Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Her er det lurt å tegne et utfallstre, om dere har lært det. Tips: når du skal trekke to personer kan dette gjøres på 4 måter. GG, GJ, JG, JJ. Siden du ønsker gutt og jente må du summere sammen GJ og JG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det lurt å tegne et utfallstre, om dere har lært det. Tips: når du skal trekke to personer kan dette gjøres på 4 måter. GG, GJ, JG, JJ. Siden du ønsker gutt og jente må du summere sammen GJ og JG.

Da skjønte jeg plutselig litt mer. Men hvordan blir selve regnestykket? Det blir jo to av fire kombinasjoner, som du sier, som blir ringet rundt i boka mi. Men det blir jo ikke 1/4 sannsynlighet? Fasiten sier i hvert fall 20/39.

Endret av Anonym350
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Da skjønte jeg plutselig litt mer. Men hvordan blir selve regnestykket? Det blir jo to av fire kombinasjoner, som du sier, som blir ringet rundt i boka mi. Men det blir jo ikke 1/4 sannsynlighet? Fasiten sier i hvert fall 20/39.

GJ = 15/27 * 12/26 

JG = 12/27 * 15/26

 

Du leter etter GJ + JG.

 

Nå, om du faktisk tegnet opp et utfallstre så vil du umiddelbart se at det du er ute etter er P(J, G) = 1 - P(J,J) - P(G,G)

Og du har allerede regnet ut svaret for P(J,J) og P(G,G) så du kunne bare brukt svarene fra a og b:

 

1 - 22/117 - 35/117 = 20/39

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en oppgave om sannsynlighet her. Fikk til oppgave a og b, men ikke oppgave c. Mattelæreren vår fikk faktisk ikke til denne oppgaven han heller og måtte gruble på den selv etter mattetima, for det sto ikke noe om hvordan man gjør slike matteoppgaver som oppgave c i matteboka vår. Likevel irriterer det meg at jeg ikke finner ut svaret, og jeg vil derfor prøve å løse c-oppgaven.

 

8.43) Klasse 9C skal velge to som skal representere klassen på et møte. De blir enige om å foreta loddtrekning. Det er 12 jenter og 15 gutter i denne klassen.

a) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to jenter? (12/27 * 11/26 = 22/117)

b) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir to gutter? (15/27 * 14/26 = 35/117)

c) Hvor stor er sannsynligheten for at det blir både en gutt og ei jente?

Trikset her er å se at oppgave c spør etter hvor stor sannsynlighet det er for at det ikke blir to av samme kjønn.

 

Da får man det enkle regnestykket:

 

39

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel litt rart siden boka ikke har tatt opp noe om dette innenfor sannsynlighet...

Lærdommen du burde ta ut fra dette settet med deloppgaver, er at summen av alle delsannsynligheter er 1.

 

Det vil si, dersom utfallsrommet av alle ting som kan skje er chart?cht=tx&chl=S=\left{A_{1}, A_{2}, A_{3},...,A_{n}\right} der chart?cht=tx&chl=A_p, \quad 0\leq p \leq n er en gitt hendelse, så er chart?cht=tx&chl=P(A_{1}\cup A_{2} \cup A_{3} \cup ... \cup A_{n})=1, eller chart?cht=tx&chl=P(A_1)+P(A_2)+P(A_3)+\cdots +P(A_n)=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner det å nærme seg eksamen så jeg har noen få spørsmål. Jeg bruker denne kalkulatoren https://www.clasohlson.com/no/Casio-FX-82EX-ClassWiz-kalkulator/44-1933 regner med at jeg ikke trenger en av de dyre liknings kalkulatorene. Ser at en del av oppgavene på R1 og R2 eksamen involverer bruk av CAS. Dersom jeg ikke vet hvordan utføre en oppgave i CAS men vet hvordan gjøre den på papir, vil jeg få noe trekk da? Til sist, har hørt at grensen er 20%/12 poeng for å stå, noen som vet noe mer om dette? 

Endret av wertyuiopå
Lenke til kommentar

Gjør denne oppgaven (fra faget Matte3, delen differensialligninger)
" Vis at systemet
KV4F0Md.png
med en gitt initialverdi y(0)=y0 har en entydig løsning."

Så, i forelesningsnotatene er det oppgitt i teoremer at
1. et initialverdiproblem,
y' = Ay, y(t0) = y0
har en entydig/unik løsning.
2. løsningsrommet til y' = Ay er n-dimensjonalt.

