Gå til innhold

Mulig å ha prosessor på utsiden av datamaskinen?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt veldig lyst til å prøve noe spennende, men har ikke sett noen gjøre det til nå. Og siden ingen har forsøkt det lurer jeg på om det ikke lar seg gjøre teknisk sett.

 

Det jeg ønsker er å ha en connector som er lik prosessorens pins som jeg setter på hovedkortet og som går med extension cable ut av kabinettet som prosessoren kan festes i. Altså at man flytter prosessoren ut av maskinen.

 

Det burde være mulig tenker jeg, da det eneste som går inn og ut av prosessoren er vanlige signaler slik som USB, DVI osv. Prosessoren får inn kommandoer og gir nye kommandoer tilbake. Ergo er det ikke veldig avanserte saker som skjer på utsiden av prosessoren, elektrisk støy burde derfor ikke være noe problem.

 

Er det noen som vet om det er mulig å gjøre noe slikt?

 

 

Det optimale, som hadde vært kjempetøft å teste ut, er å ha en kabel fra prosessor sokkelen på hovedkortet som går ut, på utsiden av huset mitt. På kabelen som går ut ønsker jeg å feste prosessor og en vanlig viftekjøler. Det gir meg muligheten til å la viften kjøre på 100% konstant, i 20 minusgrader. Det vil åpne for et enormt overklokkingspotensiale.

 

Prosessoren jeg har nå er en AMD FX-8350 med 8 kjerner som jeg har overklokket til 5GHz.

 

Men med 20 minusgrader kjøling skulle jeg klart 5.6GHz eller høyere og det hadde jo vært moro å prøve.

 

Håper noen her har noen greie forklaringer, eventuelt link til en slik extension kabel jeg snakker om :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å google litt av nyskjerrighet, men ikke funnet noe skikkelig svar på om det er teoretisk mulig. Jeg ser imidlertid for meg en del praktiske utfordringer.

 

Jeg vil tro at kommunikasjon mellom brikkesett og cpu er svært følsomt for signaltap, motstand i kabel etc. Skal du overklokke blir dette enda viktigere og jeg vil tro at det du evt. tjener på lavere temperatur vil forsvinne i signaltap mellom hovedkort og prosessor. I tillegg tror jeg kondens ville blitt et stort problem.

 

I tillegg vil jo selve monteringen by på masse problemer. For moderne prosessorer vil du jo måtte ha en kabel med 1000 eller flere ledere. Jeg tipper dette vil bli en relativt stiv og tjukk sak som ikke akkurat er lett å håndtere.

 

Jeg tror nok at og se på en eller annen form for fasekjøling vil være både rimeligere og enklere enn å flytte prosessoren ut av kabinettet, selv om det er en spennende tanke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ehh... hvis du skal ha prossesoren utenfor kabinette må du nok dra med deg hovedkortet.

 

Tusen hjertelig takk for dette flotte og utfyllende svaret som virkelig gav et inntrykk at du har peiling på hva du prater om... :nei2:

 

 

 

 

Har prøvd å google litt av nyskjerrighet, men ikke funnet noe skikkelig svar på om det er teoretisk mulig. Jeg ser imidlertid for meg en del praktiske utfordringer.

 

Jeg vil tro at kommunikasjon mellom brikkesett og cpu er svært følsomt for signaltap, motstand i kabel etc. Skal du overklokke blir dette enda viktigere og jeg vil tro at det du evt. tjener på lavere temperatur vil forsvinne i signaltap mellom hovedkort og prosessor. I tillegg tror jeg kondens ville blitt et stort problem.

 

I tillegg vil jo selve monteringen by på masse problemer. For moderne prosessorer vil du jo måtte ha en kabel med 1000 eller flere ledere. Jeg tipper dette vil bli en relativt stiv og tjukk sak som ikke akkurat er lett å håndtere.

 

Jeg tror nok at og se på en eller annen form for fasekjøling vil være både rimeligere og enklere enn å flytte prosessoren ut av kabinettet, selv om det er en spennende tanke :)

 

Du har noen fine poeng her ja. Signaltapet er jeg helt med på, såvel som kabelen du nevner.

