Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du skal vise sensor hva du kan, ikke hva du ikke kan :)

Når det er sagt, så ser ikke geometrioppgavene på R1-eksamen så skrekkelig vanskelige ut. Hvis du allerede er stødig i geometri fra 1T og ungdomsskolen tror jeg du kan klare det aller meste.

Holder også på å gå gjennom tidligere eksamen og har støtt på en oppgave som jeg ikke klarte, skjønner ikke forklaringen helt heller. Eksamen R1 høsten 17 del 1 oppg: 8. f(x)=e^(1-x). Grafen til f har en tangent som går gjennom origo. Bestem likningen for denne tangenten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder også på å gå gjennom tidligere eksamen og har støtt på en oppgave som jeg ikke klarte, skjønner ikke forklaringen helt heller. Eksamen R1 høsten 17 del 1 oppg: 8. f(x)=e^(1-x). Grafen til f har en tangent som går gjennom origo. Bestem likningen for denne tangenten.

En tangent er en linje som berører en kurve i ett, og bare ett punkt, oftest beskrevet på formen

chart?cht=tx&chl=y= ax+b

 

I hvilket punkt x må tangenten berøre kurven for at den skal gå gjennom origo?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg å forstå en formulering av en deloppgave?

Synes denne er dårlig formulert jeg, og at den kan oppfattes på flere måter. 

Oppgaven er som følger:

 

Hvilken post i regnskapet avviker mest fra budsjettet i kroner og i prosent?

Her tenkte jeg først at jeg skulle finne hvilken post som avviker mest og oppgi den i kroner og i prosent. 
I fasiten løser man problemet med å finne posten som avviker mest i kroner og den posten som avviker mest i prosent, altså to forskjellige poster.

Mitt argument er at spørsmålet sier hvilken post og ikke hvilke poster.. Samtidig forstår jeg også de som mener at man skal finne hva som avviker i kroner OG i prosent, men det er altså ikke slik jeg ville lest det først. Hva mener dere? Er det bare jeg som blir forvirret av en slik formulering?

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg å forstå en formulering av en deloppgave?

 

Synes denne er dårlig formulert jeg, og at den kan oppfattes på flere måter. 

 

Oppgaven er som følger:

 

Hvilken post i regnskapet avviker mest fra budsjettet i kroner og i prosent?

 

Her tenkte jeg først at jeg skulle finne hvilken post som avviker mest og oppgi den i kroner og i prosent. 

I fasiten løser man problemet med å finne posten som avviker mest i kroner og den posten som avviker mest i prosent, altså to forskjellige poster.

 

Mitt argument er at spørsmålet sier hvilken post og ikke hvilke poster.. Samtidig forstår jeg også de som mener at man skal finne hva som avviker i kroner OG i prosent, men det er altså ikke slik jeg ville lest det først. Hva mener dere? Er det bare jeg som blir forvirret av en slik formulering?

Jeg tenkte nøyaktig slik forfatteren av løsningsforslaget da jeg leste den teksten.

 

Hvordan skal du evaluere hvilken post som avviker mest om du ikke ser på absolutte tall og andeler?

Teksten kunne med fordel vært formulert mer tydelig, men du burde få noe uttelling om du klarer å regne ut avvik i prosent og i kroner og viser tankeprosessen din.

Lenke til kommentar

Faller ikke den ene tolkningen på sin egen urimelighet om det ikke er samme post i begge tilfeller? Jeg syns uansett ikke det er noen fæl feil, og avhengig av hvilket nivå det er, er det slett ikke sikkert det trekkes særlig. Om du viser det regnetekniske, er det mulig jeg ville trukket et halvpoeng på VGS-nivå og markert med + i margen for at du har forstått det regnetekniske (i praksis: om du er på vippen, er det halvpoenget strøket av helhetsinntrykkhensyn). På universitetsnivå er det nok litt verre, men igjen: det er ikke en håpløs tolkning som gjør oppgaven meningsløs - i stor grad er det den samme utregningen og tankesettet som må gjøres. Jeg vil tippe at det trekker helhetsinntrykket for den (del)oppgaven ned fra A til B om alt ellers er på stell, men ikke mer enn som så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg? Har regnet ut en hel oppgave, men jeg blir ikke enig med fasit på omkrets og areal. Se vedlegg for min besvarelse, oppgave og fasit.

Tror ikke trekant ACD er rettvinklet dessverre :)

Ut fra det jeg ser burde chart?cht=tx&chl= AD = \sqrt{(\frac{AC}{2})^2 + (DE)^2} \approx 5.4 cm

Hvis vi kaller midtpunktet på AC for E, slik at DE er 4.0 cm

 

Jeg vil også anbefale deg å være litt mer tydelig på hvilke sider og trekanter du bruker når du legger sammen areal og omkrets, gjør det litt enklere å finne ut hvor feilen ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke trekant ACD er rettvinklet dessverre :)

Ut fra det jeg ser burde chart?cht=tx&chl= AD = \sqrt{(\frac{AC}{2})^2 + (DE)^2} \approx 5.4 cm

Hvis vi kaller midtpunktet på AC for E, slik at DE er 4.0 cm

 

Jeg vil også anbefale deg å være litt mer tydelig på hvilke sider og trekanter du bruker når du legger sammen areal og omkrets, gjør det litt enklere å finne ut hvor feilen ligger.

Aha, jeg brukte egt. 5,4 cm først i utregningen. Fikk da riktig omkrets, men arealet gikk ikke helt opp med fasit, da, men kan være at det er måleusikkerhet eller noe sånt?

