Gå til innhold

Forsvaret har kvalmende høyt fokus på kvinnerekruttering.


Anbefalte innlegg

Forsvaret er på vei ned uansett, hvorfor ikke slenge inn litt "likestilling" når man først er i gang med å legge det ned? Totalt sett har det lite å si på stridsevnen uansett.

Jenter har mye å gjøre i Forsvaret, men ett fåtall av dem har noe å gjøre i felt. Er en grunn til at det knapt er jenter i spesialstyrkene(om det er noen), for der er det skikkelige krav til personellet, ikke kvoter og lavere krav alt etter hva du har mellom bena. Selv om man antagelig vil ha en fordel som jente der, om 2 personer stiller likt ellers. Ingenting galt med jenter i Forsvaret altså, ikke i felt heller, men når de knapt klarer bære sitt eget utstyr og langt ifra sin andel av lagsutstyret har de ingenting å gjøre der.

 

Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer...

 

At Forsvaret har fokus på jenter er litt naturlig, de kan ta inn samtlige gutter om de vil det, mens jenter må de "jakte" på for å få med.

 

Godt poeng. Har faktisk aldri tenkt over dette før du nevnte det. Når jeg tenker over det var det aldri én jente innom hele kystjegerkommandoen i løpet av de to årene jeg tjenestegjorde. De som var inne satt på stabstroppen som kontorassistent.

 

En annen ting jeg husker fra Forsvaret er at jenter har utrolig lett for å bli forfremmet i forhold til guttene. Mye mulig at vinklene er innbakt i ordningen med å sitte i samme kontorlokaler som troppsjefene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de fysiske kravan e litt mildere enn dåkkers. Det e da ganske naturlig, sånn helt egentlig? Innerst inne e du/dåkker nok enig om det. Vi e forskjellig bygd. Det vil likavell ikke si at vi skal hoste opp all verdens med unnskyldninge om at ''æ klare ikke'' osv. Jentan bør være klar over ka dem går til når de velg å dra inn.

 

Si det til partneren din som blir skutt i kamp, men som du ikke klarer å bære i sikkerhet fordi du hadde lavere inntakskrav enn en mann.

 

Kvinner i aktiv tjeneste MÅ klare akkurat samme fysiske krav som menn i aktiv tjeneste. En kampsituasjon tar ikke hensyn til hvilket kjønn du er, og dermed skal heller ikke opptaket gjøre det. Det må gjerne være så mange jenter i forsvaret som de bare vil, men at de skal ha andre krav enn menn er helt idiotisk.

 

Som en over her sier, det har ingenting med kjønn over hodet, det har med ytelser, yter du ikke det du skal, så er det ut, enten du er gutt eller jente.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår poenget og e enig, men syns likavell at også vi skal få muligheta. Det finnes mange jente som e flink i felt. At noen fisefine Barbiedukke ikke vil få skitt under neglan og grøsse av tanken på å vær ute i skog og mark, vel, da har dem igrunnen tråkka godt i salaten. Det e mange gutta som overhodet ikke sku vært i felt også. De plages med våpenet, de forstår ikke kordan man ska te sæ. Og da e det liksom helt greit, bare fordi han e gutt? Nei. Missforstå mæ rett, æ e enig i at jentan ska takle det som skal gjøres og at vi SKAL (!) bli stilt på lik linje med guttan, men ikke tru at alle jente ødelegg. Noen e faktisk der for å gjøre det som skal gjøres, ikke snike sæ unna. :)

 

Ja, det e mange jente som bare ønske å se ''hard og tøff'' i uniform. Det syns æ e leit. Æ e ikke en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting jeg husker fra Forsvaret er at jenter har utrolig lett for å bli forfremmet i forhold til guttene. Mye mulig at vinklene er innbakt i ordningen med å sitte i samme kontorlokaler som troppsjefene.

 

Om ei jente ikke fungerer skikkelig i felt eller i tjeneste generellt sett er nok veien ganske kort for å forfremme dem for at de ikke skal i felt. De kan jo ikke kaste de ut, heller ikke nekte de å være med i felt, men å forfremme dem blir en vinn-vinn situasjon. Og ja, jeg vet lignende ting skjer ellers i forsvaret...

Lenke til kommentar
Forstår poenget og e enig, men syns likavell at også vi skal få muligheta. Det finnes mange jente som e flink i felt. At noen fisefine Barbiedukke ikke vil få skitt under neglan og grøsse av tanken på å vær ute i skog og mark, vel, da har dem igrunnen tråkka godt i salaten. Det e mange gutta som overhodet ikke sku vært i felt også. De plages med våpenet, de forstår ikke kordan man ska te sæ. Og da e det liksom helt greit, bare fordi han e gutt? Nei. Missforstå mæ rett, æ e enig i at jentan ska takle det som skal gjøres og at vi SKAL (!) bli stilt på lik linje med guttan, men ikke tru at alle jente ødelegg. Noen e faktisk der for å gjøre det som skal gjøres, ikke snike sæ unna. :) Ja, det e mange jente som bare ønske å se ''hard og tøff'' i uniform. Det syns æ e leit. Æ e ikke en av dem.

