Gå til innhold

Melder om store problemer med Macbook Pro Retina


Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke dette et problem på 13"? Eller er det det? Ikke at jeg har merket det enda, men kjipt hvis det blir brent fast for evig.. Det er jo ikke spesielt heldig.

 

Hva sies det om tiden man skal la bildet være i ro for at det skal bli fastbrenning? Alle ved jo at lcd skjermer brenner seg fast, men det skal ta veeeeldig lang tid.

 

Edit: Kan jo legge til at ellers er jeg som stort sett alle andre, veldig fornøyd med overgangen til mac og spesielt Retina pc. ;)

 

Edit 2: Jeg måtte jo selvfølgelig sjekke dette ut og prøvde denne testen: http://www.marco.org/rmbp-irtest.html . Min pc viser i hvertfall ingen tegn til dette. Det er vel noen blant millioner pcer som har dette problemet, men er vel verdt å sjekke.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er ikke dette et problem på 13"? Eller er det det? Ikke at jeg har merket det enda, men kjipt hvis det blir brent fast for evig.. Det er jo ikke spesielt heldig.Hva sies det om tiden man skal la bildet være i ro for at det skal bli fastbrenning? Alle ved jo at lcd skjermer brenner seg fast, men det skal ta veeeeldig lang tid.Edit: Kan jo legge til at ellers er jeg som stort sett alle andre, veldig fornøyd med overgangen til mac og spesielt Retina pc. ;)

 

Det blir lit feil å kalle dette problemet for "fastbrenning", siden det ikke er noen permanent effekt, men forsvinner etter noen minutter. Tiden det tar for at "skyggebildet" fester seg varierer tydeligvis mye, fra mindre enn 5 minutter til mer en 15 minutter, for de det gjelder. Vil tro at problemet skriver seg fra ørsmå variasjoner i LG's produksjonsprosess, siden det opptrer så forskjellig fra maskin til maskin.

 

For øvrig virker det som at dette er et problem som kan forekomme med IPS-panel oftere enn de fleste er klar over, og ikke noe som bare gjelder Apples maskiner.

http://www.pcworld.com/article/237105/article.html

 

Her er Lenovos supportdokument som forklarer problemet, og gir stort sett de samme råd som Apples tilsvarende. Lenovo sire bl.a følgende: "This phenomenon is a natural characteristic of an IPS LCD":

http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?DocID=HT051485

 

Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke dette et problem på 13"? Eller er det det? Ikke at jeg har merket det enda, men kjipt hvis det blir brent fast for evig.. Det er jo ikke spesielt heldig.Hva sies det om tiden man skal la bildet være i ro for at det skal bli fastbrenning? Alle ved jo at lcd skjermer brenner seg fast, men det skal ta veeeeldig lang tid.Edit: Kan jo legge til at ellers er jeg som stort sett alle andre, veldig fornøyd med overgangen til mac og spesielt Retina pc. ;)
Det blir lit feil å kalle dette problemet for "fastbrenning", siden det ikke er noen permanent effekt, men forsvinner etter noen minutter. Tiden det tar for at "skyggebildet" fester seg varierer tydeligvis mye, fra mindre enn 5 minutter til mer en 15 minutter, for de det gjelder. Vil tro at problemet skriver seg fra ørsmå variasjoner i LG's produksjonsprosess, siden det opptrer så forskjellig fra maskin til maskin.For øvrig virker det som at dette er et problem som kan forekomme med IPS-panel oftere enn de fleste er klar over, og ikke noe som bare gjelder Apples maskiner.http://www.pcworld.com/article/237105/article.htmlHer er Lenovos supportdokument som forklarer problemet, og gir stort sett de samme råd som Apples tilsvarende. Lenovo sire bl.a følgende: "This phenomenon is a natural characteristic of an IPS LCD":http://support.lenovo.com/en_US/detail.page?DocID=HT051485

 

Uansett hva du sier er dette IKKE noe som skal skje på en pc som kun kan ta den prisen nettop på grunn av skjermen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

For øvrig virker det som at dette er et problem som kan forekomme med IPS-panel oftere enn de fleste er klar over, og ikke noe som bare gjelder Apples maskiner.

http://www.pcworld.c...05/article.html

 

Selvfølgelig, men så er jo tydeligvis problemet større her enn det pleier å være, ellers hadde jo overskriften ikke bare handlet om retina-modellen, eller spesifisert at det var LGs paneler.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
problemene med innbrenning være begrenset til MacBook Pro-maskiner med LG-produserte skjermer, mens skjermer som er produsert av Samsung ikke har dette problemet.
Hehe, ler meg nesten skakk ihjel, skjebnens ironi ;) Var det ikke Apple som skulle slutte å kjøpe deler av Samsung?

