Gå til innhold

Guide: Slik slipper du NRK-lisensen


Anbefalte innlegg

Eg tok snarveien og ekstra kostnadene ved plombering. Da fikk eg kjapt, enkelt og uten noen problemer fritak fra lisensen fra 1juli.

 

Men med kraftige formaninger om at dette fritaket kun gjelder den plomberte tv. Skal hvertfall ikke kjøpe noen tv på mitt eller kona sitt navn de nærmeste årene! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte jo ikke på denne idiotiske lisensen når jeg kjøpte TVen, ellers hadde jeg kjøpt den i mine foreldres navn ettersom de allerede betaler den. Og som en fattig student uten bil så ble det problematisk for meg å plombere TVen ettersom jeg da måtte ha tatt den med til et verksted.

Lenke til kommentar

tydelig at regelverket er utformet i en annen tid.

 

Og at noen ikke ønsker å

a) oppdatere regelverket slik at de som bruker TV som monitor ikke blir "idømt" urimelige krav 

b) kryptere bakkenettet slik at kun betalende abonnenter får inn signaler.

 

Slik det er nå kan alle ta inn bakkenett uten abonnement og dermed har de-facto alle også lisenspliktig utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

tydelig at regelverket er utformet i en annen tid.

 

Og at noen ikke ønsker å

a) oppdatere regelverket slik at de som bruker TV som monitor ikke blir "idømt" urimelige krav 

b) kryptere bakkenettet slik at kun betalende abonnenter får inn signaler.

 

Slik det er nå kan alle ta inn bakkenett uten abonnement og dermed har de-facto alle også lisenspliktig utstyr. 

 

 

Hvordan gikk det med deg og lisensen?

 

Hos meg har NRK Lisensavdeliga oversendt saken til SISMO og de har startet tvangstrekk for lisenskrav fra 2014 for apparat som ikke er i bruk. Jeg har nektet å plombere selv da jeg ikke har mulighet for mottak av signaler uten å måtte gå til anskaffelse av utendørs antenne. Gjentatte ganger har jeg påpekt at deres påstand om at man kan motta signaler uten ekstra tilleggsutstyr derfor ikke stemmer.

 

Jeg informerte NRK om at det ikke lenger finnes lisenspliktig apparat i huset og ba om å bli strøket fra deres register.

 

Svar; Du vil ikke bli strøket fra vårt register før skyldig krav er innbetalt

 

Pga sykdom ble apparatet aldri satt opp og tatt i bruk, men det har NRK glatt oversett.

Selv om jeg i gjentatte henvendelser har  opplyst hva apparatet SKAL brukes til og at NRK vil underrettes om jeg tar det i bruk har de i brev til SISMO skrevet at jeg ved flere anledninger har erkjent at apparatet er i bruk.

 

Jeg vet ikke hvor mange tråder jeg har lest og hvor mange råd jeg har fulgt uten at det har hjulpet, men så fant jeg noe i lovverket som muligens kan stoppe NRKs mafiaoppførsel- for meg og andre.

 

Som forvaltningsorgan er NRK underlagt forvaltningsloven. 

 

Denne siden er oversiktlig og lettlest;

 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1285

 

 

I avsnittet om 

Prøving av myndighetsmisbruk

mener jeg vi som ikke har apparat i bruk og er utsatt for langvarig kverulering med NRK vil finne noe som passer ;)

Lenke til kommentar

Synes det er synd at så mange ønsker å droppe støtten til NRK. Uten krinken ville landet vårt synke både i IQ og kultur.

 

 

Det vil jeg kalle for BS. Jeg totalt uenig med deg. Klart det finnes et og annet smart som sendes hos NrK. Men, mye av det som sendes er direkte fordummende. Å sitte i noen timer i uken å la seg fordumme, når man kan gjøre andre sunne aktiviteter utenom skjermaktiviten, det er der poenget ligger.

