Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Vis hva du får når du faktoriserer likninen Pentel skrev, du har nok ikke faktorisert riktig. I oppgave a) satt du vel den deriverte av funksjonen lik null?

Oppgave a)

 

h = -5t2 + 20t

h = -5(t2-4t)

h = -5(t2-4t+22-22)

h = -5 (t-2)2-4

h = -5 (t-2)2 + 20

 

y er maks når t = 2

 

Oppgave b er helt uforståelig. Hjelp, hjelp!

 

Se johanB sitt svar på oppgave b. Forøvrig har du løst oppgave a feil (ledd 4 er ikke lik ledd 5).

 

chart?cht=tx&chl=h_{max}

finner du der

chart?cht=tx&chl=h' = 0

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tusen takk! Men hvordan ser jeg hvilken tall hører til hvem? altså - L - 2M = 5 , ossen vet jeg at det hører til M = 2? altså at det hører til sin og ikke cos?

 

Dette ser du av Yp= Ke^x - Lcos(x) + Msin(x)

 

Når du da regner ut at M = 2 ser du tilbake på Yp og ser at den tilhører Msin(x). K, L og M er jo kun konstanter som du har navngitt i Yp.

 

- L - 2M = 5 og -2L + M = 0 er kun et ligningset med to ukjente. Den første er laget ut av cosinus leddene og den andre av sinus leddene. Uansett hvordan denne løses vil L tilhøre cosinus og M tilhøre sinus.

 

Forstod ikke spørsmålet ditt 100%, men håper dette ga litt klarhet.

 

 

okay, men det som var forvvirende er både L og M inngår i sammen ligning f.eks -2M - L = 5, hvordan kan jeg se at vi regner M / L?

Lenke til kommentar

 

 

chart?cht=tx&chl= \int (1-\frac{2}{x} )dx = \int 1 dx - \int \frac{2}{x} dx = x - 2\ln(x)

 

Kan sikkert gjøre dette på flere måter, men dette er sikkert det letteste.

 

tusen takk! jeg skjønte ossen du gjorde det nå, men nå har jeg en ny oppg, jeg skal integrerere 1/(x^2 - x)

men jeg skjønner ikke ossen jeg skal få dette til å gå? skal jeg sette u= x^2 - x , U' = 2x - 1? også sette Du/2x-1?

 

 

Her ville jeg nok gått for delbrøkoppspalting

 

 

 

 

oppg er (x^2 - x) * y' + y = 0 der Y(2) = 1 , jeg skal løse initialverdiproblem.

 

Jeg har kommet fram til Y = C1 * x/(x-1)

 

men når jeg skal løse initialverdiproblem. der Y(2) = 1

 

skal jeg sette x = 2 , også funksjonen = 1?

 

altså C1 * 2/(1-2)=1

 

Det gir oss -2C1 = 1

og da får vi C1 = -1/2

 

da kan jeg sette det inn i ligningen jeg fant Y = -1/2x / (1-x)

ser dette riktig ut?

 

kan jeg heller skrive det som -x/2(1-x) ? tusen takk

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

En kjapp huskeregel på substitusjon er at:

 

Nevnerens xn n'te grad må være lik teller xn-1 eller omvendt fordi du skal stryke x mot x når du substituerer.

Har du (4x)/(x2 +3) så kan du se at den deriverte til nevneren blir 2x, og med brøkregel kan du forkorte ut begge x'er oppe og nede for så å trekke ut konstanten som blir resttallet etter forkortingen. Samme regel kan brukes om du har røtter og du ser at du kan forkorte x-verdier med seg selv

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med sannsynlighet!

 

Hei, trenger hjelp med en oppgave!

På et bord står det en rød skål og en blå skål. I den røde skåla er det tre segimenn og to seigdamer, mens det i den blå skåla er to seigmenn og fire seigdamer.

Tenk deg at du velger tilfeldig to ''seigpersoner'' fra den blå skåla.

a) Hva er sannsynligheten for at du får: To ''seigpersoner'' av samme ''kjønn'' hvis du velger fra den røde skåla?

Hva jeg har gjort: 2/5 * 1/4 + 3/5 * 2/4

b) Tenk deg så at du velger tilfeldig en av de to skålene, og så tar tilfeldig to ''seigpersoner'' fra den skåla du valgte.

Hva er sannsynligheten for at du nå får to ''seigpersoner'' av samme ''kjønn''?