 

Dette er Forsvaret i et nøtteskall, med andre ord helt ubrukelig. Jeg blir fremdeles innkalt til årlige repetisjonsøvelser i HV, noe stort sett alle ser på som en pest og plage. Stort sett alle jeg er inne med denne ene gangen i året har nesten ikke utbytte av treningen. Bare dårlig, ulønnet tidsfordriv som alle vil bli raskest mulig ferdig med så man kan komme seg hjem.

Lenke til kommentar

Forsvaret kan nok hende at de drar kvoteringa litt langt noen ganger. Jeg har nylig fullført mitt år i forsvaret og var så heldig at det var noen jenter der ihvertfall. Jeg syns at med tanke på det sosiale så er det viktig med noen fra det motsatte kjønn, blir forferdelig tragiske ting gutta prater om når de er sammen 24/7 over lang tid.

 

Jeg sier nå ikke at jenter skal være i forsvaret for det sosiale, men det er ikke noen tvil om at gutter og jenter er bygd opp forskjellig, det er bare sånn det er uansett hvordan du vender og vrir på det. Jeg var på en service stilling på en liten leir, så jeg har ikke fått sett jenter når det har blitt virkelig mye slit. Men av de erfaringene med grønn tjeneste og jenter så er de ofte engasjerte og vil veldig mye. Noen ganger så må man bidra litt med tanke på bæring og slike ting, men det må man gjøre med gutter og ofte. Så jeg syns jenter skal kjøre på, ta ett år i forsvaret, men da må de være motiverte til det. Jeg vil nå si at det er bedre med enn motivert jente som er litt svakere, enn en umotivert gutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår poenget og e enig, men syns likavell at også vi skal få muligheta. Det finnes mange jente som e flink i felt. At noen fisefine Barbiedukke ikke vil få skitt under neglan og grøsse av tanken på å vær ute i skog og mark, vel, da har dem igrunnen tråkka godt i salaten. Det e mange gutta som overhodet ikke sku vært i felt også. De plages med våpenet, de forstår ikke kordan man ska te sæ. Og da e det liksom helt greit, bare fordi han e gutt? Nei. Missforstå mæ rett, æ e enig i at jentan ska takle det som skal gjøres og at vi SKAL (!) bli stilt på lik linje med guttan, men ikke tru at alle jente ødelegg. Noen e faktisk der for å gjøre det som skal gjøres, ikke snike sæ unna. :)

 

Ja, det e mange jente som bare ønske å se ''hard og tøff'' i uniform. Det syns æ e leit. Æ e ikke en av dem.

 

Er vel ingen som har sagt at ingen jenter burde være i felt, men at de faktisk burde yte det samme som guttene. Ja, det er noen gutter som sikkert ikke burde vært i felt heller, men helt ærlig, hvilke valg har vi? er jo ikke sånn at vi er inne frivillig.

Skulle gjerne vært obligatorisk for begge kjønn, kalle inn 50% gutter og jenter hvert år. Ingen gutter hadde klaget over noe som helst da antagelig, samt like fysiske krav. Likestilling er vel greia her, men har for lengst forstått at den hovedsakelig gjelder en vei.

 

Har vært med ei jente i felt, hun var sesjant og lagfører, ingenting galt med henne, faktisk veldig dyktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom soldaten kan bære sin egen sekk, makkern og ammoen - og alt annet som hører med i en militær tjeneste - godkjent. Hvis ikke - tren mer. Klarer ikke jenten å bli sterk nok til å takle det, så burde hun ikke få lavere krav. Hun burde ikke få bli med.

 

Heldigvis praktiserer HRSen slike krav. Uten å nevne navn vet jeg om ei jente som mistet jobben fordi hun ikke klarte å dra sin del av lasset under mestring.

 

Jeg er dog forbauset over holdningen befalsskolen har til dette, med forskjellige krav til menn og kvinner.

Endret av exonum
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Æ e helt enig, exonum. Virkelig. Kan være at æ formulerte mæ teit, men æ e for at kravan skal være lik - for begge kjønn. Drar ei jente inn og nekte all form for felt da har ho ingenting der å gjøre. Ho skal bli likt behandla, ho skal ha like krav. Vi e bygd forskjellig, men det vil ikke si at vi skal sløve oss gjenna tjenesten. Æ syns bare det e trist at alle sitt med ei innstilling at vi ikke har nåkka der å gjøre. Også vi kan ta i et tak, at vi gjør det vi skal. Ja, noen jente sløve sæ gjennom tjenesten. Det e leit. Men det vil ikke si at alle gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt poeng. Har faktisk aldri tenkt over dette før du nevnte det. Når jeg tenker over det var det aldri én jente innom hele kystjegerkommandoen i løpet av de to årene jeg tjenestegjorde. De som var inne satt på stabstroppen som kontorassistent.

 

En annen ting jeg husker fra Forsvaret er at jenter har utrolig lett for å bli forfremmet i forhold til guttene. Mye mulig at vinklene er innbakt i ordningen med å sitte i samme kontorlokaler som troppsjefene.

