Gå til innhold

Mulig å ha prosessor på utsiden av datamaskinen?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Jeg er fullt klar over at FX-8350 ikke vil klare å hamle opp med Intels 3770, men det er ikke poenget heller.

 

Mesteparten av fritiden min går til rendring av film og bilder og det kan være ekstremt vanskelige komprimeringsforhold på noen av prosjektene. Til dette er 8 kjerner overlegent 3770 4 kjerner. Og med en så høy klokkefrekvens som jeg sikter etter vil jeg få en kapasitet man i mange situasjoner bare kan drømme om :)

 

I hvilket program yter AMD FX-8350 bedre enn 3770?

 

Det du trenger er en 3930k, ikkje å overklokke FX-8350. Synn å si det, men slik er det :xmas:

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje mye ekte 8 kjerner når en 3770 med 4 kjerner er raskere på rendring i 3DS Max 2012 også med bare 4 kjerner :p

Kjernene er hverken ekte eller uekte. Det er 8 kjerner eller 4 kjerner avhengig av hvordan du ser på det. Windows gjenkjenner 8 uavhengige kjerner og viser deg separat bruk av alle 8. Brikken har 8 integerenheter som parvis deler på en flyttallsenhet.

 

Kjører man programvare som bruker mest integer-operasjoner, gir det derfor mest mening å snakke om fx-8350 som en 8-kjerners prosessor. Hvis man skal kjøre floating point operasjoner (mye brukt i foto/3D-rendring vil jeg tro) er det riktigere å se på det som en 4-kjerners prosessor.

 

I hvilket program yter AMD FX-8350 bedre enn 3770?

Ifølge testen til Anandtech yter FX-8350 faktisk bedre enn Intels 3770 i "x264 HD test" under Windows 8. Og 3770 koster nesten 1000-lappen mer enn AMD-brikken.

 

Ellers sliter Visheraen på single-threaded arbeid, men det er mange situasjoner hvor en slik cpu gjør jobben utmerket (antakelig grunnen til at AMD valgte å gå den veien). Eksempelvis der du har mange integer-prosesser som kjører samtidig (typisk workstation-scenario), eventuelt litt iblandet flyttallsoperasjoner. Personlig opplever jeg FX-8320 (samme som 8350, bare lavere klokk) som veldig responsiv og kontrollert ved tunge arbeidsmengder på jobben. (20-talls programmer åpne, aktiv monitorering av flere kilder, kompilering, etc.)

 

Ettersom FX-serien fortsatt er ganske ny, er det nok også mye å hente på scheduling i OS'et, det har mye å si hvilke tråder som blir sendt til hvilke kjerner i denne litt spesielle og annerledes arkitekturen.

Lenke til kommentar

I hvilket program yter AMD FX-8350 bedre enn 3770?

 

Det du trenger er en 3930k, ikkje å overklokke FX-8350. Synn å si det, men slik er det :xmas:

 

 

Du har tydeligvis ingen peiling på hva du prater om. Det er nok mulig at du har en rik pappa eller jobber overtid for å få råd til datadeler som er bedre enn de fleste andre sine, men sjekk fakta før du poster.

 

AMD FX-8350 ser tilsynelatende ut å eie en 3770 som er langt dyrere, når man snakker om 3Ds MAX.

 

 

3ds%20max%20oc.png

 

 

 

Her ser du at en overklokket FX er langt bedre enn en overklokket 3770. Selv en uklokket FX ligger tett oppi rompa på en overklokket 3770. Intel til gaming og annen lort, ja.

 

Men til 3D rendring i tunge programmer er det FX som gjelder, hvertfall i 3Ds MAX...

 

EDIT: Og 3930 er ikke noe annet enn sløserier med penger. Ytelsesgainen kontra kostnaden henger ikke på greip. 2500kr mer enn en Intel 2500k og ytelsen er bare få prosenter bedre enn sistnevnte.

 

Da er faktisk en prosessor som er skikkelig overklokkingsvennlig og billig et bedre valg, det være seg enten en intel eller amd utgave.

 

 

itunes.png

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var 3770k uten HT og bare klokket til 4ghz. 4,8 ghz og Med HT hadde gitt andre resultater ja..

Itunes støtter tydeligvis bare 4 tråder.

 

 

Overall the performance history of hyper-threading is mixed. As one commentary on high performance computing notes:

Hyper-Threading can improve the performance of some MPI applications, but not all. Depending on the cluster configuration and, most importantly, the nature of the application running on the cluster, performance gains can vary or even be negative. The next step is to use performance tools to understand what areas contribute to performance gains and what areas contribute to performance degradation.[12]

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Du kan jo ikke klokke AMD cpuen så langt det lar seg gjøre uten å gjøre det samme med Intel sin!

De fleste i7 3770k kan klokkes til 4.8ghz. Og hvis du leser grafen din selv, så ser du at på samme klokkehastighet så slår i7 3770k en AMD fx-8350. I tillegg til at den genererer mindre varme.