Hva jeg har gjort: 1/2 * 7/15 + 1/2 *2/5

c) Du fikk to ''seigpersoner'' av samme ''kjønn''.

Hva er sannsynligheten for at du valgte dem fra den blå skåla?

Hva jeg har gjort: 1/2 * 7/15 / (13/30)

Er dette rett? Hvordan gjør jeg disse oppgavene?

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Binomisk forsøk:

 

Hadde en oppgave (270. b) som lød at det var 5 spillere som skulle skyte på mål og scorer mål på 8/10 straffespark.

Fant sannsynligheten for at minst èn av spillerne bommer ved å ta 1 - sannsynligheten for at alle 5 scorer på straffesparkene.

1-(P5).

 

På en annen oppgave videre (271.b)var det også minst, hvor det var sannsynligheten for at ei ble kontrolllert minst to ganger på en måned på bussen. Her trodde jeg det var samme som den over, tok 1-P(sannsynlighet for å bli tatt to ganger). Prøvde også med tatt en gang, 1-P(en gang), men ble jo feil.

 

Fant så ut at det var: 1 - P(0 ganger) - P(1 gang) som ga P(minst 2). Men skjønner ikke, siden hvorfor var det ikke samme på forrige oppgaven da, måtte ta 1 - P(0 scorer) eller 1 scorer eller hva det nå blir, for å finne minst?

Lami: Kunne du gitt oppgaveteksten? Er litt lettere å forstå da.

 

[

image.jpg

image.jpg

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Hadde en oppgave (270. b) som lød at det var 5 spillere som skulle skyte på mål og scorer mål på 8/10 straffespark.

Fant sannsynligheten for at minst èn av spillerne bommer ved å ta 1 - sannsynligheten for at alle 5 scorer på straffesparkene.

1-(P5).

 

På en annen oppgave videre (271.b)var det også minst, hvor det var sannsynligheten for at ei ble kontrolllert minst to ganger på en måned på bussen. Her trodde jeg det var samme som den over, tok 1-P(sannsynlighet for å bli tatt to ganger). Prøvde også med tatt en gang, 1-P(en gang), men ble jo feil.

 

Fant så ut at det var: 1 - P(0 ganger) - P(1 gang) som ga P(minst 2). Men skjønner ikke, siden hvorfor var det ikke samme på forrige oppgaven da, måtte ta 1 - P(0 scorer) eller 1 scorer eller hva det nå blir, for å finne minst?

 

Her handler det bare om å innse at "Minst en" betyr alt unntaii null, mens "minst to" betyr alt unntatt null og en

Lenke til kommentar

Jeg har en oppg:

 

differensial ligning

 

xy' + y = 4cos 4x x > 0

 

Er usikker på hvordna jeg skal løse denne oppg! siden det står x > 0 her.

 

kan noen forklare meg framgangsmåten?

skriv

 

y' + (y/x) = (4/x)*cos(4x)

og

bruk integrerende faktor

IF: int dx/x = ln|x|

exp(ln|x|) = x

x*y' + y = 4cos(4x)

DVs

int (y*x)' = y + x*y'

dermed

y*x = int 4cos(4x) dx

 

osv...

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Hei :)

Trenger litt hjelp med b og c .. anyone? :)

du har da funnet nemlig f'(x) og f''(x) ?? da er det bare å sette inn..

 

chart?cht=tx&chl=f'(x) = \frac{1}{2}x^2+2x
chart?cht=tx&chl=f''(x) = x+2

 

Vi finner eventuelle topp - og bunnpunkter ved å sette f'(x) = 0

 

og vendepunkt ved å sette f''(x) = 0

Endret av JohanB
Lenke til kommentar

 

Jeg har en oppg:

 

differensial ligning

 

xy' + y = 4cos 4x x > 0

 

Er usikker på hvordna jeg skal løse denne oppg! siden det står x > 0 her.

 

kan noen forklare meg framgangsmåten?

skriv

 

y' + (y/x) = (4/x)*cos(4x)

og

bruk integrerende faktor

IF: int dx/x = ln|x|

exp(ln|x|) = x

x*y' + y = 4cos(4x)

DVs

int (y*x)' = y + x*y'

dermed

y*x = int 4cos(4x) dx

 

osv...

 

 

skal det endelige svaret være et tall, eller et utrykk? er ikke helt sikker om jeg forstod hva du mente :(

skal jeg starte med å få y'/y? også resten over på høyreside?

