.

 

Redusere vernetiden for åndsverk til maksimalt 20 år etter utgivelse og innføre enkle krav om registrering etter 5 år.

 

Bortfall av vernetid ved manglende produksjon / utgivelse av åndsverk?

 

Tillate bruk av YouTube og andre moderne videoløsninger i norsk skole.

 

Innføre leserett for innhold med kopisperrer.

 

Bekjempe spesialavgifter på lagringsmedier.

 

Gi rett til å utvikle ikke-kommersiell kultur basert på kommersielle produkter.

 

Foreslå at «Fair use» tas inn i lovverket som en beskyttelse av privatpersoners rett til å skape egne kulturuttrykk med elementer fra eksisterende verk.

 

Unngå særbehandling av enkelte produktleverandører i skoleverket og det offentlige.

 

Støtte Norsk Digital Læringsarena (NDLA) som gjør skolemateriell fritt tilgjengelig på nett.

 

Innføre krav om at offentlig ansatte skal bidra med gjenbrukbart innhold på nettet i relevante arenaer.

 

Gi mulighet til å ta programmering som tilvalgsfag i videregående skole der det er kompetanse til å gi det.

Lenke til kommentar

Er det sånn at f.eks om jeg legger ut en morsom video med musikk i bakgrunnen, eller alle de som får sine videoer fjernet på youtube osv. nå kan forvente å få en klekkelig bot?

For jeg tipper jo at de firmaene som spesialiserer seg i å finne opphavsrett-beskyttet materiale, ønsker å tjene mest mulig penger, og med en slik lov så blir vel alt slik også lovlig å bøtelegge?

 

Dette vil jo i såfall inkludere all de som synger en sang, har bakgrunnsmusikk (som de færreste har laget selv) og alt mulig annet som i bunn og grunn enten bruker bilde, video eller lyd som er hentet fra noe opphav med slik beskyttelse. :eek:

Lenke til kommentar

Hvor stor sjangse er det for at noen faktisk hadde brukt denne loven i virkeligheten? Sånn jeg tenker det vil ikke mannen i gata som laster ned bli sett på. Her er det vel storaktørene? Politiet har vel ikke resusjer nok heller..

Denne loveg gir advokatfirmaer lov til å sende deg feite bøter. hvis du laster ned.

 

Lenke til kommentar

Er det sånn at f.eks om jeg legger ut en morsom video med musikk i bakgrunnen, eller alle de som får sine videoer fjernet på youtube osv. nå kan forvente å få en klekkelig bot?

For jeg tipper jo at de firmaene som spesialiserer seg i å finne opphavsrett-beskyttet materiale, ønsker å tjene mest mulig penger, og med en slik lov så blir vel alt slik også lovlig å bøtelegge?

 

Bot er vel til Staten. Private firma kan få erstatning. Dette er to forskjellige ting fra to forskjellige rettsløp. En bot som regel en relativt fornuftig sum for et mindre lovbrudd, mens en tildømt erstatning kan være en hoderystende høy sum.

Lenke til kommentar

Denne loveg gir advokatfirmaer lov til å sende deg feite bøter. hvis du laster ned.

Nei, det gjør den ikke. Den gir de mulighet til å se at du laster ned. De har allerede lov til å sende deg erstatningskrav (som altså ikke er bøter), men det er ikke særlig praktisk i dag da de ikke vet hvem som faktisk laster ned.

 

Bot er vel til Staten. Private firma kan få erstatning. Dette er to forskjellige ting fra to forskjellige rettsløp. En bot som regel en relativt fornuftig sum for et mindre lovbrudd, mens en tildømt erstatning kan være en hoderystende høy sum.

For noe tøv. I USA er det kanskje sånn (selv om jeg ikke vet noe om bøtenivået der), men i Norge er erstatningsnivået temmelig lavt. Bøter kan derimot fint være latterlig høye, da de skal straffe og dermed ikke er knyttet til noe økonomisk tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...