Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Slik har jeg prøvd å regne ut

 

(2a+3)2(ba)3(4b)-1 =

a(b2a)2

 

(4a2+9)(b3a3) =

a(b4a2)+4b

 

(4a*a+9)(b*b*b*a*a)

a(b*b*b*b*a*a)+4b

 

Jeg har prøvd å stryke ut bokstaver opp mot hverandre, men er veldig usikker på om jeg har regnet rett.

Svaret jeg fikk ble

 

a2+9a= a2+3a

6+b 2+b

Endret av QuickBen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, jeg er så lite sikker som det går ann på matte :/ men trodde man måtte gjøre om om man flyttet ned?

 

Husk at (4b)^-1=1/(4b). Du ganger altså med den omvendte brøken.

 

Lurer på noe angående ulikheter. Nå har jeg løst en del oppgaver og har forstått det slike at når du har tegnet nullpunkt kjema så er det mellom nullpunktene på den siste linja som er svarene. Nå har de blandet inn brøk, og her er det omvendt ser det ut til. Noen som kan forklare litt nærmere?

 

Det er ingen automatikk i at "det mellom nullpunktene" er svaret. Du må se på den originale ulikheten. Skal det uttrykket du har faktorisert være større enn eller mindre enn 0?

Lenke til kommentar

Lurer på noe angående ulikheter. Nå har jeg løst en del oppgaver og har forstått det slike at når du har tegnet nullpunkt kjema så er det mellom nullpunktene på den siste linja som er svarene. Nå har de blandet inn brøk, og her er det omvendt ser det ut til. Noen som kan forklare litt nærmere?

En brøk kan skifte fortegn på to måter, enten ved å bli null eller den kan "hoppe" fra minus til pluss fordi nevneren er null. Se på 1/X. Uttrykket et aldri lik null, men skifter fortegn i null fordi nevneren gjør det, men selve brøken er ikke definert i null.

Lenke til kommentar

"Et trafikklys lyser grønt 24 sekunder i minuttet, oransje 6 sekunder per minutt og rødt 30 sekunder per minutt.Du kjører gjennom lyskrysset hver morgen i fem dager."

 

"Hvor stor er sannsynligheten for at det lyser oransje idet du ankommer på minst en dag i løpet av de fem?"

 

Noen som kan forklare meg? Hvilken formel skal brukes? Har et forslag på:

P(oransje) = 1-Y(ikke oransje) = 1-(9/10)^4 = 1-0,6561 = 0,3439. Forslag?

Lenke til kommentar

"Et trafikklys lyser grønt 24 sekunder i minuttet, oransje 6 sekunder per minutt og rødt 30 sekunder per minutt.Du kjører gjennom lyskrysset hver morgen i fem dager."

 

"Hvor stor er sannsynligheten for at det lyser oransje idet du ankommer på minst en dag i løpet av de fem?"

 

Noen som kan forklare meg? Hvilken formel skal brukes? Har et forslag på:

P(oransje) = 1-Y(ikke oransje) = 1-(9/10)^4 = 1-0,6561 = 0,3439. Forslag?

Det var jo fem dager. Så hvorfor opphøye i fjerde? Velg heller i femte.

Lenke til kommentar

Slik har jeg prøvd å regne ut

 

(2a+3)2(ba)3(4b)-1 =

a(b2a)2

 

(4a2+9)(b3a3) =

a(b4a2)+4b

 

(4a*a+9)(b*b*b*a*a)

a(b*b*b*b*a*a)+4b

 

Jeg har prøvd å stryke ut bokstaver opp mot hverandre, men er veldig usikker på om jeg har regnet rett.

Svaret jeg fikk ble

 

a2+9a= a2+3a

6+b 2+b

 

 

regnet ut det på nytt, med +4b under brøkstreken.

Nå ble svaret :

 

9a

b2

Lenke til kommentar

 

Slik har jeg prøvd å regne ut

 

(2a+3)2(ba)3(4b)-1 =

a(b2a)2

 

(4a2+9)(b3a3) =

a(b4a2)+4b

 

(4a*a+9)(b*b*b*a*a)

a(b*b*b*b*a*a)+4b

 

Jeg har prøvd å stryke ut bokstaver opp mot hverandre, men er veldig usikker på om jeg har regnet rett.

Svaret jeg fikk ble

 

a2+9a= a2+3a

6+b 2+b

 

 

regnet ut det på nytt, med +4b under brøkstreken.

Nå ble svaret :

 

9a

b2

 

 

Det stemmer ikke. Som sagt tidligere skal det ikke være +4b i nevneren, men *4b. Det skyldes at (4b)^-1=1/(4b). Dermed ganges ((2a+3)^2(ba)^3)/(a(b2a)^2) med 1/4b og du får 4b(a(b2a)^2) som ny nevner.

 

For øvrig kan du ikke stryke på den måten du gjør når du har ledd i uttrykket. Det må faktoriseres fullstendig.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er gitt følgende oppgave

 

3c5fd5ec67.png

 

For å bestemme konstantene tenker vi kan bruke ett likningsett med tre ukjente. Problemet er at jeg kun finner to av dem der I) f(0) = L - c*e^(-k*0) = 700 , II) f(10) = L - c*e^(-k*10) = 1200.
Jeg klarer ikke å se den siste likningen. Jeg tenkte at siden siden t -> uendelig, så vil eksponenten til e alltid være negativ og e vil gå mot null - men får ikke dette til å stemme. Noen innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...