Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har snart matteeksamen, og har rundet opp en del oppgaver som jeg ikke skjønner. Scannet de inn på pc'en og limte inn i Paint, så ser litt jalla ut, men hadde satt stor pris på å bli fortalt hvordan man skal gjøre de. Skjønner det er mange oppgaver, så hvis dere bare har tid til å hjelpe med noen av dem, og ikke alle, så er det okay. Har skrevet hvilket "emne" hver av oppgavene dreier seg rundt, for litt kontekst.

 

Jeg har sittet og tenkt mye på hver oppgave og er stuck, så ville satt pris på en grundig forklaring av hvordan man løser oppgavene, fremfor hinting. Har allerede prøvd hardt, lover!

 

j3vTqOa.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til med å finne noen som har lyst til å bruke kvelden sin på å gjøre hele leksa di. Gratis.

 

Jeg studerer som privatist, har ikke lekser. Har gjort omtrent 500-600 oppgaver de siste månedene for eksamensforberedelse, disse er blant de få jeg sliter med og ikke får til. Om du ikke vil hjelpe er det synd, men dette er ting jeg er stuck på.

Endret av Error
Lenke til kommentar

 

Lykke til med å finne noen som har lyst til å bruke kvelden sin på å gjøre hele leksa di. Gratis.

 

Jeg studerer som privatist, har ikke lekser. Har gjort omtrent 500-600 oppgaver de siste månedene for eksamensforberedelse, disse er blant de få jeg sliter med og ikke får til. Om du ikke vil hjelpe er det synd, men dette er ting jeg er stuck på.

 

hadde du kjøpt en six-pack til meg, skulle jeg sitti utover natta og kost mg m/ øl og matte :=)

Lenke til kommentar

 

 

Lykke til med å finne noen som har lyst til å bruke kvelden sin på å gjøre hele leksa di. Gratis.

 

Jeg studerer som privatist, har ikke lekser. Har gjort omtrent 500-600 oppgaver de siste månedene for eksamensforberedelse, disse er blant de få jeg sliter med og ikke får til. Om du ikke vil hjelpe er det synd, men dette er ting jeg er stuck på.

 

hadde du kjøpt en six-pack til meg, skulle jeg sitti utover natta og kost mg m/ øl og matte :=)

 

 

Janhaa.no - Ølsningsforslag. :D

Lenke til kommentar

 

Lykke til med å finne noen som har lyst til å bruke kvelden sin på å gjøre hele leksa di. Gratis.

 

Jeg studerer som privatist, har ikke lekser. Har gjort omtrent 500-600 oppgaver de siste månedene for eksamensforberedelse, disse er blant de få jeg sliter med og ikke får til. Om du ikke vil hjelpe er det synd, men dette er ting jeg er stuck på.

 

Om du sier hva du har prøvd på en enkelt oppgave, så kan jeg hjelpe med den oppgaven.

Lenke til kommentar

 

 

 

Lykke til med å finne noen som har lyst til å bruke kvelden sin på å gjøre hele leksa di. Gratis.

 

Jeg studerer som privatist, har ikke lekser. Har gjort omtrent 500-600 oppgaver de siste månedene for eksamensforberedelse, disse er blant de få jeg sliter med og ikke får til. Om du ikke vil hjelpe er det synd, men dette er ting jeg er stuck på.

 

hadde du kjøpt en six-pack til meg, skulle jeg sitti utover natta og kost mg m/ øl og matte :=)

 

 

Janhaa.no - Ølsningsforslag. :D

 

haha...den likte jeg Aleks :=)

Lenke til kommentar

Edit: Har løst oppgave 6 og 17. Stuck på Oppgave 8.

 

 

 

Må finne formler som dette:

 

y = ax2 + bx+ c

y' = mx + b

y'' = m

 

Hvis vi bytter inn hvor

 

  • s = displacement
  • v = velocity
  • t = time
  • u = initial velocity
  • a = acceleration

 

Så tror jeg det blir noe som dette..?

 

s = vt2 + bt + u

 

v = at + u

 

a = a

 

Men hva skal man gjøre etter det?

 

 

Endret av Error
Lenke til kommentar

Oppgave nr 6 var enkel, lurer på om jeg har bommet og det var oppgave 6 i et annet kapittel eller noe... Uansett.

 

@Quadro:

 

La oss starte med oppgave 17.

 

 

Det jeg gjør først er å derivere funksjonen og får:

 

y' = 2ax + b

 

y' er gradienten, og det står at på punkt P(2, 6) er den 7.

 

7 = 2a(2) + b

7 = 4a+b

 

Siden vi har tre ukjente vil vi rearrangere sånn at en ukjent er lik noe annet. F.eks:

 

b = 7 - 4a

 

Vi kan sette det inn i det originale uttrykket og få:

 

y = ax^2 + (7 - 4a)x + c

 

Og nå begynner jeg å bli litt usikker. Det jeg prøvde var å sette opp to ligninger (for de to punktene) og løse de to som et sett.

 

For P(6, 2)

 

6 = 4a + 14 - 8a + c

4a = 8 + c

 

For P(16, 3)

 

 

 

ooog jeg løste den. Har satt inn for feil variabel alle gangene jeg har løst den før...

