Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Klart det er lov å droppe lisensen om man ikke ser på NRK.

Det stemmer ikke. Om man ser på NRK eller ikke har ingenting å si for lisensplikten. Hovedregelen er at eierskap av en tv-mottaker er lisenspliktig. Uavhengig av om man ser på NRK eller ikke.

 

Jeg skal og være enig i at lisens på TV som møbel kan være feil og de endringene som har skjedd på kanalutvalg er radikale.Men det er jo komplett historieløst å se tilbake og ikke skjønne at NRK har vært viktig for landet.

Tider forandrer seg. Jeg er sikker på at NRK var en revolusjon for samholdet i nasjonen og kunnskapsformidlingen, i sin tid. I senere tid har NRK som mediekanal blitt stadig mindre, særlig blandt de unge. Samtidig har NRKs reportoar økt voldsomt. Det er nå 3-4 tv-kanaler, 5 radiokanaler, samt bred nettsatsing. NRK har også blitt kraftig supplert som medieforvalter av både et vell av andre radio og tv-kanaler, samt nettet. NRK burde spisset sin rolle som en medieforvalter som forvalter det kommersielle kanaler ikke gjør. Nisjeprogrammer, barneunderholdning, samfunnsdebatt, samfunnskritikk, kunnskapsformidler. Ikke importerte såpeserier, reklame og underholdning, som de kommersielle kanalene dekker nok i massevis av. Staten bør også finne ut hva de vil med NRK. Å drive det som et kommersielt underholdningsforetak kan umulig være noe vi burde bruke skattepenger på. Hvis det var tilfelle, hvorfor har vi ikke statsavisen, statsfrisørene og statsdagligvarebutikken? Skattepenger bør brukes på fornuftige samfunnsoppgaver. Vei, vann, kloakk, havner, helsevesen, skolevesen, forsvar, politi etc.

 

Det vil nok skje endringer på lisensbetaling snart (på høy tid) og da håper hvertfall jeg at vi får det over på skatteseddelen. Det vil jo bli langt mere sympatisk ovenfor f.eks studenter og minstepensjonister.

Enig i det. :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-19801023-8798-0.html

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Dere trenger ikke plombere utstyret selv. Det er bare nødvendig dersom NRK krever det, og da på NRKs regning. Det eneste du trenger å gjøre er å gi informasjon om at mottakeren ikke er i bruk og opplyse om at utstyret er tilgjengelig for plombering av NRK.EDIT: Med forbehold om at jeg leste rett i tråden her på forumet.

 

Det stemmer det. Sendte selv epost til nrk for noen år siden der jeg sa at TVen ikke lenger var koblet til nettet og oppfordret til uanmeldt besøk om de hadde lyst til å sjekke. Har ikke betalt lisens siden det :)

Lenke til kommentar
Tror strømming er fritatt, men jeg vet NRK prøver å få lisens på alt som har skjermer. (mobil, nettbrett,m.m.).
Feil. NRK er IKKE pådriver for at "alt som kryper og går" skal være lisenspliktig. NRK har sagt at det får holde med fjernsynsmottakere.

 

http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.10883516

 

"? Analysen sier at folk fortsatt bytter ut hoved-flatskjermen som står i stua, men at TV nummer to og tre ikke byttes ut i samme takt.

 

Men han understreker at situasjonen vil endre seg på sikt.

 

? Vi må vurdere både den tekniske utviklingen og endring i folks medievaner, men fortsatt vil nok mange ha et fjernsynsapparat i huset, sier Hansen."

 

Jeg vil tro at når den dagen kommer; at de ikke får inn nok penger på lisensen (trenger ikke være sviktende salg, men det kan være at de ikke får økt lisensen like mye som de ønsker), så ser vi at de vil ty til alternative innkrevningsmetoder.

 

Å skattelegge alle som kjøper nye elektroniske ting, er jo genialt sett fra innkrevernes synspunkt.

Lenke til kommentar
Tror strømming er fritatt, men jeg vet NRK prøver å få lisens på alt som har skjermer. (mobil, nettbrett,m.m.).
Feil. NRK er IKKE pådriver for at "alt som kryper og går" skal være lisenspliktig. NRK har sagt at det får holde med fjernsynsmottakere.

Linken under viser vel at det Olavxxx skriver er riktig.

 

"Praksis i dag er at avgiftsplikten ikke bare omfatter tradisjonelle fjernsynsapparater, men i utgangspunktet enhver teknisk innretning som muliggjør mottak av kringkastet fjernsyn, blant annet satellittmottakere, personlige videoopptakere (PVR) og ulike datamaskiner", skriver seniorrådgiver Marius Bakke fra Kulturdepartementet i en e-post til Hardware.no.

 

"NRK har tatt til orde for et alternativ som innebærer at avgiftsplikten utvides til å omfatte alle apparater som kan benyttes til å motta levende bilder, uavhengig av om innholdet kan karakteriseres som kringkasting. PC-er og mobiltelefoner uten mottaker (tuner) vil følgelig omfattes av avgiftsplikten"

 

http://www.hardware.no/artikler/norge-vurderer-tv-lisens-pa-mobiler-og-pc-er/116213

Lenke til kommentar

Dette her er mere feil, se på b:

§ 5. Fritak for kringkastingsavgift (frilisens)

I Norsk rikskringkasting AS kan gi dispensasjon for kringkastingsavgift for ett år om gangen til:

a) utenlandske diplomatiske tjenestemenn, utsendte konsulære tjenestemenn og utsendte ikke diplomatiske funksjonærer ved utenlandske misjoner,

b) medlemmer av NRKs kringkastingsråd og ? på visse vilkår ? tjenestemenn i NRK,

c) personer i tilsvarende funksjon som er nevnt under bokstavene a) og b) og som av særlige grunner bør gis dispensasjon,

d) personer som varig er sterkt funksjonshemmet slik at det er vanskelig for dem å bevege seg utenfor boligen eller å få kontakt med andre, og som ikke har økonomisk evne til å betale kringkastingsavgiften selv. Dersom s

Lenke til kommentar

Etter at lisensmannen hadde lusket rundt huset så hadde jeg fått nok. Ikke hadde jeg ingen tv, men han mente at de hadde "observert en tv" som etter en kort titt utenfor mitt vindu kunne stadfeste seg at det var en PC skjerm. Han ble da tildelt midtfingern før gardinene ble trukket for.

