Gå til innhold

Mulig å ha prosessor på utsiden av datamaskinen?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slik fasekjøler er langt kraftigere og tøffere enn hva du får i et kjøleskap eller fryser, en fryser er ikke designet for å kjøre kjøleelementet 100% 24/7.

Nei.

 

Grunnen til at et kjøleskap ikke skal gå hele tiden er hovedsaklig pga is som danner seg på fordamperen. Her har du ikke det problemet, da fordamperen ligger oppå CPU, og da kommer det ikke fuktighet til som fører til at du må stoppe for avriming.

 

Ikke er den kraftigere heller. Det står at den skal klare å holde unna 300w til -30. Til sammeligning, vil komponentene i en liten fryser klare like mye. Og ja, de er like bra, og det skulle ikke forundre meg om det sitter identiske kompressorer i begge.

Lenke til kommentar

Jepp...

Kanskje jeg overdrev litt med hver leder, men en overklokket FX-8350 kan fort trekke mer enn 200A...

Hvis det skal gå så mye strøm gjennom en kabel må den være rimelig tykk.

 

Nå er det vel slik at trekker den først 200 A må vel begge lederne tåle det da samme strømmen går igjennom begge.

 

Nå er det vel slik at en slik prosessor ikke trekker 200 A.

Lenke til kommentar

Grunnen til at et kjøleskap ikke skal gå hele tiden er hovedsaklig pga is som danner seg på fordamperen. Her har du ikke det problemet, da fordamperen ligger oppå CPU, og da kommer det ikke fuktighet til som fører til at du må stoppe for avriming.

 

Ikke er den kraftigere heller. Det står at den skal klare å holde unna 300w til -30. Til sammeligning, vil komponentene i en liten fryser klare like mye. Og ja, de er like bra, og det skulle ikke forundre meg om det sitter identiske kompressorer i begge.

http://www.norcool.no/wp-content/themes/norcool/dataark/CU-900-kjoleaggregat.pdf

Dette er det kraftigste kjøleaggregatet fra Norcool til kjølerom, avgitt varme er 1.120 kWh i døgnet, det er 46.67W i sekundet.

 

Hvilket kjøleskap er det som har et 7 ganger så kraftig kjøleaggregat?

Lenke til kommentar

Jepp...

Kanskje jeg overdrev litt med hver leder, men en overklokket FX-8350 kan fort trekke mer enn 200A...

Hvis det skal gå så mye strøm gjennom en kabel må den være rimelig tykk.

 

Den tror jeg du skal begrunne godt.

 

At en prosessor kan trekke 200 ampere høres helt ulogisk ut, så gjerne forklar ;)

Lenke til kommentar

Innspill, om du vil overcloke.

 

Jeg var så heldig at jeg hadde en bekk, med kaldt grunnvann til rådighet. Via noe hjemmemekket vannslange opplegg, og den tingen som festes på cpu, som jeg ikke husker hva heter, overcloket jeg en gammel gammel amd prossesor ( fra 2003 ) til 3,5 GHz, før den ble ødelagt.

 

Med en nyere prossesor, kan dette funke, koster jo ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En FX-8350 @ 5.5GHz kan fint komme opp i 300W strømforbruk. Med 1.5V til kjernen (for å gjøre ting enkelt) blir det da 200 ampere.

 

Nå vet ikke jeg hva som skjer inne i prosessoren, 200 ampere høres uansett utrolig mye ut.

 

Nå er det vel uansett slik at spenningen fra en strømforsyning er 12 V og da er det vel ut fra denne spenningen man må regne strømstyrken på tilførselskablene direkte fra strømforsyningen.

 

Denne prosessoren trekker vel ca 250 W under arbeid og da snakker vi om en strøm på ca 21 A som er ca 10% av hva du påstår.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva som skjer inne i prosessoren, 200 ampere høres uansett utrolig mye ut.

 

Nå er det vel uansett slik at spenningen fra en strømforsyning er 12 V og da er det vel ut fra denne spenningen man må regne strømstyrken på tilførselskablene direkte fra strømforsyningen.

 

Denne prosessoren trekker vel ca 250 W under arbeid og da snakker vi om en strøm på ca 21 A som er ca 10% av hva du påstår.

Strømforsyningen leverer 12V-strøm ja, så kjøres det DC-DC konvertering på hovedkortet til CPU Vcore. Jeg tror aldri en integrert krets har kjørt på 12V, det høres ut som en oppskrift på enormt varmetap og stagnering av Moore's lov.

Lenke til kommentar

Jepp...

Kanskje jeg overdrev litt med hver leder, men en overklokket FX-8350 kan fort trekke mer enn 200A...

Hvis det skal gå så mye strøm gjennom en kabel må den være rimelig tykk.

