Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

 

Når jeg får oppgitt koordinatene A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1), hvordan kan jeg da finne den minst mulige avstanden mellom punktene? Skal jeg sette inn A og B i avstandsformelen?

 

Ja, sett dem inn i avstandsformelene og finn bunnpunktet.

 

Okei, men hvordan skal jeg finne bunnpunktet? Skal man derviere det som står under kvadratroten?

 

Har jeg begynt riktig her? attachicon.gifMatte1.jpg

 

 

Du har begynt rett, men du har satt en + der det skulle vært en - i rottegnet ditt: (t+1)-(2t-3). Med den korrektsjonen fikk hvertfall ejg riktig svar (selv om jeg personlig ville skrevet svaret som konstant ganget med rottegn).

 

Tusen takk. Jeg fikk riktig svar! Hvilken konstant? Hvordan hadde svaret sett ut hvis jeg hadde skrevet konstat ganget med rottegn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Når jeg får oppgitt koordinatene A=(t,t+2,2t-3) og B=(t-4,2t,t+1), hvordan kan jeg da finne den minst mulige avstanden mellom punktene? Skal jeg sette inn A og B i avstandsformelen?

 

Ja, sett dem inn i avstandsformelene og finn bunnpunktet.

 

Okei, men hvordan skal jeg finne bunnpunktet? Skal man derviere det som står under kvadratroten?

 

Har jeg begynt riktig her? attachicon.gifMatte1.jpg

 

 

Du har begynt rett, men du har satt en + der det skulle vært en - i rottegnet ditt: (t+1)-(2t-3). Med den korrektsjonen fikk hvertfall ejg riktig svar (selv om jeg personlig ville skrevet svaret som konstant ganget med rottegn).

 

Tusen takk. Jeg fikk riktig svar! Hvilken konstant? Hvordan hadde svaret sett ut hvis jeg hadde skrevet konstat ganget med rottegn?

 

 

3*rot(2) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg sliter stort med likninger, og kunne trengt litt hjelp til å forstå tankegangen.

Det er sikkert sabla enkelt, men jeg har ikke gjort dette på år og dag.

Kan noen fortelle meg hva jeg bør gjøre for å løse dette lille stykket?

(2 over 3 - 1 over 2 * 1 hel - 1 over 7)

(2-1) * (1 - 1)
(3-2) 7)

Her er et annet et:

(a+2)(3+b) - a(3+b)

Hvordan går jeg fram for å løse dette?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar

Først og fremst, så er ikke dette likninger. Likninger har ett uttrykk lik noe annet (venstreside = høyreside). Det du antakeligvis skal gjøre her, er å forenkle det ene uttrykket du har, i begge oppgavene. Bruk gjerne tegnet "/" for å markere divisjon, og vær litt lur med parantesene. Eksempelvis tror jeg du mener (2-1)/(3-2) * (1-(1/7)) som betyr

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2-1}{3-2}\cdot(1-\frac{1}{7})

 

Det du vil gjøre da, er å korte ned uttrykket ved å gjøre de operasjonene som er i det (minus, gange og dividere):

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2-1}{3-2}\cdot(1-\frac{1}{7}) = \frac{1}{1}\cdot\frac{7-1}{7} = \frac{6}{7}

Lenke til kommentar

Først og fremst, så er ikke dette likninger. Likninger har ett uttrykk lik noe annet (venstreside = høyreside). Det du antakeligvis skal gjøre her, er å forenkle det ene uttrykket du har, i begge oppgavene. Bruk gjerne tegnet "/" for å markere divisjon, og vær litt lur med parantesene. Eksempelvis tror jeg du mener (2-1)/(3-2) * (1-(1/7)) som betyr

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2-1}{3-2}\cdot(1-\frac{1}{7})

 

Det du vil gjøre da, er å korte ned uttrykket ved å gjøre de operasjonene som er i det (minus, gange og dividere):

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2-1}{3-2}\cdot(1-\frac{1}{7}) = \frac{1}{1}\cdot\frac{7-1}{7} = \frac{6}{7}

Hva med denne? Eneste jeg har gjort er å gjøre om 9/5 til 1 hel + 4/5.

 

Takk for hjelpen, prøver å forstå dette, men er ikke så lett etter 6 år uten skole.

2/3 * (1/2 - 1/3) * 9/5

 

2/3 * (1 - 1) * 1 4/5

2 - 3

 

 

Lenke til kommentar

Det er feil. Det sjekker du enkelt ved å bytte ut x i første linje med -176, så ser du at venstresiden er ulik høyresiden.

 

Da du tok -x/1... Så blir ikke det x. Om du deler noe på 1, så forandrer det seg ikke. Om du derimot deler/ganger på/med -1 så vil du få x.

Selvfølgelig.

 

Jeg delte på 1 istedenfor -1.

 

Så hvis jeg tar "-X / -1 og -176 / -1 så får jeg minus delt på minus som blir +, og da blir 176 riktig.

 

Her er et annet stykke jeg undrer litt på:

 

400-150 = X + 90.

 

Går det an å sette opp dette stykket slik at X blir på høyresiden, eller skal den alltid være på venstresiden?

 

Altså:

 

400-150 = X + 90

 

400-150+150 = X + 90 + 150

 

400 = X + 240

 

Og deretter flytte 240 over til venstresiden slik at det blir 400-240 = 160.

 

X = 160?

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om dette er riktig, bare slik at jeg er sikker?