 

Det tror jeg ikke Apple har noen planer om. Mange hyllevarekomponenter som RAM, flashminne, skjermpaneler, osv, kan de nok like gjerne kjøpe hos Samsung som andre steder. Men Apple ønsker sannsynligvis å ha flere alternative leverandører for disse komponentene, som nå, for ikke å gjøre seg alt for avhengige av én produsent.

En annen sak er produksjon av Apples egendesignede SoC-komponenter (A4, A5, A6, osv.) for iOS-enhetene, der det nok er mindre ønskelig å la Samsung produsere kommende utgaver, da chipdesignet tross alt er ett av Apples store fortrinn og noe som bør voktes som en industrihemmelighet inntil de finnes på markedet i nye i-enheter. ;)

Lenke til kommentar

Uansett hva du sier er dette IKKE noe som skal skje på en pc som kun kan ta den prisen nettop på grunn av skjermen.

 

Det skal ikke skje, nei, slikt man ser de i alvorlige tilfellene av "ghosting" - men en viss feilrate er noe man alltid risikerer når man pusher teknologien mot grensene. Jeg hadde selvsagt reklamert på maskinen omgående, dersom jeg hadde merket noe slikt problem, det skulle da bare mangle.

Nå virker det også som at Apple har tatt problemet seriøst og ytet god service, slik at det stort sett har gått rimelig greit å få byttet skjerm eller maskiner for de som har fått merkbare eller plagsomme problemer med dette.

 

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, men så er jo tydeligvis problemet større her enn det pleier å være, ellers hadde jo overskriften ikke bare handlet om retina-modellen, eller spesifisert at det var LGs paneler.

 

Vi vet ingen ting om hvor stort problemet "pleier å være", eller hvor ofte det har forekommet hos andre produsenter. Du vet like godt som meg at det gjerne genererer større overskifter og flere artikler så snart det dreier seg om problemer relatert til Apple, mens andre ofte går under radaren for nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Vi vet ingen ting om hvor stort problemet "pleier å være", eller hvor ofte det har forekommet hos andre produsenter. Du vet like godt som meg at det gjerne genererer større overskifter og flere artikler så snart det dreier seg om problemer relatert til Apple, mens andre ofte går under radaren for nøyaktig det samme.

 

Jeg snakker ikke om andre produsenter, jeg snakker om andre modeller, apple har og har hatt mange IPS-panel, du er vel enig at det er noe besynderlig om man kun peker ut ett spesifikt LG IPS-panel om det ikke var noe verre enn de andre IPS-panalene på de andre modellene?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om andre produsenter, jeg snakker om andre modeller, apple har og har hatt mange IPS-panel, du er vel enig at det er noe besynderlig om man kun peker ut ett spesifikt LG IPS-panel om det ikke var noe verre enn de andre IPS-panalene på de andre modellene?

 

Ikke bare har Apple hatt ulike IPS-panel i flere av sine maskiner/skjermer/i-enheter, det har også vært LG som har produsert svært mange av disse panelene, uten at man har hørt mye om slike problemer med "skyggebilder" som henger igjen på skjermen. Hele greia er derfor litt pussig, men det er åpenbart en del utfordringer med å produsere slike panel, og det er fra før kjent at LG har hatt en del problemer med produksjon av IPS-panel med "Retina"-oppløsning - men da først og fremst til iPad.

http://news.cnet.com/8301-13924_3-57397542-64/apple-now-getting-ipad-retina-displays-from-lg-too/

 

Som nevnt tidligere, så kan det være lurt av Apple å benytte minst to produsenter for samme komponent, med tanke på produksjonsproblemer og forsinkelser som kan oppstå hos en produsent.