 

200A? Gjerne utdyp den... fordi når dette skjer med bl.a noe så tykt som penger:

så er jeg interessert i hvordan en cpu kjerne overlever,
Lenke til kommentar

Strømforsyningen leverer 12V-strøm ja, så kjøres det DC-DC konvertering på hovedkortet til CPU Vcore. Jeg tror aldri en integrert krets har kjørt på 12V, det høres ut som en oppskrift på enormt varmetap og stagnering av Moore's lov.

 

Hva de integrerte kretsene kjører på har ingenting å si da strømforsyningen kjører på 12 volt og det er kabelen på strømforsyningen vi nå snakker om.

 

Problem #2: Spenningsfall og kabeltykkelse vil hindre at prosessoren får så mye strøm med den spenningen den trenger. Kabelen må også takle over 200A på hver power-leder

 

Hvis du mener CPU trekker 200 A direkte fra strømforsyningen må jo effekten regnes med 12 volt og da snakker vi om ca 2400 W :)

 

Nei, en slik CPU avgir ikke mer varme enn en 2000 W ovn.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hva de integrerte kretsene kjører på har ingenting å si da strømforsyningen kjører på 12 volt og det er kabelen på strømforsyningen vi nå snakker om.

 

 

 

Hvis du mener CPU trekker 200 A direkte fra strømforsyningen må jo effekten regnes med 12 volt og da snakker vi om ca 2400 W :)

 

Nei, en slik CPU avgir ikke mer varme enn en 2000 W ovn.

Les tråden på nytt, det virker som om du har oversett hva trådstarter ønsket å gjøre ;)

 

CPU trekker ikke 200A direkte fra strømforsyningen, det går 200A gjennom CPU-socketen.

Lenke til kommentar

Les tråden på nytt, det virker som om du har oversett hva trådstarter ønsket å gjøre ;)

 

CPU trekker ikke 200A direkte fra strømforsyningen, det går 200A gjennom CPU-socketen.

 

Ikke oversett nei men tenkte bare helt feil... uansett virker 200 A veldig mye. Uansett strømforbruk/strømstyrke ser jeg ingen grunn til at ledningene skal tåle mer strøm enn koblingspunktene på prosessoren som med andre ord er veldig små.... om jeg ikke tar helt feil så er det ikke spisse "nåler" som presses mot ett eller annet punkt etset på utsiden av prosessoren?

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at FX-8350 ikke vil klare å hamle opp med Intels 3770, men det er ikke poenget heller.

 

Mesteparten av fritiden min går til rendring av film og bilder og det kan være ekstremt vanskelige komprimeringsforhold på noen av prosjektene. Til dette er 8 kjerner overlegent 3770 4 kjerner. Og med en så høy klokkefrekvens som jeg sikter etter vil jeg få en kapasitet man i mange situasjoner bare kan drømme om :)

 

Skal vurdere fasekjøling også ja, har ikke satt meg så veldig inn i det enda men om et par uker når jeg har hatt tid til å lese litt om de mange forskjellige kjøleløsningene er nok visa en helt annen forhåpentligvis :)

Spørsmålet er da om faktisk FX-8350 rendrer fortere enn en intel 4 kjerner ivy bridge. FX-8350 er ikkje 8 "ekte" kjerner....

Lenke til kommentar

Ikke oversett nei men tenkte bare helt feil... uansett virker 200 A veldig mye. Uansett strømforbruk/strømstyrke ser jeg ingen grunn til at ledningene skal tåle mer strøm enn koblingspunktene på prosessoren som med andre ord er veldig små.... om jeg ikke tar helt feil så er det ikke spisse "nåler" som presses mot ett eller annet punkt etset på utsiden av prosessoren?

Du får tro hva du vil, en FX-8150/8350 kan fint klare å bruke 250-300W når den overklokkes med skikkelig kjøling, og med ca 1.5V på kjernen blir det ca 200A.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/FX-8350_Piledriver_Review/7.html

Techpowerup overklokket 8350 til 5GHz og kom på ca 140A, smertegrensa for 8350 ligger rundt 4.8-5Ghz og med vannkjøling kan man presse den et godt stykke forbi denne grensa på bekostning av drastisk økning i strømforbruk.

 

Spørsmålet er da om faktisk FX-8350 rendrer fortere enn en intel 4 kjerner ivy bridge. FX-8350 er ikkje 8 "ekte" kjerner....

De er fullverdige kjerner jo, at enkelte deler av kjernene kan samarbeide gjør de ikke mindre selvstendige.

Lenke til kommentar

FX-8350 er på nivå med

Intel Core i5 760 (Lynnfield 4c/4t) 2.8 GHz i Cinebench 11.5 :green:

 

Det er ikkje mye ekte 8 kjerner når en 3770 med 4 kjerner er raskere på rendring i 3DS Max 2012 også med bare 4 kjerner :p

Kanskje kjernene er laget av papp :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...