 

Jaja, hjelper å skrive ut på PC for å oppdage feil. Skal spise lunsj nå, men kommer tilbake og fortsetter nedover listen etterpå. Forhåpentligvis går det samme vei på de neste oppgavene og.

 

Bortsett fra 4! Jeg har overhodet ikke peiling hvordan man integrerer integraler med naturlige logaritmer, som har flere ledd. Matteboken min forklarer det rett og slett ikke (lurer på om det er en trykkfeil eller noe..? Er absolutt null forklaring). Ingen eksempler, ingen tekst, ingen formler. Har søkt mye på google og sett på youtube men forstår ikke. Så, kan noen forklare hvordan man gjør oppgavene i oppgave 4 mens jeg holder på å løse de andre?

 

 

Du kan starte med substitusjon i oppgave 4a). hvor u=e^x+3 og du/dx= e^x ----> du= e^x dx, erstatter du alt får du integralet av u^2 du. Deretter er det bare å bruke integrasjonsregelen med potens.

Lenke til kommentar

Edit: Har løst oppgave 6 og 17. Stuck på Oppgave 8.

 

 

 

Må finne formler som dette:

 

y = ax2 + bx+ c

y' = mx + b

y'' = m

 

Hvis vi bytter inn hvor

 

  • s = displacement
  • v = velocity
  • t = time
  • u = initial velocity
  • a = acceleration

 

Så tror jeg det blir noe som dette..?

 

s = vt2 + bt + u

 

v = at + u

 

a = a

 

Men hva skal man gjøre etter det?

 

 

Hva ber oppgaven deg om å finne, og hva har du funnet?

Lenke til kommentar

Err, da har jeg vel egentlig allerede løst oppgaven..?

 

 

 

a = a

 

Integrerer det og blir:

 

v = at + c

 

Hvor c er u, så

 

v = at + u

 

Integrerer det blir:

 

s = 0.5at2 + ut + c

 

Men siden man går gjennom origin når t=0, så er c = 0. Så:

 

s = 0.5at2 + ut

 

Og det er alt jeg trenger.

 

 

 

Okay, så oppgave 9. De spør om jeg kan bevise at:

 

y'' = -9y

 

 

 

 

y = Asin3x + Bcos3x

 

Deriverer hvert uttrykk med produktregelen og får:

 

y' = Acos3x + A'sin3x - Bsin3x + B'cos3x

 

Deriverer hvert uttryk med produktregelen igjen. Får:

 

y'' = -Asin3x + A'cos3x + A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - B'sin3x - B'sin3x + B''cos3x

 

Simplifiserer og får:

 

y'' = -Asin3x + 2A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - 2B'sin3x + B''cos3x

 

Hva gjør jeg etter dette?

 

Prøvde følgende men gir ikke mye mening

 

Gå tilbake til y og ganger med -9

 

-9y = -9Asin3x - 9Bcos3x

 

Hvis vi setter inn de to funksjonene uthevet i fet tekst i formelen y'' = -9y, får vi:

 

-Asin3x + 2A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - 2B'sin3x + B''cos3x = -9Asin3x - 9Bcos3x

 

Som kan simplifiseres til:

 

2A'cos3x + A''sin3x - 2B'sin3x + B''cos3x = -8Asin3x - 8Bcos3x

 

Men hva hjelper det...?

 

 

Endret av Error
Lenke til kommentar

Err, da har jeg vel egentlig allerede løst oppgaven..?

 

 

 

a = a

 

Integrerer det og blir:

 

v = at + c

 

Hvor c er u, så

 

v = at + u

 

Integrerer det blir:

 

s = 0.5at2 + ut + c

 

Men siden man går gjennom origin når t=0, så er c = 0. Så:

 

s = 0.5at2 + ut

 

Og det er alt jeg trenger.

 

 

 

Okay, så oppgave 9. De spør om jeg kan bevise at:

 

y'' = -9y

 

 

 

 

y = Asin3x + Bcos3x

 

Deriverer hvert uttrykk med produktregelen og får:

 

y' = Acos3x + A'sin3x - Bsin3x + B'cos3x

 

Deriverer hvert uttryk med produktregelen igjen. Får:

 

y'' = -Asin3x + A'cos3x + A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - B'sin3x - B'sin3x + B''cos3x

 

Simplifiserer og får:

 

y'' = -Asin3x + 2A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - 2B'sin3x + B''cos3x

 

Hva gjør jeg etter dette?

 

Prøvde følgende men gir ikke mye mening

 

Gå tilbake til y og ganger med -9

 

-9y = -9Asin3x - 9Bcos3x

 

Hvis vi setter inn de to funksjonene uthevet i fet tekst i formelen y'' = -9y, får vi:

 

-Asin3x + 2A'cos3x + A''sin3x - Bcos3x - 2B'sin3x + B''cos3x = -9Asin3x - 9Bcos3x

 

Som kan simplifiseres til:

 

2A'cos3x + A''sin3x - 2B'sin3x + B''cos3x = -8Asin3x - 8Bcos3x

 

Men hva hjelper det...?

 

 

A og B er bare konstanter. Du skal ikke bruke produktregelen her. Men husk på kjerneregelen, og et hint: Kjernen din er det som står inni sin og cos. For øvrig har du tenkt riktig, oppgaven ber deg jo sjekke om -9y faktisk er lik y'', så det å sette dem lik hverandre er vel ikke så dumt.

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...