Gå til innhold

Mus og tastatur fryser i noen sekunder av og til + PC kan ikke slås av normalt


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Januar i år kjøpte jeg meg ny PC. Helt siden jeg fikk PCen, har jeg hatt et nokså plagsomt problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Helt tilfeldig, som regel noen timer ifra hverandre, men av og til så lite som 10 minutters mellomrom, så fryser/stopper både tastatur og datamus opp i noen få sekunder. De slutter ikke bare å funke, men de fortsetter med det jeg holdt på med akkurat i det det skjer.

 

For eksempel, hvis jeg holder nede en knapp når det skjer, så er det akkurat som om jeg holder knappen nede. Det kan også skje med tilbaketasten, bare da fjerner den mye tekst istedenfor å skrive. Hvis jeg beveger på musen så begynner jeg å spinne voldsomt hvis jeg f.eks er i et spill.

 

Jeg vil tro det har noe med USB å gjøre. Jeg har satt de i andre plasser, men problemet er der fortsatt. Heldigvis er headsettet mitt satt i lydkortet, tror ikke det hadde vært gøy hvis det hadde skjedd der også.

 

Er det noen som har peiling på hva som kan vært problemet, og hvordan jeg kan fikse det?

 

-------

 

Dette var egentlig ikke meningen å ha med her, men tenkte jeg kunne spørre i samme slengen. Samme som det andre, dette har vært et problem helt siden jeg fikk PCen.

EDIT: Dette har heller ikke noe å gjøre i dette forumet, så hvis dere vil at det skal flyttes til sitt eget emne, si ifra.

 

Det går ikke an å slå PCen av normalt. Eller, teknisk sett funker det, men den slår seg på igjen etter 5-10 minutter. Med "normalt" så mener jeg å klikke avslutt i startmenyen eller å klikke en gang på av/på knappen på kabinettet.

 

For å unngå at den slår seg på igjen kan jeg gjøre to ting:

 

1. Holde inne av/på knappen helt til PCen slår seg helt av.

2. Avslutte den normalt, men med å slå av strømforsyningen etterpå.

 

Dette er også ganske plagsomt. Problemet oppstår også hvis den går i dvalemodus. Som sagt, det tar 5-10 min før PCen faktisk slår seg på igjen, så usikker på hvor mye jeg gidder å teste. Blir kjedelig å sitte her i 10 minutter for å se om noe skjer :p

 

Håper noen kan hjelpe!

Endret av Ariston
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte 5 av dette programmet samtidig i over en time, nesten 80%. Tilsammen 12 GB RAM testet, ingenting funnet. Ubcd skjønte jeg ikke helt hva er. Ser også ut til at jeg trenger CD-plate til det, og er usikker på om jeg har noen liggende.

 

Formatering av PCen tror jeg ikke frister akkurat nå. Gjør det 1 eller 2 ganger i året, så venter heller til sommeren og ser. Liker ikke å formatere mtp alt stresset :p Både mus og tastatur har siste versjon av driverne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Ok, nå har det blitt enda verre og mye mer frustrerende. Nå har det gått over til nettleseren og ikke bare tastatur og mus. Dvs at nettsider ikke laster ordentlig. For eksempel står den bare å laster uten å faktisk gjøre noe. Må da oppdatere siden å håpe på at det funker da, men flere ganger må jeg gå inn og ut flere ganger. YouTube filmer stopper også å laste, som regel før 1 min har gått stopper den slik at jeg må oppdatere siden for å fikse det.

 

For eksempel prøvde jeg nettopp å se en trailer til en film. Den stoppet opp sikkert 10-15 ganger, prøvde også i andre nettlesere.

 

Dette har nok ikke noe med internetthastigheten å gjøre, for vi oppgraderte nettopp til 60/60 (Altibox), og det var vel faktisk da problemet oppsto/ble verre.. (huh, ikke tenkt på det før nå)

 

Har lest at det kan være noe med at minnet ikke er "konfigurert" slik som det skal, men virker vanskelig og risikabelt å prøve å fikse det.

 

Noen tips? :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe liknende på laptopen...det som skjer er at maskinen får en "spike" (engelsk ord), dvs. at noe plutselig gjør at maskinen stopper fullstendig opp. Det har skjedd meg også - hell, selv task manager med visningen av CPU-bruk stoppet.