 

JLOfT07.jpg

 

 

dette er det jeg har gjort fra den oppg, vet ikke om det er riktig, eller hva jeg bør rette på! men stopper iallefall opp på slutten der, vet ikke hva det neste steget er å gjøre

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 

Hei :)

Trenger litt hjelp med b og c .. anyone? :)

du har da funnet nemlig f'(x) og f''(x) ?? da er det bare å sette inn..

 

chart?cht=tx&chl=f'(x) = \frac{1}{2}x^2+2x
chart?cht=tx&chl=f''(x) = x+2

 

Vi finner eventuelle topp - og bunnpunkter ved å sette f'(x) = 0

 

og vendepunkt ved å sette f''(x) = 0

 

aha , men hvordan kommer jeg til et svar da? altså hvordan skal jeg regne det ut da?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei :)

Trenger litt hjelp med b og c .. anyone? :)

du har da funnet nemlig f'(x) og f''(x) ?? da er det bare å sette inn..

 

chart?cht=tx&chl=f'(x) = \frac{1}{2}x^2+2x

 

 

chart?cht=tx&chl=f''(x) = x+2

 

 

Vi finner eventuelle topp - og bunnpunkter ved å sette f'(x) = 0

 

og vendepunkt ved å sette f''(x) = 0

aha , men hvordan kommer jeg til et svar da? altså hvordan skal jeg regne det ut da?

Faktoriser dem, så ser du hva x må være for at de må bli null.

Lenke til kommentar

dette er det jeg har gjort fra den oppg, vet ikke om det er riktig, eller hva jeg bør rette på! men stopper iallefall opp på slutten der, vet ikke hva det neste steget er å gjøre

Kanskje ikke like enkelt å se hva Janhaa mener når det skrives i plain-text:

 

chart?cht=tx&chl=x \cdot y' + y = 4cos(4x)\\

 

chart?cht=tx&chl=y' + \frac{1}{x}\cdot y= \frac{4cos(4x))}{x},\qquad\qquad e^{\mu} = e^{\int(\frac{1}{x})dx}=e^{ln(x)}=x

 

chart?cht=tx&chl=y' \cdot x + x \cdot \frac{1}{x}\cdot y = \frac{4cos(4x)}{x} \cdot x,\qquad\qquad \text{ganget med } e^{\mu}=x

 

chart?cht=tx&chl=y' \cdot x + y = 4cos(4x), \qquad\qquad \text{merk at ligningen er reversert}\\

 

chart?cht=tx&chl=\int(xy)'dx = \int(4cos(4x))dx\\

 

chart?cht=tx&chl=y(x)= \frac{\int(4cos(4x))dx}{x}\\

 

chart?cht=tx&chl=y(x)=\frac{sin4x + C_1}{x}

 

Du ser sikkert selv at noen av trinnene enkelt kan hoppes over.

 

Forresten noen som vet hvorfor align-funksjonen til tex er helt bugget her på forumet? Ikke går det å legge til skikkelige mellomrom heller.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Løs ulikhetene ved å bruke fortegnslinjer:

 

2x^2 + 4x + 3 <= 0

 

 

Den har ingen nullpunkter, fordi når jeg putter det inn i ABC-formelen så får jeg kvadratroten av -8, noe som tilsier at uttrykket ikke har noen nullpunkter. I forklaringen er det et eksempel på dette scenarioet, med uttrykket x^2 - 2x + 3 > 0. Da har den heller ingen nullpunkter. I forklaringen står det "Uttrykket er dermed enten positivt for alle verdier av x, eller så er uttrykket negativt for alle verdier av x".

 

Men i denne oppgaven jeg holder på med, så står det i fasit "ingen x passer".

 

???

 

:(

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Løs ulikhetene ved å bruke fortegnslinjer:

 

2x^2 + 4x + 3 <= 0

 

 

Den har ingen nullpunkter, fordi når jeg putter det inn i ABC-formelen så får jeg kvadratroten av -8, noe som tilsier at uttrykket ikke har noen nullpunkter. I forklaringen er det et eksempel på dette scenarioet, med uttrykket x^2 - 2x + 3 > 0. Da har den heller ingen nullpunkter. I forklaringen står det "Uttrykket er dermed enten positivt for alle verdier av x, eller så er uttrykket negativt for alle verdier av x".

 

Men i denne oppgaven jeg holder på med, så står det i fasit "ingen x passer".

 

???

 

:(

 

Uttrykket ditt er alltid større enn null. Men oppgaven er å finne ut når det er mindre enn null. Vel... Da er det jo ingen løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...