Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppgave fra ndla

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-15 kl. 17.21.49.png

 

Min løsning 

 

attachicon.gifFullSizeRender-12.jpg

 

Jeg skjønner ikke hvorfor svarene i b og c er feil sammenlignet med fasiten:

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-05-15 kl. 17.18.20.png

Svaret du har fått i b) har samme verdi som 10/5 379 616. Det så jeg bare ved å taste inn på kalkulatoren. Jeg ville også ha brukt hypergeometrisk modell slik som du har gjort, men det ser ut som om fasiten rett og slett har brukt regelen med antall gunstige utfall delt på antall mulige utfall.

I c) har du også brukt en annen, men korrekt, framgangsmåte. Du har bare ikke vært eksakt nok. Jeg fikk et svar mye nærmere fasiten når jeg i stedet for å opphøye 0,999 i femte, opphøyet hele regnestykket for P(10 av 10 er feil) i femte.

Lenke til kommentar

Har et lite problem når jeg skal løse oppgaver som dette i CAS-verktøyet i Geogebra:
 

Vi har gitt funksjonen

f(x)=(x-1)*e^x

  1. b)  Finn ved regning koordinatene til eventuelle topp- og bunnpunkter på grafen til .

Når jeg skal sette f'(x)=0 i CAS, får jeg et avansert svar med ln(e) osv.

Kan jo såklart bare bruke kalkulator til å regne det ut, men jeg er ganske sikker på at det er en funksjon i CAS som kan regne det ut for meg. Har prøvd å løse det som en likning både numerisk og vanlig. I tillegg har jeg prøvd å løse det numerisk uten ukjent, men dette fungerer heller ikke. (Kan hende det er en innstilling eller noe som gjør at jeg får dette svaret)

Har snart eksamen, så hadde satt stor pris på om noen har en løsning på dette problemet. Her er et screenshot av det svaret jeg får i CAS:

http://i63.tinypic.com/a9smmb.png

Lenke til kommentar

En vanlig feil i geogebra er å skrive "e" når man mener Eulers tall. Da skjønner ikke programmet hva du mener, og setter det som en eller annen udefinert konstant. Du må skrive "exp()", som betyr e opphøyd i det inni parentesen. For eksempel exp(1) for e^1, exp(3) for e^3 og exp(x) for e^x. Da regner geogebra også ut ln(e) til 1.

Lenke til kommentar

Når jeg skal sette f'(x)=0 i CAS, får jeg et avansert svar med ln(e) osv.

Klassisk feil. Som nevnt ovenfor kan du bruke exp( ) Eller du kan bruke e fra symbolsamlingen under alfategnet til høyre i inntastingslinjen (siste tegn, ved siden av pi)

Lenke til kommentar

Heisann, kan begynne med å si at jeg er steike usikker på om jeg poster dette på rett plass, så beklager om dette er feil. Jeg er S2 elev på videregående, og jeg skal ha prøvemuntlig. Temaet mitt er Konfirmasjon, og jeg lurer da på hvordan jeg kan få læreplan målene viklet inn i dette på en fin måte. Til nå tenker jeg at det skal være en lek i konfirmasjonen hvor de kaster/sparker en ball, også kan jeg lage en polynom funksjon til dette. Har dere noen ideer/tips til andre ting jeg kan gjøre, eventuellt noen bedre eksempler så bare kom med dem!

 

 

Læreplanmål

 

Algebra

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • finne mønstre i tallfølger og bruke dem til å summere endelige aritmetiske og geometriske rekker og andre rekker, med og uten digitale hjelpemidler 
  • avgjøre om en uendelig geometrisk rekke er konvergent, og beregne summen av rekka 
  • løse praktiske problemer i forbindelse med sparing, lån og avbetalingskjøp ved å bruke rekker 
  • faktorisere polynomer ved hjelp av nullpunkter og polynomdivisjon, og bruke det til å løse likninger med polynomer og rasjonale funksjoner 
  • modellere praktiske problemer ved hjelp av lineære likningssystemer med flere ukjente, og løse dem med og uten digitale hjelpemidler 
Funksjoner

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • derivere polynomfunksjoner, potensfunksjoner, eksponentialfunksjoner og logaritmefunksjoner, og summer, differanser, produkter og kvotienter av disse funksjonene, og bruke kjerneregelen til å derivere sammensatte funksjoner 
  • drøfte forløpet til funksjoner og tolke de deriverte i praktiske sammenhenger ved å bruke førstederiverte og andrederiverte 
  • tolke grunnleggende egenskaper til en funksjon ved hjelp av grafen 
  • løse økonomiske optimeringsproblemer i forbindelse med inntekts-, kostnads- og etterspørselsfunksjoner, og regne ut og bruke grensekostnader og grenseinntekter i enkle modeller 
  • modellere eksponentiell og logistisk vekst ved å bruke eksponentialfunksjoner og logaritmefunksjoner 
  • beregne arealet under grafer ved hjelp av digitale hjelpemidler og tolke det i praktiske situasjoner
Lenke til kommentar

Jeg er S2 elev på videregående, og jeg skal ha prøvemuntlig. Temaet mitt er Konfirmasjon,

Tviler på om du finner noen sensor som er spesielt interessert i Konfirmasjon. De er nok mer interessert i dine matematikk-kunnskaper. Om dine linker til temaet er litt spinkle eller søkte vil de neppe henge seg opp i.

 

Men for meg ville temaet sparing, lån og avbetalingskjøp (knyttet til bruk av pengegaver) være et naturlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Hei.

Skal derivere funksjonen g(x)= sin^2 x - cos^2 x. Trenger hjelp til hvordan jeg går frem her. Vet at dersom det hadde stått + og ikke - så hadde den deriverte blitt 0. 

 

 

Deriver ledd for ledd som vanlig og bruk kjerneregelen på hvert ledd.

 

Edit: Evt. produktregelen, begge deler funker.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hypergeometrisk er jo strengt tatt det mest riktige, men siden utvalget er så stort og du trekker ut såpass få kan du trygt tilnærme med gunstige delt på mulige. Faktisk ville jeg si at å tilnærme demonstrerer en bedre forståelse av statistikk.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor man tilnærmer ved å bruke gunstige delt på mulige. 

 

10/5 379 616 , det er jo bare 1 av 10 som er gunstige .. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor man tilnærmer ved å bruke gunstige delt på mulige. 

 

10/5 379 616 , det er jo bare 1 av 10 som er gunstige .. 

Dette er ikke "gunstige på mulige".

 

Det er heller slik at du har 10 rekker som hver har 1/5 379 616 sanns for å være den rette.

 

(Og dette er ingen tilnærming, men et eksakt svar)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...