 

Vedrørende kabelen så bør det være mulig å lage en som er fleksibel, men det kan nok komme til å koste litt. Man får feks 70 kvd kabel til bilstereo som er myke som hestehaler men disse koster 350kr meteren gjerne. Men dette med signaltap, er det noe man ville kunne løse med en repeater? Man får repeatere til både nettverkskabler, usb osv.

 

Jeg bare ballparker da jeg syntes det virker spennende, men innser nok at det vil være vanskelig å få til ja. Kondensering hadde vel ikke gjort noe med unntak av vifte?

 

Om jeg hadde brukt passive kjølere med enorme ribber bør jeg vel likevel fått en sinnsyk kjøleeffekt? Om ribbene skulle fryse pga kondensering er jo det bare flott. Et godt tegn på at ting er kaldt :)

 

 

EDIT: Vannkjøling vil kanskje fungere? Om jeg bruker en spesiell kjøleveske som tåler feks -30 grader vil jeg kunne ha radiatoren på utsiden av huset. Hva tenker du om det?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Men dette med signaltap, er det noe man ville kunne løse med en repeater? Man får repeatere til både nettverkskabler, usb osv.

 

Jeg beveger meg ut på tynn is her, noe med litt mer utdanning innen elektronikk burde egentlig svare, men jeg vil tro at for at en slik repeater ikke skal bli en flaskehals må den være like rask eller raskere enn selve prosessoren. En forsinkelse på bare noen nanosekund pr. instruksjon vil være nok til at det meste stagnerer, så dette tror jeg ikke er aktuelt.

 

Kondensering hadde vel ikke gjort noe med unntak av vifte?

 

Jeg tenkte på selve prosessoren. Når temperaturforskjellen mellom utetemp og cpu blir stor vil det kunne oppstå kondens også på de delene som leder strøm. Det skal nok ikke mye fuktighet til for at prosessoren takker for seg. Dette er i alle fall noe man må ta høyde for når man ekstremkjøler i romtemperatur.

Lenke til kommentar

Morsomt tanke-eksperiment men er nok ikke praktisk gjennomførbart av grunner tidligere nevnt, samt at du ville hatt enormt dårlig responstid. Du kan glemme spill o.l. som krever løpende oppdateringer

Skal du absolutt ha kald luft utenfra vil en trakt være vesentlig billigere og enklere, eller som tidligere nevnt fasekjøling. Bare husk at isolering av sokkel er et must.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner.

 

Det vil nok ikke være praktisk gjennomførbart ser jeg.

Men dette med å montere en radiator på utsiden og bare kjøre vannkjøling med skikkelig kjøleveske burde fungere tenker jeg. Men å isolere sokkelen, hvordan kan jeg få til det?

 

Hvis jeg skulle kjøle ned prosessor med 20 minusgrader fra utsiden vil den begynne å kondensere ja, og skjønner at jeg må isolere sokkelen. Men har du en link til en god guide på hvordan? Hadde vært gøy å peake på et stykke over 5 GHz :)

Lenke til kommentar

Ehh... hvis du skal ha prossesoren utenfor kabinette må du nok dra med deg hovedkortet.

Tusen hjertelig takk for dette flotte og utfyllende svaret som virkelig gav et inntrykk at du har peiling på hva du prater om... :nei2:

Du har ikke særlig peiling heller virker det som :nei2:

 

 

Du har noen fine poeng her ja. Signaltapet er jeg helt med på, såvel som kabelen du nevner.

 

Vedrørende kabelen så bør det være mulig å lage en som er fleksibel, men det kan nok komme til å koste litt. Man får feks 70 kvd kabel til bilstereo som er myke som hestehaler men disse koster 350kr meteren gjerne. Men dette med signaltap, er det noe man ville kunne løse med en repeater? Man får repeatere til både nettverkskabler, usb osv.

 

Jeg bare ballparker da jeg syntes det virker spennende, men innser nok at det vil være vanskelig å få til ja. Kondensering hadde vel ikke gjort noe med unntak av vifte?

 

Om jeg hadde brukt passive kjølere med enorme ribber bør jeg vel likevel fått en sinnsyk kjøleeffekt? Om ribbene skulle fryse pga kondensering er jo det bare flott. Et godt tegn på at ting er kaldt :)

 

 

EDIT: Vannkjøling vil kanskje fungere? Om jeg bruker en spesiell kjøleveske som tåler feks -30 grader vil jeg kunne ha radiatoren på utsiden av huset. Hva tenker du om det?

