Gå til innhold

Survival / overlevelse som hobby noen?


taskemann

Anbefalte innlegg

Noen andre her som har survival / overlevelse som hobby?

 

Har nettopp begynt å "preppe" med diverse klær, kniver, våpen, snarer, hundremetersvis med Paracord, mat, osv. Men det er vanskelig å finne noen med den samme interessen her i Norge ettersom dette stort sett er et amerikansk "fenomen" eller hva man skal kalle det.

 

Så hvis det er noen der ute som også "prepper" og som har survival / overlevelse som hobby, hadde det vært fint om vi kunne ha diskutert diverse relaterte survival emner på denne tråden uansett om det er å overleve zombie apokalypsen eller staten når de prøver å massehenrette oss etter de har avvæpnet Ola Nordmann.

Endret av taskemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo han hulemannen som bodde i huler rundtom i norge i årevis.

 

Skal man bare overleve i villmarken så trenger du ikke stort mer enn en liten gapahuk, jakt/fiske utstyr, de rette klærne og vett i skallen. (det er da en selvfølge at det ikke skjer midt i vinteren eller uten erfaring)

Lenke til kommentar

Det er jo han hulemannen som bodde i huler rundtom i norge i årevis.

 

Skal man bare overleve i villmarken så trenger du ikke stort mer enn en liten gapahuk, jakt/fiske utstyr, de rette klærne og vett i skallen. (det er da en selvfølge at det ikke skjer midt i vinteren eller uten erfaring)

Hvilken hulemann? Han som var på TV og bl.a. vandret fra snøhule, til snøhule? Han hadde medbrakt all mat.

 

Og han tuffsen som skrøt av at han kunne klare et år i villmarken, var et falsum! Så hvem tenker du på?

Lenke til kommentar
Det er ingen som lever av kun naturen (i Norge), slik TS tenker på. Ikke engang Monsen klarer det, hvis det er snakk om flere uker.

 

Ikke med den innstillingen du har ihvertfall. Det er mye man kan spise og overleve på i den Norske naturen både sommer og vinter, la meg bare nevne noe:

 

- Granbar - en super kilde til C-vitamin. Den kan både spises som den er eller man kan koke te av den. Gram for gram så inneholder granbar 8 ganger mer C-vitamin enn i appelsin.

 

- Ferskvann - det er få land med så mye ferskvann som i Norge og oftest er ferskvannet ute i naturen her renere enn kranvannet hjemme så man trenger egentlig ikke å koke det før man drikker det.

 

- Fisk - det er massevis av fisk i Norge både i havet, i elvene og på fjellvannene. Fisk er en god kilde til protein.

 

- Ekorn, fugl & hare - Hvis man vet hvordan man setter opp en snare kan man fange ekorn, fugl og hare. Selv har jeg bunkret opp 0,5mm messingtråd for dette formålet. Men hvis man ikke vet hvordan man kan sette opp en snare, er det veldig enkelt å lære. Bare søk etter det på YouTube og du vil ha det i hodet på 5 minuter. Man kan også bruke en rottfelle for å fange disse dyrene.

 

- Bær - Om høsten er det massevis av bær i Norsk natur. Disse er fulle av vitaminer og antioksidanter og man kan også bruke bær som konserveringsmiddel ved å lagre annen mat f.eks. inne i en boks med bær. Bær kan også lagres over svært lang tid.

 

- Sopp - om sommeren & høsten er det massevis av sopp i skogen. Men mange er giftige så en soppbok eller kunnskap om sopp er viktig å ha.

 

- Hjort og rådyr - Det er mye hjort og rådyr i Norge. Disse kan man jakte på med både rifle og bue(bue kan ikke brukes etter norsk lov, men i en overlevelsessituasjon er alt lov). Man kan også sette opp snarer (bruk paracord eller wire) eller grave fallgroper for å fange disse dyrene i en overlevelsessituasjon.

 

Dette er bare noe av det man kan overleve på i Norsk natur som jeg kom på i farten her. Skal også poste dette på Norsk Survival Forum.

Endret av taskemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke med den innstillingen du har ihvertfall. Det er mye man kan spise og overleve på i den Norske naturen både sommer og vinter, la meg bare nevne noe:

 

- Granbar - en super kilde til C-vitamin. Den kan både spises som den er eller man kan koke te av den. Gram for gram så inneholder granbar 8 ganger mer C-vitamin enn i appelsin.

 

- Ferskvann - det er få land med så mye ferskvann som i Norge og oftest er ferskvannet ute i naturen her renere enn kranvannet hjemme så man trenger egentlig ikke å koke det før man drikker det.

 

- Fisk - det er massevis av fisk i Norge både i havet, i elvene og på fjellvannene. Fisk er en god kilde til protein.

 

- Ekorn, fugl & hare - Hvis man vet hvordan man setter opp en snare kan man fange ekorn, fugl og hare. Selv har jeg bunkret opp 0,5mm messingtråd for dette formålet. Men hvis man ikke vet hvordan man kan sette opp en snare, er det veldig enkelt å lære. Bare søk etter det på YouTube og du vil ha det i hodet på 5 minuter. Man kan også bruke en rottfelle for å fange disse dyrene.

 

- Bær - Om høsten er det massevis av bær i Norsk natur. Disse er fulle av vitaminer og antioksidanter og man kan også bruke bær som konserveringsmiddel ved å lagre annen mat f.eks. inne i en boks med bær. Bær kan også lagres over svært lang tid.

 

- Sopp - om sommeren & høsten er det massevis av sopp i skogen. Men mange er giftige så en soppbok eller kunnskap om sopp er viktig å ha.

