Gå til innhold

Det 3D-printede våpenet kommer om to uker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes allerede tusenvis av mennesker som kan lage våpen hjemme, du trenger ikke noen 3D printer til det. Jeg laget mitt første våpen som kan drepe på langt hold før jeg var ti år gammel (pil og bue) kanoner har jeg laget mange av, sprengstoff av ymse slag i en alder av 12år, det er et under at jeg ikke mistet armer og bein, for ikke å si livet i den perioden der. Vi la ikke mye vekt på HMS :) Jeg har plenty verktøy i hobby boden som jeg kunne ha laget våpen med. Automatvåpen også.Det som er mest skremmende med dette er at jeg tror dagens tolvåringer har omtrent samme syn på HMS som jeg hadde. Hvis de enkelt kan skrive ut deler som lar dem bygge et våpen så vil nyskjerrigheten gjerne føre til at de gjør akkurat det, hvis poden da har fått tak i en haglepatron eller ti, så kan det fort bli stygt. Kriminelle har tilgang på våpen alikevel, så jeg tror ikke de hopper i taket av dette. Hjemme har vi ett våpen i huset, det er en luftpistol. Ungene får bli med å bruke den, og vi har faste prosedyrer på hvordan våpen skal håndteres, lading, retning på munningen, sikkerhetsavstand, bakgrunn osv, akkurat som i pistolklubben. Dette gjør jeg fordi skyting er morsomt, og fordi jeg ikke vil at våpen skal være "superspennende" samtidig som de lærer hva som er den farlige enden. Så får jeg bare håpe at jeg har gitt dem nok fornuft i bagasjen til å styre unna trøbbel selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men klarer du å lage et fullautomatisk våpen med utvidet magasinkapasitet med ett rør og en hammer?

 

Nei, men gi meg et par lapper og en tur på Jærnia så skal jeg få til noe. Sten guns ble laget under krigen med svært primitive verkstedsforhold. Full auto der. Magasiner er så romslige som du lager de og fjærmekanismen tillater.

 

Teknologien og kunskapen for å lage våpen er allerede der for hvermansen. Og lovene er allerede på plass. Om du bruker 3D-printeren eller dreiebenken til å lage våpenet er ett fett.

 

La oss ikke lage lover som eksploderer i trynet på folk, akuratt som disse printede våpnene. Dagens lovverk dekker allerede dette. Veien til helvete er brolagt med gode hensikter. Jeg har ikke lyst til å måtte søke staten om lov til å få kjøpe en dreiebenk eller en printer til hobbyrommet.

Lenke til kommentar
Nettstedet ExtremeTech påpeker at plastvåpen kan være i strid med amerikansk lovgivning fordi de ikke kan oppdages så lett av sikkerhetsskanninger.
Hva har vel det med saken å gjøre?

 

 

At mange av delene til et våpen kan printes i plastikk er forstålig, men at kammer og riflet løp kan printes i ABS-plast har jeg litt verre for å forstå. Hvordan kan dette være sterkt nok til å tåle gjentatte avfyringer?

 

Jeg tror nok at selvlagte rifler i metall kan være svært mye mer effektive, og det finnes folk som lager slikt. Hadde jeg skulle avfyrt et våpen i ABS-plast så hadde jeg vært mer redd for at det skulle eksplodert i trynet.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare for myndighetene å kreve at printer produsentene har sperre for slik? På samme måte som kopiering av penger er forhindret, samt også printing.

 

Det finnes nok en vei rundt, men for de aller fleste så setter det en stopper.

 

Men det å printe ett skytevåpen blir nok ikke helt skremmende før man kan printe krutt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idioter som tror dette burde være ulovelig. Jeg har lagd dødelige våpen siden jeg var 6 eller 7.

 

Alle med et 12mm-rør og en dremel kan lage en 1shot hagle(samt et par koblinger til).

 

Basicly, se på sten guns, se på kniver, se på spyd... OSV.

 

Eller så kan man bare bruke armene. Det er bare idioter som tror at dette faktisk kan være farlig.(de har allerede lagd automatvåpen fra en 3d printer og den ble vel ødelagt etter 2 skudd)

Og automatvåpen er tom etter 4 sekunder. Kanskje 6, kommer ann på hvor fort våpenet skyter, og magasinkapasitet. Ingen som skal faktisk treffe noe bruker full auto..)

(i noen stater i USA er det lovlig å lage våpen så lenge man ikke omsetter/kjøper de, du kan heller ikke arve de)

 

Sure, jeg kan ta en AG3, eller HK416 og blokkerere alle nødutganger på et kjøpesenter, også drepe 200 stk.

 

Så hvis man vil gjøre mest mulig skade? Da bomber man, eller blir president.

 

Kanskje en utviklingshemmet terrorist vurderer dette alternativet.(printa våpen)

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Er dere på HW virkelig så dumme? Du må fremdeles ha metaller av hvis type herdet stål, metall dreiebenk, kunnskap om toleranser, rifling osv... Det her er bare latterlig. Snakk om storm i et vannglass. Blir det samme som å se på bilen som et drapsvåpen. Hvorfor i alle dager skal alle bli massemordere med biler bare forde noen mener den er tilgjengelig for alle folk . . . . Kort fortalt: Det er 100 Ganger lettere og kjøpe et illegalt våpen eller lovlig våpen.

