Gå til innhold

Retten til å bestemme over egne innlegg


Anbefalte innlegg

Opphavsretten gir meg rett til å trekke tilbake fra offentligheten mine egne verk...

Nei, det stemmer rett og slett ikke. Den gir deg rett til ikke å offentliggjøre dem overhodet. Du kan f. eks. ikke etter å ha gitt ut en bok, kreve at alle bokhandlerne trekker boken din, fordi du ikke lengre ønsker at ditt åndsverk skal være offentlig. Og du kan i alle fall ikke gå hjem til de som har kjøpt boken og kreve at de leverer den inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Før jeg blei moderator tok jeg opp et lignende spørsmål. Jeg lurte på hva som ville skje med bildene mine her inne hvis jeg ble utestengt, frivillig eller ufrivillig. Jeg kan se for meg at det kan være tilfeller der en ikke ønsker at bildene skal ligge der til evig tid. Jeg fikk til svar at det ville ikke være noe problem å ta kontakt med administratorene (da forumstyret) via [email protected] å få fjernet sine bilder selv om man var utestengt.

Regner ikke med at de har endret policy.

 

Reglene sier at poster ikke blir slettet. Ergo de blir satt som usynlig for andre enn mod/admin. Mao de ligger fremdeles i databasen! Så hvis noen kjøper opp dette forumet, eller eier. Så får de med seg mine verker gratis i og med at de fremdeles ligger i forumdatabasen. Ergo, så er man fremdeles i besittelse av mine verker, og disse kan stå i fare for å bli videresolgt uten mitt samvirke til en tredjepart!

 

Så spørsmålet mitt står fremdeles! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Nei, det stemmer rett og slett ikke. Den gir deg rett til ikke å offentliggjøre dem overhodet. Du kan f. eks. ikke etter å ha gitt ut en bok, kreve at alle bokhandlerne trekker boken din, fordi du ikke lengre ønsker at ditt åndsverk skal være offentlig. Og du kan i alle fall ikke gå hjem til de som har kjøpt boken og kreve at de leverer den inn.

 

Selvfølgelig kan man trekke tilbake en bok. Dermed har ingen rett til selge flere eksemplarer og ingen har rett til å kopiere den boken.

Bokhandlere kan også trekke tilbake en bok. Det er ingen umulighet..

http://www.aftenpost...ok-6810207.html

Endret av Slettet+8713
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nei, det stemmer rett og slett ikke.

 

Hadde vært greit at du har peiling på hva du snakker om før du uttaler deg! :) Når det kommer til publisering av bøker, kommersielle salg m.v. Så skriver man en juridisk bindende avtale mellom partene.. og den regulerer hva/hvordan og hvorfor osv. Dette er advokat mat..

 

Jeg har ingen juridisk avtale med dette nettstedet om hvordan mine verk ska håndteres, bortsett i fra i det som står i lovverket om opphavsrett! Og det er jo et tankekors at andres verk (les: filmer / spill m.v.) blir regnet som piratvare, og er ikke tillatt her inne, disse blir slettet fullstendig. Kan det være for at TONO/MPAA har skarpskodde advokater første rekke, og masse penger i bakhånd?

 

Mens vi vanlige brukere ikke er så farlige?? :) At man kan ta seg betydelig mere til rette? :)

Lenke til kommentar

Tenk for et kaos det hadde blitt om alle kunne slette postene sine som de ville.

Det har vært eksempler på folk som har gått inn og editert "alle" postene sine, og på den måten ødelagt flere tråder.

 

Jeg for en trives med sånn det er i dag, og som flere har sagt, trives folk ikke med det, kan de ta det opp med forumstyret for regelendring, og i mellomtiden er det ingen som tvinger noen til å lage poster her.

 

Kanskje dette får enkelte brukere til å tenke seg om 2 ganger før de poster svada og galle.

Ikke at jeg har noen tro på at det faktisk skjer.

 

(ikke rettet direkte imot noen enkelte brukere her i tråden eller på forumet, generell påstand basert på internet forum generelt og kommentarfelter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært greit at du har peiling på hva du snakker om før du uttaler deg! :) Når det kommer til publisering av bøker, kommersielle salg m.v. Så skriver man en juridisk bindende avtale mellom partene.. og den regulerer hva/hvordan og hvorfor osv. Dette er advokat mat..

