Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Du roter litt med faktorisering. Blant annet så skriver du at chart?cht=tx&chl=\frac{9x-3}{3x+2y}=\frac{\cancel{3}(3x-1)}{\cancel{3}x+2y}, men dette er ikke lov. Dersom du ønsker å dele med et tall, så må du dele alle ledd med samme tall.

Okei, da skjønner jeg litt. Men hvordan er egentlig rekkefølgen? Jeg kan jo formelen for multiplisering av brøk og å multiplisere to parentenser med hverandre + faktorisering. Det er bare, som du sier, at jeg roter med rekkefølgen på ting.

Multiplikasjon og divisjon med brøker i algebra er det eneste jeg ikke kan, ellers får jeg til alt det andre, så hadde vært kjekt å greie dette slik at jeg kan alt i algebra som faktisk er på ungdomsskolen.

 

EDIT: Jeg klarte faktisk oppgaven selv nå! Multipliserte to parenteser først, så faktoriserte jeg svarene over og under. Deretter strøk jeg de to like parentesene, og så strøk jeg de like tallene over og under utenfor parentensene. Da fikk jeg rett svar. Hurra!

Endret av Anonym350
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, da skjønner jeg litt. Men hvordan er egentlig rekkefølgen? Jeg kan jo formelen for multiplisering av brøk og å multiplisere to parentenser med hverandre + faktorisering. Det er bare, som du sier, at jeg roter med rekkefølgen på ting.

Multiplikasjon og divisjon med brøker i algebra er det eneste jeg ikke kan, ellers får jeg til alt det andre, så hadde vært kjekt å greie dette slik at jeg kan alt i algebra som faktisk er på ungdomsskolen.

 

EDIT: Jeg klarte faktisk oppgaven selv nå! Multipliserte to parenteser først, så faktoriserte jeg svarene over og under. Deretter strøk jeg de to like parentesene, og så strøk jeg de like tallene over og under utenfor parentensene. Da fikk jeg rett svar. Hurra!

 

Bra! Det er ofte stor gevinst i å finne ut av det på egenhånd.

 

For å svare på spørsmålet ditt om hvordan du håndterer brøker og multiplikasjon i algebraiske uttrykk:

 

Tenk over hva brøken gjør. Den tar alt som er over brøkstreken, og deler det på alt som er under brøkstreken. Eksempel:

 

  1. chart?cht=tx&chl=\frac{4+6}{2+4}=\frac{\cancel{2}\cdot(4\cdot\frac{1}{2}+6\cdot\frac{1}{2})}{\cancel{2}\cdot(2\cdot\frac{1}{2}+4\cdot\frac{1}{2})}=\frac{(2+3)}{(1+2)}=\frac{5}{3}
  2. chart?cht=tx&chl=\frac{4+6}{2+4}\neq\frac{\cancel{2}\cdot4\cdot\frac{1}{2}+6}{\cancel{2}2\cdot\frac{1}{2}+4}=\frac{8}{5}

 

På nummer 1 så tar vi å stryker bort 2 oppe og nede ved å dele alt på to og gange alt på to. chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\cdot2 = 1. Med andre ord så har vi ganget alt med 1, og å gange noe med 1 medfører ingen endring!  Da ser du kanskje selv hva som er feil med måte nummer 2?

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Bra! Det er ofte stor gevinst i å finne ut av det på egenhånd.

 

For å svare på spørsmålet ditt om hvordan du håndterer brøker og multiplikasjon i algebraiske uttrykk:

 

Tenk over hva brøken gjør. Den tar alt som er over brøkstreken, og deler det på alt som er under brøkstreken. Eksempel:

 

  1. chart?cht=tx&chl=\frac{4+6}{2+4}=\frac{\cancel{2}\cdot(4\cdot\frac{1}{2}+6\cdot\frac{1}{2})}{\cancel{2}\cdot(2\cdot\frac{1}{2}+4\cdot\frac{1}{2})}=\frac{(2+3)}{(1+2)}=\frac{5}{3}
  2. chart?cht=tx&chl=\frac{4+6}{2+4}\neq\frac{\cancel{2}\cdot4\cdot\frac{1}{2}+6}{\cancel{2}2\cdot\frac{1}{2}+4}=\frac{8}{5}

 

På nummer 1 så tar vi å stryker bort 2 oppe og nede ved å dele alt på to og gange alt på to. chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\cdot2 = 1. Med andre ord så har vi ganget alt med 1, og å gange noe med 1 medfører ingen endring!  Da ser du kanskje selv hva som er feil med måte nummer 2?