 

Kjernene er hverken ekte eller uekte. Det er 8 kjerner eller 4 kjerner avhengig av hvordan du ser på det. Windows gjenkjenner 8 uavhengige kjerner og viser deg separat bruk av alle 8. Brikken har 8 integerenheter som parvis deler på en flyttallsenhet.

 

Vil det da si at min i7 3930k har 12 kjerner da, siden windows viser inviduelt bruk for 12 tråder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Overall the performance history of hyper-threading is mixed. As one commentary on high performance computing notes:

Hyper-Threading can improve the performance of some MPI applications, but not all. Depending on the cluster configuration and, most importantly, the nature of the application running on the cluster, performance gains can vary or even be negative. The next step is to use performance tools to understand what areas contribute to performance gains and what areas contribute to performance degradation.[12]

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-threading

Poenget er at HT har mye å si for rendering, noe som du driver med. Du vil tydeligvis bare vri alt mot at Din amd cpu er overlegen alt :p Men det er lov, dette er et forum for alle. Både for noobs og entusiaster :)

Lenke til kommentar

Poenget er at HT har mye å si for rendering, noe som du driver med. Du vil tydeligvis bare vri alt mot at Din amd cpu er overlegen alt :p Men det er lov, dette er et forum for alle. Både for noobs og entusiaster :)

 

Jeg har ingen intensjon om å få min AMD CPU til å virke overlegen alt annet. Det er en prosessor til 1400kr for pokker!

 

Det jeg er derimot blir grumpy over er alle fjortisene her inne som hele tiden bare skal ha Intel for Intel er best. "OOOOHHH jævla 3930 til 4000kr, eier alt i verden!!!" (og det kun med få prosenter over populære prosessorer til 1500-2000kr).

 

Det er IKKE meg som vrir noe som helst, det er alle intel fanboys som vrir alt positivt med AMD til negativt. Personlig gir jeg blaffen i merker, men det irriterer meg når folk kommer med påstander som ikke har rot i virkeligheten men i dems egen religion for intel.

 

Men nå skal jeg gi meg, og jeg kommer til å backe helt ut av tråden da den har sport helt av med lortepåstander. Eksempelvis, så ønsket jeg tips rundt kjøling og ikke en forbasket anbefaling om å bytte til en intelprosessor til 4000kr. Henger ikke på greip!

 

EDIT: For å utdype litt til.

 

1. Jeg spekulerer i forskjellige kjøleløsninger fra begynnelsen av da jeg ønsker å overklokke min FX-8350.

2. Jeg får svar som dette tilbake "Det du trenger er en 3930k, ikkje å overklokke FX-8350. Synn å si det, men slik er det"

 

Takk for meg...

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis poenget ditt bare er å ha det gøy så kan du jo muligens bare starte med en vannblokk til CPU og så tenke over muligheter til å få kjølt ned vannet. Jeg bygde en trekasse med vifter og og en svær radiator. Radiatoren ble da stående i en slags vindtunnel og kassa var frittstående utenfor PC-en. Med lange nok slanger kunne jeg sette radiatorkassa på utsiden av huset.

Lenke til kommentar

http://www.norcool.n...oleaggregat.pdf

Dette er det kraftigste kjøleaggregatet fra Norcool til kjølerom, avgitt varme er 1.120 kWh i døgnet, det er 46.67W i sekundet.

 

Hvilket kjøleskap er det som har et 7 ganger så kraftig kjøleaggregat?

Må se på kuldeeffekt, og den er det samme. Kuldeeffekten er ikke alltid like lett å finne, men som en tommelfingerregel er den omtrent det dobbelte av tilført effekt.

 

I den kjøleren det ble linket til, sitter det en helt vanlig Danfoss kompressor, omtrent identisk med en som sitter i kjøleskapet ditt. Koster under en tusenlapp, ny.

Lenke til kommentar

Må se på kuldeeffekt, og den er det samme. Kuldeeffekten er ikke alltid like lett å finne, men som en tommelfingerregel er den omtrent det dobbelte av tilført effekt.

 

I den kjøleren det ble linket til, sitter det en helt vanlig Danfoss kompressor, omtrent identisk med en som sitter i kjøleskapet ditt. Koster under en tusenlapp, ny.

Avgitt varme != tilført effekt...

Avgitt varme er den totale mengden varme som avgis.

 

Hvis du mener at disse fasekjølerne er penger ut vinduet får du mene det, jeg hadde aldri stolt på en hack fra et gammelt kjøleskap eller fryser.

Lenke til kommentar

Vil det da si at min i7 3930k har 12 kjerner da, siden windows viser inviduelt bruk for 12 tråder?

Har den 12 separate integer-enheter så vil jeg påstå du kan si det ja, men igjen, det kommer absolutt an på hva slags bruksområde det dreier seg om.

 

Men, utifra hva jeg vet så har 3930k 6 kjerner uansett hvordan du ser på det.