Opplyses også at initialverdiene bor i Rn, og løsningene bestemmes av disse. Så da kan man slå fast at dimensjonen på løsningsrommet er n. Løsningsrommene er også definert for alle valg av t, så det holder å feks. se på t0=0 . Det forteller oss bare at en løsningskurve er entydig bestemt av hvilket punkt den går gjennom når feks t0=0 (dette fører da til 2. over).

Det vi vet fra lineær algebra er at det holder å finne n lineært uavhengige løsninger av y′=Ay, og at alle andre løsninger vil være en lineærkombinasjon av disse.


Ok, da vet vi det... Men hvordan gå frem for å vise?


Kanskje egentlig sies her er at man må finne en basis for løsningsrommet til Ay=y′ ? Fordi en basis vil være n lineært uavhengige vektorer i et -dimensjonalt vektorrom - som jo er en unik løsning?


(Har funnet at denne er DVs7Rcn.png)


Er ikke noe løsningsforslag, så litt usikker på hva som er riktig måte å vise dette på. Tar gjerne i mot andre fremgangsmåter også.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke står noe, kan du velge metode. Jeg ville i hvert fall ikke gitt pluss for å regne det på papir, jeg ville heller gitt pluss for å bruke Cas. Det viser at du behersker digitale hjelpemidler og at du velger enkleste metode. I tillegg kommer det at å bruke Cas til det som regel er mye raskere og det gir deg bedre tid til de andre oppgavene.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke står noe, kan du velge metode. Jeg ville i hvert fall ikke gitt pluss for å regne det på papir, jeg ville heller gitt pluss for å bruke Cas. Det viser at du behersker digitale hjelpemidler og at du velger enkleste metode. I tillegg kommer det at å bruke Cas til det som regel er mye raskere og det gir deg bedre tid til de andre oppgavene.

Med enkelte oppgaver som f.eks de første derivasjonsoppgavene og integrasjonsoppgavene som kommer på del 1 på alle eksamen. Trenger jeg å forklare alt steg for steg eller er det nok å bare gjøre utregningen som jeg vanligvis ville gjort? 

Lenke til kommentar

Derivasjonsoppgavene kan du bare regne. Men jeg anbefaler både for din egen del og for sensors at du for eksempel skriver opp hva som er henholdsvis u, u-derivert, v og v-derivert når du bruker produkt- eller kvotientregelen og tilsvarende ved kjerneregelen.

 

Litt av det samme gjelder integrasjon. Skriv nok til at sensor skjønner hva du gjør og hvor neste linje kommer fra.

Lenke til kommentar

Derivasjonsoppgavene kan du bare regne. Men jeg anbefaler både for din egen del og for sensors at du for eksempel skriver opp hva som er henholdsvis u, u-derivert, v og v-derivert når du bruker produkt- eller kvotientregelen og tilsvarende ved kjerneregelen.

 

Litt av det samme gjelder integrasjon. Skriv nok til at sensor skjønner hva du gjør og hvor neste linje kommer fra.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Hei,

Kan noen hjelpe meg med å forstå vedlagt løsningsforslag?

Når han bruker Eulers formel til å gå fra e^  -->  sinus, så hvorfor blir det ikke 2 sin (w/2)?  
Og hvor blir av den 1/J  etter han bruker eulersformel?  Den som er utenfor parentesen.

:hmm: 
 

Edit:  Fant ut av det :tease:

post-257779-0-06739200-1557750789_thumb.png

Endret av Smooshball
Lenke til kommentar

a_(n+1)=(a_n)/2 og a_1=2000

 

Jeg skal finne ut hvor mange ledd det er i rekken. Hvordan går jeg frem her? :)

Leser jeg riktig står det

chart?cht=tx&chl=a_{n+1} = \frac{a_n}{2}

 

De første leddene blir i alle fall:

2000

1000

500

...

 

I så fall er det viktig å være klar over man jobber med heltall eller reelle tall, eventuelt om det er noen spesielle krav til avrunding.

Lenke til kommentar

Når jeg har lest til R1 eksamen så har jeg valgt å fokusere fullt ut på de første 6 kapitlene, har ikke gått gjennom geometri enda men skal ta det etter eksamen. Bør jeg skrive dette på eksamensbesvarelsen slik at sensor vet det eller la være? 

Du skal vise sensor hva du kan, ikke hva du ikke kan :)

Når det er sagt, så ser ikke geometrioppgavene på R1-eksamen så skrekkelig vanskelige ut. Hvis du allerede er stødig i geometri fra 1T og ungdomsskolen tror jeg du kan klare det aller meste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...