Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Bevis at på en arbeidsplass med 29 tilsette må mist tre av de tilsette ha fødselsdag i samme måned.
Hvordan i alle dager kan jeg bevise det? Tenkte å bare dele 29 på 12, så får jeg 2.4. Det runder man vel opp til 3 sider det er personer man snakker om? Eller er jeg helt på villspor nå? Har egentlig aldri forstått det med bevismetoder skikkelig. icon_rolleyes.gif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, det jeg mente var at du skal få Integralet fra -7 til 7 av 2f(x) - 8 g(x), ikke 4f(x) -16g(x). Derfra tror jeg jeg ville delt det opp i et integral av f(x) og et av g(x), men det er bare en innskytelse.

Beklager, har vanskelig for å forklare det. Har prøvd flere metoder men stanger hodet i veggen, svaret skal være et heltall - hvilket er det du kommer fram til med din metode? :)

Lenke til kommentar

Er på mobilen nå, så LaTex blir litt vanskelig, men jeg kan forsøke. Som sagt blir det Integralet fra minus sju til sju av 2f(x) - 8g(x). Deler opp så dette er lik Integralet av 2f(x) minus Integralet av 8g(x). Fra definisjonen av en lik og en odde funksjon er dette lik to ganger integralet fra null til sju av 2f(x) eller fire ganger integralet fra null til sju av f(x). Integralet er jo lik arealet under grafen, som igjen er lik gjennomsnittlig funksjonsverdi ganger x-verdien, så du ender opp med 4*7*7. Artig oppgave.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett inn y = 27 - 3x i den første likningen. Da får du x^2 er lik et tall. For å finne x tar du kvadratroten på begge sider, og får at x er to verdier (positiv og negativ verdi for samme tall). Så finner du y for de to verdiene i den andre likningen, og ender opp med to punkter.

Takk for kjapt svar!

Vil det da si at;

 

x^2 + 27 - 3x = 169, eller x^2 + (27 - 3x)^2 = 169?

Lenke til kommentar

matrise 4x4: Er det fortere å gjøre den om til trappeform så finne determinanten eller finne direkte? Og, er det samme måte man skal gjøre det på, bare man har med mange nuller å gjøre? Har ennå ikke gjort gjennom trappeform,men er usikker om det er krav om vi skal kunne det eller ei.

Lenke til kommentar

Hei

 

I en oppgave har jeg fått oppgitt rekka 2000 + 1000 + 500 ... + 125/128

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange ledd det er i rekka?

 

Jeg regner med du ser at hvert ledd i rekken er det forrige leddet ganget med 0.5. Dermed må du regne ut hvor mange ganger du må mange 2000 med 0.5 for å få 125/128. Tenk så gjennom om dette er antall ledd i rekken.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...