Gå til innhold

Test: Nvidia GTX Titan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om du leser dine egne innlegg før du poster dem, men det du skriver her gir ingen mening. Alt må selvsagt sammenlignes med hva som allerede finnes på markedet, hvordan i all verden skal du ellers finne ut av hvor bra eller dårlig ett eller fler produkter er?

At Nvidia har brukt penger i bøtter og spann for å produsere dette kortet og dermed er nødt til å øke prisen opp i taket for å få en fortjeneste, det er ikke mitt problem. Jeg gir blanke f.... i hvor mye det koster å lage et kort, eller hvor ny teknologi det brukes, det som er viktig for meg er at produktet er verdt pengene. Hvis det skal koste skjorta, så burde dermed også ytelsen være skremmende bra, men det er den ikke her, rik eller ikke!

 

 

OBS! Dette er MIN MENING!

 

Ytelsen er skambra. SKal man tenke slik er heller ikke GTX 670/680 verd det kontra HD 7850. Det blir like dumt som å diskutere om en flaske Whisky til 3k er verd prisen. Den smaker mye bedre men det er ikke mer veske i flasken enn en Whisky til 400 kr. Det spørs hva man er ute etter og for noen er det verd det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

joa, men kortet er fremdeles ikke 7600kr verdt i ytelse.

 

Men klart, skal man ha det beste så er Titan kortet å gå for, og jeg har selv pengene til 2 stk, men jeg synes det blir drøyt når ytelsen ikke er høyere enn den er sett i forhold til 7970 og 680.

 

Det er et nisjeprodukt som du sier, kansje hvis prisen faller, og jeg får solgt mine 7970, så blir det 2 stk Titan på meg, vi får se :)

 

Men, jeg står på mitt, kortet er kraftig overpriset.

 

Jeg ser gjerne at de hadde kommet med kraftige single-GPU-kort til 20k selv om de hadde lav ytelse per krone. Noen ganger er det priceless å få den ytelsen man søker. Skal man hele tiden tenke på at PC-komponenter koster og har kort holdbarhet bør man kanskje finne seg en annen hobby.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål.Jeg hadde tenkt å kjøpte 2stk GTX690. Men vil jeg få bedre ytelse/fps med 2stk Titan ?Er interessert i kombinasjonen så gir best ytelse, er ikke så nøye på om det bruker mer strøm osv.
GTX690 er fortsatt bedre enn TItan, men derimot så vil 2*Titan være bedre enn 1*690. Du må vel ha 3*titan for å slå 2*690.

 

Det blir litt voldsomt med 3stk Titan prismessig. Så hvis 2stk 690 yter bedre enn 2stk Titan så faller valget egentlig på 690. Men jeg har ingen erfaring med SLI oppsett selv, så jeg lurer litt på hvorfor SLI skal være så ustabilt som noen hevder.

Kortet har jo vært ute en stund og flere driveroppdateringer har kommet, ville nå tro at det burde være tålig stabilt så sant man ikke kjører en drøy overklokking (burde nesten ikke være nødvendig å overklokke med 2stk 690?)

 

Tror ikke det blir aktuelt å hive seg på masse vannkjølings greier, det har jeg heller ingen erfaring med. Skal bestille Corsair Hydro H80i, det blir det nærmeste jeg kommer. Vannblokker osv får eventuelt komme senere når jeg får oppdatert meg litt på hvordan ting fungerer i 2013 :)

 

Forresten, har handleliste satt opp hos Prisjakt.no så hvis noen har noe tips/konstruktiv kritikk å komme med angående valgene mine (http://www.prisjakt....?l=41003&view=l)

 

Skal bli skikkelig artig å få seg en skikkelig PC igjen, har gamet på Xbox 360 og PS3 de siste 5-6 årene.

 

Edit: Har ikke lagt til skjermkort på den listen nettopp pga jeg ville sjekke opp hva som er mest gunstig når jeg skal kjøre triple screen setup og om eventuelt Titan ville være noe for meg.

Endret av DigitalDaniel
Lenke til kommentar

Fordi han ikke skjønner at den teoretiske multi-GPU-ytelsen ikke eksisterer i praksis.

 

Skal bli skikkelig artig å få seg en skikkelig PC igjen, har gamet på Xbox 360 og PS3 de siste 5-6 årene.

 

I dag får man en skikkelig PC for 8k., spesielt med tanke på at dagens skjermer med høyere oppløsning ikke er egnet til spilling og maskinvarekravene for å dra 1920x1080 er moderate.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Fordi han ikke skjønner at den teoretiske multi-GPU-ytelsen ikke eksisterer i praksis.

 

 

 

I dag får man en skikkelig PC for 8k., spesielt med tanke på at dagens skjermer med høyere oppløsning ikke er egnet til spilling og maskinvarekravene for å dra 1920x1080 er moderate.