 

- Hjort og rådyr - Det er mye hjort og rådyr i Norge. Disse kan man jakte på med både rifle og bue(bue kan ikke brukes etter norsk lov, men i en overlevelsessituasjon er alt lov). Man kan også sette opp snarer (bruk paracord eller wire) eller grave fallgroper for å fange disse dyrene i en overlevelsessituasjon.

 

Dette er bare noe av det man kan overleve på i Norsk natur som jeg kom på i farten her. Skal også poste dette på Norsk Survival Forum.

Forstår du er bedre, enn L Monsen. :) Og at du tydeligvis har fisket-/ jaktet- og drevet mye med snarefangst. Virker ganske naivt for meg. Undrer på om du noensinne har jaktet, eller fått noe i snarene dine? :) Tror du det bare er å gå litt i skogen og så klarer du å felle vilt? Selv de dyktigste jegere kan ikke garrantere slikt og ÅRET rundt. Og når du fisker (selv på en god fiskeplass), er det ikke hver dag du vil få fisk. Enkelte peroider blir det lite og ingenting! Vi har folk som driver lovlig med snarefangst (ryper) og til tross for en mengde snarer, er det ikke hver dag får noe i snarene. Og det i gunnstig periode og område, på fjellet. Og det er vel ikke der du skal forsøke å overleve. I skogen er nok snarefangsten mindre effektiv. Harere er ikke så lette å lure og da gjenstår vel trost, de årene det er rognbær.

 

Jeg har kjennskap til dette du nevner og mer til.

 

Ser du nevner noen ting her, som hovedsakelig kan høstes på høsten. Eks, bær kan høstes i løpet av KUN 3 - 4 uker, på høsten! Sopp over samme tidsrom, men da normalt litt tidligere enn bærene. Hva med resten av året? Skal du spise bark og granbar? Det finnes noen planter som kan utnyttes sommerhalvåret, men du er da avhengig at de vokser i ditt leveområde. Da er det både røtter som kan spises. Og planter det kan lages suppe av, eller lages te av. Tang/tare kan brukes, men da må du først samle nok aske (lut) til forvellingen. Så selv om du er heldig med valg av område, så du har flere av spiselige "ting" rundt deg, vil du ikke klare deg lenge på dette.

 

For et par år siden gikk det et program på tv, der to stykker skulle forsøke å leve av naturen, men da uten våpen. Mener den ene var en professor i botanikk og begge var friluftsfolk, som var interessert i temaet. Professoren hadde funnet et egnet område, med div. som kunne utnyttes, i tillegg til fiske. De klarte de 3 ukene som var målet, men var ganske nedkjørt og trodde ikke de kunne ha klart det lenger. Dette var på den mest gunnstigste tiden på sommerhalvåret og i et godt egnet område, samt en av våre fremste på botanikk! Det ble mye tare og lange dager med vedhugging, for å få nok aske. :) Selv om de utnyttet bl.a. brennesle, løvetannblader, granbarte og noen røtter. Tror de også forsøkte noe bark. Men, du hadde vel klar det bedre. :)

 

Våre Marinejegere skal vel klare seg en uke, i norsk natur sommerhalvåret og med litt flaks med fiske snarefangst, noe lenger uten bruk av våpen. Men selv med bruk av våpen, er det ikke sikkert de klarer å felle noe.

 

Men, dere må bare prøve dere og jeg ønsker dere lykke til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Driver og forbereder meg på forskjellig jeg også, mest at strømmen går eller at jeg blir arbeidsledig, men jeg er har også flere prosjekter for å bli mer selvforsynt både på mat, vann og energi i fremtiden. Finnes forresten flere forum og blogger om overlevelse/selvberging nå på flere skandinaviske språk. Personlig er mine favoritter forumet norskselvberging.egetforum.se og bloggen easyprepper. http://easyprepper.wordpress.com/

 

Anbefaler for alle med interesse for friluft og lese i boken overleve på naturens vilkår. Den er dessverre ikke så lett å få tak i lenger, men har massevis av gode tips om man skulle være så uheldig og gå seg bort. Listen over spiselige planter er meget interessant, og ville vekster er noe jeg spiser gjennom sommeren med glede.

https://www.tanum.no/_sport-og-friluftsliv/friluft/overleve-p%C3%A5-naturens-vilk%C3%A5r-stefan-k%C3%A4llman-9788251781602

Lenke til kommentar

Personlig har jeg faktisk forsøkt å overleve i skogen på forskjellig ville vekster, forsøkt å fiske, og gjort noen forsøk på jakt. Det slår meg at når jeg virkelig trenger maten, vil fisken overhode ikke bite, viltet har gjemt seg, og det jeg som regel finner er spiselige planter. Og det er ikke alltid det har så god smak på alle. Dessuten tenker jeg på at om det noen sinne skulle bli slike tilstander at alle måtte ut i skogen og jakte, ja da er sjansene mine små. Ville jo blitt enorm konkurranse. Nei, da tenker jeg mer på de små katastrofene slik som disse her:

 

http://norskselvberging.egetforum.se/de-sma-katastrofene-t70.html

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Har ikke prepping som hobby, men som forsikring. Har ett lager med mat, vann og utstyr i alle tilfeller. Strømbrudd, uhell eller i verste fall.....    Har laget ett "fort" i skogen, som sikker rømningsplass og som leikeplass med barnebarn. 

Lenke til kommentar

Jepp, jeg som andre i tråden; hamstrer nok litt utstyr i underbevistheten. :) Ikke bare for plutselig -20 grader helt alene midt på fjellet men også i byen mtp mat og beredskap.

Viktigste jeg har erfart er uansett det praktiske man erfarer på teltturer på ski og sommer der ytre faktorer spiller inn mer enn å hamstre utstyr. Det finnes mye bra forum, bøker, lister osv, men praktisk egenerfaring kommer ikke derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...