Gå til innhold

Våkne opp! Slutt å forhåndsbestille!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han har en del gode poeng, men han glemmer det viktigste: Research. Det holder ikke å ta en titt på en og annen preview, bestemme seg for at et spill er bra og så forhåndsbestille det. Man bør så absolutt undersøke så mye som mulig om spillet før man forhåndsbestiller, og gjerne spille en demo først. En annen viktig ting å huske på er om det i det hele tatt er noe vits å forhåndsbestille, eller om man får kjøpt spillet på release. Det er mange spill som gis ut onine, f.eks via Steam. Disse trenger man ikke forhåndsbestille, fordi steam ikke akkurat kommer til å gå tom for kopier. Gjør man sånn research og setter seg inn i hva det er man betaler for skal det mye til for å bli skuffet over det ferdige resultatet. Det er derfor jeg nesten aldri forhåndsbestiller noe som helt, og de gangene jeg har gjort det har jeg aldri blitt skuffet. Og ja, det inkluderer å kjøpe Aliens: Colonial Marines dagen før det kom. Jeg leste aldri noen anmeldelser, så jeg ble ikke skuffet. Heller hvert imot, det er noe av det beste jeg har spilt på veldig lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Relaterer meg til denne videoen som ble sluppet ut i går av TB. Han er en utrolig kjent YouTuber som fokuserer på spilling. En skikkelig gluping.

 

Takket være denne videoen skal jeg slutte å forhåndsbestille de fleste spill jeg egentlig har tenkt meg til å forhåndsbestille.

 

 

 

Ja, den videoen ga men en støkk jeg trengte. Har blitt fascinert av slike preorder bonuser, og rabatter selvsagt.

 

Men herved skal jeg ikke preordre med mindre det har kommet gode anmeldelser FØR spillet slippes. A:CM var verre enn DNF.

Endret av per17
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man ser hvor ufattelig ræva Alien spillet ble, så er det nok lurt å være på vakt i fremtiden. Bør også ringe en bjelle om spill som anmelderne ikke får gitt sitt syn på før release. Var ganske nær å bestille dette spillet fra Elkjøp da det kostet 399,-, men klarte å stå imot fristelsen. Det hadde vært å tørke seg bak med pengene :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kjøpe usett/uprøvd er jo alltid gambling på høyeste nivå. Jeg kan forstå folk som, inkludert meg selv, forhåndsbestiller neste spill i en serie man liker, feks Fifa. Det er jo aldri noen garanti for at man liker oppfølgeren, men man vet iallefall hva man sannsynligvis vil få.

 

Det jeg ikke kan forstå er skrapskaller som forhåndskjøper dyre ting, som biler. Da gambler man med store summer over mange år.

 

En tanke man kan gjøre seg med forhåndsbestilling av spill under utvikling er jo at hvis mange forhåndsbestiller lang tid i forveien vil jo det være mulig at mer ressurser brukes under utviklingen da utvikleren vet at spillet vil slå an, og dermed blir mer motivert for å gjøre det enda bedre.

 

Men jeg er enig, det er jo hodeløst å kjøpe ting på forhånd, spesielt i disse dager hvor spillene som kommer ut sjelden fungerer skikkelig før etter noen uker og tre hundre patcher.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal vel innrømme å ha forhåndsbestilt tilnærmet alle spill jeg har skaffet meg de siste par åra. Å da tror jeg uten å være 100% sikker at det er snakk om hvertfall over 20 spill. Jeg har dog alltid klart å gjøre tilfredstillende research på forhånd så jeg har vært veldig sikker på bestillingene min.

Av de, sikkert godt over 20, titlene jeg har skaffet meg i løpet av de siste åra har jeg faktisk ikke brent meg en eneste gang.

Det eneste jeg kan huske var å bli litt småskuffet over Prototype 2, men spillet var uansett verdt en gjennomspilling. Aliens Colonial Marines holdt på å bli min første skikkelige forhåndsbestillings smell, men "heldig" som jeg er (Divine intervention? :p ), var min kopi forsinket fra forhandler slik at jeg rakk å avbestille da jeg så slakten spillet fikk av presse og forbrukere.

