Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite spørsmål. Altibox kunder har en tv-boks som man plugger til veggen vha ethernet. Hvis man tar i bruk den og overfører bilde til en pc monitor, er man lisensbelagt? Ut i fra artikelen, så virker det som at man slipper å betale... Men sitter det ikke en mottaker i den også? Eller er steaming av tv-pakker gjennom internett fritatt for lisens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål. Altibox kunder har en tv-boks som man plugger til veggen vha ethernet. Hvis man tar i bruk den og overfører bilde til en pc monitor, er man lisensbelagt? Ut i fra artikelen, så virker det som at man slipper å betale... Men sitter det ikke en mottaker i den også? Eller er steaming av tv-pakker gjennom internett fritatt for lisens?
Tror strømming er fritatt, men jeg vet NRK prøver å få lisens på alt som har skjermer. (mobil, nettbrett,m.m.).Det er vel ikke lenge før vi har lisens på vaskemaskiner som har LCD-display, i tilfelle du skulle kunne la deg underholde av den skjermen.

 

Det er ikke snakk om streaming.

Og ja, om du har en dekoder (Tv-boks) fra Altibox som strengt tatt bare er en kabelTV tilbyder med mer fancy utstyr enn de andre, så er man lisenspliktig.

 

Man er IKKE lisenspliktige for å ha modem/router fra Altibox som man kan koble en dekoder i.

Man må ha en fungerende fjernsynsmottaker for å være lisenspliktig.

Og mot enkeltes forestillninger gjelder det også f.eks TV-kort til PC, dersom de kan ta inn TV-sendinger.

 

Takke gudene for at min 46" TV kom uten riksTV støtte :D

Lenke til kommentar

Hvordan ligger man an dersom man har en Tv som er såpass gammel at den ikke har digital mottaker som kan ta inn Nrk? Må denne også plomberes selv om det analoge nettet har vært nede i flere år nå?

 

Nei, bare til å gi NRK beskjed om at du har kvittet deg med den. Men har du andre aparater som kan ta inn TV sendinger og vise på den TVen er du jo fortsatt lisenspliktig.

 

Var slik jeg gjorde det den dagen det analoge nettet ble tatt ned, har ikke betalt lisens siden.

Har hatt lisensfolka på døra og jeg inviterte dem inn.

De ville ikke bli med å se den fine 46" LCD TVen min som ikke kan ta inn riksTV....

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.n...023-8798-0.html

 

 

 

Dere trenger ikke plombere utstyret selv. Det er bare nødvendig dersom NRK krever det, og da på NRKs regning. Det eneste du trenger å gjøre er å gi informasjon om at mottakeren ikke er i bruk og opplyse om at utstyret er tilgjengelig for plombering av NRK.

 

EDIT: Med forbehold om at jeg leste rett i tråden her på forumet.

 

Har prøvd, da jeg bare bruker tv-en på kontoret til pc-skjerm. Jeg ringte dem før jeg kjøpte tv-en! og sa at de på butikken hadde sagt at de nye ikke kunne blomberes, derfor ville jeg vite om vi kunne bli fritatt for lisens. Jeg spurte om jeg kunne sende søknad før jeg kjøpte tv, for hvis jeg måtte betale lisens, ville jeg ikke kjøpe den i det hele tatt! De sa at det skulle gå fint å slippe, men jeg måtte vente med å sende søknad til jeg fikk første regning. Den kom etter 2 år! Så søkte jeg, og oppga hva grunnen var og at jeg hadde kontaktet dem før. Fikk bare melding om at alt utstyr som hadde mottaker var lisenspliktig, så ville ikke hjelpe før jeg fikk blombert den. Jeg klaget flere ganger, og sendte og inn erklæring på at den ikke var brukt eller skulle brukes til tv, og at de kunne komme når som helst å kontrollere og eventuelt blombere hvis de ønsket. Men det hjalp ingen ting! Fjernsynsmottakeren er lisenspliktig fram til jeg kom meg til verksted og ut den perioden!

 

Stats-svindel! De svarer som de vil, og har ikke ansvar for det dem sier!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-19801023-8798-0.html

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
Dere trenger ikke plombere utstyret selv. Det er bare nødvendig dersom NRK krever det, og da på NRKs regning. Det eneste du trenger å gjøre er å gi informasjon om at mottakeren ikke er i bruk og opplyse om at utstyret er tilgjengelig for plombering av NRK.EDIT: Med forbehold om at jeg leste rett i tråden her på forumet.

 

Jeg hadde en veldig lang drakamp med NRK om dette for ca 11-12 år siden. Møtte kun på ufordragelige folk i andre enden som ikke hadde den minste anelse om hvordan man leser en forskrift. Mangelen på kunnskap hos NRK sin lisensavdeling var helt forkastelig (siste svar jeg fikk var at unntakene i forskriften bare gjaldt for bedrifter ^^)

 

Etter at siste brev fra meg hadde gått ubesvart en stund dukket det opp en lisenskontrollør som

1) tok seg inn i leiligheten uten tillatelse mens min samboer sov og jeg var på jobb

2) kom med uttalelser som ble oppfattet som drapstrusler

3) tvang min samboer til å skrive under på at vi hadde to mottagere i bruk

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvordan ligger man an dersom man har en Tv som er såpass gammel at den ikke har digital mottaker som kan ta inn Nrk? Må denne også plomberes selv om det analoge nettet har vært nede i flere år nå?

 

Forutsatt at du ikke har dekoder, eller et analogt kabel-tv abonnement, skal du ikke betale tv-lisens for en TV som kun har analog tuner, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.lovdata.n...023-8798-0.html

 

 

 

Dere trenger ikke plombere utstyret selv. Det er bare nødvendig dersom NRK krever det, og da på NRKs regning. Det eneste du trenger å gjøre er å gi informasjon om at mottakeren ikke er i bruk og opplyse om at utstyret er tilgjengelig for plombering av NRK.

 

EDIT: Med forbehold om at jeg leste rett i tråden her på forumet.

 

Slikt tolker jeg forskriften også. Jeg slipper lisens på det grunnlaget etter en lang drakamp med verdens minst kundevennlige organisasjon, lisensavdelingen. De insiterer på å bare gjenta at det er lisenspliktig gang på gang og nekter å forholde seg til selve forskriften. Men de ga seg etter lang tids drakamp.

 

ANgående artikkelen, så skjønner jeg ikke hvorfor man vil ha ett verksted om gjør en grundig jobb, jeg ville hatt noen som billigst mulig ødela antenneinngangen, målet er å slippe lisens, og jeg har ingen interesse av å betale ekstra for at de plomberer apparatet på noen fancy måte, det absolutte minimumskravet er det jeg vil oppfylle.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...