Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jepp, A er en konstant. Deriver og sett rett inn i diff ligningen og finn ut hva A må være.

 

Her må du nok bruke produktregel

 

kunne jeg spørt hvordan man ser at den ligningen er homogen? altså at man må gange med x?

 

 

Ligningen er inhomogen, men chart?cht=tx&chl= Y_h = Ce^{3x} er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, dvs. i dette tilfelle chart?cht=tx&chl= y''-3y' = 0. Derfor kan det ikke være en partikulær løsning. Dette fikser vi ved å gange med x. Jeg anbefaler at du leser i boken om inhomogene diff. ligninger :)

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, A er en konstant. Deriver og sett rett inn i diff ligningen og finn ut hva A må være.

 

Her må du nok bruke produktregel

 

kunne jeg spørt hvordan man ser at den ligningen er homogen? altså at man må gange med x?

 

 

Ligningen er inhomogen, men chart?cht=tx&chl= Y_h = Ce^{3x} er en løsning på den tilsvarende homogene ligningen, dvs. i dette tilfelle chart?cht=tx&chl= y''-3y' = 0. Derfor kan det ikke være en partikulær løsning. Dette fikser vi ved å gange med x. Jeg anbefaler at du leser i boken om inhomogene diff. ligninger :)

 

hvordan ville du ha derivert e^3x + 3e^3x * x? får det ikkehelt til..

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven:

 

f(x) = x - 4cos2x + 1

 

Finn f'(x) og bruk dette til å finne alle globale ekstremalpunkter for f.

 

Hvordan deriverte jeg cos^2x og hvordan går jeg fram etter det? Antar jeg må finne topp/bunn/nullpunkter? Er vel å sette f'(x) = 0 for å finne topp/bunn. Hva gjør jeg så etter det? Bruker jeg f.eks radianer eller grader?

 

Takk opå forhånd. :)

 

Bumper denne litt.

 

Har nå derivert og funnet ut at f'(x) = 8sinxcosx + 1, som da blir 4sin(2x) + 1 (hvorfor det?)

 

For å finne ekstremalpunkter, setter jeg f'(x) = 0.

 

4sin2x + 1 = 0

4sin2x = - 1

sin2x = -1/4

2x = sin-1(-0.25)

x = -0.126

 

Stemmer dette? Hva gjør jeg nå for å finne topp og bunnpunkt?

 

Edit: Df = [0,2]

Endret av Sharizard
Lenke til kommentar

Dette burde du egentlig klare selv.

 

 

chart?cht=tx&chl= Y_p = Axe^{3x}

chart?cht=tx&chl= Y'_p = A(e^{3x} + 3xe^{3x}) = Ae^{3x}(1+3x)

chart?cht=tx&chl= Y''_p = A(3e^{3x} + 3e^{3x} + 9xe^{3x}) = A3e^{3x}(2+3x)

 

 

Tusen takk! jeg klarte å få løst oppg! :D

 

Neste oppg så står det at "Der Y(0) = 6" , Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre nå, er et nytt oppg, men jeg antar at jeg skal løse differensialligningen, men hva gjør jeg med Y(0) = 6?

 

skal jeg bare løse differensialligningen og finne Y = Yh + Yp , deretter tar jeg Y = 6 med x = 0?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

 


Hvis en mynt kastes to ganger, la Z angi antall ganger man far kron pa det
frste kastet, og la W angi antall ganger man far kron pa begge kastene. Anta na at mynten
er ubalansert slik at sannsynligheten for a fa kron i et kast er 0:4.
a) Finn da simultan sannsynlighetsfordeling for W og Z. Finn ogsa marginalfordelingen
for W og marginalfordelingen for Z. Finn til slutt sannsynligheten for man far mynt
minst en gang i de to kastene
Lenke til kommentar

Det er vel uekte brøk du vil ha? Dvs. chart?cht=tx&chl=\frac{16}{15} eller 15. Ein blanda tal er chart?cht=tx&chl=1 \frac{1}{15}.

 

Prøv Shift+Menu (Set up) og sjå etter Frac Result, som skal stå på d/c, ikkje ab/c, dersom du ikkje vil få svar som blanda tal. Dersom du vil behalde måten den fungerer på i dag, men berre vil ha svaret på ei anna form, så må du bruke F↔D. Det varierer litt frå modell til modell om du kan endre svaret eller ikkje. På min er det sånn:

 

Eg trykker inn 16/15 og får 16/15.

Trykker eg på F↔D, så blir det eit desimaltal, 1.066666667

Trykker eg på Shift + F↔D, så blir det eit blanda tal, chart?cht=tx&chl=1 \frac{1}{15}.

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg grubler litt. Vi har en mattelærer som lærer oss en ting, og gir oss oppgaver på noe som ikke helt samsvarer for å bruke det uttrykket, så jeg står i stampe (igjen)

 

Skjønner egentlig ikke hvordan fasiten på dette stykket

 

s6.gif

 

Kan gi svaret:

s7.gif

 

For jeg har lest meg frem til at det som står i parantesen der kan skrives som:

 

s8.gif

 

Så det jeg får til er:

 

s9.gif

 

Er dette riktig eller feil?

 

Hvordan skal jeg egentlig regne ut dette?

Setter veldig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...