Gå til innhold

Nvidia GTX Titan


Nizzen

Anbefalte innlegg

Det ser ut som Titan ikke blir en overklokkers drøm allikevel, det ble jo spekulert i denne tråden og rundt omkring på internett at nVidas toppkort hadde ekstremt potensial ved vannkjøling eller lignende, siden de nå lar folk "over-volte", men ifølge Anandtech er denne overvoltingen svært restriktiv og rigid. Jeg skal ikke ha tak i et slikt kort selv, ikke har jeg råd heller, men jeg må si dette er skuffende for en hardware- og overklokkings entusiast, gledet meg til å se både her og andre steder som Overclock.net hvor folk hadde ville Core-clocks osv.. Men Titan er fortsatt meget imponerende.

http://www.anandtech...ance-unveiled/2

 

Jeg er helt enig med deg i dette, og jeg syns heller ikke prisen står til forventningene. I forhold til ryktene så er jeg ikke veldig begeistret. Får vel heller se hva som kommer på markedet til høsten tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke spesielt imponert jeg heller, med tanke på den vannvittige prisen. jeg hadde muligens tenkt på 2 stk i SLI, men jeg betaler ikke 15 lapper for det her.

 

Da blir det 7970 CFX en god stund til :D

 

så jeg venter heller til høsten og ser hva som dukker opp da

 

Det blir neppe noe mer spennende det, ytelsesmessig altså, men jeg leste att GTX 8xx serien skal bli heftig (og da sikkert AMD sin serie), men da snakker vi vel fort 2015.

 

 

Hvis HD 8970 blir 20% bedre enn 7970 og de ikke priser 8970 "skyhigh", så vil jeg si det ikke ser pent ut for Titan, da 7970 allerede henger godt med Titan i mange spill.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Ikke spesielt imponert jeg heller, med tanke på den vannvittige prisen. jeg hadde muligens tenkt på 2 stk i SLI, men jeg betaler ikke 15 lapper for det her.

 

Da blir det 7970 CFX en god stund til :D

 

 

 

Det blir neppe noe mer spennende det, ytelsesmessig altså, men jeg leste att GTX 8xx serien skal bli heftig (og da sikkert AMD sin serie), men da snakker vi vel fort 2015.

 

 

Hvis HD 8970 blir 20% bedre enn 7970 og de ikke priser 8970 "skyhigh", så vil jeg si det ikke ser pent ut for Titan, da 7970 allerede henger godt med Titan i mange spill.

Grunnen til skyhøy pris er jo nettopp fordi AMD ikke har noe som kan matche, og fordi de vet de får solgt det til den prisen. :(

GTX 680 er jo et ganske kostnadseffektivt design og i det store og hele å regne som middelklassekort som gjorde det så bra at det fikk High-End status og High-End prislapp (det er jo egentlig en direkte etterfølger av GTX 560). Toppkortet skulle jo være GK110, altså Titan, men som ble noe utsatt for å vente på hva AMD hadde i ermene. Siden AMD ikke hadde noe ess i ermet (GHz-utgaven var et forsøk) og Nvidia kunne nå lansere toppkortet som jeg tipper de har hatt ganske lenge å ruget på til en heftig prislapp.

 

Uansett, om AMD lanserer et nytt toppkort (noe som ikke er trolig med det første), så har ikke Nvidia noen vanskeligheter med å kunne senke prisen, da det ikke er et SÅ dyrt kort å produsere. Jeg krysser selvsagt alle fingre for at AMD klarer å få til noe tilsvarende, men det tar nok litt tid.

 

Men over til Titan sin ytelse:

 

SLI-ytelsen er jo helt fantastisk og er mer enn jeg kunne forventet. Resultat fra TechPowerUp:

Hitman:

Tri-SLI GTX 680:38

Quad SLI 690: 47

SLI Titan:44

 

 

Crysis 2:

Tri-SLI GTX 680: 61

Quad SLI 690: 59

SLI Titan: 69

 

Metro 2033:

Tri-SLI GTX 680: 58

Quad SLI 690: 70

SLI Titan: 59

 

 

Far Cry 3:

Tri-SLI GTX 680:59

Quad SLI 690: 71

SLI Titan: 61

 

BF3:

Tri-SLI GTX 680:83

Quad SLI 690: 96

SLI Titan: 78

 

 

Batman:

Tri-SLI GTX 680:68

Quad SLI 690: 66

SLI Titan: 82

 

Assassins creed

Tri-SLI GTX 680:27

Quad SLI 690: 28

SLI Titan: 30

 

 

