Gå til innhold

Er dette verdens minste speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

5Dmk3, kanskje. Eller D800 eller D600. Hva vil du bruke kameraet til, hvilke kvalitetskrav stiller du, hvor tykk pengebok har du?

 

Ingen av disse er crop-kamera, mao må du erstatte EF-S objektiver med fullformat objektiver.

 

-k

Jeg kommer nok uansett til å fortsette Canon-eventyret, men pengeboka er ikke særlig tykk i dag nei :p En av grunnene til at jeg kjøpte 550D over et av de eldre, var jo først og fremst filmfunksjonaliteten på kameraet. Så det å ha den, må vel være et "krav". Men om jeg går over til fullformat (mest trolig også..), så blir det jo en stor oppgradering uansett! Hva ville vært en god kombinasjon av optikk og hus ved bytte da? Tror 5Dmk3 blir litt for dyrt, mtp at huset koster 24k, og f.eks. 6D koster "bare" 15k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten kommentar til prisene:

 

Jeg er overrasket over den lille prisforskjellen mellom 100D og 700D. Bare 500 kr. Jeg antar disse vil erstatte henholdsvis 1100D og 650D, kameraer med 2300 kr prisforskjell i dag. Prisstrategien ser ut til å trekke opp prisen på den laveste versjonen (1100D/100D). Den høye prisen på 100D kan også brukes taktisk for å pumpe opp førprisene og lettere kunne lokke impulshandlerne med halv pris-kampanjer etter hvert.

 

Prisene på objektivet, 1000 kr i kit og 2500 kr separat, er ganske normale. Hensikten med sistenvnte pris er selvsagt ikke å selge særlig mange objektiver løst, men å gi kamerakjøperne inntrykk av et realt kupp når de kjøper kit. Nok en trigger for impulskjøpere.

 

Det er jo ikke dumt å satse på impulskjøpere for de er nok ganske mange og betalingsvillige (sett i forhild til produksjonskost) bare de riktige triggerne er på plass.

Lenke til kommentar

Liten kommentar til prisene:Jeg er overrasket over den lille prisforskjellen mellom 100D og 700D. Bare 500 kr. Jeg antar disse vil erstatte henholdsvis 1100D og 650D, kameraer med 2300 kr prisforskjell i dag.....

 

Prisforskjellen mellom EOS 650D og 1100D er mye mindre enn kr 2.300,- med samme kit-linse (med optisk stabilisator). Tipper det dreier seg om tusenlappen. EOS 1100D er som kjent mye billigere der den kommer i kit uten stabilisator.

 

 

Lenke til kommentar

Litt rart at sammenlikningen går på 100D vs 650D/700D.

Hvorfor ikke sammenlikne 100D med 1100D?

 

Da hadde tallene slett ikke blitt like inponerende.

 

Kanskje fordi det er der den ligger nermest ytelsesmessig?

 

Jeg håper bare, men tror ikke, at de kommer med sensor fra den nye fabrikkasjonsprosessen...

Lenke til kommentar

100D kan sikkert bli et populært hus, men jeg har visse problemer med å forstå dens plassering innen Canons croputvalg.

5 (6?) "nivåer" med cropkameraer virker som litt overkill på meg.

xxD og 7D har en logisk plass i utvalget (slik jeg ser det). xxxxD er økonomimodellen og kan forsvare sin plass. Men 100D sin plassering i xxxD-segmentet blir litt underlig.

Slik jeg har forstått Canons politikk vedrørende xxxD-husene, så er det slik at x00D har erstattet det forrige x00D huset og x50D har erstattet det forrige x50D (600D erstattet 500D, og 650D erstattet 550D). x50D og x00D har vært i produksjon/salg samtidig slik at det "hele tiden" har vært to hus tilgjengelig i dette segmentet.

Nå kommer 100D inn i det samme segmentet, sammen med et nytt 700D. Hvis Canon forsetter sin "gamle" politikk så får vi nå tre relativt like hus (når det gjelder teknologi), og det blir litt overkill for meg.

 

For meg hadde det vært mer logisk med budsjettmodell (xxxxD), en litt mer avansert modell i liten størrelse (100D), en enda litt mer avansert modell (xxD - sammenslåing av dagens xxxD med xxD) og den mest avanserte modellen i crop (7D - mkI, II, III osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100D kan sikkert bli et populært hus, men jeg har visse problemer med å forstå dens plassering innen Canons croputvalg.

Canon er midt i oppgraderingsfasen og de har flere muligheter. At vi får 6-crophus på sikt tviler jeg på. Slik det er nå har vi følgende:

- 1100D: Billig

- 100D: 700D-nivå på mye i et mindre hus.

- 700D: Folkemodellen, entry level for de som vil ha vridbar skjerm og bedre ytelse enn de rimeligste. Dessuten selger Canon gjerne forrige generasjon(er) en stund til lagrene går tomme (600D/650D).

- 60D: Er moden for utskifting og her kan Canon velge å flytte det opp et nivå og merge med 7D, plassere 7D2 ennå høyere eller fase ut en av dem, avhengig av om de vil ha 4 eller 5 nivåer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

At vi får 6-crophus på sikt tviler jeg på. Slik det er nå har vi følgende:

 

 

Når jeg skrev (6?) så var det et lite sleivspark til Canons mange kameraer i xxxD-serien.

 

Tallet 6 var myntet på xxxxD, xxD, 7d og 3 forskjellige xxxD samtidig.

 

Grunnen til at jeg teller 3 hus i xxxD-serien er kommentarer som den nedenfor (hentet fra dpreview.com) som tilsier at Canon har en spesiell politikk når det gjelder xxxD der x00D ikke erstatter det foregående x50D men istedet det forrige xxxD-huset.

 

(Fra dpreview): "As is Canon's way, the EOS 650D doesn't directly replace the EOS 600D in the overall lineup. Instead the older model will remain in the line and effectively drop down a notch to the position currently occupied by the EOS 550D / Rebel T2i, which will be discontinued."

 

Derfor 6! hus: 1100D, 100D, 650D, 700D, 60D (snart 70D?) og 7D (snart mkII?).

 

Introduksjonen av 100D kan kanskje være første steg på en omlegging av Canons croplinje. 1100D er egentlig "steingammalt", da det kom omtrent samtidig med 600D (begge annonsert 7. feb 2011) og det er ikke helt umulig at Canon er i ferd med å fase ut denne linjen, kanskje til fordel for et rimelig speilløst?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg følger den tankegangen, litt mange nybegynner-EOS etter min smak. 650D er dog ikke nevnt, men både 600D og 700D står der. Kan tyde på at 650D vil forsvinne raskt fra markedet.

 

Ja, litt mange, men allikevel tydelig forskjell på dem.

Legger merke til at 6d ligger i entusiastgruppen. Blir spennende å se hvordan den gruppen ser ut om noen måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe jeg har tenkt på:

Nå er 700d snart tilgjengelig, og om noen år blir det sannsynligvis 750d, 800d, 850d, 900d og 950d..

kan vel ikke bli noe 1000d, blir morsomt å se hva som skjer da ;D

 

Samme type navnekræsj som oppstår etterhvert med diverse bilmodeller :)

Lenke til kommentar

Er det ikke litt rart å sammenligne nye 100D med Olympus E-420, som ble lansert i 2008, og som vel neppe er tilgjengelig andre steder enn på finn.no?

 

Nja, de er jo relative like i størrelse og Canon påstår at de har leget verdens minste speilrefleks så vil si det er naturlig og kikke på dette.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...