 

Jeg har ingen juridisk avtale med dette nettstedet om hvordan mine verk ska håndteres, bortsett i fra i det som står i lovverket om opphavsrett! Og det er jo et tankekors at andres verk (les: filmer / spill m.v.) blir regnet som piratvare, og er ikke tillatt her inne, disse blir slettet fullstendig. Kan det være for at TONO/MPAA har skarpskodde advokater første rekke, og masse penger i bakhånd?

 

Mens vi vanlige brukere ikke er så farlige?? :) At man kan ta seg betydelig mere til rette? :)

Right back atcha.

 

Du har en bindende avtale. Den inngår du når du lager en bruker her, og retningslinjene er den sentrale avtaleteksten.

 

KimKarne: At bøker kan bli trukket fra markedet er åpenbart ikke det samme som at opphavsmannen ensidig kan kreve at de blir trukket, og på den måten gjøre det ulovlig å fortsette å selge/inneha dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Right back atcha.

 

Den greia vi signerer på her inne er nok ikke regnet som en juridisk kontrakt. Og den vil nok ikke på vegne av nettverket holde i en rettssal.. :)

Lenke til kommentar

Et innlegg må både ha en verkshøyde for å idet hele tatt bli regnet som et åndsverk. Åndsverk er også et rettslig begrep som oppstiller visse krav. Ideer og kunnskap er f.eks. ikke et åndsverk.

 

Som hovedregel er nok ingen av innleggene på diskusjon.no som faller inn under begrepet åndsverk slik det skal forstås etter åndsverkloven. Åndsverkloven selv inneholder ikke en skikkelig definisjon av begrepet åndsverk, men den har en "halebiter" bestemmelse i §1 som gir et ite pekepinn på hva som regnes som et åndsverk. Bare vær klar på at dette ikke er en uttømmende opplisting av definisjonen på hva et åndsverk er.

 

En annen ting er selvfølgelig at diskusjon.no har en del retningslinjer som man godtar når man poster her.

 

Med dette kan man vel konkludere med at innlegg på diskusjon.no er som hovedregel ingen åndsverk, dessuten har man godtatt betingelser når man poster sine innlegg.

 

På en annen side er vi ikke urimelige. Når vi får en forespørsel om sletting så behandler vi denne og vurderer hvorvidt det er grunnlag for sletting. Husk at sletting av innhold også kan ha påvirkning for andre brukere sine innlegg. Når det skjer er terskelen høyere for å slette innholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Et innlegg må både ha en verkshøyde for å idet hele tatt bli regnet som et åndsverk. Åndsverk er også et rettslig begrep som oppstiller visse krav. Ideer og kunnskap er f.eks. ikke et åndsverk.

 

Som hovedregel er nok ingen av innleggene på diskusjon.no som faller inn under begrepet åndsverk slik det skal forstås etter åndsverkloven. Åndsverkloven selv inneholder ikke en skikkelig definisjon av begrepet åndsverk, men den har en "halebiter" bestemmelse i §1 som gir et ite pekepinn på hva som regnes som et åndsverk. Bare vær klar på at dette ikke er en uttømmende opplisting av definisjonen på hva et åndsverk er.

 

En annen ting er selvfølgelig at diskusjon.no har en del retningslinjer som man godtar når man poster her.

 

Med dette kan man vel konkludere med at innlegg på diskusjon.no er som hovedregel ingen åndsverk, dessuten har man godtatt betingelser når man poster sine innlegg.

 

På en annen side er vi ikke urimelige. Når vi får en forespørsel om sletting så behandler vi denne og vurderer hvorvidt det er grunnlag for sletting. Husk at sletting av innhold også kan ha påvirkning for andre brukere sine innlegg. Når det skjer er terskelen høyere for å slette innholdet.

 

Enhver setning jeg skriver, er mitt åndsverk. jfr. punkt 1.

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19610512-002.html#map001

Lenke til kommentar

Feil forsåelse av begrepet åndsverk. Som jeg skrev tidligere så er ikke §1 uttømmende. Innholdet må også ha en viss verkshøyde.

 

Et innlegg på diskusjon.no har som normalt ingen verkshøyde. Dessuten har du godtatt retningslinjene når du postet, det foreligger da en avtale om bruk. Du har også godtatt en avtale om en viss bruk når du har publisert innlegget offentlig. Dett gjelder selv om innlegget skulle ha vært et åndsverk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Et innlegg må både ha en verkshøyde for å idet hele tatt bli regnet som et åndsverk. Åndsverk er også et rettslig begrep som oppstiller visse krav.