Assassins creed

Tri-SLI GTX 680:27

Quad SLI 690: 28

SLI Titan: 30

 

Sleeping dogs

Tri-SLI GTX 680:77

Quad SLI 690: 81

SLI Titan: 78

 

Gjennomsnitlige verdier:

GTX 690 Qad SLI: 62,38

Tri-SLI GTX 680: 62,25

Sli Titan: 66,38

 

To Titan er bedre enn to GTX 690 med 6% margin.. Lover jo godt for Nizzen. ;)

Ergo: 100 % forbedring fra det forrige beste toppkortet. Ja, om man velger å se på det slik jeg har gjort det, som i grunn blir en mer praktisk sammenligning for de som ønsker seg det kraftigste.

 

Kort sagt:

Hvis du virkelig skal nyte Titan, så er SLI veien å gå ser det ut til. Singel GPU var ikke fullt så imponerende, hvor GTX 680 og 690 drar noe fra. Men Pga at Tri-SLI og Quad-SLI skaleringen ikke er den beste, så vil Titan i SLI virkelig triumfere i toppklassen, og gir faktisk like god ytelse bedre ytelse, og dermed også lik pris/ytelse som to GTX 690'er.

:)

 

Dette er fra utvalgte spill som ikke hadde noen kritiske problemer med SLI/Quad-SLI skaleringen, eller spill som har god nok ytelse/er CPU bunnet. Selvsagt i 5760x1080 oppløsning.

 

Personlig er tre 2560x1440-monitorer det viktigste, og det har 77 % flere piksler. Kan nok også forvente minst 77 % lavere ytelse i slik tilfeller i disse spillene, og ser da at Tri-SLI Titan gir ca 60 FPS i BF3 (minimum for hva jeg krever av ytelse), og i de andre tunge spillene så har man fortsatt ikke nok grafikkraft til å kjøre tre skjermer i spillbar FPS. :(

 

Kan godt skjønne at noen som synes TITAN blir alt for dyrt, og unødvendig med en PC-skjerm. Spesielt om de har kort som GTX 680 og 7970 etc. fra før av. Men for de som kanskje skal oppgradere i disse tider uansett, og rett og slett trenger mer ytelse enn 680/7070 gir, så er ikke Titan noen fantastisk dårlig investering sånn sett.

 

Bare så det er sagt. Du kunne få GTX 480/580 til 2000kr ish på bruktmarket når GTX 680 kom, som da kostet det dobbelte og var 25 % bedre. Men det hindrer ikke folk å bruke nær det dobbelte på litt mer ytelse, så kan ikke se at dette her skulle være noe annerledes (og her er det snakk om betraktelig mer enn 25 %). :=)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Helt enig i det du sier Andrull, nVidia priser slik de gjør nettopp fordi AMD ikke har noe som kan matche. Noe som er synd :(

 

Det blir å vente på 780 GTX og 8970, så kansje Titan faller i pris.

 

Titan vil nok være kongen på haugen selv etter att 780 og 8970 kommer, men kansje til en langt penere pris.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Et kjempekort for de av oss som driver med gpgpu (og spillytelsen er jo også en bonus). 1 stk gigabyte titan bestilt fra komplett :)

Woha, sant nok. Det var jo brutalt mye bedre!

Titan er første verdige toppkortet siden GTX 480 sånnsett ja. :)

Masse brute power og ikke bare til spill.

 

Ellers, kjempeskffende med overklokkingen. 106 % Power Target bare!? Kan vi forvente å se firmware hacks som fikser dette, eller er dette en begrensning dypere i kjernen?

For hvis man blir kvitt dette, så er det vel fullt mulig å voltmodde kortet?

Lenke til kommentar

 

Woha, sant nok. Det var jo brutalt mye bedre!

Titan er første verdige toppkortet siden GTX 480 sånnsett ja. :)

Masse brute power og ikke bare til spill.

 

Ellers, kjempeskffende med overklokkingen. 106 % Power Target bare!? Kan vi forvente å se firmware hacks som fikser dette, eller er dette en begrensning dypere i kjernen?

For hvis man blir kvitt dette, så er det vel fullt mulig å voltmodde kortet?

Lodde på mere strømforsyning og problem løst slik som kingpin :D

kingpincooling.com/forum/showthread.php?p=24706#post24706

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Genialt kort - herregud for en ytelse!

 

det som blir med spennende nå er å se hvor godt det klokker under vannkjøling med litt ekstra volt.. 1300Mhz?

