Gå til innhold

- NRK må ha en stabil finansiering


Anbefalte innlegg

Det må da i praksis være med fornuftig å belaste alle over skatteseddelen. Om det er slik at en husstand skal betale per person, som jeg mener er rimelig, så vil jeg klage over å måtte betale full pris når jeg er alene. Jeg regner med at om alle benytter sin rett til å klage, så tror jeg de 100 ansatte på lisenskontoret i Mo i Rana får betydelig mer å gjøre. Om vi trekker alt over skatteseddelen, så er det 100 munner mindre å mette også. Jeg forstår at det er politiske prinsipper som ligger til grunn for dagen løsning, men det koster!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt feil tankegang. Statlig media bør være en garanti for nasjonal kulturell spredning som ikke er økonomisk bærekraftig. Gjerne fokusert på distrikter og nisje kulturelle hendelser. Mange bør like noe, mens få bør like alt.

 

Det folk liker, dvs. det populære, vil alltid være økonomisk bærekraftig og således distrubueres av andre. Unntaket er når nasjonalt kulturellt viktige hendelser blir undratt offentlighet via f.eks. betalkanaler. Slikt bør unngås.

 

Dette koster da ikke fem milliarder i året? La NRK enten bli betalingskanal, eller ta det over statsbudsjettet. Slik som det er nå er det tvang og overbetaling. Kultur bør ikke komme foran valgfrihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Legg ned hele forbanna drikanalen. Går ikke an å bedrive slik mafiavirksomhet som NRk gjør. Om det der sprer seg til PC/mobil/tablets blir det enda verre for oss som faktisk ikke ser på norsk TV, hverken på en TV eller på nett. Går ikke an å la et selskap kreve inn penger fordi de i teorien har mulighet til å se på søplet de produserer.

Lenke til kommentar
– NRK må ha en stabil finansiering

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Løsningen er enkel: Finansier NRK over statsbudsjettet. La det gå som kultur og folkeopplysning. Om mange protesterer på dette synes jeg vi kan ta debatten om man da heller skal forandre/redusere innholdet eller legge ned NRK slik det er i dag.

 

Å lisensbelegge produkter som et veldig lite mindretall bruker for å se på NRK er usaklig. Å lisensbelegge TV apparater for å drive NRK i 1981 ga kanskje mening, men å lisensbelegge all elektronikk med nettilgang og mulighet for å spille av video for å finansiere NRK i 2013 er totalt usaklig.

 

Jeg har ikke sett på NRK på 7-8 år (og tilbake da bare en skjelden gang i blandt), og har ingen planer om det i fremtiden. Når jeg har sjekket TV programmet fra tid til annen (for morroskyld, jeg har ikke TV selv) finner jeg ingen ting av interresse som jeg ikke kan få tilsvarende fra bedre eller mer beleilige kilder. Det gjelder forsåvidt alle norske TV kanaler, det som interreserer meg av innhold er ikke produsert i norge, og er gjerne en forsinket sending i forhold til hvor det først ble sendt. Nyheter leser jeg på nett, og dokumentarer ser jeg skjeldent eller aldri, men det som hadde vært interresant å se er hovedsaklig fra Discovery eller National Geographic.

Endret av GullLars
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke en lov, men en forskrift. En vesentlig forskjell.

Nå er det strengt tatt ikke akkurat særlig mange praktiske forskjeller på forskrifter og lover, men det er vel strengt tatt kringkastingsloven som gir hjemmel til å kreve inn lisensen, og forskriften som regulerer detaljene. Man kan nemlig ikke i forskrifts form gjøre inngrep i folks rettssfære, som å kreve inn penger, uten at forskriften har hjemmel i lov. Det er da loven som hjemler inngrepet.

 

Argumentet om at man trenger "stabil finansiering" har jeg aldri helt skjønt, og jeg mener ærlig talt at det er ganske fordummende. Det er Stortinget som vedtar lisensen, som er en særavgift, og det er Stortinget som vedtar statsbudsjettet. Det er ingen vesentlige forskjeller på de to, annet enn at de ikke behandles sammen. Ingen hindrer Stortinget i å sette akkurat de lisens-satsene de ønsker, på samme måte som skattesatser og moms-satser. Det er samma greia uansett, om man "putter det på statsbudsjettet" eller ikke forandrer ingen realiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det vanlig at dvd-spillere har tv-tuner? Er det bare jeg som er helt på jordet eller er det svært uvanlig?