Problem #1: Latency vil hindre prosessoren fra å fungere.

Problem #2: Spenningsfall og kabeltykkelse vil hindre at prosessoren får så mye strøm med den spenningen den trenger. Kabelen må også takle over 200A på hver power-leder

Problem #3: Hvordan skal du feste dette?

Problem #4: Hva gjør du når det kommer nedbør?

 

Kondensering oppstår når vanndamp kommer i kontakt med en kald overflate, dette vil ikke skje.

 

Mitt tips vil være å sett opp vannkjøling på PCen og føre radiatorene ned i en kjeller. Husk at all varmen PCen dumper i rommet vil forsvinne om du gjør noe slikt.

Lenke til kommentar

Du har ikke særlig peiling heller virker det som :nei2:

 

 

 

Dagens beste kommentar. Duhh!

 

Trodde du jeg lagde en tråd om dette fordi jeg har peiling eller? Det er jo nettopp fordi jeg ikke har peiling at jeg lagde tråden da. Så det ble flåsete sagt, akkurat som innlegg #3.

 

 

 

 

Problem #1: Latency vil hindre prosessoren fra å fungere.

Problem #2: Spenningsfall og kabeltykkelse vil hindre at prosessoren får så mye strøm med den spenningen den trenger. Kabelen må også takle over 200A på hver power-leder

Problem #3: Hvordan skal du feste dette?

Problem #4: Hva gjør du når det kommer nedbør?

 

Kondensering oppstår når vanndamp kommer i kontakt med en kald overflate, dette vil ikke skje.

 

Mitt tips vil være å sett opp vannkjøling på PCen og føre radiatorene ned i en kjeller. Husk at all varmen PCen dumper i rommet vil forsvinne om du gjør noe slikt.

 

 

Ja skjønner at det ville være umulig som jeg har sagt ovenfor så da blir løsningen fjernavkjøling med vann. Nedbør og installasjon er da ingen problem å løse, så det går fint :)

 

Må lese meg litt mer opp om vannkjøling, trykkapasitet til pumper osv før jeg bestiller deler. Kan bli spennende å se hvilke resultater dette vil gi :)

Lenke til kommentar

Hvis du starter noen slike kjøleprosjekter (eller andre prosjekter), vær så snill å del det med forumet! Bilder, tekst, alt du måtte orke. :)

 

Manglende kunnskap trenger ikke være en grunn til å ikke prøve ting ut i praksis. Slikt er lærerikt og gøy.

 

 

Angående spørsmålene dine så er nok fysisk forflytning av prosessoren en dårlig idè. Men det å lage en ekstern kjøleenhet er ikke umulig. Her blir vel vannkjøling mest fornuftig, som sagt over meg.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ja det skal jeg gjøre :)

 

Kommer til å dokumentere alt til hver minste detalj med bilder. Men jeg må gjøre litt mer research først.

 

Jeg står ovenfor følgende utfordringer:

 

- Kabling (blir hvertfall 6-7m med tilførsels- og returslanger

- Pumpekapasitet (trenger pumper som gir nok trykk til å flytte vann effektivt med så lange rør. Mulig jeg må ha en trykkpumpe og en sugepumpe)

- Få ledningene ut gjennom ytterveggen på huset (kan bli dyrt mtp isolasjon osv)

- Montering

- Plassering

- Vifter som tåler fukt, kulde og med ordentlig futt

- Modifisering av kabinettet

- Løsning på hurtigbytte av kjøleløsning om jeg skal flytte maskinen eller bruke den andre plasser midlertidlig

 

 

I tillegg til ovennevnte må jeg forsøke å beregne hvor effektiv denne kjøleløsningen vil bli. Når det er 20 minusgrader; hvor stor kjøleeffekt får jeg med så så kraftige vifter, på så så stort vanntrykk/velocity. Og hva gjør jeg når våren kommer? Da må jeg klokke systemet ned igjen, og da forsvinner mye av pointet med denne enorme vannkjølingen osv.

 

 

Så det er mye jeg må tenke på før jeg begynner. Skal jeg først gjøre dette skal det gjøres skikkelig!