 

Men hvis du leser det jeg skrev igjen så går jeg altså for triple screen setup, du har ikke sjangs å dra spill på max settings på 3 skjermer i minimum 60 fps for 8k. Og oppløsningen blir ikke 1920x1080 da lenger. Jeg har spillet lenge nok på moderat hardware når jeg spillet på Xbox 360 og PS3. Nå ønsker jeg en litt anderledes opplevelse.

 

Edit: Ble mye redigering her, beklager. Har vært en meeeget lang dag med overtid på jobb så hjernen er litt daff nuh

Endret av DigitalDaniel
Lenke til kommentar

bedre å kjøpe 690

Hvis du ikke overklokker og kun benchmarker er jeg helt enig.

Det blir litt voldsomt med 3stk Titan prismessig. Så hvis 2stk 690 yter bedre enn 2stk Titan så faller valget egentlig på 690. Men jeg har ingen erfaring med SLI oppsett selv, så jeg lurer litt på hvorfor SLI skal være så ustabilt som noen hevder.

Kortet har jo vært ute en stund og flere driveroppdateringer har kommet, ville nå tro at det burde være tålig stabilt så sant man ikke kjører en drøy overklokking (burde nesten ikke være nødvendig å overklokke med 2stk 690?)

 

Forresten, har handleliste satt opp hos Prisjakt.no så hvis noen har noe tips/konstruktiv kritikk å komme med angående valgene mine (http://www.prisjakt....?l=41003&view=l)

2x Titan > 2x 690

SLI skalerer sjelden bra utover 2 GPUer, og så lenge SLI ikke fungerer optimalt vil 2x Titan gi deg langt mer ytelse enn 2x 690. Du slipper også varmeproblemene du hadde fått med 2x 690, ettersom bare halvparten av varmen et 690 produserer blir sendt ut av kabinettet. Sist, så har Titan tre ganger så mye VRAM som et 690, det er flere spill (Hitman Absolution og Max Payne 3 for eksempel) som kjører bedre med mer enn 2GB VRAM på 5760x1080.

 

SLI er ustabilt fordi det trenger drivere for å fungere, SLI trenger alltid en SLI-profil for å fungere og det er ikke alltid driverstøtten er på plass ved lansering. Videre har man problemer med microstutter, som er et biprodukt av at man har valgt å gå for Alternate Frame Rendering (Scissor og Supertiling gir andre problemer igjen.) Enkelte ganger vil SLI også gjøre enkelte grafikkinnstillinger umulig å bruke.

 

Om du tenker å bruke ca 15 000 kr på grafikkort er det helt klart 2x Titan du skal gå for, og om du har tenkt å spille i Nvidia Surround med 120Hz-skjermer kan jeg godt forstå at du trenger ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, dette var veldig nyttig informasjon. Jeg har en del å lære ser jeg. Prøver bare å sette meg litt inn i dette og gjør de riktige valgene før jeg bruker såpass mye på en PC. Litt kjipt å bruke såpass mye penger på feks 2stk 690 og finne ut etterpå at jeg skulle gått for Titan som koster samlet 1200kr mer enn 690.

 

Forresten, jeg ser du har ekstremt mange poster her og ser ut til å tale sannhet. Men ble litt forvirret av denne : 2x Titan > 2x 690. Betyr ikke det at du ville valgt 2stk 690 eller har jeg rett og slett mistet fokus her ?

Endret av DigitalDaniel
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg er helt imponert, grei ytelse men sinnssyk pris også.

Personlig er nok Titan et bedre kjøp enn 690 med tanke på at den har kraftigere ytelse i bandt annet compute.

 

Ytelse pr krone er jo dessverre lav.

Effektforbruk er derimot ikke så alt for ille.

God Kjøleløsning.

Nvidia fikset Akilleshælen med minnebåndbredden.

Noen snodige resultater i visse spill , mulig umoden drivere til kortene?

 

Personlig ser jeg ingen grunn til å kjøpe et Titan om man sitter på et 670 / 680 eller bedre eller et Amd 7850 - 7950 , det må komme både langt bedre og kravstore spill på markedet og bedre skjermkort for at det skal lønne seg å oppgradere fra slike oppsett.

Lenke til kommentar

Ah, ok. Tolket det som en pil der den pekte mot hva du ville valgt, og når du senere sa det stikk motsatte så ble jeg litt forvirra. Jaja, så har jeg ikke svart belte i internett :) Men ok, takk for hjelpen igjen. Da faller valget på x2 Titan, satser på at jeg blir godt fornøyd. Håper bare ikke dette microstutter greiene er noe som kommer til å være veldig synlig ved å bruke disse kortene i SLI. Satser også på at Nvidia sørger for å oppdatere driverene sine framover slik at utbyttet blir så optimalt så mulig.

Endret av DigitalDaniel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...