 

Dette er svert uvanlig. Vanlige enkle spillere har ikke tuner. Det finnes unntak med spillere som er combo VHS/DVD eller DVD-spillere med opptaksfunksjon, Vil tippe dette gjender under 1% av spillerne på markedet.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det må være? Løsningen er enkel: Finansier NRK over statsbudsjettet. La det gå som kultur og folkeopplysning. Om mange protesterer på dette synes jeg vi kan ta debatten om man da heller skal forandre/redusere innholdet eller legge ned NRK slik det er i dag.

 

Dersom hjernevasken på NRK skal være folkeopplysning er Norge et land jeg ikke ønsker å bo i. Kulturen på NRK er også utdatert lavmål som kun appelerer ikke sofistikerte kulturelt innavlede individer. Skal man til evig tid trene opp kommende generasjoner i noe så smakløst eller skal man la det gå i graven med generasjonen til de over 50?

 

Jeg sier ikke at andre kanaler er tilstrekkelig sofistikert, men NRK er desidert verst i klassen og en påtvunget kanal.

 

NRK har minst 50% av årsaken til vedvarende kulturelt lavmål blandt den norske befolkning. I tillegg har man den delen av befolkningen som tror de er intelligent og opplyst fordi de gjennom programmer og nyhetssendinger på NRK har fått servert hva "som er sant", hva de skal tenke, mene, snakke om på jobben neste dag osv. Så repeterer de NRK-propagandaen i omgangskretsen sin og bidrar til å skape en illusjon av et falskt status quo. Jeg både skammer meg og gremmes av å bo i Norge, et land som på mange måter representerer det motsatte av det jeg står for. Dette til tross avr at jeg i en årrekke er inndoktrinert gjennom NRK og norsk skolevesen. Heldigvis har jeg høy mostandskraft mot hjernevasken som de mater befolkningen med.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom hjernevasken på NRK skal være folkeopplysning er Norge et land jeg ikke ønsker å bo i. Kulturen på NRK er også utdatert lavmål som kun appelerer ikke sofistikerte kulturelt innavlede individer. Skal man til evig tid trene opp kommende generasjoner i noe så smakløst eller skal man la det gå i graven med generasjonen til de over 50?

 

Jeg sier ikke at andre kanaler er tilstrekkelig sofistikert, men NRK er desidert verst i klassen og en påtvunget kanal.

 

NRK har minst 50% av årsaken til vedvarende kulturelt lavmål blandt den norske befolkning. Jeg både skammer meg og gremmes av å bo i Norge, et land som på mange måter representerer det motsatte av det jeg står på. Dette til tross for at jeg i en årrekke er inndoktrinert gjennom NRK og norsk skolevesen. Heldigvis har jeg høy mostandskraft mot hjernevasken som de mater befolkningen med.

 

Hvilken hjernevasking snakker du om sånn spesifikt? Handler det om kultur, politikk eller hva? Fint om du kunne konkretisere dette noe mer.

Endret av C64C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst ved at de skaper et vakum der vesentlige tema aldri blir nevnt eller enkelt bortforklart gjennom feilaktige forenklinger som ikke bare er feil men gjør folk dumme og ute av stand til å tenke eller gjøre fornuftige valg i egne liv. Dette bremser også enkeltsindividets forutsettninger for fremskritt. NRK er med på å dumme ned språlet. En befolkning som ikke skjønner betydningen av ord eller der enkelte ord over tid rett og slett blir kuttet ut vil i liten grad være i stand til å tenke, da ord og deres betyning er en vesentlig del av tankeprosessen. NRK bygger opp rundt den politiske illusjonen og løgnen viser maktens ytterpunkt som noe som egentlig kun er halvveis oppe i maktpyramiden. Når det er kriser ute i verden eller i Norge så gir NRK et feilaktig bilde av hva som faktisk gikk for seg. NRK bidrar til at befolkningen bevarer sin feilaktive oppfattelse av hva demokrati er. De medvirker på faste årlige virkemidler som kongens og statsministerens nyttårstale. Jo mer folk ser på NRK desto dummere er de. Det hjelper ikke å være opplyst når opplysningene ikke er representativt for virkeligheten. Eller kanskje det nettop er representativt siden så mange slavisk følger det falske verdensbildet de får gjennom NRK. Det er ikke veldig vanskelig å tenke seg hva som kommer på nyhetssendingene og aktualitetsprogrammene 6-12 måneder frem i tid ved å streame utenlandsk radio.