 

Å poste bilde her inne hvor jeg; har lekt med en tanke, formet det til en idé, vært ute på location (en eller flere ganger), tenkt på komposisjon og visuelluttrykksform, tatt bildet, etterbehandlet dette for så å poste dette i dette «digitale vinduet» så har jeg et åndsverk, ikke i kraft av forumposten, men innholdet i den! :)

 

Som hovedregel er nok ingen av innleggene på diskusjon.no som faller inn under begrepet åndsverk slik det skal forstås etter åndsverkloven.

 

Det du sikter til.. antar jeg.. om jeg forstår deg rett.. er at dette innlegget som et eksempel ikke omfattes av åndsverkloven? Og det er helt greit! Det er ikke et åndsverk i denne. :)

 

Btw så uttrykker du deg rimelig vagt.. men det skjønner jeg pga av den utdannelsen du besitter.. du vet at det finnes mange gråtoner i jussen.. Og hadde du vært nær 100% sikker på at tek.no/eddamedia har hatt alt på sitt tørre her.. vil jeg nesten påstå at du hadde vært litt mere bombastisk i innlegget ditt.. :)

 

Jeg tror vi kan være enige at retningslinjene til dette forumet er ikke juridisk bindende.. og det å stenge ut en bruker i fra hans/hennes verk vil være lovstridig.. ;)

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Den greia vi signerer på her inne er nok ikke regnet som en juridisk kontrakt. Og den vil nok ikke på vegne av nettverket holde i en rettssal.. :)

Og hvilket grunnlag har du for å hevde det? Jeg tror rett og slett ikke du kan noe som helst om hvordan rettslig bindende avtaler blir inngått, og at nå er på betydelig dypere vann enn du kan svømme i.

 

I det du registrerer deg her, så inngår du en avtale. Å registrere seg på en nettside er et klart dispositivt utsagn. Selvfølgelig er medlemsforhold regulert av et avtaleforhold, hvordan skulle det ellers være regulert? Per i dag er det sånn at forumet ikke har noen henvisninger til sine standardvilkår når man registrerer seg, og det gjør at spørsmålet om standardbetingelsene er akseptert er noe mer tvilsomt, men jeg mener fortsatt det er ganske åpenbart at man som bruker av en tjeneste må akseptere at det gjelder noen vilkår for bruken av tjenesten, og bransjepraksis er jo at det gjelder noen standardvilkår som man aksepterer ved å registrere seg. Når det i tillegg, som jeg har nevnt tidligere, ikke kreves noen motytelse fra brukerens side overhodet for å få lov til å benytte tjenesten, så blir dette enda klarere.

 

 

Nå var det tidligere sånn her på forumet at man haket av "jeg har lest og aksepterer retningslinjene for forumet", med en link til retningslinjene, og da er saken fullstendig utvilsom. At du hevder at det ikke fyller kravene til "en juridisk kontrakt" skjønner jeg ikke helt, men jeg antar det handler om at du ikke vet hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

<snip>

 

Hvordan mener du at retningslinjene for dette forumet er iht til Norsk Standard og ISO-standarden som de setter for avtaler? Og vi inngår ingen avtaler på dette forumet.. dette forumet opererer med «retningslinjer» altså en føring om hvordan man ønsker det skal være her inne..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713

Og hvilket grunnlag har du for å hevde det? Jeg tror rett og slett ikke du kan noe som helst om hvordan rettslig bindende avtaler blir inngått, og at nå er på betydelig dypere vann enn du kan svømme i.

 

I det du registrerer deg her, så inngår du en avtale. Å registrere seg på en nettside er et klart dispositivt utsagn. Selvfølgelig er medlemsforhold regulert av et avtaleforhold, hvordan skulle det ellers være regulert? Per i dag er det sånn at forumet ikke har noen henvisninger til sine standardvilkår når man registrerer seg, og det gjør at spørsmålet om standardbetingelsene er akseptert er noe mer tvilsomt, men jeg mener fortsatt det er ganske åpenbart at man som bruker av en tjeneste må akseptere at det gjelder noen vilkår for bruken av tjenesten, og bransjepraksis er jo at det gjelder noen standardvilkår som man aksepterer ved å registrere seg. Når det i tillegg, som jeg har nevnt tidligere, ikke kreves noen motytelse fra brukerens side overhodet for å få lov til å benytte tjenesten, så blir dette enda klarere.

 

 

Nå var det tidligere sånn her på forumet at man haket av "jeg har lest og aksepterer retningslinjene for forumet", med en link til retningslinjene, og da er saken fullstendig utvilsom. At du hevder at det ikke fyller kravene til "en juridisk kontrakt" skjønner jeg ikke helt, men jeg antar det handler om at du ikke vet hva du snakker om.