Men klarer du å lage et fullautomatisk våpen med utvidet magasinkapasitet med ett rør og en hammer?

 

Norge burde være føre var og lage et regelverk rundt dette nå, for som han sier i videoen så kommer det, uansett om man vil det eller ikke. Til nå er det kun mulig å lage dette på avanserte 3D-printere som det ikke finnes så mange av, men teknologien utvikler seg fort. Jeg har ihvertfall ikke lyst til å ha flere uregistrerte våpen rundt om kring i dette landet...

Selv om man får tak i en AK-47 uten ammunisjon til 7000,- kriminelt sett? (jeg har sjekket)((Maks 17000,-)).

 

For Norge har trolig ikke dette noe å si, da vi trolig har helt andre regler for hva som er definert som et våpen og hva som er lov å kjøpe og importere uten registrering.

Jeg har fått en politisak ut av et sikte(PK-A)... Som jeg slapp unna siden jeg ikke hadde våpenet.

Dette bringer en del problemstillinger til bords.

 

Alle vi som følger teknologisk utvikling tett har mer en god nok fantasi til å se for oss at materialene komemr til å utvikles. da til harde og gode nok til å lage knivner, lette håndvåpen og annet potensielt farlig. Så, hvordan skal myndighetene kontrollere dette? Vild et bli pålagt krav til 3D-printer produsentene å legge inn fastvare som rapporterer alt du skriver ut til myndighetene? Jeg ser for meg argumentene fra lobbyistene (som er livredde for at vi skal piratkopiere alle slags fysiske varer) allerede.

Det finnes allerede plastikkniver du kan drepe med, og smugle ombord på fly.

 

Sist gang jeg sjekket kan du kjøpe disse lovlig i norge.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette føles litt som om det ikke burde vært lovlig.

 

Som om det hadde stoppet noen, det blir som plateindustrien som prøvde å forby kassetter på 80 tallet fordi folk kunne bruke dem til å ta opp musikk fra radio... når alle har en 3D printer er det ikke snakk om å stoppe noen fra å lage våpen, man kan bare straffe uvettig bruk av våpenet man har printet, men printet kommer det til å bli.

Lenke til kommentar

Dette føles litt som om det ikke burde vært lovlig.

 

Det er heller ikke lovlig, ihvertfall ikke uten tillatelse slik jeg forstår våpenloven Kap 2 $7 "§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren."

En kan sikkert diskutere hvor fullverdige delene er, men kan ett skudd avfyres, så er vel det nok ? Hvis "våpenet" er plombert, slik at modellen må modifiseres for å kunne fungere, så er jo saken annerledes.

Ellers vil det nok ikke vare lenge før det foreligger en komplett beskrivelse på hva slags metalldeler som trengs for å få et mer eller mindre fullverdig og mer holdbart våpen. En "metallMOD" Tennstift, fjærer og løp eller løpsforing.

 

edit: kriminelle vil sikkert bli fornøyde med et våpen med noen få skudd, kanskje av et lite kaliber som .22 LR. Våpenet kan kastes rett etter bruk, og et nytt printes ut ved behov. Ikke sporbart.... (og nesten ikke detekterbart heller).. med mindre ammunisjonen, eller materialet brukt i printeren er sporbart.

 

Synes dessuten det er noe ganske annet å laste ned noen datafiler, og stappe inn i en maskin, trykke på en knapp og så vips kommer et våpen ut.... kontra å bygge våpenet selv i garasjen, uten 3d tegninger. Noe som sikkert vil ta lengre tid, mer kunnskap og bærer mer preg av hobbyvirksomhet, ikke våpenanskaffelse.

Blir liksom litt mer tilgjengelig for folk flest..... ikke bare James Bond

....og også mer tilgjengelig for noen få, som virker veldig sinte og sier andre er idioter, og snakker om taekwondo, kniver, bomber og dreping i annenhver setning.

Endret av Karamell2
Lenke til kommentar

Som nemnt så har i alle fall den norske våpenlova alt tatt høgde for heimelaga våpen. Det er det å ha skytevåpen som er ulovlig, korleis dei er produserte speler ikkje så stor rolle.

 

Dessutan så rekner eg med at den naturlige følgen av at billege eingongsvåpen i plast blir allment tilgjengelige er at ein skifter fokuset over mot å kontrollere ammunisjonen.

 

Faktisk så synest eg det er rart at det ikkje alt i dag er kjøp og salg av ammunisjon som blir regulert, det er tross alt ammunisjonen som er den farlige delen i eit våpen.

Så uavhengig av kor raskt teknologien bak 3D-printing utvikler seg så vil det uansett bli lenge før ein kan printe ut krutt og bly.

 

Sjølv om det ikkje var meint bokstavelig, så synest eg at stand up komikeren Chris Rock har eit godt poeng:

“You don’t need no gun control, you know what you need? We need some bullet control. Men, we need to control the bullets, that’s right. I think all bullets should cost five thousand dollars… five thousand dollars per bullet… You know why? Cause if a bullet cost five thousand dollars there would be no more innocent bystanders.

