Gå til innhold

Er dette verdens minste speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Hmm.. så er det altså noe man kan bruke de "C"-modusene til. Har nok prøvd dem, men bruker glemme hva jeg har lagt inn, og hvorfor. Og da er de ikke så "raske" innstillinger tilgjengelig.

--

Plutselig ser jeg at det er i tråden om de nye kameraene, så da blir det vel OT dette.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei - hverken 700D eller 100D har C-programvalg - da skal man opp på 60D eller "høyere".

Har forøvrig satt min C1 til Av, speillås, to sekunders forsinkelse og sånt - vil kalle min "stativmodus", og min C2 er Tv, serieskudd og følgeautofokus - en "sport"-modus, om du vil. Det viktigste for meg var å gå gjennom C-modiene og sette alle til Raw, så jeg ikke uforvarende gikk over i JPEG med en feil vridning på hjulet. C-modiene lagrer alle innstillinger på kameraet - ned til hver minste Custom Function, focus beep og alt sammen. Men nå er det, som du sier, nok om C-modus i denne tråden. ;)

Lenke til kommentar

Dette har Canon hatt på "alle" kameraene sine med liveview, og er aktivt i liveview-modus. Det er at eksponeringen startes ved at sensoren "aktiveres" når eksponeringen skal starte, i stedet for at eksponeringen starter ved at første lukkergardin flytter seg.

*snip*

 

På canon.no, under produktsammenligning og "Lukker" står det "Type: Elektronisk styrt fokalplanlukker" på alle EOS-kameraene jeg sjekket (bl.a 700D, 600D, 60D, 7D og 5Dmk3), unntatt på 100D - der står det "Type: Elektronisk styrt fokalplanlukker med elektronisk førstegardin". Dette får meg til å tro at de kanskje har utelukket den mekaniske 1. lukkeren...

Lenke til kommentar

Du har fremdeles problemet med andre lukkergardin - for å få korrekt eksponering "åpnes" den elektroniske lukkergardinen i samme hastighet som andre lukkergardin lukker.

 

Hvis man ellers hadde seriøst kort lukkertid, så lukkertiden er den samme som tiden andre lukkergardin bruker på å lukke, og "åpnet" hele sensoren samtidig, så ville nederste del av sensoren blitt eksponert dobbelt så lenge som øverste del, og det går jo ikke.. :)

Lenke til kommentar

Elektronisk førstegardin åpner for potensielt raskere synk tid, gjør det ikke? Var det ikke 1/500 på D70?

D70 hadde elektronisk og mekanisk lukker, elektronisk over 1/250 sekund, skal visstnok kunne synke helt opp til raskeste lukkertid, men har aldri prøvd det (eller eid en D70).

Lenke til kommentar

En ting er sikkert, dere speilløse slusker kan ikke lengre si at fordelen med speilløst kontra speil er størrelsen :p

Kommer an på om det er bredde eller tykkelsen som det kommer an på det ;)

 

Nei, det som faktisk gjelder, er størrelsen på objektivene - det er det som får ned størrelsen og vekten på fotobagen. Og jeg tror det er det som er viktig.

Lenke til kommentar

Kommer an på om det er bredde eller tykkelsen som det kommer an på det ;)

 

Nei, det som faktisk gjelder, er størrelsen på objektivene - det er det som får ned størrelsen og vekten på fotobagen. Og jeg tror det er det som er viktig.

 

Akkurat der er Canon god, via adapter :)

 

100D, adapter og et par Pentax-objektiver burde gjøre susen.

Lenke til kommentar

Jeg synes topview mot E-M5 er interessant

 

Den var virkelig interessant, for den viser jo hvor genialt mFT systemet er på bla avstand fra objektivet, fatningen og ikke minste hvor liten dybde de har som feks E-P3 jeg har. Var også morsomt å sammenligne Olympus E-P3 vs Canon 1X da hadde E-P3 n liggende rett foran skjermen og justerte så fikk 1:1 størrelse. Proff DSLR er svæææære

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Proff DSLR er svæææære

Helt enig; de er schwaææærrre ;)

 

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at store objektiver er lettere å håndtere når de er montert på et stort hus enn når de er montert på et lite hus.

 

Det som jeg finner interessant, er at det skal være slik; det å krympe hus og obkjektiver er liksom ikke greit det. Det skal være Schwaææærtt.

 

Jeg vil nå mene at for 90-95% av av fotografene, så vil det å krympe utstyret være en no-brainer. For de siste 5%, så har de såpass spesielle behov at det krever så stort rigg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...