 

Problemet du ikke ser, er at han registrerte seg aldri til diskusjon.no, men noe helt annet som igjen er overtatt to ganger med nye regler som eierne har bestemt har tilbakevirkende kraft da vi som brukere aldri har fått noe valg. Der er sendt ut mail ja, men det er ikke det samme som at man som bruker har godtatt en ny avtale. At man fortsatt er her inne er heller ikke som at man har godtatt den avtalen. Det kan jo være at man ikke har lest den avtalen eller at den ikke kommer fram til brukeren eller at kanskje er sendt til en mailadresse som ikke lenger er i bruk. Mange muligheter, men ingen av de kan erstatte det å måtte godta en avtale, før man for fortsette.

Lenke til kommentar

Å poste bilde her inne hvor jeg; har lekt med en tanke, formet det til en idé, vært ute på location (en eller flere ganger), tenkt på komposisjon og visuelluttrykksform, tatt bildet, etterbehandlet dette for så å poste dette i dette «digitale vinduet» så har jeg et åndsverk, ikke i kraft av forumposten, men innholdet i den! :)

 

Det er korrekt. Bildet ditt er ditt åndsverk. Men ved å poste det her inngår du en implisitt avtale med diskusjon.no om bruk av ditt bilde. Denne avtalen kan ikke du senere ensidig gå fra og oppheve den retten vi fikk gjennom at du postet bildet.

 

 

Jeg tror vi kan være enige at retningslinjene til dette forumet er ikke juridisk bindende.. og det å stenge ut en bruker i fra hans/hennes verk vil være lovstridig.. ;)

 

Det er vi ikke enige i. Forumets retningslinjer er bindende, og anses akseptert ved fortsatt bruk av tjenesten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er korrekt. Bildet ditt er ditt åndsverk. Men ved å poste det her inngår du en implisitt avtale med diskusjon.no om bruk av ditt bilde. Denne avtalen kan ikke du senere ensidig gå fra og oppheve den retten vi fikk gjennom at du postet bildet.

 

Det er vi ikke enige i. Forumets retningslinjer er bindende, og anses akseptert ved fortsatt bruk av tjenesten.

 

Det er mitt åndsverk, og jeg besitter alle rettighetene for det! Det jeg har godtatt er at nettverket under visse forutsetninger kan bruke det i sin markedsføring, og kun det! :) Selv om jeg har frivillig valgt å poste bilder her inne, har ikke nettverket eller dets eiere fått rettigheter til bildet utover at de kan bruke det etter mitt samtykke. Og mitt samtykke kan engang i tiden opphøre! Velger å jeg å avslutte min konto her inne en gang, så tar jeg med det som er mitt, og om det er bildet mitt i dette tilfellet eller bilnøklene mine i et annet tilfelle. Det er samme sak! :)

 

Kort versjonen: Det er mitt verk, jeg eier helt og holdent dette med alle rettigheter dette måtte inneholde. Jeg har tillatt en begrenset bruk av bildet for nettverket. Jeg har aldri tillatt at nettverket skal tilegne seg en kopi etter eget forgodtbefinnende! :)

 

Forumets retningslinjer: Er bare retningslinjer og ikke en juridisk avtale! Altså føringer/spilleregler for de som ikke skjønner forskjellen.. :)

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan mener du at retningslinjene for dette forumet er iht til Norsk Standard og ISO-standarden som de setter for avtaler? Og vi inngår ingen avtaler på dette forumet.. dette forumet opererer med «retningslinjer» altså en føring om hvordan man ønsker det skal være her inne..

Spørsmålet er først og fremst hvorfor det skulle være relevant... Og jo, du inngår en avtale.

Lenke til kommentar

Forumets retningslinjer: Er bare retningslinjer og ikke en juridisk avtale! Altså føringer/spilleregler for de som ikke skjønner forskjellen.. :)

Betingelser ved opprettelse av brukerforhold

 

Denne avtalen fastsetter vilkårene for bruk av alle Edda Digital AS sine tjenester på digitale plattformer hvor tilgangen er begrenset med brukernavn og passord. Avtalen inngås mellom deg som bruker og Edda Digital AS (tjenestetilbyder), og regnes som inngått ved fullføring av registreringsprosessen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Spørsmålet er først og fremst hvorfor det skulle være relevant... Og jo, du inngår en avtale.

 

Nei! Jeg huker av for at jeg har lest og forstått retningslinjene for for forumet! Det er ingen avtale! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...