Gå til innhold

BenQ frister med en ny og flimmerfri skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Møkkaskjerm med 1920 x 1080 oppløysning. Kjøp heller dei billige skjermane frå Sør Korea frå Ebay. som har skikkeleg oppløysning på 2560x1440

 

Er forsåvidt enig i oppløsningen, men nå er jo denne rettet mot personer som reagerer på flimmer fra skjermen.. Din billige skjerm fra Sør-Korea er jo overhode ikke noe bedre innenfor akkurat dette området så da blir det jo totalt skivebom kontra hva artikkelen og denne gitte skjermen faktisk er myntet på.

 

Skal uansett sies at jeg aldri ville importert skjermer fra Sør-Korea, norske forbrukerkjøplover er alt for gode til at noe slikt noengang blir aktuelt for meg når det kommer til elektronikkvarer på et par tusenlapper eller dyrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ærlig talt ikke slitt med flimring på skjermer siden jeg brukte CRT. Den gangen kunne jeg se flimring opp til ca. ~85Hz. Er dette virkelig noe særlig problem lenger?

 

På LCD-skjermer er det vel bare endringer i bildet som refreshes(?), mens på CRT ble ALT refreshet, inkl. lyset fra skjermen.

Lenke til kommentar

Har ærlig talt ikke slitt med flimring på skjermer siden jeg brukte CRT. Den gangen kunne jeg se flimring opp til ca. ~85Hz. Er dette virkelig noe særlig problem lenger?

 

På LCD-skjermer er det vel bare endringer i bildet som refreshes(?), mens på CRT ble ALT refreshet, inkl. lyset fra skjermen.

 

Dette er ikke snakk om flimring fordi selve pixlene sikifter, men flimring i det (mer eller mindre kosntante) baklyset på en LCD-skjerm.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Hvem i alle dager er det som får hodepine av å se på en LCD-skjerm?

Man kan selvfølgelig ha behov for briller.

 

Selv ahr jeg en 27" IPS-skjerm med oppløsningen 2560 x 1440 og er den beste skjermen jeg noengang har hatt.

Den er ferdig fargekalibrert og har et nydelig bilde.

Det eneste negative er at den er 16:9 og ikke 16:10, noe som er mye bedre.

 

Og så kommer det nye skjermer med oppløsningen 1920 x 1280.

Dette er en skjerm som kun er beregnet for å vise film og spille på.

Lenke til kommentar
Er forsåvidt enig i oppløsningen, men nå er jo denne rettet mot personer som reagerer på flimmer fra skjermen.. Din billige skjerm fra Sør-Korea er jo overhode ikke noe bedre innenfor akkurat dette området så da blir det jo totalt skivebom kontra hva artikkelen og denne gitte skjermen faktisk er myntet på.

 

Skal uansett sies at jeg aldri ville importert skjermer fra Sør-Korea, norske forbrukerkjøplover er alt for gode til at noe slikt noengang blir aktuelt for meg når det kommer til elektronikkvarer på et par tusenlapper eller dyrere.

Jeg vet ikke hva du har i mot Sør-Koreanske skjermer, men man må ikke kjøpe de via ebay. =168&detailId[]=85%2838147%29"]Bruk prisguiden for å finne norske forhandlere.

Lenke til kommentar

Har ærlig talt ikke slitt med flimring på skjermer siden jeg brukte CRT. Den gangen kunne jeg se flimring opp til ca. ~85Hz. Er dette virkelig noe særlig problem lenger?På LCD-skjermer er det vel bare endringer i bildet som refreshes(?), mens på CRT ble ALT refreshet, inkl. lyset fra skjermen.

 

Dagens skjermer har lysdioder som bakgrunnsbelysning. De har tilogmed bedre responstid enn fosforpunktene på en CRT. Desverre blir responstiden deres en ulempe, siden hele skjermen lyses opp av noen få dioder. Hadde jo vært noe annet om det lå en diode bak hver piksel. Men da hadde også skjermen kostet et par lottogevinster. Er heller få lysdioder og en diffusorplate mellom (Akuratt som det er på lysrøret på badet. Du ser ikke lysrøret direkte, men hele dekselet foran lyses opp.).

 

Laget med flytende krystaller som ligger over den lysende bakgrunnen er derimot ganske så tregt i forhold til CRT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ventet en stund på denne skjermen nå. Noen av høydepunktene(for de med teknisk know)

VA, SemiGlossy (visstnok bedre opplevd kontrast enn 5000:1 variantene), ny teknologi som iflg benQ forbedrer fargegjengivelsen og innsynsvinkel, reading mode som etterligner papir.

Lenke til kommentar

Hva er galt med skjermer fra Sør-Korea? De aller fleste skjermer som er lagd her i verden kommer fra sør Korea (LG, Samsung). Resten kommer vel stort sett ifra Japan (Sharp, Eizo osv). Der er i øst-Asia det meste av ny teknologi blir lagd. Hvis noen her klarer å finne en hovedkortprodusent i middels til stor størrelse som ikke er ifra den lille øya Taiwan, så er dere flinke :p

 

Og hvis du snakker om billige skjermer. Billige skjermer er dårlige uansett hvor de kommer fra, og Sør-Korea har og veldig strenge regler på forbruker-greier osv. Målt i velstand, hvordan det er å leve der osv. der Norge er nummer 1, så er Sør-Korea og Japan helt oppe i toppen og konkurrerer om toppplassene, så jeg forstår ikke hva som er galt med skjermer fra Sør-Korea..?

Lenke til kommentar

Hva er galt med skjermer fra Sør-Korea?

 

Billige skjermer er dårlige uansett hvor de kommer fra

motsier deg selv her, eller svarer. Sikkert ikke mye feil med sjermer derfra, men de er gått opp kraftig i pris. 120hzene er nå nesten 800$, de andre ips 27 er 400$ + moms, toll, frakt (og tror man må godta inntil 5 pikselfeil eller mer)

 

du snakker forøvrig om IPS skjermer?

 

Denne benq er VA med bra black level og ikke IPS glow.

Endret av alekkk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...