 

Det er ikke noe skolepensum som serveres. Humoren er ofte så fordummende til de grader. Nyhetsbilde er jo interessant å få med seg, men det fokuseres utelukkende på negative voldshistorier fra kriger mm. Jeg vil si det er en nødvendig greie å fortelle folk om, men det gir lite rom for å utvikle mennesket. Altså virker dette fordummende, for folk vil tro at det mest naturlige i verden er å gå i konflikt straks framfor å finne andre løsninger. Politikerdebattene er også samme ulla, altså fordummende. Det har riktignok vært snudd noe i retning av styrt debatt. Enda mer styrt debatt etc. Men, her er det sikkert mye som kan gjøres, slik at man slipper å se på for mye krangel, som ikke gjør oss særlig mye klokere på hva partier man stemmer på. Hva med å kjøre politikerne skikkelig til veggs. Gå en 20 år tilbake i tid og heng ut partiene når de ytrer nye falske lovnader med mere. Det er og blir fodummende. Så det så.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Synes det er synd at så mange ønsker å droppe støtten til NRK. Uten krinken ville landet vårt synke både i IQ og kultur.

 

 

Det vil jeg kalle for BS. Jeg totalt uenig med deg. 

Ja, dette er en utgått holdning - kan det ha noe med at du siterer et over 3 år gammelt innlegg?  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Fikk en NRK-lisenstype på døren i kveld. Har TV uten dekoder og tar ikke inn TV-signal. Etter å ha lest tråden her tenkte jeg å sende inn følgende mail:

 

 

"Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.


Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 22.03.2017 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 29.03.2017.

mvh. Navn
Adresse"

 

 

Han var som nevnt innom i kveld og jeg er per dags dato ikke "kunde" og har heller ingen planer om å bli "kunde". Skal jeg vente til jeg eventuelt får en regning dumpet i postkassen? Eller skal jeg komme han i forkjøpet og sende inn mailen nå om at jeg den ikke er i bruk?

Lenke til kommentar

Fikk en NRK-lisenstype på døren i kveld. Har TV uten dekoder og tar ikke inn TV-signal. Etter å ha lest tråden her tenkte jeg å sende inn følgende mail:

 

 

"Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk og erklærer at den ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6. Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

 

 

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra og med 22.03.2017 og forventer ingen framtidige krav fra dere.

 

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest innen 29.03.2017.

 

mvh. Navn

Adresse"

 

 

Han var som nevnt innom i kveld og jeg er per dags dato ikke "kunde" og har heller ingen planer om å bli "kunde". Skal jeg vente til jeg eventuelt får en regning dumpet i postkassen? Eller skal jeg komme han i forkjøpet og sende inn mailen nå om at jeg den ikke er i bruk?

Hva sa du til kontrolløren? Hvis du fortalte ham at du har en umplombert TV kommer nok regningen, men du trenger ikke sende brev før den kommer.

Hvis du fortalte ham at du ikke eier noen mottager overhodet, kommer det ingen regning.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Det som funker hver gang er jo bare å si at den er solgt etter du har kjøpt ny tv, og at du dermed ikke har noen tv/'er. Det har jeg gjort 5 ganger nå uten noe slags problem. 

Hvis du ikke betaler allerede, må du da betale for 1 termin om du umiddelbart forsøker å si opp? Siden du kanskje har vært i registeret deres noen dager?

 

Til dere andre: funker fortsatt dette med å si opp ved henvisning til forskrifter om fjernsynsmottakere?

Lenke til kommentar

Er ikke det krav det er digitale sendinger? Uten dekoder og ID kort, er det umulig å se på tv i det heletatt?

IDTV. For tror vertfall det er slik nå.

 

Men muligens butikkene fremdeles har raporteringsplikt til NRK.

 

https://www.nrk.no/oppdrag/digital-tv-distribusjon-1.6587616

Eller er dette neste år? Så usikker om man må plombere tven i dag.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eg gikk gjennom denne bøtteballetten for noen år siden. Kom ingen vei med denne "eg betaler ikke fordi eg ikke bruker signalene" mailen som blir snakket om her i tråden.

 

Plomberte tv og fikk fritak umiddelbart på lisens. Null problemer.

 

Så kjøpte eg tv til far min og tenkte egentlig ikke gjennom det eg gjorde, fikk lisens i posten neste halvår. Men da sendte eg inn en mail til lisensavdelingen og forklarte at tv var en gave til min far, og da kunne eg kaste lisensregningen.

 

Men slipper vel ikke unna nå når de snart innfører dette over skatteseddelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...