Som jeg har nevnt før tar jeg ikke mye hensyn til kritikere osv. når jeg skaffer meg spill, men her var det jo ganske tydelig noe som gikk riv ruskende galt, å da kan jeg ikke snu ryggen til det.

 

Bonuser til de som forhåndsbestiller syns jeg egentlig er en styggedom. Har ikke utviklere/utgivere mer tro på produktene sine enn at de føler de må "lure" folk til å forhåndsbestille før noen vet noe om spillet?

 

På tross av mine egne vaner støtter jeg fullt ut en boikott av forhåndsbestilling, så kan vi forbrukere vise at vi ikke kan bli styrt av utgiverne! Ett flott bidrag i kampanjen for å få spillbransjen til å forstå at de ikke kan masseprodusere møkkspill år etter år.

Endret av NrNine
Lenke til kommentar

Han har en del gode poeng, men han glemmer det viktigste: Research. Det holder ikke å ta en titt på en og annen preview, bestemme seg for at et spill er bra og så forhåndsbestille det. Man bør så absolutt undersøke så mye som mulig om spillet før man forhåndsbestiller, og gjerne spille en demo først.

 

Der har vi problemet. Ta en titt her:

 

Et nylig eksempel på at demo og fullversjon ikke ligner hverandre i det hele tatt.

I tillegg var de fleste forhåndstitter for det meste positive. Eneste som forutså dette var en artikkel hos Rock Paper Shotgun.

Endret av garnok
Lenke til kommentar

Han har en del gode poeng, men han glemmer det viktigste: Research. Det holder ikke å ta en titt på en og annen preview, bestemme seg for at et spill er bra og så forhåndsbestille det. Man bør så absolutt undersøke så mye som mulig om spillet før man forhåndsbestiller, og gjerne spille en demo først. En annen viktig ting å huske på er om det i det hele tatt er noe vits å forhåndsbestille, eller om man får kjøpt spillet på release. Det er mange spill som gis ut onine, f.eks via Steam. Disse trenger man ikke forhåndsbestille, fordi steam ikke akkurat kommer til å gå tom for kopier. Gjør man sånn research og setter seg inn i hva det er man betaler for skal det mye til for å bli skuffet over det ferdige resultatet. Det er derfor jeg nesten aldri forhåndsbestiller noe som helt, og de gangene jeg har gjort det har jeg aldri blitt skuffet. Og ja, det inkluderer å kjøpe Aliens: Colonial Marines dagen før det kom. Jeg leste aldri noen anmeldelser, så jeg ble ikke skuffet. Heller hvert imot, det er noe av det beste jeg har spilt på veldig lenge.

 

Eksakt hva slags forhåndsundersøkelser fikk du gjort av Colonial marines mener du? Og er det noe annet enn ren flaks at du likte det i motsetnign til en stort sett samlet spillpresse?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er vel ikke noe nytt at måten de selger spill på er råttent, og at dem slipper ut uferdige spill og skal tjene inn ekstra cash ved å gi ut DLC som at det er noe spesielt,og ikke noe de kunne gitt ut med engang.

Idag handler det om kvantitet og ikke kvalitet, spillbransjen har blitt en ren buisness hvor det er bare menn med dress og slips som bestemmer, og de kjører en linje som går utover de som liker å kose seg med spill.

 

Bare se på forandringen som har skjedd fra PS2 til PS3. Socom 2 kom ut bundla med headset for 600kr, alt av våpen, 23 + maps m.m, ikke noe tull og tøys før eller etter release, og det solgte godt selvsagt.

 

Socom 4 var en skam. (Sony og dressmennene tok over her) Et uferdig møkka spill, hadde pre order bonus som splitta communityet, lite maps og lagt opp for DLC senere, alle våpen var ikke tilgjengelig osv.. Itillegg til mye annet surr, så gikk det jo rett på snørra heldigvis.

 

Slik har det blitt med absolutt alle spill idag så og si, og jeg hater det, ergo kjøper jeg så og si ingenting lenger.

 

Lykke til med den modellen sier jeg bare.

Endret av Ipad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...