Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kunne noen regnet ut dette stykket, og delt svaret? Jeg får ikke svaret mitt overens med fasiten.

 

Regnestykket er som følger:

 

-1/4x2 + 4

 

Jeg får (x-4)(x+4)

 

Fasiten sier -1/4(x-4)(x+4)

 

Oppgaven er å faktorisere uttrykket.

 

(x-4)(x+4) = x^2-4^2=x^2-16, så du ser at ditt svar umulig kan være riktig. Men hvis du ganger det med -1/4 ser du at det blir riktig. Har du funnet røttene og så brukt dette til å faktorisere? I så fall må du huske at faktoriseringen av ax^2+b+c er a(x-x1)(x-x2), ikke bare (x-x1)(x-x2).

Lenke til kommentar

Kunne noen hjelpe meg med disse oppgavene plizz? :-(

 

 

1gx^2+1g(2x) =1g 16 og 61n^2 x+1nx = 1

Ikke for å rakke ned på deg eller være slem, men det er ganske vanskelig å lese hva du mener med de regnestykkene :/ Kanskje du kan bruke codecogs.com/latex/eqneditor.php og gå nede på phpBB og kopiere og lime inn :) eller laste opp et bilde med oppgaven.

 

Edit: har en sterk mistanke om at du jobber med logaritmer, altså ikke 1n eller 1g, men ln og lg ;)

 

Glem det jeg sa helt øverst, klarer å lese :) Må skrive det litt tungvint her fordi det tar litt tid å skrive nedover etter hverandre, men håper du klarer å følge med og skrive bra i boka di ;)

 

chart?cht=tx&chl=lg\, x^2+lg(2x)=2lg\,x +lg2+lg\, x=3\, lgx+lg2
chart?cht=tx&chl=lg\, x^2+lg(2x)=lg16
chart?cht=tx&chl=3lgx=lg16-lg2
chart?cht=tx&chl=lgx=\frac{lg8}{3}
chart?cht=tx&chl=x=10^{\frac{lg8}{3}}=2
Dem meste tror jeg du klarer fint nå :) Husk at ln er den naturlige logaritmen, og må derfor bruke e for å "fjerne" ln
Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

Kunne noen hjelpe meg med disse oppgavene plizz? :-(

 

 

1gx^2+1g(2x) =1g 16 og 61n^2 x+1nx = 1

 

Kjapt tips er å i alle fall skrive de matematiske symbolene riktig. Det heter lg og ln, ikke 1g og 1n. For å løse dem bruker du regelen om at lg(a*b)=lna+lnb. Den gjelder for logaritmene uavhengig av grunntall. Deretter kan du opphøye grunntallet i begge sider (10 for lg og e for ln).

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette er en oppg om differensial ligninger.

 

problemet mitt er denne oppg, Y'' - 2Y' = 6e^x - 5 cos x

 

Jeg har funnet Yh , og skal nå finne Yp og sliter litt med å få det til.

 

Jeg prøver å bruke Yp = Ke^x + kcos x + k sin x

 

Da blir Y' = Ke^x - k1sin x + k2 cos x

 

Y'' = Ke^x - k1cos x - k2 sin x

 

Da setter jeg inn i ligningen og får

 

K3e^x - k1cos x - k2 sin x - 2(ke^x - k1sin x + k2 cos x) = 6e^x - 5 cos x

 

Herfra så sitter jeg fast...

 

noen som kan vise meg ossen jeg løser resten? for å finne k1 , k2 og k3`?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette er en oppg om differensial ligninger.

 

problemet mitt er denne oppg, Y'' - 2Y' = 6e^x - 5 cos x

 

Jeg har funnet Yh , og skal nå finne Yp og sliter litt med å få det til.

 

Jeg prøver å bruke Yp = Ke^x + kcos x + k sin x

 

Da blir Y' = Ke^x - k1sin x + k2 cos x

 

Y'' = Ke^x - k1cos x - k2 sin x

 

Da setter jeg inn i ligningen og får

 

K3e^x - k1cos x - k2 sin x - 2(ke^x - k1sin x + k2 cos x) = 6e^x - 5 cos x

 

Herfra så sitter jeg fast...

 

noen som kan vise meg ossen jeg løser resten? for å finne k1 , k2 og k3`?

Yp=Ke^x-Lcosx+Msinx (Ser ut som du glemte at det står -5cosx)

 

Deriver denne to ganger og sett inn i diff. ligningen. Videre regn ut K, L og M.