Ja, det ble helt annerledes og feil uten parenteser. Det gir jo ikke mening å stryke 2 mot et 2-tall i 22! 

Lenke til kommentar

Hvordan regner jeg ut dette? Hadde vel blitt 47514 i gruppen på dag 1, 95028 på dag 2, 190056 på dag 3 osv. Hva hadde resultatet blitt på 1 år?

At du dobler for hver dag? Det kalles potenser.

I dette tilfelle:

chart?cht=tx&chl=23757 \cdot 2^{365} \approx 1.78 * 10^{114}

Det er et ufattelig stort tall.

 

Det gruppen har gjort her derimot er å la alle medlemmene verve en person, så la de nye medlemmene verve en ny, så la de neste medlemmene etter det verve en ny, og så videre og videre...

Det blir chart?cht=tx&chl=23757 \cdot 365 = 8671305

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøver å hjelpe sønnen min i 7. med matteleksa. Så dukket det opp et regnestykke hvor jeg selv ikke klarer å vise utregningen:

 

150:X = 50

 

Svaret skal bli 3, men hvordan får man vist at man flytter 150 over til andre siden for å dele med 50?

Endret av Kobraz
Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg med boolsk algebra? Jeg er usikker på hvilke regler som kan brukes for å løse denne. Kan i hvert fall ikke bruke noen regler direkte.

https://imgur.com/a/a4xY4Ic

 

Her er reglene/aksiomene:

https://imgur.com/a/f3F1Iaw

 

Jeg finner ikke så mye på nettet, og de kalkulatorene som finnes viser ingen utregning.

Bruk de Morgan på den første omskrivningen der høyre side er dobbelt negativ en gang.

Da får du et snitt av to omvendte uttrykk

Lenke til kommentar

Du fikk vel det samme som meg bortsett fra at du ikke tok inn den siste negasjonen i høyre ledd. 

 

Men det ga mening, tusen takk for hjelpen.

 

----

 

Jeg må nesten spørre om en ting til. Kan noen forklare hvorfor dette er en tautologi?

https://imgur.com/a/7R7WzTR

 

Jeg har forstått det slik at så lenge siste ledd er sant (q -> p) så er hele utsagnet sant. Men i sannhetstabellen, hvorfor er rad 2 og 3 sann? Der er jo ikke q -> p?

Endret av anon2018
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Om jeg har en transfer function H(s) = A*exp(s-1)*exp(s-2)*exp(-s)

Hvordan kan jeg plotte dens frekvensrespons på papir? Det er den eksponesiell-biten som gjør meg forvirret. Får ikke det til numerisk med matlab heller.

 

s er kompleks, A er en konstant. Jeg søker altså den analytiske løsningen.

 

Jeg har hatt kompleks analyse, men skjønner ikke hvordan man skal tolke dette. Det er jo blant annet en essensiell pol i s=0

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
failern skrev (På 23.10.2019 den 21.36):

Om jeg har en transfer function H(s) = A*exp(s-1)*exp(s-2)*exp(-s)

Hvordan kan jeg plotte dens frekvensrespons på papir? Det er den eksponesiell-biten som gjør meg forvirret. Får ikke det til numerisk med matlab heller.

 

s er kompleks, A er en konstant. Jeg søker altså den analytiske løsningen.

 

Jeg har hatt kompleks analyse, men skjønner ikke hvordan man skal tolke dette. Det er jo blant annet en essensiell pol i s=0

IMG_20191124_151709.thumb.jpg.061dcfe942cae3d1f21a26abe97b1efc.jpg

Kan det hjelpe deg å få det over i tidsdomenet?

Hvordan kan det være en pol i s=0? Transferfunksjonen er vel aldri singulær?

 

EDIT: Åj, beklager. Kom på nå at du vil plotte frekvensresponsen, så da er det lite vits i å gå vekk fra frekvensdomenet ?. Er det bodeplott du er ute etter?

Endret av nicbra
Blingsa det mest essensielle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...