Tror du burde skru ned forventningene litt, du bør lese hva Anandtech skrev om overklokking og "overvoltage"-funksjonen. Det virker som om Titans overklokkpotensiale i stor grad er begrenset av strømforsyningen på kortet, og Nvidias mangel på overprovisjon under design av kortet.

Lenke til kommentar

Lodde på mere strømforsyning og problem løst slik som kingpin :D

kingpincooling.com/forum/showthread.php?p=24706#post24706

WoW! Om det er hva jeg tror det er, Ja da er det akkurat et sånnt sprøtt prosjekt jeg er ute etter å bryne meg på (etterhvert :p).

Håpløst høy nøyaktighet som kreves - check

Store summer - Check

Skyhøy risiko - Check

Sannsynehlighet for suksess 50%< - check

 

Men, det står ikke så mye om hva han har gjort. Eneste som hinter til noe ganske så spesielt (bortsett fra LN2'en da) er dette spesielle bildet:

post-79251-0-33475300-1361483749_thumb.jpg

Gul -> Dette kortet her som er denne strømforsyningen? Og er det slik at han har laget en step-down converter fra 12V til 1,15V som han kobler i parallell (rett på VCC+) til GK110 kjernen? Antar han ikke overstyre hele strømforsyningen til skjermkortet?

Rød -> Singalkabler av noe slag. Antar disse puslette kablene ikke leverer noe strøm, men overvåkning av spenningen. Kanskje fra en eller to av "styresignalet" som går fra kjernen til de integrerte mosfetene for styring/synkronisering av duty-cycle?

Blå -> Er det en feit strømkabel vi ser her? Virker nok til å levere minst 40-50 Ampere, om ikke mer, (altså noe rundt 50W ekstra potensiale til kjernen).

 

Ser at han får satt Power-target til 113 %, men dette krever vel strengt talt mer enn bare en enkel oppgradering av strømkretsen, men også en egen Firmware? Og hva tror du/dere ville skjedd om han satte en slik endring i firmware'en UTEN denne ekstra strømforsyningskretsen? Antar mosfetene ikke ligger helt presset til sitt ytterste, og at man har en god del å gå på (?). :)

 

edit: Ellers rart å se at han bare kjører på med 1.15V ?! Som ikke er maks engang. Betyr det at kjernen til Titan ikke er særlig glad i høy spenning, og klokker best på litt lavere... Noe som ville gjort Nvidia sitt valg fornuftig å låse den på 1.2V, og at det bare trengs kaldere kort, mer strøm og høyere Power Target for bedre klokk.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Cpu'er og gpu'er trenger mindre "volt" desto kaldere det er. Med LN2 så blir motstanden veldig lav eller.no Men dette vet du bedre enn meg :)

Den ekstra strømforsyningskortet er Evga Epower.

 

review av det: http://hwbot.org/for...ead.php?t=40307

 

GTX 580 frankensteinmod med GTX 480 bakdel :p

http://www.xtremesys...40K-single-door!

 

Hvordan fullmodde et GTX 680 med e-power:

http://kingpincoolin...read.php?t=1682

 

 

Lykke til :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

GTX 580 frankensteinmod med GTX 480 bakdel :p

http://www.xtremesys...40K-single-door!

Hahaha! Utrolig genialt! Visste GTX 480'ene kunne få et nytt liv en dag. :D

 

Cpu'er og gpu'er trenger mindre "volt" desto kaldere det er. Med LN2 så blir motstanden veldig lav eller.no Men dette vet du bedre enn meg

Den ekstra strømforsyningskortet er Evga Epower.

review av det: http://hwbot.org/for...ead.php?t=40307

Ja, det er jo helt korrekt. :) Tenkte jeg ikke over før du sa det.

 

Krønsjet inn noen raske beregninger, og om kortet har 250W ved 80C, og kjører på 1,1V, så gir dette en motstand på 0,0048 Ohm. Ettersom silisium varierer veldig i temperaturkoeffisient etter renheten osv. så antok jeg bare en ganske så god renhet for å være på den sikre siden.

Ved minus 200 grader celsius så ville motstanden synket ned til 0,0035 Ohm, som igjen gir ca 350W ved 1,1 V.

 

Så selv om overklokken ikke ser så heftig ut pga "lav spenning" på "bare" 1,15V så belastet nok kortet med over 100W mer enn det er laget for. :) Very nice!

 

Og at EVGA har laget et ekstra kretskort som du kan bruke, slik at du slipper å mekke selv er jo veldig tidsbesparende. Gjett hvem som skal sette seg ned litt dypere i overklokkingsverdenen, for dette høres veldig spennende ut! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...