Gå til innhold

Er dette verdens minste speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har ordrett hva Canon har lansert her egentlig ?

 

Verdens minste DSLR ? Verdens minste SLR ? Verdens minste DSLR med merket Canon ?

 

Pentax har jo verdens minste SLR fra en fjern analogtid...

 

Er vel ikke verdens dummeste ide det de har lansert siden svære DSLR har en tendens å bli liggende igjen hjemme.

Lenke til kommentar

Noen som har ordrett hva Canon har lansert her egentlig ?

 

Verdens minste DSLR ? Verdens minste SLR ? Verdens minste DSLR med merket Canon ?

 

Pentax har jo verdens minste SLR fra en fjern analogtid...

 

Er vel ikke verdens dummeste ide det de har lansert siden svære DSLR har en tendens å bli liggende igjen hjemme.

 

Kompakt EOS – Liten størrelse, stor på kvalitet

 

 

Lenke til kommentar
Er det ikke litt rart å sammenligne nye 100D med Olympus E-420, som ble lansert i 2008, og som vel neppe er tilgjengelig andre steder enn på finn.no?

Hvis Canon hadde påstått det så ville det vært en naturlig sammenligning. De burde også blitt sammenlignet med en rekke eldre filmbaserte spelreflekser. I følge akam er ikke påstanden "verdens minste nåselgende speilflekskamera".

 

Slik jeg leser pressemeldingen hos andre nettsteder er påstanden en annen:

world’s smallest and lightest DSLR* camera

 

* Among digital SLR cameras which use APS-C size equivalent sensors. As of March 1, 2013.

E-420 har ikke APS-C-størrelse sensor. Skulle man kverulert ytterligere kunne man sagt at Canons brikkestørrelse ikke er APS-C, men en anelse mindre (1,6x crop) enn det vi vanligvis forbinder med APS-C (1,5x crop). Videre kverulering feller forsåvidt også resten av produsentene siden APS-C egentlig er 25,1 × 16,7 mm (ca 1,44x crop).

Lenke til kommentar

Slik jeg leser pressemeldingen hos andre nettsteder er påstanden en annen:

 

E-420 har ikke APS-C-størrelse sensor. Skulle man kverulert ytterligere kunne man sagt at Canons brikkestørrelse ikke er APS-C, men en anelse mindre (1,6x crop) enn det vi vanligvis forbinder med APS-C (1,5x crop). Videre kverulering feller forsåvidt også resten av produsentene siden APS-C egentlig er 25,1 × 16,7 mm (ca 1,44x crop).

 

Jeg stod opp kl 6 for å skrive artikkelen, men de hadde ingen pressemelding kommet fra Canon, siden de hadde problemer med utsendelsen i dag. Vi fikk den først en gang henimot 9. Uansett måtte jeg da lete på nett etter pressemeldingen, og ett eller annet sted i søvtåka og travel nettsurfing gikk jeg glipp av forbeholdet om APS-C. At jeg heller ikke skrev digitalt speilrefleks var nok dessverre bare slurv fra min side, eventuelt at jeg tok det for gitt.

Lenke til kommentar
Jeg stod opp kl 6 for å skrive artikkelen, men de hadde ingen pressemelding kommet fra Canon, siden de hadde problemer med utsendelsen i dag. Vi fikk den først en gang henimot 9. Uansett måtte jeg da lete på nett etter pressemeldingen, og ett eller annet sted i søvtåka og travel nettsurfing gikk jeg glipp av forbeholdet om APS-C. At jeg heller ikke skrev digitalt speilrefleks var nok dessverre bare slurv fra min side, eventuelt at jeg tok det for gitt.

Du og dere er unskyldt. Det var ikke meningen å være kritisk/krass mot deg/akam. Jeg skjønte at det som vanlig sannsynligvis er produsentenes elendige informasjonsspredning til mindre internasjonalt synlige nettsider og særbehandling av sider som dpreview som er årsaken. Innlegget var bare ment som supplerende info.

 

Ikke mer enn AMD har drevet på med i noen grafikkortgenerasjoner nå.

og Nvidia. Elendig PR-moral etter min mening. Relanserte produkter med bagatellmessige endringer burde med folkeskikk blitt navngitt v2.0, revisjon 2.0 eller lignende. Hovedkortprodusentene var flinke til dette før. Hovedkort versjon 1.0, 1.1, 1.2, 2,0, 2.1 osv. Firmwareversjoner navngis heldigvis fortsatt på denne måten også hos kameraprodusentene.