Endret av Wemb
Lenke til kommentar

Opg: Integrere( x sqrt(x2+4dx)

 

Jeg sitter fast etter å ha kommet her: integrasjonstegnet (2u1/2du).

 

Spørsmålet er: Hva skal jeg gjøre videre, prøvde å integrere det, men uten hell.

Oppgaven er chart?cht=tx&chl=\int x\sqrt{x^2+4}\: dx , ikke sant?

Greit å vite:
chart?cht=tx&chl=dx=\frac{du}{u'}
chart?cht=tx&chl=\int x^{a}\: dx=\frac{1}{a+1}x^{a+1}+C \; \; , \; \; x\neq -1

 

Hvordan fikk du det? Jeg fikk chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}\int u^{\frac{1}{2}}\: du

Endret av Mathkiller
Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Dette er en oppg om differensial ligninger.

 

problemet mitt er denne oppg, Y'' - 2Y' = 6e^x - 5 cos x

 

Jeg har funnet Yh , og skal nå finne Yp og sliter litt med å få det til.

 

Jeg prøver å bruke Yp = Ke^x + kcos x + k sin x

 

Da blir Y' = Ke^x - k1sin x + k2 cos x

 

Y'' = Ke^x - k1cos x - k2 sin x

 

Da setter jeg inn i ligningen og får

 

K3e^x - k1cos x - k2 sin x - 2(ke^x - k1sin x + k2 cos x) = 6e^x - 5 cos x

 

Herfra så sitter jeg fast...

 

noen som kan vise meg ossen jeg løser resten? for å finne k1 , k2 og k3`?

Yp=Ke^x-Lcosx+Msinx (Ser ut som du glemte at det står -5cosx)

 

Deriver denne to ganger og sett inn i diff. ligningen. Videre regn ut K, L og M.

 

 

Jeg får det ikke helt til å stemme, kan du vise meg utregningen?

Lenke til kommentar

Yp=Ke^x - Lcosx + Msinx Denne deriverer du to ganger til Yp' og Yp''

 

Diff. ligningen er y'' - 2y = 6e^x - 5cos(x)

Skriver om til: Yp'' - 2Yp' = 6e^x - 5cos(x) (Her kommer den 1. deriverte og 2. deriverte inn for Yp' og Yp'' som du har regnet ut)

 

-2Yp' blir da 2*(Ke^x + Lsin(x) - Mcos(x))

 

Videre setter du cos(x) leddene sammen og sin(x) leddene og trekker cos(x) og sin(x) ut.

 

Til slutt vil du sitte igjen med: [-L -2M]cos(x) + [-2L+M]sin(x) - Ke^x = 6e^x - 5cos(x)

Lenke til kommentar

Yp=Ke^x - Lcosx + Msinx Denne deriverer du to ganger til Yp' og Yp''

 

Diff. ligningen er y'' - 2y = 6e^x - 5cos(x)

Skriver om til: Yp'' - 2Yp' = 6e^x - 5cos(x) (Her kommer den 1. deriverte og 2. deriverte inn for Yp' og Yp'' som du har regnet ut)

 

-2Yp' blir da 2*(Ke^x + Lsin(x) - Mcos(x))

 

Videre setter du cos(x) leddene sammen og sin(x) leddene og trekker cos(x) og sin(x) ut.

 

Til slutt vil du sitte igjen med: [-L -2M]cos(x) + [-2L+M]sin(x) - Ke^x = 6e^x - 5cos(x)

 

prøvde noe som heter wolfram, der har de valgt å bruke ke^x + Lcosx + MsinX = -5

 

Yp=Ke^x - Lcosx + Msinx Denne deriverer du to ganger til Yp' og Yp''

 

Diff. ligningen er y'' - 2y = 6e^x - 5cos(x)

Skriver om til: Yp'' - 2Yp' = 6e^x - 5cos(x) (Her kommer den 1. deriverte og 2. deriverte inn for Yp' og Yp'' som du har regnet ut)

 

-2Yp' blir da 2*(Ke^x + Lsin(x) - Mcos(x))

 

Videre setter du cos(x) leddene sammen og sin(x) leddene og trekker cos(x) og sin(x) ut.

 

Til slutt vil du sitte igjen med: [-L -2M]cos(x) + [-2L+M]sin(x) - Ke^x = 6e^x - 5cos(x)

 

prøvde noe som heter wolfram, der har de valgt å bruke ke^x + Lcosx + MsinX = -5

tror du wolfram har rett?

