Gå til innhold

Den norske piratloven kan bli vedtatt denne uka


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta deg gift på at jeg skjønner loven. Og de potensielle konsekvensene blir slik at det er verdt tiden å skjule den lovlige nedlastingen.

Når du sier at loven bør "ta stilling til" at dette blir "en slags utpressing", så viser du ganske tydelig at nei, det gjør du ikke.

Lenke til kommentar

For noe tøv. I USA er det kanskje sånn (selv om jeg ikke vet noe om bøtenivået der), men i Norge er erstatningsnivået temmelig lavt. Bøter kan derimot fint være latterlig høye, da de skal straffe og dermed ikke er knyttet til noe økonomisk tap.

 

Jeg sa: En bot som regel en relativt fornuftig sum for et mindre lovbrudd.

 

Eksempelvis er det noen hundrelapper (edit: det er vel økt til 15 av disse nå) for å glemme førerkort eller bilbelte, fem-seks tusenlapper for å kjøre med opp til 0.4 i promille, opp til 7 800 kr for fartsovertredelser opp til 35 km/t i 70-sone, som tross alt er alt for fort. Dette er bøter som stort sett alltid kan betales på en månedslønn, hvis man hopper over litt mat og sånn. Et annet eksempel er en mann som ble dømt for innbrudd, tyveri av en haug datamaskiner, kjøring med falske skilter. 8.000 i bot i 2007.

 

Jeg sa: en tildømt erstatning kan være en hoderystende høy sum.

Forsikringsselskapet Vesta ble for eksempel dømt til å betale 250 000 kroner i året, totalt 8,3 millioner kroner, til et trafikkskadeoffer.

 

Merk at det her blir sammenlignet MINDRE lovbrudd med MAKSIMALT STOR erstatningssum. Poenget er at bøter som regel er håndterbare, selv om de skal svi, mens erstatningssummer rett og slett ikke har disse begrensningene. De er beregnet ut fra andre kriterier, sånn som det økonomiske tapet du nevnte. Et beregnet økonomisk tap er svært ofte ikke mulig å dekke innenfor en månedslønn.

 

Jeg har ikke sagt at det ikke finnes store bøter (f.eks. ved alvorlige brudd på trafikkloven, eller for firma som bryter loven). Jeg har heller ikke snakket om erstatningssummer i forbindelse med brudd på rettighetslover. Jeg har påpekt at det er forskjell mellom bøter og erstatningssummer. Så det må være tolkningen din som er noe tøv.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne loveg gir advokatfirmaer lov til å sende deg feite bøter. hvis du laster ned.

 

Nei, ikke direkte. Rettighetsadvokater kan ikke tildele bøter. De kan sende deg krav, og dersom du ikke går med på kravene startes det en eller to prosesser i domsstolene. De kan naturligvis gjøre andre ting også, som å gjøre din internettleverandør oppmerksom på at du har brutt avtalevilkårene for ditt internettabonnement.

Lenke til kommentar

Er spent på hva slags erstatningskrav som kommer. Om det blir ala USA med helt hinsides summer (flere hundre millioner) eller om det blir nogenlunde edruelig.

 

Er også spent på hva som skjer om man nekter å betale. Fengsel i flere år er en ganske syk straff for å ha lastet ned noen filmer, sammenlignet med voldtekt eller grov vold.

Lenke til kommentar

Vi har ikke gjeldsfengsel i Norge. Det som skjer om du nekter å betale er at en domstol enten frifinner deg (du slipper å betale) eller dømmer deg til å betale (namsmannen kan inndrive med tvang).

 

Og hvis man ikke har mulighet til å betale? Svært få kan betale krav i flere hundremillionersklassen.

 

Trodde man kunne velge å gå i fengsel i stedet for å betale krav?

 

Type "X er dømt til å betale Y i erstatning, subsidiært Z dager i fengsel"

Lenke til kommentar

Er spent på hva slags erstatningskrav som kommer. Om det blir ala USA med helt hinsides summer (flere hundre millioner) eller om det blir nogenlunde edruelig.

 

Som herr Brun sier, praktiserer ikke vi rett og slett ikke så store erstatningssummer i Norge. I Norge er erstatningssummer knyttet opp mot reelle behov/tap mer enn i USA. 3 millioner dollar dekker liksom ikke bare legeregninga etter du har brent deg på Starbucks-kaffe.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Et skriftlig brev til samtlige politikere om hvordan de har brutt sin egen lov hadde vært interessant. Mange politikere har liten datakompetanse og vil lett kunne bli lurt, som resten av befolkningen.

 

"Vi har sporet deres IP-adresse og registrert at den har blitt benyttet til å dele rettighetsinnhold. I medhold av åvl § X blir de nå varslet 1 måned etter at informasjonen har blitt samlet inn. Vi har sikret omfattende beviser knyttet til din IP-adresse. Vi fremsetter herved et krav på 5000 kroner som betales innen xx/xx-13.

 

Ved utelatt betaling vil vi ta saken videre til inkasso. Skulle du bestride kravet møtes vi i tingretten. Vi vil da kreve våre advokatutgifter dekket av dem."

 

Med vennlig hilsen

Rettighetshaver xxx"

Lenke til kommentar

 

 

Og hvis man ikke har mulighet til å betale? Svært få kan betale krav i flere hundremillionersklassen.

 

Trodde man kunne velge å gå i fengsel i stedet for å betale krav?

 

Type "X er dømt til å betale Y i erstatning, subsidiært Z dager i fengsel"

Svært få får krav i den klassen... Og kan du ikke betale får de ikke penger. Men du blir gjeldsslave. Kravet kan også lempes av en domstol, men terskelen er høy.

 

Det er bøter man gjøre opp på den måten, og ikke fengsel. Det er også bare hvis man ikke KAN betale, man kan ikke 'velge'.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Er spent på hva slags erstatningskrav som kommer. Om det blir ala USA med helt hinsides summer (flere hundre millioner) eller om det blir nogenlunde edruelig.

 

Er også spent på hva som skjer om man nekter å betale. Fengsel i flere år er en ganske syk straff for å ha lastet ned noen filmer, sammenlignet med voldtekt eller grov vold.

 

Det er vel ingen tvil om at erstatningskravene kommer til å bli latterlig høye.

 

Som herr Brun sier, praktiserer ikke vi rett og slett ikke så store erstatningssummer i Norge. I Norge er erstatningssummer knyttet opp mot reelle behov/tap mer enn i USA. 3 millioner dollar dekker liksom ikke bare legeregninga etter du har brent deg på Starbucks-kaffe.

Tro meg, den endringen er på vei og du vil se den rimelig raskt etter at denne loven er i effekt. Underholdningsindustrien sin grådighet kjenner ingen grenser.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at erstatningskravene kommer til å bli latterlig høye.

 

 

Tro meg, den endringen er på vei og du vil se den rimelig raskt etter at denne loven er i effekt. Underholdningsindustrien sin grådighet kjenner ingen grenser.

 

Her tror jeg vi skal skille mellom de fantasi-kravene som rettighetshaverne kan finne på å be om, og de kravene som faktisk du må forholde deg til etter at det er avsagt en dom. Det er domstolene som avgjør det siste. Disse lovendringene vil ikke uten videre påvirke måten erstatningssummer blir regnet ut i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...