Men jeg husker ikke hvordan jeg fikk løst det. :wallbash:

Jeg lurer litt på om det pga. en råtten USB3-kontroller med råtne USB3-drivere - jeg hadde så mange forskjellige problemer med den maskinen, pga. USB3-delen...

 

 

Start med å sjekke at alle drivere er oppdatert; hovedkort/chipset, USB, skjermkort, nettverskkort, Windows, samt plugins/extensions i nettleseren.

Høyreklikk på Computer på skrivebordet -> Manage -> Device Manager...har noe et gult spørsmålstegn på seg?

 

 

Spørsmål: kan du tvinge maskinen til å gjøre det? Er det noe spesielt du gjør når det skjer, en applikasjon, nettside eller liknende?

 

Sitt med Task Manager oppe, under Processes, sorter etter CPU-bruk - trykk på der det står "CPU", så det som bruker mest CPU står øverst og gjør hva du enn gjør når det skjer.

Har du en PS/2-port på HKet? Har du et eldre non-USB tastatur du kan bruke her? PS/2-porten bruker egne drivere utenom USB, så det kan hende det fungerer lagg-fritt, ihvertfall lenge nok til at du får Alt+Tab'et deg til Task Manager for å se hvilken applikasjon det er som spiker - hold inne Alt-knappen og trykk på Tab til du får opp Task Manager.

 

 

Jeg tror probemet skyldes en software-konflikt, så det burde i teorien være enkelt å løse.

Jeg tror mitt problem var enkelt å løse, siden jeg har glemt hvordan jeg gjorde det. :hm:

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Ingenting med gult spørsmålstegn på seg, nei.

 

Jeg tror ikke jeg kan tvinge det frem, skjer helt tilfeldig. I går slo jeg av og på PCen for å se om det fikset nettleser-problemet, men det funket ikke. Etter at jeg slo den på i dag har jeg ikke hatt problemet enda, kanskje det kommer tilbake senere. Det med mus og tastatur har jeg ikke lagt mye merke til den siste uka, men det er her fortsatt vil jeg tro.

 

Alt bruker "00", utenom et par som hopper til 01 av og til. Det er: "dwm.exe", "taskmgr.exe", Skype, Spotify, Steam, Opera og noe som kaller seg for "csrss.exe". Hvis jeg styrer musa i en sirkel går opera opp mer enn det, istad var den på 08.

 

Har PS/2 port ja, men det lagger bare av og til, så kan bruke oppgavebehandlingen :)

Lenke til kommentar

Mener å huske det akkurat det samme resultatet jeg fikk også; ingenting som utpreget seg spesielt (når det skjer er det noe som tar absolutt alt av CPU, men så plutselig og så "intenst" at det ikke registeres).

 

Kan du poste det du har av hardware, pls.

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Hmm, ok.

 

Corsair Obsidian 650D

XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU

Intel® Core i7-3770

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Samsung SSD 840 Series 250GB

Seagate Barracuda® 2TB

Samsung SH-224BB

ASUS Xonar Essence STX

Corsair H100i

NZXT Sentry Mesh Fan Control 5,25"

Corsair SP120 Quiet Edition 120mm x3

 

Asus 24" LED VE248H x2

Razer Naga 2012

Corsair K60

Sennheiser PC360

 

Windows Pro 7 64-bit

 

Tok bare med alt i samme slengen :p

 

EDIT: Noe jeg har lagt merke til med YouTube er at filmene som regel fryser hvert minutt/hvert 2. minutt. Til nå har jeg vært heldig hvis jeg får se 2 min uten at jeg må oppdatere siden og laste på nytt.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd med bare ett skjermkort, nei. Tror ikke jeg vil prøve meg heller. Men jeg tror egentlig at to skjermkort er litt waste. De er koblet til hverandre, men de har egen skjerm koblet til med HDMI-kabel. CrossFireX er også avslått.

 

Men, men. Kan jo se om jeg finner et annet forum, kanskje engelsk, å spørre på. Med mindre noen andre har noe å si?

Lenke til kommentar

 

Corsair Obsidian 650D

XFX ProSeries XXX Edition 850W PSU

Intel® Core i7-3770

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

Er det XMP minne det der?