Lenke til kommentar

Som feriekamera er 100D sikkert veldig brukbart. Eventuelt som telekonverter for dem med fullformat som får øye på en eksotisk fugl et stykke unna. Søker er et must for min del, så jeg ville valgt 100D over EOS M, i det minste.

 

Tok med 5DII og Fuji X10 til London i sommer, og sistnevnte var mest komfortabelt å bruke i de fleste situasjoner på grunn av størrelsen (kunne ha det i en håndreim uten å være veldig bevisst på dets tilstedeværelse). Dem som bare skal ha et kamera til hobbybruk vil nok se at 100D er noe for dem. Samtidig følte jeg at 550D var for lite til mine hender, så det blir ikke et kjøp her i gården.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å krympe et SLR kamera, du får det ikke ned i lommen uansett. Har du først holdt et 7D eller større i handen, virker de andre som leketøy.

 

Bli med meg og tråkke rundt i 7 timer med en 7D og ei veske full av objektiver, da skulle du ønske noen gram lettere utstyr :)

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Canon skriver på sine hjemmesider at EOS 100D har elektronisk førstegardin. Hvilke fordeler/ulemper har dette?

Dette har Canon hatt på "alle" kameraene sine med liveview, og er aktivt i liveview-modus. Det er at eksponeringen startes ved at sensoren "aktiveres" når eksponeringen skal starte, i stedet for at eksponeringen starter ved at første lukkergardin flytter seg.

 

Fordelen er at du ikke har en første lukkergardin i bevegelse mens eksponeringen pågår - minsker vibrasjoner.

 

Elektronisk førstegardin:

- Første lukkergardin flytter seg, sensoren eksponeres for lys (men er av).

- Sensoren aktiveres linje for linje, i samme hastighet som første lukkergardin ville beveget seg, og eksponeringen starter dermed.

- Andre lukkergardin lukker, og eksponeringen stoppes.

 

"Vanlig":

- Sensoren aktiveres, men får ikke noe lys, fordi første lukkergardin er i veien.

- Første lukkergardin flytter seg, og eksponeringen starter fordi det nå kommer lys på sensoren.

- Andre lukkergardin lukker, og eksponeringen stoppes.

 

..Dette medfører at hele kameraet rister litt når første lukkergardin beveger seg og stopper - mest tydelig i makrofotografi, kraftig tele og annet, når man skal ha det så stødig og stille som mulig.

 

 

Edit: Les mer her.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

100D kan sikkert bli et populært hus, men jeg har visse problemer med å forstå dens plassering innen Canons croputvalg.5 (6?) "nivåer" med cropkameraer virker som litt overkill på meg.xxD og 7D har en logisk plass i utvalget (slik jeg ser det). xxxxD er økonomimodellen og kan forsvare sin plass. Men 100D sin plassering i xxxD-segmentet blir litt underlig.Slik jeg har forstått Canons politikk vedrørende xxxD-husene, så er det slik at x00D har erstattet det forrige x00D huset og x50D har erstattet det forrige x50D (600D erstattet 500D, og 650D erstattet 550D). x50D og x00D har vært i produksjon/salg samtidig slik at det "hele tiden" har vært to hus tilgjengelig i dette segmentet.Nå kommer 100D inn i det samme segmentet, sammen med et nytt 700D. Hvis Canon forsetter sin "gamle" politikk så får vi nå tre relativt like hus (når det gjelder teknologi), og det blir litt overkill for meg.For meg hadde det vært mer logisk med budsjettmodell (xxxxD), en litt mer avansert modell i liten størrelse (100D), en enda litt mer avansert modell (xxD - sammenslåing av dagens xxxD med xxD) og den mest avanserte modellen i crop (7D - mkI, II, III osv)

 

Alle xxxD er jo samme serie. At det øker med sifferet 50 per gang har lite å si.

 

700D er etterkommeren etter 650D som igjen er etterkommeren etter 600D. At de blir solgt samtidig har lite å si. Det er kun for å tyne markedet.

Lenke til kommentar

Alle xxxD er jo samme serie. At det øker med sifferet 50 per gang har lite å si.

 

700D er etterkommeren etter 650D som igjen er etterkommeren etter 600D. At de blir solgt samtidig har lite å si. Det er kun for å tyne markedet.

Joda det er den logiske tankegangen det, men som jeg skrev i post ¤32 (ca to timer etter den du qoutet), så har det kommet frem flere steder (bl.a. i Dpreview som jeg refererte til) at Canon ikke har fulgt denne "Logiske" tankegangen men i stedet har operert med "parallelle" kameraer i xxxD-segmentet. Det er den eneste grunnen til at jeg har "kverulert" litt når det gjelder dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...