 

Lenke til kommentar

prøvde noe som heter wolfram, der har de valgt å bruke ke^x + Lcosx + MsinX = -5

tror du wolfram har rett?

 

Jeg er selv student, så tror jeg ikke skal stille opp til diskusjon mot walfram alpha. Om du tar med - i regnestykket eller bruker -5 til slutt i ligningsystemet skal vel mest sannsynligvis gi samme svar.

Har du skjønt hvordan du kommer frem til den siste ligningen som gir grunnlaget for å finne K, L og M?

Endret av Wemb
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Kunne noen regnet ut dette stykket, og delt svaret? Jeg får ikke svaret mitt overens med fasiten.

 

Regnestykket er som følger:

 

-1/4x2 + 4

 

Jeg får (x-4)(x+4)

 

Fasiten sier -1/4(x-4)(x+4)

 

Oppgaven er å faktorisere uttrykket.

 

(x-4)(x+4) = x^2-4^2=x^2-16, så du ser at ditt svar umulig kan være riktig. Men hvis du ganger det med -1/4 ser du at det blir riktig. Har du funnet røttene og så brukt dette til å faktorisere? I så fall må du huske at faktoriseringen av ax^2+b+c er a(x-x1)(x-x2), ikke bare (x-x1)(x-x2).

 

Ingen røtter, eller noen ting. Skjønner ikke helt hvordan du angriper oppgaven. Ville vært utrolig snilt av deg om du kunne gjøre regnestykket med funksjonene på forumet (opphøye etc.)

Lenke til kommentar

sliter med å gjøre en substitusjons integral , som jeg har prøvd på 1 time nå, av en eller annen grunn fungerer ikke min vanlige måte å substituere, jeg skal integrerere (x-2)/x.

 

setter U = x - 2 , U' = 1

 

dx = du/1

 

da har vi integralen av U/X * du/1 altså integralen U/x du.

 

da har jeg integralen U * 1/x du , hvordan gjør jeg fra her? alt jeg vet er at svaret skal bli x - 2 log x .

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

 

Kunne noen regnet ut dette stykket, og delt svaret? Jeg får ikke svaret mitt overens med fasiten.

 

Regnestykket er som følger:

 

-1/4x2 + 4

 

Jeg får (x-4)(x+4)

 

Fasiten sier -1/4(x-4)(x+4)

 

Oppgaven er å faktorisere uttrykket.

 

(x-4)(x+4) = x^2-4^2=x^2-16, så du ser at ditt svar umulig kan være riktig. Men hvis du ganger det med -1/4 ser du at det blir riktig. Har du funnet røttene og så brukt dette til å faktorisere? I så fall må du huske at faktoriseringen av ax^2+b+c er a(x-x1)(x-x2), ikke bare (x-x1)(x-x2).

 

Ingen røtter, eller noen ting. Skjønner ikke helt hvordan du angriper oppgaven. Ville vært utrolig snilt av deg om du kunne gjøre regnestykket med funksjonene på forumet (opphøye etc.)

 

chart?cht=tx&chl=-\frac{1}{4}x^2+4=-\frac{1}{4}(x^{2}-16)=-\frac{1}{4}(x+4)(x-4)

Lenke til kommentar

sliter med å gjøre en substitusjons integral , som jeg har prøvd på 1 time nå, av en eller annen grunn fungerer ikke min vanlige måte å substituere, jeg skal integrerere (x-2)/x.

 

setter U = x - 2 , U' = 1

 

dx = du/1

 

da har vi integralen av U/X * du/1 altså integralen U/x du.

 

da har jeg integralen U * 1/x du , hvordan gjør jeg fra her? alt jeg vet er at svaret skal bli x - 2 log x .

 

chart?cht=tx&chl=\frac{x-2}{x} = \frac{x}{x} - \frac{2}{x}

Lenke til kommentar

 

prøvde noe som heter wolfram, der har de valgt å bruke ke^x + Lcosx + MsinX = -5

tror du wolfram har rett?

 

Jeg er selv student, så tror jeg ikke skal stille opp til diskusjon mot walfram alpha. Om du tar med - i regnestykket eller bruker -5 til slutt i ligningsystemet skal vel mest sannsynligvis gi samme svar.

Har du skjønt hvordan du kommer frem til den siste ligningen som gir grunnlaget for å finne K, L og M?

 

Jeg kom fram til - L - 2M = - 5 , som ga meg svaret -3 + 5 = 2 for cosinus

2L - M = 0 som ga meg 1 for sinus.

 

ser det riktig ut?:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...