Gå til innhold

Test: Nvidia GTX Titan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg påpekte tidligere, jeg er veldig overarbeidet med overtid for tiden og evnen til å tenke logisk forsvinner rimelig kjapt da på slutten av kvelden. Var det noe mer BadCat ?

 

Krokodilletenner ja. Det der hadde jeg glemt helt ut, men nå var vel det tingen som felte meg i stad også gjerne...

 

nok en edit: Ser at jeg bare skriver masse feil her, på tide å legge seg folkens.

Endret av DigitalDaniel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du leser dine egne innlegg før du poster dem, men det du skriver her gir ingen mening. Alt må selvsagt sammenlignes med hva som allerede finnes på markedet, hvordan i all verden skal du ellers finne ut av hvor bra eller dårlig ett eller fler produkter er?

At Nvidia har brukt penger i bøtter og spann for å produsere dette kortet og dermed er nødt til å øke prisen opp i taket for å få en fortjeneste, det er ikke mitt problem. Jeg gir blanke f.... i hvor mye det koster å lage et kort, eller hvor ny teknologi det brukes, det som er viktig for meg er at produktet er verdt pengene. Hvis det skal koste skjorta, så burde dermed også ytelsen være skremmende bra, men det er den ikke her, rik eller ikke!

 

 

OBS! Dette er MIN MENING!

 

Det er vel heller ikke nVidias problem om du, som ikke vet en døyt om produksjon av skjermkort, mener det er overpriset. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe i det hele tatt, og nVidia har konkurransedyktige gtx660\670\680-kort hvis du er ute etter mest mulig ytelse pr krone. Om nVidia krever ti millioner kroner pr skjermkort, så er de i sin fulle rett til det. Jeg tror nVidia velger pris utifra hva de tror gir mest profitt, ikke etter hva drittunger på internett mener er "rimelig" pris.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Savner litt andre tester en bare spill. Hvordan er den på open gl og open cl computasjon. Rendering osv. F.eks. small lux som renderer alt i opencl ville sett interresant ut.

 

Veldig enig!

Syns det er synd at de ikke kan legge til andre tester inn her også.

 

Kjør test rendere med V-Ray, eller Iray f.eks med en standard scene.

 

Folk som kjøper disse hi-end kortene bruker dem ikke kun til spilling, for min del blir det også kjøpt pga CUDA og jobb.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du leser dine egne innlegg før du poster dem, men det du skriver her gir ingen mening. Alt må selvsagt sammenlignes med hva som allerede finnes på markedet, hvordan i all verden skal du ellers finne ut av hvor bra eller dårlig ett eller fler produkter er?

At Nvidia har brukt penger i bøtter og spann for å produsere dette kortet og dermed er nødt til å øke prisen opp i taket for å få en fortjeneste, det er ikke mitt problem. Jeg gir blanke f.... i hvor mye det koster å lage et kort, eller hvor ny teknologi det brukes, det som er viktig for meg er at produktet er verdt pengene. Hvis det skal koste skjorta, så burde dermed også ytelsen være skremmende bra, men det er den ikke her, rik eller ikke!

 

 

OBS! Dette er MIN MENING!

 

Er du av de som ikke kjøper mat med mindre den er på tildbud fordi den til ordinær pris koster mer enn det er verd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvordan hamler Titan opp mot GTX680 og GTX690 i et intenst CUDA miljø? Tenker da prosessering av video, kalkulering av fysikk etc.

Alt av tester hittil peker mot at Titan er et sted mellom to og tre ganger så kraftig som 680 i de flestet CUDA-programmer, men takket være ukuttet FP64-ytelse er det enkelte resultater som er nærmere 10 ganger så høye som 680. Det mest imponerende fra toppkortene til 4000 kr og lavere er at 7970 GHz bare er 20-30% bak i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
Har slitt litt med mitt 690 grunnet SLI, men ser ikke noen grunn til å bytte til denne..Er det det?
Skulle vel i så fall hvert hvis du ønsker Boost funskjonen, eller vil ha litt mer stillegående kort, men tror nok det beste er å beholde 690. Yter bedre i alle testene her og.

 

Anbefaler at du oppgraderer. Husk at de gamle kortene dine lett kan selges billig til meg.

Lenke til kommentar

Er du av de som ikke kjøper mat med mindre den er på tildbud fordi den til ordinær pris koster mer enn det er verd?

 

Nei, men hva har det med skjermkort å gjøre? Du må ikke missforstå meg, den summen på 8 tusen plager meg ikke i det hele tatt, kortet kunne gjerne ha kostet det dobbelte uten at det hadde plaget meg eller min lommebok, men da må også ytelsen stå i stil til prisen, noe den ikke gjør for meg. Igjen, dette er min mening :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel heller ikke nVidias problem om du, som ikke vet en døyt om produksjon av skjermkort, mener det er overpriset. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe i det hele tatt, og nVidia har konkurransedyktige gtx660\670\680-kort hvis du er ute etter mest mulig ytelse pr krone. Om nVidia krever ti millioner kroner pr skjermkort, så er de i sin fulle rett til det. Jeg tror nVidia velger pris utifra hva de tror gir mest profitt, ikke etter hva drittunger på internett mener er "rimelig" pris.

 

Drittunger på internett?. Ja,ja!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg gir blanke f.... i hvor mye det koster å lage et kort, eller hvor ny teknologi det brukes, det som er viktig for meg er at produktet er verdt pengene.

 

Da ser du på feil kort, dette er et high-end kort for entusiaster, ikke et mellomsjikt eller budsjettkort: Kort som f.eks. Titan og ARES 2 (12.000 kroner) handler ikke om (mest) valuta for pengene, det handler om den aller beste ytelsen som kan fås for penger.

 

Hvis det skal koste skjorta, så burde dermed også ytelsen være skremmende bra, men det er den ikke her, rik eller ikke!

 

Ytelsen trenger ikke være milevis foran nestemann, den trenger bare å være best :) Det er svært sjeldent noe linjært forhold mellom hva man betaler og ytelsen man får når vi snakker om kort i high-end eller toppklassen. Her kan prisen fort bli det dobbelte fra den nest beste og den beste modellen, selv om ytelseforskjellen er langt unna det dobbelte. Og det er nettopp en av grunnene til at slike toppkort sjeldent er god valuta for pengene. En annen faktor er at slike topp-produkter vil overgås av (langt) billigere produkter etter en viss tid. Men folk kjøper slike produkter fordi de ønsker den beste ytelsen NÅ og fordi de har råd til det.

 

Dette gjelder ikke bare skjermkort naturligvis, det gjelder også f.eks. prosessorer (se f.eks. på Intels toppmodeller) og high-end produkter generelt. For folk som har lite kjennskap til prispolitikk innen high-end segmentet kan dette kanskje virke rart og ulogisk, men det er en forretningsmodell som man finner overalt, og fra et businessperspektiv så er det et fornuftig valg så lenge folk er villige til å betale for det.

 

Jeg er forøvrig enig i at Titan er et ganske dyrt kort (det koster tross alt 2K mer enn de forrige single-GPU toppkortene til Nvidia), men samtidig så synes jeg ikke 7.500 kr er avskrekkende dyrt heller for et toppklasse-produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir Radeon 7970 for alle penga her, basert på testene jeg har sett vs pris. ;-) Men ikke akkurat nå. Klarer meg godt med en 8-tråders og 8-kjerners FX8350 CPU, og et 5770 ( ! ) Radeonkort til mitt bruk foreløpig.... ;-) Skulle kanskje crossfiret det, men da må jeg vel ha et annet 5770 eller 5750, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...