 

405 - X = 229

 

- X = 229 - 405

 

- X/1 = -176/1

 

X = -176

Selv syntes jeg det er mye enklere og ha X'en positiv.

 

Stykke: 405 - X = 229

 

Pluss med X på begge sider slik at den negative forsvinner -> 405 - X + X = 229 + X

Noe som blir 405 = 229 + X

 

Trekker fra 229 fra begge sider slik at vi får tallene på en side -> 405 - 229 = 229 - 229 + X

Da blir det 176 = X

Lenke til kommentar

 

Kan noen fortelle meg om dette er riktig, bare slik at jeg er sikker?

 

405 - X = 229

 

- X = 229 - 405

 

- X/1 = -176/1

 

X = -176

Selv syntes jeg det er mye enklere og ha X'en positiv.

 

Stykke: 405 - X = 229

 

Pluss med X på begge sider slik at den negative forsvinner -> 405 - X + X = 229 + X

Noe som blir 405 = 229 + X

 

Trekker fra 229 fra begge sider slik at vi får tallene på en side -> 405 - 229 = 229 - 229 + X

Da blir det 176 = X

 

Det var en fin metode, takk for input!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne siste oppgaven?

Har ikke gjort dette på lenge, så jeg klarer ikke å se hvordan det skal settes opp.

Legger ved en veldig dårlig paint tegning for å vise dere :grin2:

 

Håper noen kan hjelpe meg å forstå tankegangen for å løse dette stykket..det eneste jeg skjønner er at jeg kan gjøre om 9/5 til 1 hel og 4/5!

post-291518-0-54581600-1408909190_thumb.png

Endret av Centrux
Lenke til kommentar

For å gjøre addisjon eller substraksjon med brøker, finner man fellesnevner. For å gange ut brøker, ganger man teller med teller, og nevner med nenver.

Det du vil gjøre er altså først å finne fellesnevner på brøkene inni parantesen, trekke de sammen, og så gange ut.

 

I ditt tilfelle vil det se noenlunde slik ut:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2}{3}\cdot(\frac{1}{2}-\frac{1}{3})\cdot\frac{9}{5}

 

chart?cht=tx&chl==\frac{2}{3}\cdot(\frac{3-2}{6})\cdot\frac{9}{5}

 

chart?cht=tx&chl==\frac{2\cdot1\cdot9}{3\cdot6\cdot5}

 

Neste trinn er å forkorte det du har fått.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

 

Hva sier fasiten?

 

Grunnen til at det blir negativt er potensen av a. Du har ha opphøyd i -1 eller 1/a.

1/(-3) = -1/3

Fasiten sier det samme som jeg har skrevet på bildet.

 

 

Da er fasiten rett.

 

Det er ikke 2 som blir minus, men -3 opphøyd i første. Hvis du vil forstå fortegnet kan du tenke slik:

Hvilken del av utrykket kan forandre fortegnet? a, fordi det er den eneste faktoren med negativt fortegn.

Hvor mange potenser av a har jeg? 1/a. Altså en potens, en er et oddetall og da blir det minus.

 

Se på utrykket hvis du tar vekk alt annet enn aene.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{a^{-2}} \frac{1}{a^{3}} = \frac{a^{2}}{1} \frac{1}{a^{3}} = \frac{1}{a^{1}}

Lenke til kommentar
Oppgave 1

På en avdeling er det ansatt 10 menn og 6 kvinner. På hvor mange måter kan vi lage en

komité med 6 medlemmer hvis det skal være like mange menn som kvinner i komiteen?


Oppgave 2

Hvor mange bit-strenger av lengde 16 både starter og slutter med en 0?


Oppgave 3

Hvor mange bit-strenger av lengde 4 inneholder ikke to etterfølgende 0-er?


kan noen hjelpe meg med dette?

Endret av cenenzo
Lenke til kommentar

Gjør et kjapt forsøk:

 

Oppg. 1: 10 * 9 * 8 (Muligheter for valg av menn) * 6 * 5 * 4 (Muligheter for valg av kvinner) = 86400

Oppg. 2: Gitt at den starter og slutter med verdi 0, kan vi da se bort ifra ytterpunktene og regne ut hvor mange kombinasjoner de resterende 14 bitsene kan gi. Dette blir da 2^14.

Oppg. 3: Bit-strenger av lengde 4 kan kombineres på 2^4 = 16 måter. Om man stiller opp disse manuelt (Vet ikke noen kjapp måte å finne ut av dette på ved større tall) bør en kjapt kunne se hvor mange strenger det er snakk om. Eks. 1111, 1110, 1010, 0101 osv...

Lenke til kommentar

Gjør et kjapt forsøk:

 

Oppg. 1: 10 * 9 * 8 (Muligheter for valg av menn) * 6 * 5 * 4 (Muligheter for valg av kvinner) = 86400

Oppg. 2: Gitt at den starter og slutter med verdi 0, kan vi da se bort ifra ytterpunktene og regne ut hvor mange kombinasjoner de resterende 14 bitsene kan gi. Dette blir da 2^14.

Oppg. 3: Bit-strenger av lengde 4 kan kombineres på 2^4 = 16 måter. Om man stiller opp disse manuelt (Vet ikke noen kjapp måte å finne ut av dette på ved større tall) bør en kjapt kunne se hvor mange strenger det er snakk om. Eks. 1111, 1110, 1010, 0101 osv...

Oppgave 1 blir riktig hvis du deler på 3!*3! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...