Samme gjelder flere avdelinger, har hatt flere navnelister på spesialstyrker og snakket med/møtt en hel del av dem, kan ikke huske å ha sett noen jenter der

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg syns jenter skal ha sidestilt verneplikt med guttene, dem skal ikke kvoteres inn, og den skal ha samme krav som gutter da kjønn ikke tas hensyns til i virkelig krig, men dem bør absolutt få lov (og tvinges) til å være likestilt med guttene.

 

Når det gjelder fasiliterer er jeg noe enig med TS, i vårt kompani hadde vi et rom med guttedusjer, regner med ca 15+- dusjer, jentene hadde to garderober med dusjer, dog bare 3-4 i hver, men husker en av garderobene var jo rene hotellet, nye fliser, frossent glass... heftige greier.

 

:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, theHerd. Både sminke og parfyme er lov, men det skal gjøres med måte. Et ansikt som er like orange som gulrot og meterlange vipper utgår ganske greit. Sminken skal ha et nøytralt preg. Har man tid til et lite strøk med mascara og en søt, liten dose med godlukt så er det ingenting galt med det. Rekker man å vaske, strekke seng, brette skap og spise frokost og gjøre div. andre gjøremål, og fremdeles har tid til et overfladisk lite minutt fremfor speilet så er det ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har møtt jenter i forsvaret som absolutt var en ressurs, men veldig få som kunne fungere i krevende operative stillinger. Det ser ut som alle operative avdelinger er kritiske til hvem de tar inn, mens andre deler av forsvaret får den politiske belastningen kvoteringen er. Derfor kan jeg også telle på en hånd de jentene jeg har sett i slike stillinger, de har til gjengjeld vært veldig gode soldater.

 

Samtidig har jeg sett mer en nok av det motsatte også. Jeg tror ikke alle forstår det, men om du går ihjelsminket i uniform så blir du ikke tatt seriøst som soldat, og enda verre, avdelingen din blir ikke tatt seriøst. Det er veldig mange søte stabsjenter rundt om kring, og en nysminket jente som lukter godt er absolutt hyggelig etter ett lengre oppdrag, men jeg klarer ikke ta vedkommende seriøst som soldat.

Lenke til kommentar

Helt enig! Jeg ble intervjuet av lokalavisen her om dagen da saken handlet om jenter i Forsvaret. Litt morsom overskrift også; "Legger skjønnheten på hylla". Jeg forstår godt at jenter flest synes det er vanskelig, at de er utenfor komfortsonen sin når det gjelder å være helt naturlig - men de har veldig godt av det. De trenger å få øynene åpnet for at verden ikke bare er såpebobler, sommerfugler, falske øyenvipper og spraytan.

 

En jente spurte meg her om dagen hvordan det var med sminke i Forsvaret. "Så lite som mulig", svarte jeg. Reaksjonen hennes var til å le seg ihjel av. "HVA?! Får man ikke bruke sminke i militæret? Dette er det mest absurde jeg har hørt på lenge! Jeg kommer aldri i LIVET til å dra inn! " Ha-ha. Å være soldat innebærer """"litt"""" mer alvor enn spørsmålet om å få bruke mascara eller ikke, og dersom tanken på å gå uten ene og alene ribbet henne for all interesse så er det nok best slik.

 

Når det er sagt så er det jo godt å kunne ta seg en lang dusj og en splash parfyme etter mange, lange feltdøgn. Det gjelder nok både kvinner og menn. Haha :) Når det er sagt: jeg er fullstendig enig i det du sier her, herzeleid.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lett enkelte synes jenter har det i Forsvaret, er det jo nesten utrolig at ikke de fleste stillingene i Forsvaret på de fleste nivåer er besatt at kvinner som bor i fine rom og dusjer i luksuriøse omgivelser.

 

Det er for så vidt bare å innstille seg på at rettferdighet ikke nødvendigvis betyr likhet, men at man har ulike forutsetninger og behov, og tar høyde for dette når man beregner hva som er rettferdig.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor lett enkelte synes jenter har det i Forsvaret, er det jo nesten utrolig at ikke de fleste stillingene i Forsvaret på de fleste nivåer er besatt at kvinner som bor i fine rom og dusjer i luksuriøse omgivelser.

 

Det er for så vidt bare å innstille seg på at rettferdighet ikke nødvendigvis betyr likhet, men at man har ulike forutsetninger og behov, og tar høyde for dette når man beregner hva som er rettferdig.

 

For å være ærlig så driter jeg i hvilke forutsetninger eller behov vedkommende har. Om makkern min ikke er bra nok er det en mager trøst at han/hun presterte bra i forhold til forutsetningene.

 

Forøvrig skal ikke Forsvaret være rettferdig, det skal plukke ut de beste. Forsvaret er ikke til for at man skal selvrealisere seg. Er du jente og presterer godt nok, kjempebra, men når du ikke når opp har du ingen ting i en militær avdeling å gjøre. Å legge lista lavere for ett kjønn fører ikke bare til dårligere soldater, men også til at de jentene som virkelig er gode soldater ikke blir tatt seriøst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...