Jeg tenkte også på å kjøpe en mini sjokkfryser som jeg eventuelt kunne hatt radiator og vifter oppi, som jeg monterer på husveggen på utsiden. Det vil kunne gi nokså stabile temperaturer året rundt.

 

Hvis jeg kjører igang med dette tipper jeg at jeg ender på mellom 5-10 000kr, så dette skal hvertfall planlegges ordentlig :)

 

EDIT: Mye jobb for litt overklokking, men du verden så deilig med 8 kjerner hver på 5.5-6GHz :) Sammen med 2stk ATI 7970 GHz edition skal jeg nok klare de fleste oppgaver jeg setter PCen til :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Dette er umulig å gjøre på grunn av hastighet i forhold til kapasitans og induktans i ledningene fra CPU pinnene. (Signalene går så raskt at de smitter over på nabosignalene) Leverandørene jobber hele tiden med å få ledningbanene så kort som mulig og hver millimeter teller. Og dette gjelder spesielt data og adress bus.

Jeg tror at en eventuell kabel på mer enn rundt 10 cm vil bli som en kortslutning for disse signalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Frysere er ikke designet for å arbeide konstant på full kapasitet, om du vl ha under-null-temperaturer er det mest praktiske fasekjøling.

 

En FX-8350 @5.5GHz (om du klarer såpass mye i det hele tatt uten å smelte hovedkortet) vil fortsatt ikke komme i nærheten av en 3770k @4.5GHz når det kommer til spillytelse...

2x 7970 kan jeg av personlig erfaring si vil takle nesten alt på 1920x1080.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at FX-8350 ikke vil klare å hamle opp med Intels 3770, men det er ikke poenget heller.

 

Mesteparten av fritiden min går til rendring av film og bilder og det kan være ekstremt vanskelige komprimeringsforhold på noen av prosjektene. Til dette er 8 kjerner overlegent 3770 4 kjerner. Og med en så høy klokkefrekvens som jeg sikter etter vil jeg få en kapasitet man i mange situasjoner bare kan drømme om :)

 

Skal vurdere fasekjøling også ja, har ikke satt meg så veldig inn i det enda men om et par uker når jeg har hatt tid til å lese litt om de mange forskjellige kjøleløsningene er nok visa en helt annen forhåpentligvis :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

For å gjøre noen overslag her:

 

Si du har en minnebuss som kjører på 1GHz eksternt (ikke en urealistisk verdi idag). Da har du en periodetid på signalet ditt på 1 nanosekund.

 

Den absolutt laveste latency du kan oppnå med et elektrisk signal er gitt av hastigheten på forplantning av strøm gjennom en leder. Man pleier vel å regne ca. 2/3 lyshastighet på strømforplantning, dvs at du har en max hastighet på 200.000.000m/s eller 200mm/ns.

 

Signalet i en leder forplanter seg altså aldri lengre enn 200mm i løpet av en periodetid. Og da snakker vi om en helt perfekt leder uten parasittisk kapasitans og induktans. Det er lite kapasitans og induktans i lederne i et moderne produsert hovedkort, men når du skal begynne å dra kabler blir det værre.

 

Hovedkortleverandører streber etter lavest mulig kabelgang mellom minne og CPU for å kunne senke latency og øke frekvensen, og du må også regne noen cm. allerede trukket mellom minnemodulene og cpu-sokkel.

 

Det du foreslår blir med andre ord litt som å forsøke å tre en sytråd gjennom et nålhode med bind for øynene og grytevotter...

 

Edit: Rettelse - 2/30 av 300.000.000 = 200.000.000

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke særlig peiling heller virker det som :nei2:

 

 

 

Problem #1: Latency vil hindre prosessoren fra å fungere.

Problem #2: Spenningsfall og kabeltykkelse vil hindre at prosessoren får så mye strøm med den spenningen den trenger. Kabelen må også takle over 200A på hver power-leder

Problem #3: Hvordan skal du feste dette?

Problem #4: Hva gjør du når det kommer nedbør?

 

Kondensering oppstår når vanndamp kommer i kontakt med en kald overflate, dette vil ikke skje.

 

Mitt tips vil være å sett opp vannkjøling på PCen og føre radiatorene ned i en kjeller. Husk at all varmen PCen dumper i rommet vil forsvinne om du gjør noe slikt.

 

Mener du 200A som i Ampere? :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...