 

Den norske befolkningen har god trening i å holde på på dette viset, men det betyr ikke at det er riktig eller fornuftig.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilken hjernevasking snakker du om sånn spesifikt? Handler det om kultur, politikk eller hva? Fint om du kunne konkretisere dette noe mer.

 

Les denne så ser du litt av den motbydelige hjernevasken Nrk står for. Handler om de stakkars sigøynere som sitter helt uskyldig i fengsel ifølge Nrk. (nrk glemte bare å fortelle at hun hadde solgt sin 11 år gamle datter)

 

http://www.document....ri-vaert-sendt/

Endret av billywillie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Først og fremst ved at de skaper et vakum der vesentlige tema aldri blir nevnt eller enkelt bortforklart gjennom feilaktige forenklinger ...

Den enkeltes syn på hvordan statlig media drives har ingen betydning om hvorvidt dens eksistens er berettiget eller ikke, statlig medias eksistensberettigelse dekkes alene av nasjonens evne til å dekke og frembringe det man til enhver tid anser som viktige kulturelle bidrag. Saker som ikke nødvendigvis danner grunnlag for komersiell interesse eller nasjonale hendelser på annen måte er lukket for de fleste av nasjonens innbyggere.

 

Hvordan jobben utføres vil nok alltid danne grunnlag for diskusjoner.

 

Når det gjelder vridning på nyheter er dette noe samtlige mediakaneler bedriver, enten i den ene eller andre retning. De blir manipulert av kulturell bakgrunn, komersiell interesse, regjeringer, religion og trender på samme måte som folk flest. Det nøytrale filter er nødt til feile i mange situasjoner, man tror det man helst ønsker å tro. Ta alt, fra alle, med "en stor klype salt".

 

Mitt største ankepunkt mot dagens drift er et tilsynelatende stort ønske om å rettferdigjøre egen eksistens via populisme. De gjør en del produksjoner som jeg personlig ikke ser annet enn (relativt dårlig) underholdningsverdi ved. Den statistikken jeg ønsker mest de skal ignorere er såkalte seerbarometere, slikt kan de komersielle sloss om. En statlig mediekanal som er populær har sannsynligvis feilet.

Lenke til kommentar

Dataprogram forteller datamaskinen hva den skal gjøre. TV-program forteller mennesker hva de skal gjøre.

 

TV eksisterer for å skape en ønsket reakson hos mottakeren. TV er fremdeles det mest effektive virkemidlet som finnes for å skape en ønsket reaksjon hos befolkningen.

 

Det er naivtt å tro at TV handler om velvilje og folkeopplysning, når målet er å ha minst mulig opplyste mennesker som responderer best mulig til programeringen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel om nrk skal være som hvilken som helst bedrift så burde de starte å kutte, fjerne x antall unødvendige radiokanaler og tv kanaler å dele utgiftsposten i 2 eller 3 med det så får de nei til kanskje fremtidige nrk produksjoner om beløpt blir 100 mill så tar de å finansierer det faktiske bruket for en nasjonal kanal over statsbudsjettet.

 

Om de insisterer på å ha mer en 1 kanal så kan de kjøre reklame på de andre kanalene de skulle trenge selv om de kan jo kjøre mindre amerikanske,britiske serier/filmer å legge inn skiten de skulle vise på de andre kanalene der i stedet.

Til å være en "reklamefri" kanal så har de da mer enn litt i reklameinntekter, hmmmmmmmmmmm...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

TV eksisterer for å skape en ønsket reakson hos mottakeren. TV er fremdeles det mest effektive virkemidlet som finnes for å skape en ønsket reaksjon hos befolkningen.

