Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

For å spare tid øker en bilist gjennomsnitts-farten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor myetid sparer bilisten på dette tvilsommepåfunnet for hver mil han kjører?

50 sekund pr mil.

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274
Skrevet

50 sekund pr mil.

Lite vits å bare gi svaret.

Skrevet

For å spare tid øker en bilist gjennomsnitts-farten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor myetid sparer bilisten på dette tvilsommepåfunnet for hver mil han kjører?

Regn først ut hvor lang tid det tar å kjøre en mil i hver hastighet.

Spart tid er så differansen mellom disse to tidene.

Skrevet (endret)

For å spare tid øker en bilist gjennomsnitts-farten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor myetid sparer bilisten på dette tvilsommepåfunnet for hver mil han kjører?

Tid for å reise 1 mil i 80km/t minus tiden for å reise 1 mil i 90km/t

=10000:(80:3,6)-10000:(90:3,6)

=10000:22,2-10000:25

=450s-400s

=50s

Grunnen til at du tar 80km/t-90km/t er fordi 80 vil gi den lengste tiden å kjøre, gjør du det omvendt får du minus.

bilisten sparer 50 sekunder

Endret av wertyuiopå
  • Liker 1
Gjest Slettet+45613274
Skrevet

Bare med å tenke, kan du finne verdier for x som gjør venstresiden lik 0?

Skrevet (endret)

En brøk er 0 dersom telleren er 0. Med andre ord kan vi se bort fra nevneren i første omgang og heller se på problemet

x*ln(x+3) = 0

 

To faktorer ganget med hverandre er 0 dersom minst en av faktorene er 0. Altså har vi løsningene

x = 0

og

ln(x+3) = 0 => x = -2

 

Så vi har to løsninger, x = 0 og x = -2.

 

MEN, vi må huske på at x også er en del av nevneren i den opprinnelige ligningen, vi må huske å dobbeltsjekke at løsningene våre ikke gjør at vi deler på 0.

 

Nevneren var x^2 + 1, som for våre to løsninger (0 og -2) gir en verdi på 1 og 5, hurra, vi deler ikke på 0, altså er x = 0 og x = -2 gyldige løsninger.

Endret av PopcornFest
  • Liker 2
Skrevet

Takk til over.

 

Hva med denne?

 

(3^x)(4^(x+2))=8

Jeg tror ikke hjernen min fungerer helt i dag

Jeg klarer virkelig ikke å få x alene uten å bryte en eller annen matteregel..

Skrevet

Husk at a^(b+c) = a^b * a^c.

Da får jeg 3^x * 4^x * 2^4=2^3. Men hvordan kan jeg ta ln når det er et produkt? Tar jeg ln av venstre siden så får jeg ln(3^x * 4^x * 2^4), er det det samme som ln(3^x)+ ln(4^x) + ln(2^4)?

Skrevet

Trenger litt hjelp med denne:

Vi ror en båt med farten v1-vektor(5m/s) rett over en elv. Samtidig strømmer elven nedover med farten v2-vektor(4m/s). Samlet gir dette båten en fart på v-vektor=6,4m/s med en vinkel på 38,7 grader (vet ikke om vinkelen er relevant for denne oppgaven, oppgaven bygger på et eksempel). Hvordan må vi ro båten for at den skal gå rett over elven?

Skrevet

Da får jeg 3^x * 4^x * 2^4=2^3. Men hvordan kan jeg ta ln når det er et produkt? Tar jeg ln av venstre siden så får jeg ln(3^x * 4^x * 2^4), er det det samme som ln(3^x)+ ln(4^x) + ln(2^4)?

En variant av hva the_last_nick_left skrev:

chart?cht=tx&chl=\ln{ab} = \ln a + \ln b

 

Får du isolert x da?

Skrevet

For å spare tid øker en bilist gjennomsnitts-farten fra 80 km/h til 90 km/h. Hvor myetid sparer bilisten på dette tvilsommepåfunnet for hver mil han kjører?

 

80km/h = 8 mil i timen = 1 time / 8 mil = 0,125 timer per mil.

90km/h = 9 mil i timen = 1 time / 9 mil = 0,111 timer per mil.

 

0,125-0,111 = 0,014 timer spart per mil

 

0,014*60*60 = 50,4 sekunder, rundes ned til 50 sekunder.

  • Liker 1
Skrevet

80km/h = 8 mil i timen = 1 time / 8 mil = 0,125 timer per mil.

90km/h = 9 mil i timen = 1 time / 9 mil = 0,111 timer per mil.

 

0,125-0,111 = 0,014 timer spart per mil

 

0,014*60*60 = 50,4 sekunder, rundes ned til 50 sekunder.

Skal du avrunde kan du like godt avrunde til et minutt, de aller færreste speedometere er nøyaktige nok til å skille mellom 88 og 92
Skrevet

Nei, det gir feil svar, dette er en skoleoppgave :)

Så lenge du argumenterer for det, så er det ikke "feil svar". Om det er en skoleoppgave eller ikke har ikke noe å si.
Skrevet

Så lenge du argumenterer for det, så er det ikke "feil svar". Om det er en skoleoppgave eller ikke har ikke noe å si.

Så du vil levere gale svar og klage og si det er fasiten som har feil..

 

Jeg tror det er bedre å bare levere riktig svar :)

 

 

Skrevet (endret)

.v=vektor

Bestem t slik at (a.v+tb.v) er vinkelrett på (2a.v-b.v)

Fasiten sier t=-15/4 men jeg ender opp med t=-15/-1=15

 

Noen som ser hva jeg gjør feil og kan forklare?

Endret av wertyuiopå
Skrevet (endret)

Vanskelig å se hva du gjør feil når du ikke viser hva du har gjort.

Ser at jeg også har glemt å oppgi verdiene til vektorene. ab vektor=3   a^2 vektor=9  og  b^2 vektor=2

fasiten sier svaret er t=-15/4

Jeg gjorde:

(a+tb)(2a-b)

2a^2-ab+2tba-tb^2

2tba-tb^2=ab-2a^2

2t-t=ab-2a^2/b^2-ba

t=3-2(9)/2-3

t=-15/-1

t=15

Endret av wertyuiopå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...