Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Jeg vil si nei til det spørsmålet. Faktoriser parentesene.

n(n-1)(n+1)(n+2)

 

Men nå star jeg fast...

 

 

På tallinjen så er alle heltall delelig med 1, hvert andre heltall delelig med 2, hvert tredje delelig med 3, hvert 4 delelig med 4 osv. Se hvilke faktorer det vil gi når du ganger sammen fire påfølgende tall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg vil si nei til det spørsmålet. Faktoriser parentesene.

n(n-1)(n+1)(n+2)

 

Men nå star jeg fast...

 

 

På tallinjen så er alle heltall delelig med 1, hvert andre heltall delelig med 2, hvert tredje delelig med 3, hvert 4 delelig med 4 osv. Se hvilke faktorer det vil gi når du ganger sammen fire påfølgende tall.

 

 

Jeg skulle likt å vite fortsettelsen. Jeg kan se hvorfor den er delelig med 12, men hvor den siste faktoren 2 kommer fra i dette resonnementet er beyond me. Null stress med induksjon, dog.

 

Hvis argumentet er 4*3*2=24 mener jeg at den siste toeren allerede er "brukt" idet du har funnet at produktet er delelig med 4, på samme vis som at 4n^2=2*2*n*n ikke alltid er delelig med 4*2=8 (trivielt moteksempel er n=1).

 

Jeg kan se at hvis du har et tall som kan faktoriseres som produktet av k etterfølgende tall vil det være delelig på en "fellesnevner" blant de k faktorene. Da bedrives ingen gjenbruk av faktorer. At dette tallet er delelig på k! derimot, krever begrunnelse - hvertfall i min verden :)

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å vite fortsettelsen. Jeg kan se hvorfor den er delelig med 12, men hvor den siste faktoren 2 kommer fra i dette resonnementet er beyond me. Null stress med induksjon, dog.

 

Hvis argumentet er 4*3*2=24 mener jeg at den siste toeren allerede er "brukt" idet du har funnet at produktet er delelig med 4, på samme vis som at 4n^2=2*2*n*n ikke alltid er delelig med 4*2=8 (trivielt moteksempel er n=1).

 

 

Du vet at et av disse tallene er en multippel av 2, du vet at et annet er en multippel av 3 og du vet at et annet er en multippel av 4. Da må produktet av disse være en multippel av 24. Du bruker ikke opp en toer-faktor ved å si at den er delelig på fire, det er jo to ulike tall som gir opphav til toer-faktoren og firer-faktoren.

 

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener når det gjelder 4n^2. Den er selvsagt bare garantert delelig med 2 og 4. Hvor skulle det ekstra totallet kommet fra?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Jeg skulle likt å vite fortsettelsen. Jeg kan se hvorfor den er delelig med 12, men hvor den siste faktoren 2 kommer fra i dette resonnementet er beyond me. Null stress med induksjon, dog.

 

Hvis argumentet er 4*3*2=24 mener jeg at den siste toeren allerede er "brukt" idet du har funnet at produktet er delelig med 4, på samme vis som at 4n^2=2*2*n*n ikke alltid er delelig med 4*2=8 (trivielt moteksempel er n=1).

 

 

Du vet at et av disse tallene er en multippel av 2, du vet at et annet er en multippel av 3 og du vet at et annet er en multippel av 4. Da må produktet av disse være en multippel av 24. Du bruker ikke opp en toer-faktor ved å si at den er delelig på fire, det er jo to ulike tall som gir opphav til toer-faktoren og firer-faktoren.

 

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du mener når det gjelder 4n^2. Den er selvsagt bare garantert delelig med 2 og 4. Hvor skulle det ekstra totallet kommet fra?

 

 

Du vet at 4n^2 er et multippel av 2, men også 4, og med det samme resonnementet som det virket som du ville ha (eller, jeg trodde du ville ha... om du syns det høres bedre ut ;) ) ville du da kunnet kombinere beviset for divisjon med 2 og 4 til at tallet var delelig med 8. Dog ser jeg poenget med den siste setningen i det første avsnittet, nemlig at hvis du har 4 etterfølgende tall vil ett av dem være delelig med 4. Da er fortsatt 1 av de 3 øvrige delelig med 2, og sammen med faktoren 3 får du ut 24.

 

Den detaljen bør dog nevnes, for om man faktisk tenker at den 'manglende' toerfaktoren kan hentes rett ut fra 4 er det en liten skivebom.

Lenke til kommentar

 

 

Første tall i følga er chart?cht=tx&chl=x_0. Formelen sier da at chart?cht=tx&chl=x_1 = 3x_0, chart?cht=tx&chl=x_2 = 3x_1 = 3 \cdot 3 x_0 = 3^2 x_0. Hvordan fortsetter mønsteret?

Takk! Neste blir da x3=33x0

Men hva betyr xn+1 i denne settingen da?

 

Ledd nr n+1.

x n+1 = 3* xn (rekursiv formel) eller x n+1 =3(n+1)*x0 (eksplisitt formel)

 

Takk så mye :)

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg strever med..:

"Sannsynet for at Knut bruker mer enn 2 timer på lekser er 0.60. Sannsynet for at Ola bruker mer enn 2 timer på lekser er 0.75. Viss Knut bruker mer enn 2 timer på leksene, er sannsynet 0.80 for at også Ola gjør det."

- Hva er sannsynet for at minst én av de bruker mer enn 2 timer?

 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå fram. Prøve å ta 1-(sannsynet for at ingen av de brukte 2 timer), men jeg greidde det ikke. Har forresten lært om sannsyn på vilkår, totalt sannsyn og bayes-setningen. ;)

 

Blir såååå takknemmelig for tips/hjelp! :w00t:

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg strever med..:

"Sannsynet for at Knut bruker mer enn 2 timer på lekser er 0.60. Sannsynet for at Ola bruker mer enn 2 timer på lekser er 0.75. Viss Knut bruker mer enn 2 timer på leksene, er sannsynet 0.80 for at også Ola gjør det."

- Hva er sannsynet for at minst én av de bruker mer enn 2 timer?

 

Jeg aner ikke hvordan jeg skal gå fram. Prøve å ta 1-(sannsynet for at ingen av de brukte 2 timer), men jeg greidde det ikke. Har forresten lært om sannsyn på vilkår, totalt sannsyn og bayes-setningen. ;)

 

Blir såååå takknemmelig for tips/hjelp! :w00t:

 

Sett opp 2 hendelser, f.eks. K og O, og uttrykk de tre verdiene som er gitt i oppgaven matematisk (f.eks. P(O)= osv).

Deretter setter du opp matematisk det du skal finne.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et par spørsmål om omdreiningslegemer i forbindelse med denne oppgaven:

 

Du har en kulekalott av høyde h og radius a i en kule med radius r . Finn volumet til kulekalotten, uttrykt ved a og h, ved å rotere et passende plant område om en passende akse. Du kan anta at h ≤ r .

 

For å få et slikt legeme, kan man rotere funksjonsuttrykket: y = sqrt(r^2-x^2). Men når man skal finne volumet av det legemet som dreies om y-aksen, må jeg da bruke skivemetoden for y? Er det også slik generelt: dreies det om y-aksen, må jeg bruke skivemetoden for y og motsatt? Virker som at jeg finner volumet for en hel kule når jeg bruker skvisemetoden for x, altså: integralet av pi*(y)^2*dx. Om jeg derimot bruker y, blir integralet riktig, altså integralet av pi*(r^2-y^2)*dy.

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...