 

Vanligvis har jeg fått til alle slike oppgaver på de andre øvetentamenene jeg har gjort, så kan hende at jeg er litt sløv nå siden det er fredagskveld :p

 

Takk for hjelpen og tipset!

Lenke til kommentar

Aha, jeg brukte egt. 5,4 cm først i utregningen. Fikk da riktig omkrets, men arealet gikk ikke helt opp med fasit, da, men kan være at det er måleusikkerhet eller noe sånt?

 

Vanligvis har jeg fått til alle slike oppgaver på de andre øvetentamenene jeg har gjort, så kan hende at jeg er litt sløv nå siden det er fredagskveld :p

 

Takk for hjelpen og tipset!

Da jeg regnet ut omkretsen endte jeg opp med 0.1 cm "for mye":

Ettersom chart?cht=tx&chl= \sqrt{29.69} = 5.448853..., og jeg brukte hele verdien (multipliser kvadratroten med 2, så "øker" lengden med 0.09 cm i forhold til avrundet verdi som sikkert ble brukt i fasit).

 

Samme med arealet:

Trekant ACD har areal: 2 = 14.8 cm^2

Trekant ABC har areal: 2 \approx 11.495 cm^2

Areal av firkant ABCD chart?cht=tx&chl= ABCD = ACD + ABC = 14.8 + \sqrt{132.136875} = 26.2950804...

Her har avrundingen av BC ført til at fasiten har endt opp med 26.175 cm^2

 

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg oppgir svaret med kvadratrot er det fordi man ikke unødig bør kutte vekk detaljer, i en ideell verden vil faktisk lengden av BC (om du har vært umenneskelig nøyaktig under konstruksjon og oppmåling) være nøyaktig chart?cht=tx&chl=\sqrt{12.51} cm.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg regnet ut omkretsen endte jeg opp med 0.1 cm "for mye":

Ettersom chart?cht=tx&chl= \sqrt{29.69} = 5.448853..., og jeg brukte hele verdien (multipliser kvadratroten med 2, så "øker" lengden med 0.09 cm i forhold til avrundet verdi som sikkert ble brukt i fasit).

 

Samme med arealet:

Trekant ACD har areal: 2 = 14.8 cm^2

Trekant ABC har areal: 2 \approx 11.495 cm^2

Areal av firkant ABCD chart?cht=tx&chl= ABCD = ACD + ABC = 14.8 + \sqrt{132.136875} = 26.2950804...

Her har avrundingen av BC ført til at fasiten har endt opp med 26.175 cm^2

 

 

Hvis du lurer på hvorfor jeg oppgir svaret med kvadratrot er det fordi man ikke unødig bør kutte vekk detaljer, i en ideell verden vil faktisk lengden av BC (om du har vært umenneskelig nøyaktig under konstruksjon og oppmåling) være nøyaktig chart?cht=tx&chl=\sqrt{12.51} cm.

Jøss, ble mye klokere av svaret ditt her! Selvfølgelig innså jeg ikke at det bare var å ta 7,4 cm * 4,0 cm / 2. Så ikke trekanten sånn. 

 

Jeg skjønner meget godt at i den virkelige verden så må ting være helt riktig, ja, hvis du f. eks skal konstruere bygninger og slikt. Men heldigvis er jeg bare på det stadiet at jeg må regne teori på en prøve og ikke teori som blir rett i praksis :p

Lenke til kommentar

Et lite detaljspørsmål:

 

Når en deloppgave på del 1 spør etter "Hvor lang var sykkelturen?" i forbindelse med ett fartsdiagram, og jeg skriver 3,75 h, bør ikke det også godkjennes? Mener at både 30 km og 3,75 h bør være riktig i denne sammenhengen, for "Hvor lang var sykkelturen?" kan jo tolkes på to måter. Hvis oppgaven absolutt vil ha svaret i km, burde det heller ha stått "Hvor mye var distansen på sykkelturen?" slik at det ikke hadde vært forvirrende. Skulle oppgaven ha hatt svaret i tid, kunne det ha stått "Hvor lenge varte sykkelturen?".

 

Denne deloppgaven var bare 0,5 poeng da, så ikke så krise, men er greit å vite til tentamen. Kunne jeg heller i dette tilfellet bare skrevet 3,75 h / 30 km?

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si når man ikke ser resten av oppgaven. Man skal vurdere elevens kompetanse, så hvis det viser ca lik kompetanse å regne ut hvor lang tid det tar og hvor lang turen er, bør man ikke trekke så mye. Hvis det er veldig mye lettere å finne ut hvor lang tid det tar, bør man trekke mer. Uansett skal poengene være veiledende, ikke følges slavisk.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si når man ikke ser resten av oppgaven. Man skal vurdere elevens kompetanse, så hvis det viser ca lik kompetanse å regne ut hvor lang tid det tar og hvor lang turen er, bør man ikke trekke så mye. Hvis det er veldig mye lettere å finne ut hvor lang tid det tar, bør man trekke mer. Uansett skal poengene være veiledende, ikke følges slavisk.

Jeg skjønner.

 

Her er i hvert fall hele oppgaven.

post-484753-731608_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Trenger litt hjelp til en følge og rekke oppgave. 

R2 oppg 6.79: Følgen er 1/2 , 1/6 , 1/12 , 1/20 

a) var å finne formelen, den fant jeg ut at var 1/(n*(n+1))

b) Finn summen av rekken dersom den konvergerer. 

 

Jeg ser med en gang at den konvergerer, problemet er at den ikke har en konstant k. Jeg tenkte kanskje den hadde en variabel k som endret seg jevnt fra ledd til ledd, men der kom jeg ikke videre. Svaret skal være 1. Trenger noen tips (vil ikke ha svaret) til hvordan løse den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...