Gå til innhold

Tomb Raider - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Syns den vesentlige forskjellen er at hovedpersonen i FarCry 3 oppdager en ny side av seg selv og blir en kriger. Mens her virker det som om at Lara skal ha dårlig samvittighet mye av veien, men samtidig skildring mellom historie og gameplay er vanskelig. Hva skal man fylle et slikt spill med ellers?

 

Syns dog det virker spennende at Lara får litt mer dybde enn hva vi er vant til å se. Gleder meg til spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk sendingsbekreftelse fra elkjøp.no at Tomb Raider CE (PC) er på vei. Håper jeg har det til lanseringen som er på tirsdag!

 

Jeg fikk hentelapp allerede i dag. Dessverre så jeg det ikke får etter at postkontoret stengte. Nesten litt glad for at jeg ikke kunne spilt det uansett, siden en må vente på at Steam skal låse det opp.

Lenke til kommentar

Håpløs holdning. Utallige actionfilmer har gitt mening, og det er absolutt ingen grunn til at actionspill ikke kan gjøre det. Hva er det egentlig man skal nyte? Eksplosjonene og QTE-sekvensene? Er så merkelig å lese kommentarer fra spillere som forsvarer elendigheten med nebb og klør og i bunn og grunn sier "Kan dere ikke bare nyte dritten så mye som mulig, uten å legge vekt på at dritt faktisk smaker dritt"

 

Jeg ville heller sagt: "Dumt at spillet er dårlig. Spillere er heldigvis smarte nok til å la det gå utover utvikleren/utgiveren ved å ikke kjøpe det, slik at de gjør en bedre jobb neste gang. Jeg spiller heller et spill som faktisk er bra."

 

Dessverre er det ikke sånn bransjen fungerer.

Forsvare elendigheten? I et spills om har fått jevnt over bra kritikk? QTE var det for øvrig allerede i TR: Legends, om du husker på langt tilbake? Det er ikke noe nytt, akkurat. :)

 

Det jeg mener man bør nyte er gameplayet, først og fremst. Jeg vet ikke med deg, men jeg spiller spill fordi det er morsomt. Actionfilmer ser jeg derimot bare fordi det er hjernedød underholdning. Noen dypere mening har jeg til dags dato aldri funnet i en ren actionfilm, og det er like greit. Vi har dramafilmer til sånt. :)

 

Btw mange klager over at Lara først sitter og gråter når hun blir nødt til å drepe noen, men rett etter dreper for fote. Men hva med SW: Knights of the old republic? Først går man gjennom en lang prøve for å bli verdig et lyssverd, men ti minutter etter selger man lyssverd i en helt vanlig butikk fordi man har for mange av dem. Men det er det jo få som klagde over?

Endret av Lykketrolling
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mange actionfilmer har du sett der helten kvier seg med å drepe noen som helst før han absolutt må, men deretter vasser gjennom lik uten å se ut til å bry seg? Eller en helt som ikke nøler med å drepe noen titalls slemminger og forårsake skader for millioner av kroner på ting eid av blandt annet sivile folk for å hevne én person? Actionspill har aldri gitt mening, og kommer neppe til å gjøre det. Men hva så? Ingen forventet at Lara skulle sitte og gråte gjennom hele spillet. Er det ikke bare å nyte spillet så mye som mulig uten å legge for mye vekt på historien? :)

 

Det er jo en veldig enkel holdning til ting, og hvor går grensen? Hvor ekstremt motstridene og smakløs må historien være før det blir et problem for spillet som helhet. Hvor får grensen mellom funksjon og moral?

 

Nå skal ikke jeg si at Tomb raider er en kjempestor synder her, så unikt smakløst er det ikke akkurat, men det er noe som skurrer når utviklerne prøver å bygge opp til en moral hvor vold og dreping er en siste utvei, mens spillet i seg selv handler om og hensynsløst drepe andre uten og ofre en tanke.