 

En integer-enhet er langt på vei en egen kjerne. Det finnes mange mikroprosessorer (ikke-x86 ihvertfall) som ikke har en innebygget FPU (floating point unit). Du kan lett skrive et avansert program uten å benytte en eneste flyttallsoperasjon, men ikke omvendt. Dette er nok en lur vei å gå for AMD, men antakelig ligger de litt forut for sin tid, ettersom programmer og OS ikke er klare for å utnytte denne arkitekturen skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avgitt varme != tilført effekt...

Avgitt varme er den totale mengden varme som avgis.

 

Hvis du mener at disse fasekjølerne er penger ut vinduet får du mene det, jeg hadde aldri stolt på en hack fra et gammelt kjøleskap eller fryser.

Jeg sier de er overpriset i forhold til komponentene. Det er ikke noe som kan diskuteres.

 

Problemet er vel at konkurransen ikke er så høy på dette punktet.

 

Angående en selvbygd kjøler, eller "hack" som du sier, så ville det fungert helt greit. Må bare vite hva man gjør. Har bygd atskillig mer kompliserte kjølemaskiner enn en liten fasekjøler, og de går fortsatt.

Lenke til kommentar

Ehh... hvis du skal ha prossesoren utenfor kabinette må du nok dra med deg hovedkortet.

Tusen hjertelig takk for dette flotte og utfyllende svaret som virkelig gav et inntrykk at du har peiling på hva du prater om... :nei2:

Det har seg da slik at jeg veit nok litt om hva jeg sa til deg i posten min. Fordi med dagens hardware og hvordan hovedkort og prossesorer henger sammen må du nesten lage en egen "modul" som har tilkobling til hovedkortet. Er nok mulig, men ser ikke helt poenget der en bra CPU kjøler er bedere alternativ.

Lenke til kommentar

Har den 12 separate integer-enheter så vil jeg påstå du kan si det ja, men igjen, det kommer absolutt an på hva slags bruksområde det dreier seg om.

 

Men, utifra hva jeg vet så har 3930k 6 kjerner uansett hvordan du ser på det.

 

En integer-enhet er langt på vei en egen kjerne. Det finnes mange mikroprosessorer (ikke-x86 ihvertfall) som ikke har en innebygget FPU (floating point unit). Du kan lett skrive et avansert program uten å benytte en eneste flyttallsoperasjon, men ikke omvendt. Dette er nok en lur vei å gå for AMD, men antakelig ligger de litt forut for sin tid, ettersom programmer og OS ikke er klare for å utnytte denne arkitekturen skikkelig.

 

Så en AMD cpu er en 4 kjerner med hyperthreading hovedsakelig. Ergo ikke en ekte 8 kjerner.

Lenke til kommentar

Så en AMD cpu er en 4 kjerner med hyperthreading hovedsakelig. Ergo ikke en ekte 8 kjerner.

En FX-8350 er 8 kjerner som parvis deler 64KB L1I, fetch, 4x decode, dispatch, 2x 128b FPU og 2MB L2 Cache mellom seg. Om det er "4 kjerner med hyperthreading" er Intel Core 2 Quad Q9400 "2 kjerner med Hyperthreading"

 

FX-8350 er en 8-kjernet CPU, ytelsesproblemene kommer ikke av den delte 2x 128b FPUen eller delt L2-cache.

Lenke til kommentar

Så en AMD cpu er en 4 kjerner med hyperthreading hovedsakelig. Ergo ikke en ekte 8 kjerner.

Nei det er feil. FX8350 er en ekte 8-kjerne CPU. Men ettersom to og to kjerner deler på en FPU, vil den oppføre seg som en 4-kjerne prosessor ved tung FPU-bruk.

 

En Intel quad core med hyperthreading gjør ikke annet enn å utnytte de 4 kjernene bedre, ved å tillate tråder som ligger å venter å kjøre hvis ressursene er ledige. (Ikke bare bare, dette er jo noe Intel er gode på...)

 

Hvis du faktisk er interessert i å forstå dette, så les litt her:

 

Utdrag:

With Bulldozer, AMD started with two discrete cores, and eliminated some duplicate logic that may have gone unused with the vast majority of workloads. AMD then fused the resulting, pared down cores together into a single, shared design.

---------------

With Bulldozer, AMD has taken the concept of SMT and essentially added a second independent integer unit. Intel's Hyper-Threading technology improves core efficiency by scheduling multiple threads for simultaneous execution. In a situation where the processor is waiting for code from Thread A, the scheduler can send work for Thread B. This keeps the processor's execution units more fully utilized for longer periods of time, but Hyper-Threading doesn't provide the CPU with any additional execution resources.

 

 

AMD har nok tittet i krystallkula og funnet ut at floating point-arbeid kommer etterhvert til å bli overtatt av GPU-kjerner og det er mindre behov for dette på CPU, men som sagt, de ligger litt forut for sin tid.

 

Merk: Jeg sier ikke at AMD FX8350 er bedre enn Intels prosessorer, jeg sier bare som sant er, at de er ekte 8-kjerner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...