Er minne registrert i bios som 1600 eller 1333MHz?

Har litt samme problem som har oppstått for litt siden og hos meg har RAM settings falt helt ut, og jeg måtte inn i BIOS og sette minne håndtering til Intel XMP manuelt, og da ble RAM registrert riktig.

Har Asus med Z77 chip...

Og det virker som om problemet er borte hos meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge komplett og Corsair så er det XMP, ja.

I følge CPU-Z så er "DRAM Frequency" på ca. 668 MHz. x2 så blir det 1336 MHz.

 

Kan prøve å komme meg inn i BIOS å sette det på 1600 MHz (eller 800 MHz). Får bare håpe jeg ikke ødelegger noe, jeg er veldig sjeldent i BIOS :p

 

EDIT: Hvis du synes jeg skal. En annen som sier at det ikke er vits, men hvis det kan fikse problemet kan jeg nok leve med litt mer strømbruk og varme.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

Vel det skader ikke å prøve. Så vidt jeg husker var det "DEL" etter oppstart og så trykker du exit og deretter på advanced nederst på Exit menyen...

Kan ikke være mange gradene tempen øker med å sette opp hastigheten. Du må sette det i XMP, for da setter den opp riktig Cas også.. Kan være at minnet må gjøre ting flere ganger hvis latencyen er satt for lavt default. Noe jeg fikk en følelse av. Musa glapp liksom i 3-4 sekunder. Nok til å kjøre i fjellveggen liksom, meget irriterende. Har hatt 2 glipp pr 24 timer etter dette, men ikke hvert 2-3 minutt som før

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satte på XMP for en stund siden. Prøvde også å sette det opp til 1600 MHz, men vet ikke om jeg fikk det til. CPU-Z sier nå 686 MHz (1372). Mer enn sist, men ikke helt 1600. MEN! Til nå virker det som om problemet har gått bort! :D

 

YouTube filmer loader ikke fort, men de stopper ikke opp hvert minutt. Når jeg scrollet nedover på en side så stoppet det også opp, men ser ut til å funke nå. Twitch, eller livestream, er vel den ultimate testen siden det er - live. Det var helt umulig å se på før, for da stoppet det opp kanskje hvert 10. sekund. Har hatt på en stream i kanskje 5 minutter nå, og det ser ikke ut til å stoppe. Hakket litt en gang i starten, men streamen reloadet ikke seg selv slik som før.

 

Takk for hjelpen :) Får bare ikke håpe det kommer tilbake når jeg våkner sener i dag. Oppdaterer posten hvis noe skjer. Hvis noen har noe annet å si så er det bare å komme med det.

 

EDIT: Virket som om problemet var borte, men begynte å komme litt og litt tilbake. Som jeg sa tidligere sto den på 686 MHz, så jeg gikk inn for å dobbelsjekke. Viste seg at det XMP var av igjen. Har nå satt det opp til 1600 MHz og XMP er på. Får teste litt mer.

Endret av Ariston
Lenke til kommentar

 

EDIT: Virket som om problemet var borte, men begynte å komme litt og litt tilbake. Som jeg sa tidligere sto den på 686 MHz, så jeg gikk inn for å dobbelsjekke. Viste seg at det XMP var av igjen. Har nå satt det opp til 1600 MHz og XMP er på. Får teste litt mer.

 

Jepp er tilbake hos meg også .... men hos meg var XMP fortsatt enablet. Så jeg lurer på om ikke en reinstall er i emminga.. Har hatt noen strømbrudd her med av og på, av og på, av og på, fra kraftselskapet, så kanskje noe annet... Har SSD disk så kan være noe drit der...

Lenke til kommentar

Funket fint en stund, men nå begynner det igjen. Minnet er fortsatt på XMP 1600. YouTube filmer stopper ikke opp like ofte som før, men har en del problemer med at nettsider ikke laster skikkelig. Som regel nytter det ikke å bare oppdatere siden, så må lukke fanen og prøve igjen.

 

Har ikke mye lyst til å formatere :p Er så stress med å ta alle viktige filer over på harddisken og begynne helt på nytt igjen. Kan muligens prøve meg mot slutten av sommerferien, men ikke enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...