Hvis de ville lage et actionspill med masse dreping kunne de i det minste vært ærlige, og ikke prøve å pakke det inn. Et lettbeint actionspill går, om ikke annet, å ha et lett ironisk forhold til. Det blir med en eneste gang annerledes når spillet vil ha deg til å tenke og føle, da må ting passe bedre sammen.

 

 

Hva skal man fylle et slikt spill med ellers?

 

Syns dog det virker spennende at Lara får litt mer dybde enn hva vi er vant til å se. Gleder meg til spillet.

 

Ja hva skal en fylle et slikt spill med? Hva med enda mer fokus på utforskning, gåter, og et gameplay hvor en i større grad blir henvist til og gjemme seg unna, å unngå konfrontasjon. Tomb Raider 1, 3, revelation var spill med 70-80% gåteløsning, hvorfor skal det være annerledes nå? Hvor må henne nå gå rundt å drepe hundretalls av personer, ofte på svært groteske måter, for å overleve?

 

Jeg vet heller ikke om jeg synes den ekstra dybden til Lara er et pluss. Jeg har ihvertfall ikke noe behov for å vite at henne en schizofren psykopat, det er mer negativt enn positivt.

Lenke til kommentar

Eller en kunne hatt enda mer fokus på overlevelse. Føler nesten alle tar opp temaet med overlevelse når det kommer til alle sånne spill, og jeg skulle faktisk gjerne tenke meg å se noen virkelig ta for seg et overlevelseselement.

Du mener som i DayZ, at du hele tiden må spise og drikker? Og at du må tilberede maten? Og at du kan bli forgiftet av maten/drikken og må ta medisin? At du kan kan skade deg og brekke bein, og må ta smertestillende for å fungere som normalt? At du må passe på kroppstemperaturen din så du ikke blir nedkjølt av regn/kulde? At du selv må passe på å bandasjere sår for ikke å besvime av blodtap? At du må finne blod og så finne noen som kan hjelpe deg med blodoverføring, uten å bli blodforgiftet etc.? Tror ikke du det hadde blitt litt for innfløkt for et konsollspill? Spesielt hvis en måtte passe på alt dette mens man slåss mot menn med våpen, og hoppet rundt på fjellet. En liten feilberegning, og ankelen ryker. Så må man krype rundt i flere minutter, uten muligheter for å flykte eller slåss effektivt (ikke uvanlig i DayZ).

 

Jeg hadde nok digget det, spesielt hvis en blandet det med en historie hvor Lara først er sjokkert over at hun har drept en mann, så hvor hun er sjokkert over hvor lett det er å ta et liv, eller mange liv. Så hvor hun er sjokkert over hvor lett det blir for henne å ta liv, og hvordan hun bekymrer seg over sin egen likgyldighet og frykten for å miste sin menneskelighet. Så hvordan hun til slutt reflekterer over hvordan ikke føler noe for sine ofre, men blir en effektiv, metodisk drapsmaskin, og hvor selv brutaliteten ikke påvirker henne. Hun gjør alt som trengs for å overleve, uten å kaste vekk energi på følelser, og til slutt hvor hun prøver å finne en måte hun kan føle noe som helst igjen.

 

Så, når alt er over, og hun er trygg og ikke lenger i overlevelsesmodus, så får hun en post-traumatisk stressreaksjon og får et slags sammenbrudd. Men hun har blitt såpass flink til å kontrollere følelsene sine at hun kan skru av når hun må, men sammenbruddet viste at hun ikke hadde blitt en kaldblodig overlevelsesmaskin, som hun fryktet.