 

Noen månder senere ble lisensmann #2 observert da han banket på døra. Jeg forklarte at jeg ikke hadde tv noe som lisensmann #1 kunne stadfeste. Lisensmannen ville inn, noe jeg pent nektet. Jeg ga beskjed om at "han godt kunne gå inn, men han gikk ikke ut igjen". Det var siste gangen jeg fikk besøk av lisensmannen.

 

Dette kostet meg ingen ting annet enn noen kalorier, samt en strammere mage etter diverse latteranfall i ettertid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men vist man absolutt skal plumbere antenne inngangene, så kan man ikke spille på gamle spillmaskiner som bl.a. N64, atari 2600, NES og SNES. Dette for min del virker ganske urettferdig, at man må betale 2600,- året bare for å kunne spille på de maskinene...

Lenke til kommentar

Men vist man absolutt skal plumbere antenne inngangene, så kan man ikke spille på gamle spillmaskiner som bl.a. N64, atari 2600, NES og SNES. Dette for min del virker ganske urettferdig, at man må betale 2600,- året bare for å kunne spille på de maskinene...

 

NES, SNES og N64 kan du fint koble opp mot TV ved hjelp av kompositt-video. Riktignok må du kjøpe en slik kabel for å få dette til. Atari har jeg ikke kjennskap til.

Lenke til kommentar

Jeg sendte brev til NRK lisensavdelinga og spurte om jeg måtte betale lisens hvis jeg fjerna dekoderen. Det måtte jeg, slapp ikke unna var svaret jeg fikk... Møkkafolk!

 

Ordna seg heldigvis når jeg plutselig dagen etter solgte tv'n til min far :p

 

Har ikke problemer med å lyve til lisensmannen når de lyver til meg.

Endret av cptCory
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men vist man absolutt skal plumbere antenne inngangene, så kan man ikke spille på gamle spillmaskiner som bl.a. N64, atari 2600, NES og SNES. Dette for min del virker ganske urettferdig, at man må betale 2600,- året bare for å kunne spille på de maskinene...

Jeg tror du er i en så liten minoritet at ingen kommer til å bry seg. :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg selger TV'en og melder adresseflytting til mine foreldre. Vil jeg da slippe lisensavgift ?

Neida, NRK vil sende deg regninger fortsatt og om så ty til statens innkrevingssentral (trekke deg i lønn etc) for å få tak i pengene dine. De gir deg heller ikke oppskriften på hvordan du slipper ut av grepet deres. Men bla litt i denne tråden så finner du standardformularet for utmelding. Omformuler det litt så det passer deg så blir de nødt til å slippe deg.

 

Jeg sendte brev til NRK lisensavdelinga og spurte om jeg måtte betale lisens hvis jeg fjerna dekoderen. Det måtte jeg, slapp ikke unna var svaret jeg fikk... Møkkafolk!

Det er standardsvaret, uansett hva du skriver og om du er lisenspliktig eller ikke. Du må ikke spørre for da vet du hva svaret blir. Det er omtrent som å holde en banan forran nesa til en bavian og spørre om ikke du kan spise den selv. Du må bare lese deg opp på forskriften om fjernsynsmottakere selv og gi de konkret beskjed om hvordan ståa er og kreve ditt. Ingen spørsmål. Så gjentar du dette med 4-5 kundebehandlere og så retter NRK seg mirakuløst etter forskriften.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lisensen blir dyrere hvert år

De kan spare masse penger ved å kutte ut alle de overflødige kanalene NRK2 og 3 etc

Har TV, men har aldri betalt lisens og har ikke planer om å starte, ever

Problemet er at det ikke har noe å si om det er planene dine eller ikke. Har du det ikke i planene å se på NRK, men alle de andre kanalene så hjelper det fortsatt lite.

Lenke til kommentar

Hvis du ser en lisensmann gå rundt på området ditt, det vil da si din hage og diverse og du ber han dra og han ikke gjør det så hadde jeg meldt ifra til politiet. Hadde ikke politiet kommet hadde jeg bare sagt da tar jeg loven i egne hender fordi da hadde de kommet i full fart.

 

Hadde en av de begynt å draps true meg så hadde jeg tatt opp mobilen min og startet kamera og bedt han si det engang til. Før han hadde ligget i bakken etterpå.

 

 

Som sagt de har ingen rett til å gå rundt huset ditt og se omkring og diverse. Du har selv lov å forsvare ditt eget hjem så noen av de frekke folkene kan jo prøve seg sier jeg.

 

NRK Ser jeg aldri på så mye reklame det er på den kanalen og diverse. Barne-tv er jo ødelagt, kan jo heller sette på en pokemon serie for ungene hver dag ved samme tid.

 

Som sagt, jeg hadde gitt F i selve fyren hvis de hadde prøvd å luske rundt huset mitt. Hadde de ikke dratt når jeg hadde sagt det mens jeg hadde filmet det så hadde det ikke blitt så mye baller igjen på han fyren kunne jo tro han var kriminell og ville ta inbrudd :p

Endret av Andzel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...