Yeah! Every time somebody get shut we’d say, ‘Damn, he must have done something ... Shit, he’s got fifty thousand dollars worth of bullets in his ass.’

And people would think before they killed somebody if a bullet cost five thousand dollars. ‘Man I would blow your fucking head off…if I could afford it.’ ‘I’m gonna get me another job, I’m going to start saving some money, and you’re a dead man. You’d better hope I can’t get no bullets on layaway.’

So even if you get shot by a stray bullet, you wouldn't have to go to no doctor to get it taken out. Whoever shot you would take their bullet back, like "I believe you got my property.”

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo ikke printe ut løpet eller reciever. Det du kan printe ut er håndtak, magasin og skallet. Samt en del deler til avfyringsmekanismen.

Så de delene du trenger for at våpnet faktisk skal fungere kan du ikke printe, bare de som får det til å se militært og skremmende ut. Så jeg ser egentlig ikke problemet her ..

Lenke til kommentar

Som nemnt så har i alle fall den norske våpenlova alt tatt høgde for heimelaga våpen. Det er det å ha skytevåpen som er ulovlig, korleis dei er produserte speler ikkje så stor rolle.Dessutan så rekner eg med at den naturlige følgen av at billege eingongsvåpen i plast blir allment tilgjengelige er at ein skifter fokuset over mot å kontrollere ammunisjonen.Faktisk så synest eg det er rart at det ikkje alt i dag er kjøp og salg av ammunisjon som blir regulert, det er tross alt ammunisjonen som er den farlige delen i eit våpen.Så uavhengig av kor raskt teknologien bak 3D-printing utvikler seg så vil det uansett bli lenge før ein kan printe ut krutt og bly.Sjølv om det ikkje var meint bokstavelig, så synest eg at stand up komikeren Chris Rock har eit godt poeng:

“You don’t need no gun control, you know what you need? We need some bullet control. Men, we need to control the bullets, that’s right. I think all bullets should cost five thousand dollars… five thousand dollars per bullet… You know why? Cause if a bullet cost five thousand dollars there would be no more innocent bystanders.Yeah! Every time somebody get shut we’d say, ‘Damn, he must have done something ... Shit, he’s got fifty thousand dollars worth of bullets in his ass.’And people would think before they killed somebody if a bullet cost five thousand dollars. ‘Man I would blow your fucking head off…if I could afford it.’ ‘I’m gonna get me another job, I’m going to start saving some money, and you’re a dead man. You’d better hope I can’t get no bullets on layaway.’So even if you get shot by a stray bullet, you wouldn't have to go to no doctor to get it taken out. Whoever shot you would take their bullet back, like "I believe you got my property.”

 

Personen som holder våpenet er den farlige delen. Kuler og våpenet i seg selv er harmløst.

 

Lenke til kommentar

Ja det høres ut som galskap, og spesielt med måten han står frem i media som en talsmann for våpen printing, så gjør han det for å skape oppmerksomhet og få våpenpolitikken i USA til å våkne opp og gjøre noe med det, fordi det er bare et spørsmål om tid at noen kommer til å utvikle 3D våpen og masseprodusere disse i skjul.

 

Ja hva faen blir det neste, at noen finner opp metallet, lager våpen av det og masseproduserer det i større antallet og selger det ulovlig ?

 

Må være lov å tenke ?

Lenke til kommentar

Som nemnt så har i alle fall den norske våpenlova alt tatt høgde for heimelaga våpen. Det er det å ha skytevåpen som er ulovlig, korleis dei er produserte speler ikkje så stor rolle.

 

Dessutan så rekner eg med at den naturlige følgen av at billege eingongsvåpen i plast blir allment tilgjengelige er at ein skifter fokuset over mot å kontrollere ammunisjonen.

 

Faktisk så synest eg det er rart at det ikkje alt i dag er kjøp og salg av ammunisjon som blir regulert, det er tross alt ammunisjonen som er den farlige delen i eit våpen.

Så uavhengig av kor raskt teknologien bak 3D-printing utvikler seg så vil det uansett bli lenge før ein kan printe ut krutt og bly.

 

Sjølv om det ikkje var meint bokstavelig, så synest eg at stand up komikeren Chris Rock har eit godt poeng:

 

 

Genialt innslag!

Lenke til kommentar
Ser ikke helt problemet... Så lenger man har tilgang til ammunisjon trenger man bare ett rør og en hammer for å lage ett skytevåpen.
Men klarer du å lage et fullautomatisk våpen med utvidet magasinkapasitet med ett rør og en hammer?Norge burde være føre var og lage et regelverk rundt dette nå, for som han sier i videoen så kommer det, uansett om man vil det eller ikke. Til nå er det kun mulig å lage dette på avanserte 3D-printere som det ikke finnes så mange av, men teknologien utvikler seg fort. Jeg har ihvertfall ikke lyst til å ha flere uregistrerte våpen rundt om kring i dette landet...

 

Jepp det klarer du, vi gjorde jo det under 2 verdenskrig i stor skala.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...