 

Eller noe slikt.... >_>

 

lara_croft_bloody.jpg

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Jeg håper dette spillet er meget emosjonelt, og har en kraftig combo av musikk, visuell stemning og screenplay, som kommer sammens for å gi den opplevelsen jeg forventer: en trist og kraftig fortelling om en "heltinne" som er menneskelig, som faller, failer, dummer seg ut, vurderer å gi opp, pusher seg videre osv osv. Jeg håper dette kan bli min andre store opplevelse siden Mass Effect 3 som også ble sluppet ut i Mars. Jeg synes det er magisk å spille episke spill når man vet at våren er på vei, og kanskje solen skinner utenfor, gir en slags episk stemning. Jason Graves skal score soundtracket, jeg ville personlig hørt trailermusikk-komponist Alexandar Dimitrijevic score den, noe som jeg tror var planlagt i begynnelsen av utviklingen

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lastet ned spillet på Steam, så nå er det bare å vente noen timer. Vurderer sterkt å være våken i natt, men vi får se om jeg gidder. Våken i natt og spille noen timer, eller være våken når jeg kommer hjem fra jobb i morra og spille med god samvittighet hele natten? Hm... vanskelig valg. :p

 

Ja hva skal en fylle et slikt spill med? Hva med enda mer fokus på utforskning, gåter, og et gameplay hvor en i større grad blir henvist til og gjemme seg unna, å unngå konfrontasjon.
Så vidt jeg vet får vi utforske øyen fritt når vi er ferdig med historien, så det er jo et pluss. I tillegg er det jo alltids mulig Lara (dvs utviklerne) har "lært" av tabben i dette spillet, så neste spill vil handle om en Lara som sliter med posttraumatisk stress og har mer eller mindre trukket seg tilbake fra samfunnet og bruker tiden i ensomhet ved å utforske ganske mysterier osv som hun pleier. Kanskje vi til og med kunne fått en "reimagining" av det første spillet med denne nye Lara'en i den nye motoren? Det hadde vært tøft. :) Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Wall of text

 

Jeg prøvde Dayz og har spilt Arma serien ganske lenge, men blir alltid litt kastet av litt av kontrollene. Dog er det jo mulig å finne en mellomting mellom "Ultra bli drept av alt survival" og "semi men fortsatt utfordrende survival"

 

Dog, jeg digger jo selvfølgelig alle forslagene dine :)

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Jeg har kost meg rimelig mye med spillet på PS3 i noen timer nå, Lara goes Rambo with the bow er knall artig! Ja det blir nok mye action og skyting her, men i motsetning til Uncharted er ikke fiendene like stive og dritkjedelige av en eller annen grunn. Mulig det er den løse praten jeg støtt og stadig overhører før helvetet bryter løs, ikke minst er det heller lite av den ubrukelig aksent bruken uncharted spillene desvere brukte så mye.

 

Førsteintrykket er bra, så jeg håper det vedvarer :)

Lenke til kommentar

Gleder meg hvordan PC-versjonen ser ut kontra konsoll-versjonene, garantert natt og dag forskjeller som med samtlige multiplatts på PC de siste tiåra :)

 

Når folk synes det ser fint på en X360/PS3, da er jeg veldig spent på hvordan PC utgaven ser ut!

Selve spillet kommer nok til å sine sterke sider med utforsking, svake sider med konstant plaffe ned fiender med bua " som jeg garantert skal bruke mest", samtidig om det går å være litt stealth :)

Endret av iToMaN
Lenke til kommentar

Vurderte det til PC-selv, men det er ett eller annet med denne typen spill som bare egner seg på TV-skjermen med en gamepad i hånda :love: Er dessuten sykemeldt i noen dager nå, og er lite sugen på å sitte forran stasjonæren/flytte den inn i stua.

 

Er ikke så grafikkhore heller sånn sett, dessuten satt pengene rimelig løst i lommeboka i dag når jeg med livet som innsats skull handle proviant for de neste dagene :wee:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Bah, pakken min med Tomb Raider CE forlot oslo først klokken 22:00 i kveld. Ikke mye håp om å motta spillet på release dato gitt. Skal vel egentlig ikke klage, lista over forholdsvis nye spill jeg ikke har runna eller bynt på begynner å bli passe lang.

 

Har forøvrig koblet stasjonær`n til mitt high-end 5.1 hjemmekino anlegg med 55-tommer led tv for en god stund tilbake, så her er det for det meste pc-spilling i sofan hele veien!

Endret av NrNine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...