Trender skaper reaksjoner, mens media sprer informasjon. Det er godt mulig media er de som er best egnet til skape en trend. TV er kanskje det sterkeste mediet. Noen trender er gode og andre dårlige for samfunnet.

 

I den senere tid har vel sosiale medier vært en sterk aktør på denne fronten. Veldig populært å ønske revolusjon i en del land, men langt fra sikkert om resultatet blir spesielt positivt til slutt.

Det er naivtt å tro at TV handler om velvilje og folkeopplysning, når målet er å ha minst mulig opplyste mennesker som responderer best mulig til programeringen.

Beskrivelse av propaganda, en bevisst bruk av media for å skape en trend. F.eks var Nazi tyskland var svært gode på å skape trender via media for å nå politiske mål. Imidlertid må det ligge en bevisst strategi og et bestemt mål bak før det virkelig blir propaganda, noe jeg neppe tror NRK besitter.

Deres produksjon farges heller av ønsket om å gi folk det folk vil ha, dvs. populisme. Farlige saker det også, men mest fordi populisme følger trender enten de er gode eller dårlige for samfunnet.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Har du en DVD-spiller, har disse som oftest også en egen TV-tuner og antenneinngang (...)

 

 

Eh, nei. Har du derimot en DVD-opptaker, har disse som oftest en egen TV-tuner. Men det er et helt annet produktsegment.

 

Til alle de som heller vil ha TV-lisensen over statsbudsjettet, bare for å slippe å se denne delen av skatten dere betaler, vil jeg påpeke at dere da overfører kontrollen over NRK fra det folkevalgte Stortinget, til Kongens utvalgte statsminister og den Regjering han/hun velger å stille. Det vil si at NRK ikke lengre jobber for det norske folket, men for den til enhver tid sittende rødgrønne eller blåbrune Regjeringen. Regjeringskritiske nyheter vil da gi direkte kutt i finansieringa. Dersom dere ikke skjønner for et prinsipielt problem dette er, trenger dere å gå en ekstra runde med dere selv på om dere egentlig bryr dere om demokratiske verdier.

 

Til alle dere som helst vil fjerne TV-lisensen og gjøre det til en vanlig konkurrent på markedet, så er det et langt mer legitimt standpunkt. Imidlertid heter det seg at man skal ha en allmennkringkaster i Norge, denne er pålagt en del oppgaver, de er pålagt en viss politisk nøytralitet som ingen kommersiell aktør noen sinne kan påberope seg, og spesielt i en krigssituasjon er det viktig at man har en statslojal kanal for informasjon. (Og kanskje like viktig at man har en som IKKE er statslojal, eller mer nøyaktig regjeringslojal.) Så kan man spørre seg om denne kanalen hadde trengt å kjøpe fotball-lisenser og olympiade-lisenser og bruke opp fem mrd i året. Nei, de hadde oppfylt sitt oppdrag like godt om de kuttet fotball, olympiade og eurovision. Da hadde de også spart et par mrd i året.

 

NRK utfyller noen særdeles viktige oppgaver. Men de har vel et mer romslig budsjett enn de hadde trengt bare for dette.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

NRK lisensen er Norges mest usosiale avgift. Det er også en av de minst logiske. For ikke å nevne at det er fantastisk dyrt for å drifte en kanal halve folket ikke engang vil ha.

 

Jeg kan ikke tenke meg at særlig mange her i landet frivillig hadde betalt 3000kr i året for ÉN eneste kanal (riktignok i tre forskjellige utgaver). Kanalpakken jeg har ifra Canal Digital gjennom borettslaget koster meg bare noen hundrelapper i året, og det er altså drøyt 60 kanaler.

 

Dessuten ble loven nedskrevet lenge før internett eksisterte i sin nåværende form.

 

Fiks loven, ikke tyn folket!

Endret av omnomnomnivore
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanalpakken jeg har ifra Canal Digital gjennom borettslaget koster meg bare noen hundrelapper i året, og det er altså drøyt 60 kanaler.

Tror du virkelig at du bare betaler et par hundrelapper til CD for kanalpakken din? Greit at borettslaget får bedre pris vha større avtale, men tror nok endel av felleskostnadene du betaler hver måned til borettslaget går rett i lommen til CD gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...