Lenke til kommentar

Det skal ikke skje, nei, slikt man ser de i alvorlige tilfellene av "ghosting" - men en viss feilrate er noe man alltid risikerer når man pusher teknologien mot grensene. Jeg hadde selvsagt reklamert på maskinen omgående, dersom jeg hadde merket noe slikt problem, det skulle da bare mangle.

Nå virker det også som at Apple har tatt problemet seriøst og ytet god service, slik at det stort sett har gått rimelig greit å få byttet skjerm eller maskiner for de som har fått merkbare eller plagsomme problemer med dette.

 

Ingen service er bra nok når du betaler den prisen og får et så skuffende produkt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen service er bra nok når du betaler den prisen og får et så skuffende produkt...

For et tullete utsagn! Det er nettopp når man er en av de uheldige, og har betalt relativt mye for et produkt med feil, at servicen man blir møtt med ved reklamasjon betyr alt. Svært få høyteknologiske produkt, uansett prisklasse, har 0,0% feilrate, så skuffelser i form av feil er noe man risikerer uansett om man kjøper en datamaskin til 5k eller 50k, eller en bil til en halv million for den saks skyld.

For øvrig er det rimelig å anta at den store majoriteten av kjøpere av MBPr ikke opplever problemer med skjermen - eksemplaret vi har her i huset har heller ikke antydning til "ghosting", og er alt annet enn skuffende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For et tullete utsagn! Det er nettopp når man er en av de uheldige, og har betalt relativt mye for et produkt med feil, at servicen man blir møtt med ved reklamasjon betyr alt. Svært få høyteknologiske produkt, uansett prisklasse, har 0,0% feilrate, så skuffelser i form av feil er noe man risikerer uansett om man kjøper en datamaskin til 5k eller 50k, eller en bil til en halv million for den saks skyld.

For øvrig er det rimelig å anta at den store majoriteten av kjøpere av MBPr ikke opplever problemer med skjermen - eksemplaret vi har her i huset har heller ikke antydning til "ghosting", og er alt annet enn skuffende.

 

Må du forsvare dette mer? dette er en stor feil og apple responsen var ikke akkuratt bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må du forsvare dette mer? dette er en stor feil og apple responsen var ikke akkuratt bra.

Huh? Hva er det jeg forsvarer? Vi er vel enige om at en ukjent andel av skjermene til MBPr har uakseptable problemer med "ghosting", eller hva?

Responsen fra Apple overfor de uheldige som har måttet reklamere på grunnlag av alvorlige skjermproblem ser da ut til å være som den skal, ut fra det jeg har lest, siden de bytter ut skjermer eller maskiner uten noe mer om og men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er viktig å huske på i denne saken mener jeg, er å fokusere på hvem det egentlig er som har problemer her, og hva de gjør for å takle dem. Å si at "andre har det samme problemet", blir det samme som å si at det er greit å kjøre 70 kmt i 50-sona fordi han foran gjør det.

 

Poenget her er at Apple har fucket opp ved å levere crappy paneler fra LG. Og de kaller det NORMAL OPPFØRSEL.

Hva sa de når folk begynte å klage på dekningen på iPhone4 ? "Dere holder telefonen feil".

 

Også er det jo veldig greit for oss som synes at Apple er ett normalt firma som gjør tabber slik som alle andre at slike ting som dette skjer. Jo flere slike tabber som skjer jo lettere blir det å overbevise eploholikere om at Apple sine devicer ikke er levert av "Gud".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

"Man kan kjøre en linje i terminal som sier hvilket panel man har. Jeg har LG, og opplever at hvitt lett brenner seg fast om jeg går fra maskinen i f.eks 10 min (f.eks nettsider).. Irriterende men ikke noe alvorlig om man bruker maskinen aktivt.

Kan du fortelle meg hvilken linje dette er ? Kunne tenkt å teste dette selv jeg aldri har opplevd problemet..

 

ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

 

Står det «LP» har du LG, «LSN» for Samsung."

 

YES! Har LSN! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...